| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 24.11.2006 08:46 Post subject: |
|
|
| Bra innlegg kristobal. Jeg er enig i at det er viktig at man satser på egne unggutter. Man har vel vært bedre på det området den siste sesongen enn sesongene før. RL bør også være en ypperlig anledning, spesielt siden den eldre garde heller vil rulle seg på sofaen. Samtidig er det åpenbart at forsvarsrekka er for gammel og her må man ha forsterkninger øyeblikkelig. Jeg tviler på at vi har nok talenter til å erstatte Strand, Riseth, Kvarme og Basma i løpet av veldig kort tid. |
|
| Back to top |
|
 |
mcmort Senior
|
Posted: 24.11.2006 10:23 Post subject: |
|
|
Historisk sett er det sjelden nye spillere gikk rett inn og dominerte de første kampene. Flere spillere brukte godt og vel en sesong før det satt skikkelig. Både Leo, Skammels og Sørensen brukte en stund før de fungerte.
Iom at det er "vedtatt" at det ikke skal kjøpes inn en midtbanespiller før neste sesong, må vi nøye oss med de vi har. Dermed er det vel ingen alternativer til Riseth i den sentrale også neste år. Selv om jeg til tider har sansen for Tettey, kan jeg ikke se at han har kvalitetene som skal til for å bekle den sentrale midtbanerollen i 2007 (hvertfall så lenge Sapara og PCS skal være indreløpere, siden det da trengs betydelige defensive kvaliteter). |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 24.11.2006 11:11 Post subject: |
|
|
Det overrasker meg at mange her inne ikke ser at laget trenger flere spillere inn som kan forsterke laget. Ser de ikke?
At vi trenger en ny sentral midtbanespiller er innlysende. Av Linderoth kvalitet. Iallefall tett oppunder det. Skal vi ikke bli en kasteball alà Lewski Sofia så neste år hvis vi kvalifiserer oss, så er dette innlysende. Samme gjelder det i forsvarsrekka. Der er heldigvis Stoor tilnærmet klar, og en midtstopper er på trappene.
Hvis et lag skal bli bedre, så trenger det en til to nye inn på første laget som klare forsterkninger sesongen etter. Den tiden Rosenborg var på sitt beste, 96-99, så hadde Rosenborg mange utskiftninger av spillere. Man solgte og kjøpte spillere i en skala som en aldri har gjort før eller etter. Men laget ble bare bedre. Man beholdt stammen (Hoftun, Skammelsrud, Strand, Mini). Resten var det en tilnærmet rullering på fra år til år. Men allikvel så ble laget bare bedre. Helt til sommeren 2000. Da solgte man unna 3 stk om sommeren (Carew, Bergdølmo og Braktad) og Sørensen etter sesongen. Disse ble ikke erstattet med spillere som var langt unna kvaliteten (Frode Johnsen, Saarinen/Stensås, Trondsen) på de som ble solgt. Dette var en stor general tabbe av Rosenborg.
Nå er mange av spillerne i de bakre rekker 35 år +, og vi kan ikke regne med at de holder stort sett mere en neste sesong. Da kan man ikke bare dytte inn unggutter i de posisjonene og forvente at kvaliteten blir det samme. Det er direkte uansvarlig og man legger altfor mye ansvar over på de skuldrene i forhold til det vi kan forvente at de skal takle. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 24.11.2006 11:35 Post subject: |
|
|
Ut i fra det spillermaterialet vi har i klubben nå ser jeg helst for meg en midtbane med Sapara, PCS, Tettey. Hvor Per ligger litt foran indreløperne.
Var jo i en sånn rolle PCS storspilte i fjor og i 1.omgangen mot Helsingborg. Skulle gjerne sett han oftere der. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 24.11.2006 11:58 Post subject: |
|
|
Joda, vi kunne sikkert forsterket laget på mange plasser, men er det realistisk mulig? Med forsterking tenker jeg på spillere som er klart mye bedre enn de vi har idag, og da snakker vi om spillere i en pris- og lønnsklasse som gjør de fleste utilgjengelig for RBK.
Det er riktig at vi skiftet mye på laget i årene 96-99, hovedsaklig fordi spillere forsvant til utlandet hvert år i denne perioden. Grunnen til at dette gikk bra var at vi hadde en grunnstamme RBK-spillere i klubben, men mest fordi spillerne ble kjøpt inn med tanke på at de skulle brukes på én spesiell plass.
De siste årene har vi kjøpt spillere som man på forhånd ikke har noen plan for hvor de skal spille på laget. For eksempel Helstad og Braaten. De ble bare kjøpt inn fordi de var gode spillere, ikke fordi de hadde relasjonelle ferdigheter til de eksisterende spillerne.
Til og med vårt siste kjøp, Marek Sapara, virker det ikke som om det var noen plan med. Indreløper, offensiv/defensiv sentral, ving? Hadde han derimot blitt kjøpt inn med en klar plan om at ferdighetene hans i f.eks. en indreløperposisjon ville passet perfekt til to andre som RBK-ledelsen ser for seg som faste midtbanespillere neste år, ville det vært et mye bedre kjøp for RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
jarln Veteran

|
Posted: 24.11.2006 12:15 Post subject: |
|
|
| ARIS wrote: | Ut i fra det spillermaterialet vi har i klubben nå ser jeg helst for meg en midtbane med Sapara, PCS, Tettey. Hvor Per ligger litt foran indreløperne.
Var jo i en sånn rolle PCS storspilte i fjor og i 1.omgangen mot Helsingborg. Skulle gjerne sett han oftere der. |
så da skal Sapara spille i en mer defensiv rolle igjen? nei la oss holde oss til 433, har gått finfint i snart 20 år, så er nok fortsatt håp så lenge klubben skaffer et bedre anker foran CL-kvaliken enn Riseth.. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 24.11.2006 12:41 Post subject: |
|
|
| Rosenborg bør fortsette med et 4-3-3 system der man har en defensiv sentral midtbane og 2 offensive indreløpere med stor løpskraft og bevegelse. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 26.11.2006 15:18 Post subject: |
|
|
Jeg må si meg bekymret over at Rune Bratseth hver jævla gang skal ha inn en ferdig RBKspiller i systemet, vanligvis i talentarbeidet. Dette er ikke bra for organisasjonen, og resultat er at det blir et kameraderi og innavel som klubben ikke er kjent med. Dette så vi ganske godt i 2004 og 2005.
Høgmo som er ekspert på org.utvikling tok de nødvendig grepene og reddet oss. Han hentet nye krefter inn i klubben på ganske kort tid og som har en litt annnen bakgrunn enn de andre rbkerne, noe som er helt nødvendig for at organisasjonen ikke skal kjøre seg fast i gropa. Knut Tørum, Hollekim og Stig Torbjørnen gav RBK en helt annen dimensjon.
For å si det sån, det egner seg ikke å spise middag med bare gafler. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.11.2006 11:20 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Riseth kan spille midtstopper, da Kvarme er ferdig på dette nivået. |
Tror heldigvis ikke vi får se Riseth som stopper neste sesong. Tror Koppinen blir ganske fast, mens i første rekke den nye stopperen og Basma vil rullere på være den finslepne partneren til Miika. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.11.2006 11:33 Post subject: |
|
|
Basma finslepen ja...
I sine beste år kjøpte RBK spillere som var tiltenkt helt spesielle roller i laget.
RBK har vel bortimot fortsatt til gode å kjøpe en etablert landslagsspiller.
Problemet er som sagt over her, at RBK de senere år ikke har kjøpt spillere som er tiltenkt spesielle roller. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.11.2006 11:41 Post subject: |
|
|
| I forhold til Koppinen er Basma finslepen, og de har utfylt hverandre ganske så bra i høst. Basma og Kvarme passer derimot ikke bra sammen, og det vil heller ikke en ny, lignende stoppertype gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 27.11.2006 12:14 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Jeg må si jeg blir oppgitt av denne kortsiktige tankegangen hos enkelte her. Men det er litt som fryktet. Fjorårets nedtur gjorde at vi endelig maktet å slippe til unge spillere, først og fremst synliggjort gjennom Per Ciljan Skjelbred.
...
Vi MÅ bruke tid på å bygge et nytt storlag. Vi kan ikke begynne med den kjøpementaliteten igjen nå.
Det var ni trøndere på banen fra start av mot Milan på San Siro. Ni trøndere som hadde fått tillit selv om de kanskje ikke presterte på topp fra første stund i klubben.
Jeg vil heller bruke fem år på å bygge et nytt storlag enn å bruke to år på å gå i samme fella som vi gjorde... |
Jeg synes det er mange gode poenger i denne postingen, men samtidig må jeg si jeg opplever endel naivitet på hva som sies her og ellers i tråden.
Å tro at tankegangen fra den-gang-da har noen som helst mulighet til å kunne gjenskape en slik suksess som den gang blir som å tro på julenissen.
Realiteten er at høye inntekter fra Champions League og økte inntekter fra TV, spons og media det siste tiåret har gjort at de sterke klubbene i Europa har blitt enda mye sterkere enn de var det året miraklet i Milano opptrådte og RBK herjet.
Å si at RBK skal kunne gjenskape sin tidligere europa-suksess på nøyaktig samme måte som før blir som å si at Cæsars soldater nok en gang skal kunne ta over Europa. Naivt.
Skal vi ha noen som helst sjans til å kunne konkurrere i dette selskapet må vi begynne å agere som FC København, dvs ta mål av oss om å skape Nordens storlag bestående av de beste Nordiske spillerne.
Er vi så heldige å kunne ha hele 2-3 trøndere på et slikt mesterlag (noe befolkningsgrunnlaget strengt tatt ikke tilsier), ja kanskje opptil halvparten i stallen norske, så skal vi i så fall være uendelig stolte av at noe slikt går an. |
|
| Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 27.11.2006 16:53 Post subject: |
|
|
| puckno wrote: |
Skal vi ha noen som helst sjans til å kunne konkurrere i dette selskapet må vi begynne å agere som FC København, dvs ta mål av oss om å skape Nordens storlag bestående av de beste Nordiske spillerne.
Er vi så heldige å kunne ha hele 2-3 trøndere på et slikt mesterlag (noe befolkningsgrunnlaget strengt tatt ikke tilsier), ja kanskje opptil halvparten i stallen norske, så skal vi i så fall være uendelig stolte av at noe slikt går an. |
Så sant som det er sagt.Noen som med hånden på hjertet kan si at nivået i norsk fotball ligner mye på det som ellers skjer i Europa....
Vi må tørre å satse på alle nivå,
inntektssiden,spillerkjøp,trenerkompetanse samt fasiliteter er nøkkelord.
Spare seg til fant kan fort bli resultatet visst vi fremdeles skal samle på "kunstnere"som ligner på vrakgods.
PS: En ny "Senior " er blandt dere  _________________ Cantate Conflictus |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 30.11.2006 10:40 Post subject: |
|
|
| ARIS wrote: | Ut i fra det spillermaterialet vi har i klubben nå ser jeg helst for meg en midtbane med Sapara, PCS, Tettey. Hvor Per ligger litt foran indreløperne.
Var jo i en sånn rolle PCS storspilte i fjor og i 1.omgangen mot Helsingborg. Skulle gjerne sett han oftere der. |
Da får vi denn midtbanen med gjennomsnittsvekt på 65kg. Det er greit at teknikk er viktigst, men der er viktig å vinn duellene på midtbanen. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 30.11.2006 14:52 Post subject: |
|
|
Det går ann det også, med den midtbanen. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
TIL Junior
|
Posted: 30.11.2006 15:13 Post subject: |
|
|
Å snakke om gjennomsnittsvekt er vel tåpelig.
Jeg vet ikke hva gjennomsnittsvekta er på Man Utd midtbane, med Scholes, Carrick, Ronaldo og Giggs, men den er neppe særlig høy. Det går nå forholdsvis greit likevel.
Barcelona sin?
Arsenal sin?
Milan sin? |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 30.11.2006 15:32 Post subject: |
|
|
| Dorsin sa jo etter kampen mot Helsingborg at vi tapte kampen tildels pga gjennomsnittsvekten utpå der. Det kan jeg si meg enig i. Ronaldro veier faktisk 78kg, Scholes veier faktisk 75kg, Carrick veier 74kg og Giggs er 68kg. Det er en gjennomsnittsvekt på 72,75. Siden de spiller 4-4-2 så har det ikke så mye å si når Giggs spiller på kant. I 4-3-3 så blir alle mer sentral og defensive blir enda mer viktige enn vingene i 4-4-2. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.11.2006 15:44 Post subject: |
|
|
Angående å hevde seg i Champions League neste år. Spørsmålet er om spillerne våre er gode nok til det. Her er laget som jeg satte opp tidligere, og antar at det blir RBK anno 07. Tar nå for meg spiller for spiller.
Hirchfeld
Stoor / Basma - Koppinen - Ny stopper - Dorsin
Sapara -Tettey / Riseth - Skjelbred
Storflor - Iversen - Braaten
Lars Hirchfeld
Lars er absolutt god nok til å gjøre det godt i Champions League, noe han har bevist gjennom en hel sesong. Ikke like ekstrem som EJ på sitt beste riktig nok, men veldig mye mer stabil.
Fredrik Stoor
Ettersom jeg aldri har sett han spille, aner jeg ikke. Men Christer Basma har rutine, og kan greie seg godt nok.
Miika Koppinen
Solid i duelspillet, svak i føttene. Greier seg fint i Norge, er mer usikker på han i CL. Med en rutinert Kvarme i form har vi en god backup.
Ny midstopper
Regner med at det blir en veldig god midstopper hvis RBK først henter noen. Helst en ala Hoftun, en med god teknikk som kan bidra offensivt. Bør også være hurtig, for å utfylle Koppinen / Kvarme.
Mikke Dorsin
Jeg tror absolutt Mikke er god nok for Champions League. Han er god defensivt, og som oftest en god bidragsyter offensivt. Sluknet på slutten av årets sesong, men blir nok å regne med igjen fra og med neste år.
Marek Sapara
Har alt som skal til, teknikken, spilleforståelsen, presisjonen. Kan bli en hit i Champions League.
Riseth / Tettey
Det er her det usikre kortet ligger. Hvis Tørum satser skikkelig på Tettey, så kan jo han selvfølgelig blomstre, men det vet ingen enda. Riseth er jeg mer usikker på i Champions League på sentral midtbane, tror ikke han holder mål rett og slett.
Per Ciljan Skjelbred
På vei tilbake for fullt etter benbruddet. Hvis han tar enda noen små steg i løpet av neste sesong, har vi en klassespiller her, også i Champions League. Teknikk, preisjon, kvikke ben.
Øivind Storflor
Alle vet hva han kan gjøre i form. Vi husker Panatinaikos-kampen. I form og med selvtillit er denne mannen en magiker.
Steffen Iversen
RBKs viktigste i Tippeligaen, tvilsomt at han er mindre viktig i Europa.
Daniel Braaten
Holder nivået i Champions League? Utvilsomt. Spør Roberto Carlos dere som tviler. Hvis dere ikke gidder å ringe han, så kan dere se her
Konklusjon:
Forvarsrekka blir god med en ny midstopper, midtbanen blir god om Tettey slår til sentralt, og angrepet er meget bra. Som jeg har sagt, usikkerhetsmomentet er den sentrale midtbanen. Men i utgangspunktet så ser det absolutt ut som om RBK har muligheten til å hevde seg i verdens gjeveste klubbturnering spør du meg. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 30.11.2006 15:52 Post subject: |
|
|
RBK er ligamestre i en av de tøffeste ligane i Europa, når det gjelder duellstyrke, med en midtbane hvor Sapara - Riseth - Tettey har vært fast nesten hele høstsesongen. Kan ikke fatte at vi blir mye dårligere med Skjelbred på banen.
Duellstyrke kan man ta igjen på mye annet, og verken Tettey, Sapara, eller Skjelbred er redd for å gå inn i noen dueller. Trioen kommer kun til å vokse neste sesong. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 30.11.2006 15:57 Post subject: |
|
|
Skal vi ha en sjans til å hevde oss i Europa (og det er vel det som er målet) så må vi definitivt styrke laget. Men som noen sier så må vi gjøre det med mål og mening, ikke bare kjøpe spillere i fleng som vi håper skal passe inn.
Da vi var som best på 90-tallet hadde vi hele tiden en fast stamme, og de vi kjøpte var på forhånd tiltenkt en bestemt plass. Men en stor forskjell nå i forhold til da er at vi mangler den faste stammen. Å få en slik stamme igjen må være et mål i seg selv, men er det mulig i dagens fotballvirkelighet? Det innebærer at vi må få en rekke spillere av høy kvalitet til å ville være i RBK over mange år, istedet for å hoppe på en profftilværelse i utlandet første gang muligheten byr seg.
En annen stor forskjell er dessverre at spillermaterialet i klubben i dag ikke når opp til det nivået vi hadde på 90-tallet. Fra og med 88 hadde vi mange av de aller beste spillerne i Norge på laget vårt. Eggen fikk utnyttet spisskompetansen til hver enkelt på en slik måte at laget ble et utrolig godt hele. Det var så godt gjort at flere av spillerne mislyktes i proffeventyr i utlandet fordi da kom ikke spisskompetansen deres til sin rett.
Vi har en stor utfordring. Slik jeg ser det må de unge talentene våre bringes opp til det nivået talentene våre hadde i 88-96, og det har mange av de ikke per dags dato. For å få til det kreves en meget godt utført jobb på treningsfeltet, hvor det var Eggen la ned størstedelene av arbeidet sitt. På den annen side må vi kjøpe inn utvalgte klassespillere, eller spillere med potensiale til å bli det.
Har vi dyktige nok folk til å greie denne jobben, det lurer jeg på? Tørum er på mange måter fortsatt et ubeskrevet blad, selv om han gjorde det godt i høst. Jeg har ikke vært på treningsfeltet så det er andre som kan utale seg bedre om dette enn meg. Men det er her alle hopper etter "Wirkola" (dvs. Eggen). Så er det resten av klubbledelsen, om de evner å tenke langsiktig og dyktig nok. Kjøpene våre var definitivt bedre i år enn de har vært de siste årene. Håper dette fortsetter!
Uansett så må vi ha et helt nytt lag om to år enn det vi har i dag. Det er fire-fem eldre spillere som må erstattes. Enkelte andre holder per dags dato ikke mål. Og så er det et spørsmål hvor lenge vi klarer å holde på "stjernene" våre, som Sapara. Lurer også på hvor lenge Iversen varer på et høyt nivå, han har alt hatt noen bølgedaler. Forhåpentligvis har unggutta våre, som Skjelbred, da tatt steget opp og vist seg som klassespillere, men det får framtida vise.
Det er uansett vanskelig for unggutta å få et gjennombrudd når de etablerte som skal hjelpe dem på veien er på tampen av sin karriere. Da får de for mye ansvar lagt på ennå uferdige skuldre. Føler at laget er litt ubalansert på den måten: en gjeng med gamlinger, en gjeng med unggutter, og nesten ingen i midten som er på høyden av sin karriere. Vi må få en bedre balanse i sammensetningen. |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 30.11.2006 16:13 Post subject: |
|
|
| Baadshah/Tab wrote: | | Jeg vil heller ha en av stortalentene T. Elyounoussi eller Yherland MacDonald isteden for Storfor. |
Regner med du fikk med deg Morgan i FFK som hevdet verdien på Elyounoussi nå ligger på "20-30-40 millioner kroner"?  |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 01.12.2006 00:20 Post subject: |
|
|
Ja, idiotisk pjott!  _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 01.12.2006 00:45 Post subject: |
|
|
| Har vi ikke mer eller mindre sluttet med å hente etablerte spillere fra TL og Adecco uansett? Om ikke prisnivået er høyt i utgangspunktet, så stiger det jo enda litt til når det er RBK som er kjøper. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 01.12.2006 15:05 Post subject: |
|
|
| Baadshah/Tab wrote: | RBK er ligamestre i en av de tøffeste ligane i Europa, når det gjelder duellstyrke, med en midtbane hvor Sapara - Riseth - Tettey har vært fast nesten hele høstsesongen. Kan ikke fatte at vi blir mye dårligere med Skjelbred på banen.
Duellstyrke kan man ta igjen på mye annet, og verken Tettey, Sapara, eller Skjelbred er redd for å gå inn i noen dueller. Trioen kommer kun til å vokse neste sesong. |
Det bli noe helt annet med Riseth ja. Han er over 80kg så da har vi ikke den lette midtbanen, der alle veier under 69kg. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 01.12.2006 15:11 Post subject: |
|
|
Midtbanen vår trenger å balanseres på et eller annet vis, men jeg er uenig i at vi nødvendigvis trenger en tungvekter der. En aggressiv spiller som er utpreget god en mot en, bør holde lenge hvis vi får et forsvar i normal stand igjen bak der.
Jeg er ikke helt overbevist ennå, men jeg synes Sapara har de kvalitetene vi etterlyser. Han er veldig aggressiv i gjenvinningsfasen og er vanskelig å passere. Litt som Ørjan Berg - kleggaktig. Problemet er selvsagt at han da må vike fra sin mer offensive indreløperrolle. Vi har et problem.
Hovedproblemet, som vi glemmer i diskusjonen om den sentrale midtbanerollen, er faktisk forsvarsrekka. Bedrer den seg, så åpner det seg muligheter for en annerledes midtbane igjen - med typer som f.eks. Ørjan Berg og Marek Sapara. |
|
| Back to top |
|
 |
|