English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 92, 93, 94  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 22.02.2020 18:21    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Aristoteles wrote:
Vi har en spiss og det er Isla som enn så lenge er et usikkert kort. Botheim er junior. Så om Isla blir skadet så mener folk oppriktig at Botheim er god nok som eneste spiss.

Nå må jo faen meg Botheim snart få en sjanse. Han er 20 år for faen. Det er ikke sånn at han har fått mange sjansene oppigjennom. Islamovic har heller ikke akkurat historie for å være mye skada. Om vi skal ha 3 spillere som skal konkurrere om den ene spissplassen i laget så blir det bare tull. Om vi ikke skal gi spillere som er oppfostra i klubben en sjanse som nummer 2 kan vi like greit legge ned akademiet for da utvikler vi spillere for alle andre mens vi kaster penger etter dem i tillegg. La oss i det minste se hvordan det går frem til August før vi skal kaste bort mer jævla penger på en spiss.

Jeg skjønner inderlig godt at du har lyst til at alle talentene skal få sjansen, men vi er Rosenborg. De må være gode nok. Vi skal vinne eliteserien. Lett for Mjøndalen og hive et ok talent inn for å la han få sjansen til å vise seg frem. De må ikke vinne alle kampene de spiller. Det må vi. Botheim spilte en god kamp i fjor. De andre innhoppene var skrale. Det kan godt hende han kan bli god nok, men han er ikke det nå. Mye bedre å låne han ut og få inn en spiss som vi faktisk kan bruke. Både Ceid og Tagseth har vist mye mer enn Borheim at de kan holde nivået. Hadde ikke vært meg i mot om vi fikk en ny Ciljan hver uke, men slik funker det ikke. Å ønske at de skal være gode no gjør de ikke på magisk vis gode nok. Vi trenger to kvalitetsspisser og det bør vi klare å ha med våre ressurser. Så får vi heller låne ut Bot så han virkelig kan spille seg god nok med fast spilletid hver uke.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert

PostPosted: 23.02.2020 03:40    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Janei. Med sine ca. 500 minutter i fjor så syns jeg vi bare skal avskrive, avskilte og sende han tilbake til Lyn. Holder ikke nivå til å være RESERVE i eliteserien. Han er toss alt ferdig som fotballspiller når han som 19 åring ikke er ferdig utvikla. Burde heller kaste 10-15 mil etter Børven som reservespiss

Ja, dette høres ut som en god ide. Sende Botheim gratis tilbake til Lyn i 3. divisjon, og kjøpe Børven for 15 millioner for å sette han på benk. Så du noen argumentere for dette? Om ikke Botheim på magisk vis har utvikla seg minst 2 klasser i løpet av vinteren så virker det svært fornuftig å låne han ut førstkommende sesong. Helst til et lag på høyest mulig nivå, som er villig til å satse på han. Og hente inn et bedre andrevalg. Liker godt Wadji, men han er jo ikke tilgjengelig enda. Kanskje beholde Botheim frem til sommeren, låne han ut da, og hente Wadji?
Back to top
Hellandinho
Junior

PostPosted: 23.02.2020 10:31    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
Veldig glad det ikke er du som er sportslig leder om det er listen din..
Kanskje 1-2 som burde være aktuelle der.

Hvordan ser listen din ut da?
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 10:45    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke sportslig leder, så jeg har ingen liste.
Dog hadde den trolig bestått av hovedsakelig spillere som ikke allerede er på toppen av VG-børsen...

Eliteserien er en, maks, middelmådig liga i europeisk sammenheng. Å plukke spillere som gjør det ok her (som Lode, Børven osv) er en garanti for å betale mye for å utvikle seg sidelengs. Vi må dessverre gjøre det i blant for å sikre kvoten og stallen, men der vi er nå trenger vi forsterkninger.

Derfor hadde trolig listen min bestått mer av U21/U19-spillere fra øst-europa / sør-amerika, solide spillere 27-30 fra fransk liga eventuelt championship (eller ligaer på lignende nivå - litt over vår) som har levert på hakket over Eliteserien allerede, men som ikke er stjernene i egen liga + eventuelt et par talenter fra storklubbene som ikke har klart å slå igjennom og trenger en "reset button"

Skulle jeg hatt ansvaret til dorsin ville fokus vært:
- Langsiktig utvikling av spillertyper som passer våre verdier og vår spillestil
- Akademi med yngre spillere (flere nivåer)
- Samme spillestill drillet fra 12 år til A-lag
- Delt innkjøpsstrategi (både direkte til A-laget og for å fylle opp på lavere nivåer - Hva klarer vi å utvikle og hva mangler vi? Proaktivitet er viktig)
- Aktiv utleie av de største talentene tidlig for å sikre at ikke utviklingen stopper (mener det er en ting vi gjør galt i dag, vi vil gjerne ha dem selv fordi de er de beste, men vi bruker dem ikke siden vi krever et visst nivå. Løsning: lån dem ut tidligere og ta dem tilbake når de faktisk kan benyttes mer enn 5-10 minutter her og der )
- Full dekning på alle uteplasser på banen, vi skal prestere på tre arenaer, å ikke ha full dekning er galskap
- Økt fokus på alt som kan måles elektronisk og hva vi kan lære av dette
- Økt fokus på medisinsk apparat - Hva er faktisk effekten av alt kunstgresset vi må spille på og hvordan kan vi unngå alle skadene det medfører?
- Kontrakter skal enten fornyes tidlig eller så selges spiller. Bosman / gratis er ikke noe som gjøres. Gitt at hele klubben er basert på å utvikle like spillertyper er "ingen" uerstattelig og de har mindre leverage i en forhandling

++++++

Men det er ikke min jobb, så jeg sitter bare her og frustrerer meg på et forum, som resten av oss. Hard life Razz
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 11:00    Post subject: Reply with quote

En ting jeg lurer på er hvorfor vi ikke er i stand til å få type Haaland,Ødegaard,Berge og Ajer i stallen? Spillere som har generert ( og fortsetter å gjøre det) store penger for sine norske klubber ( spesielt Haaland ergrer meg pga Molde).
Under Eggen kom alt av norsk talent hit og vi kunne feks selge Carew for 75 mnok ( og bruke 10 mill på Morten Knutsen....).
Er det vår (SIB?) konservatisme som gjør at vi konsekvent gikk for Søder/Valsvik/Hovland typer for å holde oss i toppen av ES samt noe som ser ut som en iboende motvilje mot å la talentene spille? Har jo også under Horneland sett at ved innbytte så er det typisk Denic som fikk de siste 15-20 og ikke Tørseth Johnsen. Nå har unggutta spilt rimelig mye og bra i oppkjøringen , men nevnte TJ gjorde det i fjor også uten at det ga seg utslag i spilletid i serien. Hvis RBK er en klubb som er kjent for å ta null risiko og ikke slipper til unggutta da vil ikke talentene utenfor Trøndelag komme hit heller
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 11:51    Post subject: Reply with quote

Denic er vel ikke det beste eksempelet i denne sammenhengen. Han fikk vel knapt sjansen selv.
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 12:19    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
En ting jeg lurer på er hvorfor vi ikke er i stand til å få type Haaland,Ødegaard,Berge og Ajer i stallen? Spillere som har generert ( og fortsetter å gjøre det)

To sannsynlige årsaker til det:

1. Dårlig/ingen scouting utenfor landsdelen på ting som eliteturneringer/kretslag/u-landslag.

2. Ikke attraktivt alternativ for unge spillere pga manglende evne til å gi egne juniorspillere tillit fra start (og/eller innhopp som er noe annet enn 3 min på tampen i kamper der vi leder 4-0).

Og, for å være fair mot Rosenborg:

3. Utenlandske klubber har gått helt av skaftet når det gjelder rekruttering av de største og nest største talentene.

Fra '01 til '04 (altså, de tre kullene etter Haaland og Botheim sin '00 gruppe) er disse spillerne gått til utenlandske klubber: Holm (Leipzig), Hansen (Southampton), Askildsen (Sampdoria), Christiansen (M'Gladbach), Rekdal (Mainz), Iversen (Everton), Maden (Schalke), Oppegård (PSV), Kjølø (PSV), Geelmuyden (PSV), Palumbo (Udinese), Haugland (Leeds), Solberg (Tottenham), Fiabema (Chelsea), Bobb (Man City), Skoglund (Sporting), Frobenius (Sporting), Bauer (Augsburg), Hjelde (fra oss til Celtic), Arnstad (Anderlecht) og Aarøen (Man Utd).

Og da har jeg nok glemt noen. De store talentene som ikke allerede har utenlandsk adresse (Schjelderup, Auklend, Sivertsen, Kitolano, Bohinen, Odin Holm som allerede har vraket oss) ryker dit før eller siden. Vi har ikke noen tiltrekningskraft/evne til å hente disse, nettopp fordi spillere som Ceïde og Tørset Johnsen blir vraket til fordel for middelmådige/dårlige spillere som Konradsen og Akintola. Slik legges det beviselig merke til blant de unge, ref. Odin Holm, Hjelde og (Dennis) Johnsen.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 13:02    Post subject: Reply with quote

Det sier seg selv at det er lettere for et talent å få spilletid i en klubb som ikke skal vinne eliteserien. Vi er avhengig av at talentene er gode nok. Vi kunne jo spilt kun med talenter om vi ville , men da ville vi ikke vunnet eliteserien. Unge spillere som har som hovedfokus å få spilletid bør ikke gå til verken Molde eller Rbk. De som tenker utvikling er de vi vil ha. De som jobber for å utvikle seg nok til å fortjene å starte på Norges best lag. Vil man vinne kan man ikke spille med unge spillere bare fordi de er unge. De må være gode nok.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.02.2020 13:18    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært helt "fair" det at vi er en toppklubb og skal vinne serien, men fakta er at det flere av de som nevnes her allerede i 17 - 18 års alderen holdt det samme nivået som våre rutinerte og/eller så ville de tatt nivået veldig fort.

Istedenfor har vi to siste årene brukt masse spilletid på Søderlund, Hovland, Valsvik, Lundemo, De Lanlay, osv. slik at det er jo ikke riktig at de alternativene vi har valgt er så mye bedre at vi ikke kunne håndtert å gi en del spilletid til 1 -3 store talenter i løpet av en sesong. Det hadde vi tjent på i det lange løp både sportslig og økonomisk. Slik at jeg mener det bør være en forventning fremover til trenerapparatet at minimum 2 av våre talenter oppnår mer enn 1000 minutter spilletid i løpet av en eliteseriesesong hvert eneste år.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 16:09    Post subject: Reply with quote

Javell. Hvor har du det fra at flere av våre talenter har vært gode nok allerede i 17-18 års alderen? Å tro at en Botheim hadde kunnet spilt fast for oss i fjor uten at det hadde ført til flere tap er etter min mening naivt. De må være gode nok. Om de ikke trener hardt nok og er tålmodige nok til de blir det bør de spille fast i Mjøndalen isteden.
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 18:11    Post subject: Reply with quote

Gode innlegg og ikke minst en imponerende oversikt ( Dew) over hva som skjer på talentfronten i Norge. Men klubben bør vel kunne reflektere litt mer over at da vi var på hæla økonomisk og måtte bruke unge lokale spillere så fikk vi frem Selnæs, Midtsjø og Svensson, spillere som langt overgår det vi har i dag. Og det er selvsagt risiko her, vi tapte vel 5-0 i Molde med unggutta og bl.a Selnæs fikk virkelig kjørt seg. Det er ett spørsmål til oss selv også, aksepterer vi sesonger uten gull pga at vi kjører med unge talenter eller må vi alltid vinne ? Det beste er selvsagt ja takk, begge deler, men det er vanskelig å få til .
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 18:12    Post subject: Reply with quote

All den tid alternativene i fjor var Søderlund og Maars Johnsen tror jeg Botheim på topp hadde vært minst like bra. Hattricket mot TIL brukes nesten mot han pga at de var så svake men Søderlund kunne prøvd 30 ganger uten å prestere det samme.

Last edited by Macha on 23.02.2020 18:13; edited 1 time in total
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.02.2020 18:30    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Det er ett spørsmål til oss selv også, aksepterer vi sesonger uten gull pga at vi kjører med unge talenter eller må vi alltid vinne ? Det beste er selvsagt ja takk, begge deler, men det er vanskelig å få til .

Det finnes en del nivåer mellom Hornelands 2019-sesong og Jönsson(?) som spilte med masse unggutter. Det bør være mulig å gi flere talenter litt spilletid, og noen få mye. Det er eksempelvis ingen grunn til at Tagseth og/eller Ceide skal kunne spille/starte, la oss si minst hver tredje kamp med innhopp i de resterende. Da har vi en trygg base som suppleres med noen unggutter med noe mer risiko, men uten at det er totalt paradigmeskifte over natta. Vi bør være såpass gode i denne ligaen at vi har råd til å ikke alltid måtte stille med de mest rutinerte i alle posisjoner.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 23.02.2020 21:11    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Skjelbred fan account wrote:

Linnes - kun om Reitan ikke danker ut Hedenstad

Linnes >> Reitan; Hedenstad; våre økonomiske rammer
marco83
Senior

PostPosted: 23.02.2020 22:34    Post subject: Reply with quote

Botheim sa for lenge siden at i følge treneren hans ville han vært det andre valget som senter fremover denne sesongen, så til slutt tror jeg på angrep ingen vil komme! Dorsin for meg leter etter en sentral forsvarer blant de som spiller lite blant de beste ligaene og som ikke vil risikere å ikke spille EM
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 23.02.2020 23:57    Post subject: Reply with quote

Synes spørsmålstegnene framover er:

1. Hva som skjer med Meling iløpet av året, sannsynligvis må vi hente en erstatter, men som nevnt tidligere her så er det neppe noen som er gode nok til å ta den plassen som finner seg i å komme før det er klart at Meling skal dra.
2. Adegbenro og Trondsen har vel begge kontrakt ut 2021, som taler for at vi helst burde få de solgt nå hvis de ikke går med på å forlenge. Med Per inn i sommer er det ikke allverdens prekært om Trondsen drar, men må ha noen på blokka hvis Samuel drar, jeg kan fint tenke meg at man forfremmer en junior eller går for en annen backupløsning (så lenge det ikke er Gjermund Åsen) mens man satser på Ceide.
3. Stopper, både Hovland og Valsvik har til gode å vise seg gode nok til å bli satset på. Nå har vi en del spennende på utlån (pluss Skogen?), så kan hende vi klarer oss med en solid kar til å ta over for Tore og ellers la Serbecic&co gjøre opp om hvem som skal være makker.
4. Sentral midtbane, om vi da ikke kan få Trondsen eller Per til å fikse den biffen, har ikke allverdens tro på andre alternativer i klubben der. Ikke helt overbevist om at vi kan hente noen som er voldsomt bedre heller, kan jo håpe på at Sælnes returnerer mens han fremdeles er ung nok til å dominere i fem år til i den rollen.
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 11:59    Post subject: Reply with quote

Nå er det ikke midtbanen som trenger mest forsterkninger akkurat, men denne karen her var vel aktuell for klubben for en del år tilbake. Ser ut til at karrieren har gått litt nedover dog.

https://www.transfermarkt...ler/108636
Back to top
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 23:08    Post subject: Reply with quote

Hørte et rykte om Mikael Ishak i dag. Flere som har hørt om det? Tenker i utgangspunktet han er out of our league....men
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 23:25    Post subject: Reply with quote

Det hørte du i hvilken sammenheng?
Back to top
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 23:28    Post subject: Reply with quote

Fra noen som kjenner noen osv. Tynt, men tenkte jeg skulle høre om det var noen andre som hadde hørt lignende.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2020 23:34    Post subject: Reply with quote

Svensk spiss på 26 år, tja ... høres urimelig ut etter at Dino signerte. Var kanskje et alternativ i prosessen?, men høres ikke ut som noen lur løsning å ha begge to. Med mindre en av dem er litt vant til å spille på kant.

Eller venstre back, selvsagt.

Men Dorsin mumlet jo noe om at det kanskje kunne komme en spiss. Mnja tja.
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 23:37    Post subject: Reply with quote

Ikke utenkelig at han var på samme liste som Dino nei
Back to top
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 23:43    Post subject: Reply with quote

Men ser han er benkesliter i et lag som strever i 2 Bundesliga. Så det er vel rimelig innafor vårt scouting scope
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 24.02.2020 23:47    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Gode innlegg og ikke minst en imponerende oversikt ( Dew) over hva som skjer på talentfronten i Norge. Men klubben bør vel kunne reflektere litt mer over at da vi var på hæla økonomisk og måtte bruke unge lokale spillere så fikk vi frem Selnæs, Midtsjø og Svensson, spillere som langt overgår det vi har i dag. Og det er selvsagt risiko her, vi tapte vel 5-0 i Molde med unggutta og bl.a Selnæs fikk virkelig kjørt seg. Det er ett spørsmål til oss selv også, aksepterer vi sesonger uten gull pga at vi kjører med unge talenter eller må vi alltid vinne ? Det beste er selvsagt ja takk, begge deler, men det er vanskelig å få til .

Jeg aksepterer tap av seriegull hvis jeg får se lovende trønderske talenter og at de prøver å spille fotball. Flere Åsen, Valsvik og andre grå 32 åringer som spiller drittfotball, det gidder jeg ikke.
Back to top
Trondhjemsen
Proff

PostPosted: 24.02.2020 23:56    Post subject: Reply with quote

RBK2 anbefales i så måte, Senador.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 92, 93, 94  Next
Page 50 of 94

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb