English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballquiz
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 09:07    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Glimrende spørsmål, dette. Umulig å google seg til svaret. Min første innskytelse er Vidar Riseth - kom til Rosenborg i 1992 og dro til Kongsvinger etter 93-sesongen. Da spilte han fortsatt spiss og kan sikkert ha blitt toppscorer. Etter utenlandsårene kom han hjem til oss i 2003 og dro til Lillestrøm i 2007, før han avsluttet i Kongsvinger igjen og spilte så vidt jeg husker mot oss i Nils Arnes første kamp i 2010. Det eneste jeg ikke får til å stemme er en eventuell tredje periode i Kongsvinger? Regner du det da sånn at han var på lån i en annen klubb og så vendte tilbake til en "ny" periode?


Du har helt rett. Høyt kunnskapsnivå på forumet her. Min slektning Vidar Riseth (min bestefar vokste på nabogården) er riktig svar.

Angående «periodene» i Kongsvinger så er det låneoppholdet i Luton som gjør at hans første periode i Kongsvingers eie i praksis var to adskilte perioder, ja.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.07.2020 09:16    Post subject: Reply with quote

Storveis. Bare kom med flere spørsmål om du vil.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 09:24    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Storveis. Bare kom med flere spørsmål om du vil.


Har en liten "database" fra en tid hvor jeg drev med dette. Her må nok vanskelighetsgraden opp om man skal håpe på å sette forumet "fast" Smile

La oss ta en til, litt flere opplysninger denne gangen:

Dette er også en meget kjent person, og vi holder oss til norske fotballspillere. Denne personen har svært mye til felles med John Arne Riise, og noe av det de har til felles er listet opp under:

-John Arne Riise og denne spilleren har spilt på sammen på landslaget. De har begge scoret på landslaget, og de hadde begge en god del G/-U-landskamper fra og med G15-landslaget, og debuterte begge på A-landslaget før de fylte 20 år. Videre rundet de begge ti A-landskamper ikke lenge før/etter sin 21-årsdag

-De prøvde begge lykken i utlandet da de var 17 år. De har spilt i utlandet i flere år, og har ellers én felles klubb, og har begge vært i en klubb som har vunnet en stor europeisk liga etter årtusenskiftet (eller to klubber for Riises del nå som Liverpool omsider vant Premier League, dvs. i tillegg til AS Monaco for Riises del).

-I tillegg har de begge scoret i Champions League om våren, dvs. i perioden mars-mai. (Riise scoret for Liverpool i kvartfinalen i Champions League mot PSV i april 2007.)

-De debuterte begge for "moderklubben" i Norge i svært ung alder, som da ikke spilte i Tippeligaen (Aafk for Riise sin del). Begge forlot så sine respektive moderklubber, som rykket opp til Tippeligaen uten deres hjelp, hvor de så returnerte til moderklubben og spilte i Tippeligaen der senere (for Riise et lite heldig opphold i Aafk i 2016)


Last edited by blubbin on 22.07.2020 09:26; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 11:14    Post subject: Reply with quote

Alexander Søderlund?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
marco83
Senior


Joined: 31 Oct 2014
Posts: 174

PostPosted: 22.07.2020 11:22    Post subject: Reply with quote

John carew
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 22.07.2020 12:48    Post subject: Reply with quote

Daniel Braathen, men har ikke spilt for skeid i tippeligaen
Steffen Iversen, debuterte ikke for RBK i lavere divisjoenr
OGS har aldri spilt for Kristiansund (Clausenengen)
Jostein Flo spilte vel aldri for Sogndal etter han kom hjem fra England

Erik Bakke?
Kan ha spilt mye på A-landslaget tidlig og være med på aldersbestemte landslag

Spilte vel for Sogndal før han dro ut, kan ha skåret i CL for Leeds i 2003-ish

Var vel tilbake til Sogndal etter senglandsoppholdet?

Prøver meg på Erik Bakke jeg..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 13:51    Post subject: Reply with quote

Er nok ingen av tipsene som er riktige så langt, men det er også meningen at denne skal være vanskelig.

For å ta kjapt de tre forslagene:

Søderlund og Bakke hadde ingen landskamper rundt da de fylte 21, Søderlund debuterte året han fylte 25 og Bakke da han var 21 år og 4 mnd., mens Riise og «vår mann» altså spilte sin 10. landskamp tett på sin egen 21-årsdag.

Carew spilte sin 10. A-landskamp før fylte 21, og det er faktisk mye som passer med ham. Men ikke at han var i utlandet som 17-åring, han gikk til Valencia først da han var 20. Og han vendte heller ikke tilbake til moderklubben Lørenskog i Eliteserien på tampen av karrieren.

Det er ellers svært få nordmenn som har scoret i mesterligaen i perioden mars-mai, men Carew er jo også en av dem.


Last edited by blubbin on 22.07.2020 13:54; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 13:53    Post subject: Reply with quote

Eirik Bakke dro vel ikke utenlands før han var 22, i følge Wikipedia...
Setter fortsatt en knapp på Alexander Søderlund, ettersom han debuterte i Haugesund i svært tidlig alder, og prøvespilte i Italia som 16-åring.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 22.07.2020 13:54    Post subject: Reply with quote

Nordtveit passer beskrivelsene nesten. Forlot Haugesund som 16/17-åring. Dro til Arsenal som har vunnet ligatitler. Puttet et mål i CL for noen år siden. Dro på lån til Fulham i fjor. Debuterte dog på landslaget som 20-åring, og har aldri vært tilbake i Haugesund som Eliteserie-spiller.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 13:55    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Eirik Bakke dro vel ikke utenlands før han var 22, i følge Wikipedia...
Setter fortsatt en knapp på Alexander Søderlund, ettersom han debuterte i Haugesund i svært tidlig alder, og prøvespilte i Italia som 16-åring.


Det er flere momenter som passer med Søderlund også, ja, men også noe som ikke passer, både landskamper og dette med mesterligaen.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 14:15    Post subject: Reply with quote

Sylta wrote:
Nordtveit passer beskrivelsene nesten. Forlot Haugesund som 16/17-åring. Dro til Arsenal som har vunnet ligatitler. Puttet et mål i CL for noen år siden. Dro på lån til Fulham i fjor. Debuterte dog på landslaget som 20-åring, og har aldri vært tilbake i Haugesund som Eliteserie-spiller.


Ja, det er nok flere spillere som har en del punkter som passer. Men merk altså at det er stor forskjell på å ha, som Nordtveit, scoret i mesterligaen om høsten (svært mange nordmenn har gjort det), og om våren, altså i perioden mars-mai, som neppe mer enn ca. fem nordmenn har gjort.
Back to top
View user's profile Send private message
O-Rex
Veteran


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 2074
Location: Oslo, 54 mil fra Mekka

PostPosted: 22.07.2020 14:16    Post subject: Reply with quote

Martin Samuelsen?
_________________
Her burde det stått noe kult.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.07.2020 14:17    Post subject: Reply with quote

Jeg var i gang med et innlegg hvor jeg kom med argumenter mot de andre forslagene, men ser at blubbin har gjort det før meg. Slik det ser ut for meg er det dette med vårscoring i Champions League som begrenser utvalget, ja. Her er det navn som Solskjær, Flo og Carew som peker seg ut, og ingen av dem er aktuelle. Av andre jeg kommer på mener jeg Mohamed Elyounoussi scoret da Basel var i åttedelsfinalen for noen år siden, men det er mye annet som ikke passer med ham.

Siden vedkommende skal ha spilt på landslaget med Riise er det heller ikke noe lurespørsmål hvor svaret er en kvinnelig spiller.

Jeg klarer ikke se hvem denne spilleren skulle være.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 16:39    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Jeg var i gang med et innlegg hvor jeg kom med argumenter mot de andre forslagene, men ser at blubbin har gjort det før meg. Slik det ser ut for meg er det dette med vårscoring i Champions League som begrenser utvalget, ja. Her er det navn som Solskjær, Flo og Carew som peker seg ut, og ingen av dem er aktuelle. Av andre jeg kommer på mener jeg Mohamed Elyounoussi scoret da Basel var i åttedelsfinalen for noen år siden, men det er mye annet som ikke passer med ham.

Siden vedkommende skal ha spilt på landslaget med Riise er det heller ikke noe lurespørsmål hvor svaret er en kvinnelig spiller.

Jeg klarer ikke se hvem denne spilleren skulle være.


Noen sleipe triks brukes av og til, men ikke å la det handle om en kvinnelig fotballspiller, det ville vært over grensa Smile

I denne oppgaven er det to opplysninger som gjør det ekstra vanskelig, den ene er kanskje ikke kjent for alle, noe som betyr at man kan ha rett selv om en opplysning tilsynelatende ikke stemmer.

Noen ekstra opplysninger:
Personen vi skal fram til kan regnes som klubblegende i to norske klubber. Hadde kamper for A-laget i minst ti sesonger for begge disse to klubbene. Han har spilt cupfinale for begge disse to klubbene, og det gikk mer enn 15 år fra hans første til hans siste cupfinale
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 16:48    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:


Slik det ser ut for meg er det dette med vårscoring i Champions League som begrenser utvalget, ja. Her er det navn som Solskjær, Flo og Carew som peker seg ut, og ingen av dem er aktuelle. Av andre jeg kommer på mener jeg Mohamed Elyounoussi scoret da Basel var i åttedelsfinalen for noen år siden, men det er mye annet som ikke passer med ham.


I tillegg til de fire du nevner her så har vi selvsagt Trond Egil Soltvedt sin scoring mot Juventus i 1-1-kampen på Lerkendal i mars 1997. Og så har vi spilleren vi skal frem til i oppgaven. Jeg tror ikke det er flere enn disse seks, men kan ikke utelukke å ha glemt noen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 16:48    Post subject: Reply with quote

Det er altså ikke en som spilte på diverse landslag SAMTIDIG med Riise, men på de samme lagene i et annet tidsrom?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 16:50    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Det er altså ikke en som spilte på diverse landslag SAMTIDIG med Riise, men på de samme lagene i et annet tidsrom?


De har ikke nødvendigvis spilt sammen på aldersbestemte landslag, men de har spilt sammen på A-landslaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 16:53    Post subject: Reply with quote

Da snakker vi neppe om en som er yngre enn ca 35 år, sannsynligvis en som ikke lenger er aktiv som spiller (men muligens som trener?)
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 16:56    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Da snakker vi neppe om en som er yngre enn ca 35 år, sannsynligvis en som ikke lenger er aktiv som spiller (men muligens som trener?)


Spilleren har lagt opp. Sjekk ekstrainfoen i et innlegg for litt siden, hvor det nevnes at han har minst 10 sesonger på A-laget for to norske klubber, skulle tilsi en lang karriere.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 17:19    Post subject: Reply with quote

Ørjan Berg??
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 22.07.2020 17:39    Post subject: Reply with quote

Så vanskelig denne skulle være da. Skulle tro det ikke var så vanskelig å finne ut, for det var jo ikke så vanlig før at 16-17 åringer dro til utlandet, er jo først de siste 10-12 årene det har blitt veldig vanlig blant norske unggutter.

Ei heller så vanlig at spillere under 21 spilte så veldig mye på landslaget heller.

Begynte å tenke utenfor boksen og kom opp med at det kunne være et lurespørsmål og at det kunne være Rekdal, da han jo har trent Aalesund. Men han var 19 og ikke 17 når han dro til utlandet og han har vel muligens ikke scoret på våren i CL til tross for å ha spilt CL med to klubber.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 17:46    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Ørjan Berg??


Der satt den, veldig bra Smile En redegjørelse:

Eldstebror Berg debuterte på Bodø/Glimts A-lag på nivå 3 i 1984 da han var 15 år (fylte 16 ila. sesongen) og hadde førstelagskamper for Glimt også i 1985-1987. Gikk som Riise til AS Monaco som 17-åring, først på prøvespill, og ble videre tilbudt og underskrev lærlingkontrakt og fikk plass på klubbens juniorakademi, slik at han altså var spilleberettiget for klubben. Men han fikk ingen A-kamper og ikke proffkontrakt, og returnerte siden til Glimt, før han ble solgt til Rosenborg før 1988-sesongen. Kilder på dette:

https://www.siste.no/1-di...41-2397428

https://www.an.no/sport/f...33-5003523

Den siste kilden sier at han var 18 år, men ut fra annen info stoler jeg mer på førstnevnte, mulig han fylte 18 under oppholdet.

Spilte sin første cupfinale i 1988, sin siste 15 år og noen dager senere i 2003, begge med seier (strengt tatt først etter omkamp i 8Cool. Vant for øvrig også cupen i 1999 for RBK og var tapende finalist for Glimt i 1996. Som fast på Rosenborg som vant the double i 1988 kom han også inn på landslaget som 19-åring, sin første kamp under Tord Grip (vurderte å skrive at han har spilt på landslaget under svensk landslagstrener, men det kunne kanskje blitt misforstått..) og var fast på laget et par år, og spilte sin tiende landskamp i 1989, rett etter at han fylte 21 år. Men etter at han forvant til utlandet sent i 1990 og med liten/begrenset suksess de neste årene, samt hans retur til en litt anonym tilværelse i Bodø/Glimt, falt han så å si helt utenfor landslaget under Drillo og fikk bare tre landskamper i Drillos første periode fra 1990-1998. Suksessen etter mesterligaspill hvor han briljerte stort for Rosenborg i 99/00 gjorde at han fikk landskamper igjen i 2000 (spilte i Riises debutkamp mot Island på La Manga januar 2000), før han senere ble skadet og takket siden nei til landslaget.

Gikk til Rosenborg på lån i 1999 for å erstatte sin bror Runar, og i låneperioden i mars 2000 scoret han mot Dinamo Kiev i datidens gruppespill 2 i Champions League (de første to årene med åtte puljer var det to gruppespill, før det senere ble åttendedelsfinale etter gruppespillet), før overgangen til Rosenborg ble permanent. Da han la opp i 2006 hadde han kamper i minst ti sesonger både for Glimt (84-87,94-99) og Rosenborg (88-90, 99-06).


Last edited by blubbin on 22.07.2020 18:24; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 22.07.2020 18:09    Post subject: Reply with quote

tricky men kul quiz Tommel'n opp!
fikk i hvertfall slått ihjel et par timer med å saumfare karrierene til typer som Svindal Larsen, Tessem, Rushfeldt osv
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 19:12    Post subject: Reply with quote

Flabbergast wrote:
tricky men kul quiz Tommel'n opp!
fikk i hvertfall slått ihjel et par timer med å saumfare karrierene til typer som Svindal Larsen, Tessem, Rushfeldt osv


Uff, og så i ferien (?), hadde jo vært langt bedre å brukt tid på dette på jobb Smile

Vi kan ta en til. Nok en gang et veldig kjent navn.

-Personen vi skal fram til har en flott merittliste på fotballbanen og har vunnet flere titler, blant annet seriegull i Tippeligaen, og har også flere andre medaljer fra Tippeligaen i løpet av sin aktive karriere

-Han har scoret på A-landslaget, og har A-landskamper under flere landslagstrenere

-Etter en sesong hvor han spilte meget bra og laget hans tok medalje i Tippeligaen ble han belønnet med en Kniksen-pris (denne prisen ble delt ut hvert år fra 1990-2013, så det var altså i dette tidsrommet)

-Han tapte sin første cupfinale, men vant cupen senere. Han spilte faktisk cupfinale i Norge for tre ulike klubber

-Han har også vært med på opprykk til Tippeligaen

Kanskje litt tynt med info her, får ev. legge til noe etter hvert om den ikke løses.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 19:33    Post subject: Reply with quote

Trond Egil Soltvedt?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 155, 156, 157  Next
Page 150 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb