View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 24.01.2020 05:24 Post subject: |
|
|
Jeg tror kombinasjonen av tidligere RBK-ere og et utdannelsesystem for å gi dem den nødvendige faglige balasten ville vært knall.
Det er jo ikke slik at Ajax ansetter gamle storheter utelukkende etter antall kamper, de er jo faglig dyktige også. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 24.01.2020 09:29 Post subject: |
|
|
PerO wrote: |
Begge klubbene har utviklet spillestil og kultur som er vedvarende. Den er vedvarende fordi begge klubbene stort sett har vært styrt av eks. spillere.
Begge klubber har hentet trenere og andre fra andre miljøer og innimellom hatt kortvarig suksess, men stort sett mislyktes. Begge klubber har hatt eks spillere som har vært udugelige innimellom.
Men nokkelen til suksess har hele tiden vært at de etter hver nedtur har fått inn dyktige ledere/trenere som er tidligere spillere som kjenner kulturen til fingerspissene, og gjeninnfører denne. |
I RBK så har det vel vært omtrent 50/50 både for eks-RBK'ere og ikke-RBK'ere når det kommer til hvorvidt de har hatt suksess.
Om en skal liste opp hvem som har vært med på å snu ting for klubben så er vel det i hovedsak Hamren og Ingebrigtsen. Høgmo kanskje på en litt annen måte, og så Eggen selv da selvfølgelig i sine små vikariater. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 26.01.2020 13:55 Post subject: |
|
|
Huber:
Da ser du bare på treneren. Kontinuiteten i en klubb som dyrker kultur, skal ivaretas av hele lederapparatet.
Gjøres den jobben greit, er det ikke noe problem at en trener kommer utenfra og gir ekstern påvirkning innenfor det etablerte.
Problemet for klubber som Ajax og RBK oppstår når man får noen dårlige ansettelser av eks-spillere, så finner noen på at nå må vi bare ansette utenfra.
Da drepes kulturen.
Svaret på dårlige eks-spillere som er ansatt, er ikke å slutte å bruke eks-spillere som kjenner kulturen. Svaret er å luke ut de dårlige og bli enda bedre til å identifisere de som kan være kulturbærere i fremtiden. |
|
Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 26.01.2020 21:33 Post subject: |
|
|
Bra innlegg, men henger meg litt opp i det med spillestil. Det er naturligvis ikke slik at 433 nødvendigvis er hverken bedre eller mer underholdende enn andre formasjoner. Jeg mener det handler om innøvde roller. Om man har en fast spillestil over år, kan man øve de samme rollene og bevegelsene helt fra juniorlaget til andrelaget til A-laget. Man blir også tydeligere på hva man skal kjøpe. Vi har hatt alt for mange spillere som sikkert er gode, men ikke passer i det hele tatt.
Om vi skal spille 442, 433 eller en mer moderne formasjon vites ikke, men jeg tror vi kan hente gevinst på å trene på de samme tingene over tid. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 26.01.2020 21:48 Post subject: |
|
|
Så lenge laget er angrepsvillig og faktisk produserer en rekke målsjanser (og fortrinnsvis ikke bare etter langpasninger og dødball) så er det nærmest irrelevant hva formasjonen heter. Hvis man får 3-5-2 til å være jævla underholdende og også gi resultater så gjerne for meg. I alle fall nesten ... _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 26.01.2020 21:49 Post subject: |
|
|
Driter i grunn i om vi spiller 4-3-3, 4-4-2 eller 9-0-1 så lenge vi er det skapende laget på banen. Det laget som går ut på banen og angriper. Det laget som heller taper 9-8 enn å vinne 1-0. Jeg er i og for seg enig med Sidney om at det er optimalt at vi holder oss til en taktikk som vi kan bygge på i alle aldersgrupper, men samtidig så må man kunne utvikle spillestilen sin med tiden. Det går fint ann å spille Tikitaka, gegenpress, route one og stortsett alle andre taktikker med 4-3-3 så man trenger ikke droppe den ene for å følge den andre. _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 27.01.2020 08:30 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Huber:
Da ser du bare på treneren. Kontinuiteten i en klubb som dyrker kultur, skal ivaretas av hele lederapparatet.
Gjøres den jobben greit, er det ikke noe problem at en trener kommer utenfra og gir ekstern påvirkning innenfor det etablerte.
Problemet for klubber som Ajax og RBK oppstår når man får noen dårlige ansettelser av eks-spillere, så finner noen på at nå må vi bare ansette utenfra.
Da drepes kulturen.
Svaret på dårlige eks-spillere som er ansatt, er ikke å slutte å bruke eks-spillere som kjenner kulturen. Svaret er å luke ut de dårlige og bli enda bedre til å identifisere de som kan være kulturbærere i fremtiden. |
Poenget mitt er at i roller som SD og hovedtrener så bør ikke "har tidligere spilt for klubben" være det første en ser etter.
Kulturbærere bør ikke være i posisjoner som er så utsatte som f.eks. hovedtrener-rollen, den må som du virker å være enig i sitte mye dypere i klubben/organisasjonen.
Svaret på dårlige eks-spillere som er ansatt er å først og fremst ansette personer som har kunnskap og kompetanse på det de er ansatt for å gjøre.
Jeg har ingen problemer med å ansette innenfra så lenge denne personen faktisk har kunnskapen og kompetansen som skal til, men jeg vil heller ha en person utenifra som har kunnskapen og kompetansen enn en innenfra som ikke har den. |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 27.01.2020 08:51 Post subject: |
|
|
KitWalker wrote: | https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2020/01/25/Utopien-i-Tr%C3%B8ndelag-20910946.ece
Velskrevet og godt innlegg fra Vebjørn Bergheim Sørheim. |
Hva er det egentlig som gjør dette til ett bra innlegg? Han starter med å si at den forrige kommentaren var pompøs og tidvis misvisende, for så å si seg enig i mye av det som stod der, etterfulgt av en versjon av "men dette er vanskelig å få til".
Biten om at det er resultatene som er det viktigste er vel heller ikke nødvendigvis korrekt? RBK-publikumet ønsker å se "artig og angrepsvillig fotball", kjedelig fotball og 1-0 er ikke noe som trekker folk på kamp. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7061 Location: South-west coast exile
|
Posted: 27.01.2020 10:01 Post subject: |
|
|
Hvis forståelse av kultur er det absolutt viktigste i en hver ansettelsesprosess kan vi like gjerne begynne å ansette sosialantropologer i samtlige lederstillinger. Ja, det er viktig å ha folk i klubben som kan kulturen, men det kan rett og slett ikke trumfe faktorer som "fotballfaglig kunnskap" i visse ansettelser. Både Rosenborg og norsk fotball er alt for dårlige på å rekruttere trenere, sportsdirektører etc. som først og fremst innehar stor fotballfaglig interesse. Norsk fotballkultur er alt for navlebeskuende og lite villig til å prøve nytt, og det kommer til å skade norsk fotball i lang tid.
Det er forsåvidt også riktig at fotball har tatt store steg siden vi var på vårt største. Problemet er at klubben ikke har forstått hva dette er, og hvordan det skal oversettes til en norsk- og Rosenborgsk kontekst. Ja, det fysiske elementet har tatt store steg, men det er som et virkemiddel mot et større mål, for å si det litt pompøst. Lag løper ikke mye og intenst for å løpe mye og intenst. De gjør det fordi det er en nødvendig del av en spillestil- og filosofi som har vist seg å fungere svært godt. Rosenborg har, med Koteng i spissen, sett fysisk form som voldsomt viktig, og ikke som den nødvendigheten det er for å ha et velfungerende press-spill etc.. Jeg håper at et eventuelt nytt styre klarer å se dette, og gjøre noe med det. Der har sittende styre virkelig ikke gjort jobben sin. |
|
Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 27.01.2020 11:48 Post subject: |
|
|
@ Huber
Enig i det du skriver. Innlegget fra Sørheim er mye dårligere enn det han svarer på. Nesten umulig å få tak i hva han egentlig mener, ønsker og tror er problemet. _________________ Rosenborg e laget!
Twitter : @JohnTiger67 |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 27.01.2020 15:11 Post subject: |
|
|
Synes ingen av de innleggene er noe godt utgangspunkt for diskusjon.
Et gjennomgående problem har vært at en har nesten hentet inn på måfå. Hoftun hadde vel et år som assistent på Glimt eller noe før han ble hentet til SL-jobben hos oss, så ble han assistent til Kåre, veldig lite som tilsa at han var skikket til de rollene, i ettertid så viste det seg å stemme. Helt klart en som vi godt kunne funnet plass til i junioravdelingen.
Delvis lurer jeg på i hvor stor grad kompetansen blant de som ansetter er på å se sammenhengen mellom rekruttarbeid, spillerlogistikk og sluttprodukt på A-laget. Bratseth sitt virke var jo stort sett i den perioden at Eggen pekte på de han ville ha. Winsnes og Heggem har jo være spillere da. Kunne tenkt meg en Ola By Rise f eks med mye erfaring fra trenerteamet inn i gruppa som skal vurdere slike nyansettelser,.
Etter Eggen så har jo trener og spillestil endret seg annenhver sesong eller noe. Man har kjøpt inn spillere fordi de antas å være gode uten nødvendigvis noen store tanker om hvordan de passer inn med de vi allerede har. Egenprodukt har stort sett bare kommet inn hvis vi ikke kan kjøpe erstattere av samme kvalitet som de som drar, med unntak av PCS, Tettey og Henriksen da.
Jeg mener at vi enn så lenge må drive headhunting i Nederland etter erstatterne til Herkees og etterhvert Horneland/Emberland, mens vi etter hvert kan prøve å finne plass i junorlagskabalen til typer som Skjelbred, Reginiussen, Hansen, Helland og Tettey hvis de er interesserte i den slags. 90-talls generasjonen begynner å bli litt gamle for å begynne den reisen nå synes jeg, men det er der Hoftun skulle ha startet istedenfor rett inn som SL, og Strand burde fått tilbud når han la opp. Samme med Dorsin og Iversen.
At sportslig ledelse er sammensatt av tidligere RBK-helter på banen er så absolutt ikke å forakte, men feilansettelser er altfor dyre til at vi kan gamble på at tidligere RBK-helter på banen evner å omsette den kvaliteten til å bli helt på sidelinja, men kan ha en eller to på åremålskontrakt som juniorassistent eller noe slik at vi og dem kan finne ut om en karriere på sidelinja passer begge parter. Alt annet likt hva faglig kompetanse angår, så vil en tidligere RBK-spiller sannsynligvis passe bedre i jobben for RBK enn andre. Men RBK-bakgrunn burde kun: A. Gjøre at man slipper (lettere) igjennom første runde når man kjapt siler ut de med mindre imponerende CV. B. At man blir vektet høyere hvis alt annet vurderes likt. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 27.01.2020 16:26 Post subject: |
|
|
Igjen: generelt enig, men synes heller ikke vi skal belemre de stakkars juniorene med enhver gammel A-spiller som ikke har noe å finne på etter den aktive karrieren. Det er grenser for hvor mange juniortrenere vi skal lønne også, og aller helst ønsker jo vi at de skal ha så kompetente, godt utdannede trenere som mulig, med minst mulig utskiftninger, kokkelærlinger i sausen o.l.
Jeg synes vel egentlig at det å begynne med trenerkurs før man legger skoene på hylla er en fin måte å signalisere at man ønsker seg en videre fremtid i klubben, men at det nåløyet generelt bør være ganske trangt. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 27.01.2020 16:46 Post subject: |
|
|
Derfor en eller to på åremål om gangen. Om ikke annet så kan de holde fotballskole, besøke sponsorer for å holde lunsjforedrag og annet rart. Hvis de ikke er gode nok til å bli tilbudt fast jobb i systemet så får de finne seg noe annet å gjøre. Kan jo også se for meg at vi kunne delvis brukt disse til å jobbe ut mot generell kvalitetsheving i breddefotballen også.
Sånn aller helst så burde jo RBK gitt fingeren til Ullevål og mekket ihop egne kurs mot trenerlisens fordi NFF sitt holder ikke mål. Men hvor mye en har råd til å bruke på egen utvikling av fagkunnskaper kan jo diskuteres. Ta inn trønderske treneremner på toårskontrakt, så eventuelt fast ansettelse med videreutdanning i Nederland eller annet sted hvor det er tilsvarende kunnskap å finne. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 31.01.2020 13:57 Post subject: |
|
|
Synes Micke har gjort en veldig bra jobb siden han begynte
Islamovic og Holse er spennende spillere på "riktig hylle", og milevis bedre enn Søderlunder, Hovlander og annen gråstein.
Håper det kommer mer inn før vinduet stenger. En kvalitetsstopper kanskje , så begynner det virkelig å se spennende ut før sesongen!  _________________ but but |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 31.01.2020 14:09 Post subject: |
|
|
50prosenNT wrote: | En kvalitetsstopper kanskje |
Mon tro hvordan man ser på Serbecic opp mot at Reginiussen er inne i siste sesong? Kan være at han hentes tilbake senere og at man i år synes Reginiussen / Hovland / Valsvik holder?
Tviler litt på at det kommer flere så lenge vi har de tre ... _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 31.01.2020 14:14 Post subject: |
|
|
Tja, Reg begynner som sagt å bli gammel. Valsvik er treig men god i lufta. Hovland er et eget kapittel!
Vil si at det absolutt er plass til en kvalitetsstopper ja. Hva skjedde med Hanche Olsen forresten? er vi på ballen? _________________ but but |
|
Back to top |
|
 |
Mulder Junior
|
Posted: 31.01.2020 14:23 Post subject: |
|
|
haavarl wrote: | 50prosenNT wrote: | En kvalitetsstopper kanskje |
Mon tro hvordan man ser på Serbecic opp mot at Reginiussen er inne i siste sesong? Kan være at han hentes tilbake senere og at man i år synes Reginiussen / Hovland / Valsvik holder?
Tviler litt på at det kommer flere så lenge vi har de tre ... |
Helt enig. For meg fremstår det slik at klubben er fornøyd med Hovland & Valsvik. De har også ganske høy lønn (i det minste, Hovland), så jeg tviler på at man legger overgangssum og høy lønn på en forsterkning på stopperplass når vi har Reg & Hovland, som er landslagsspillere, og Valsvik som utfordrer. Jeg håper også inderlig at de ser på Serbecic som en som skal komme tilbake som en erstatter for Reg i en stoppertrio.
Vi ser ikke så verst ut på stopperplass fremover hvis Serb kommer tilbake og er god og Valsvik klarer å utvikle seg litt, noe han fort kan gjøre som relativt ung (i midtstoppersammenheng). Da har vi en spillende stopper og en 195 høy knallhard duellstopper. Hvis Hovland samtidig fases ut på benken eller/og erstattes, er jeg ganske fornøyd.
Det krever selvsagt at Valsvik tar et par steg. Vi har blitt vant til, de siste årene, at RBK-spillere tar steg bakover hvis de i hele tatt tar steg, men det er ikke sikkert det kommer til å vedvare. Jeg har bittelitt tro på Valsvik som fremtidig spissknuser i RBK i tospann med en spillende stopper. Mulig jeg er blitt litt for optimistisk i det nye året  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 31.01.2020 17:49 Post subject: |
|
|
Dorsin har startet jobben sin bra. Han hopper dog ikke etter Wirkola, men kanskje heller "Eddie The Eagle". _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 31.01.2020 17:51 Post subject: |
|
|
Wiseblood wrote: | Helt uavhengig av hvordan Dorsin får gjort jobben sin til en hver tid så skal han ha stor takk for å få opp entusiasmen min til et nivå jeg ikke trodde var mulig så lenge Horneland er hovedtrener. Jeg klarer nesten å forsone meg med tanken på Horneland ut 2020. Så takk! Du hopper ikke etter Wirkola Micke, men starten har vært bra! |
Enig med meg selv enda... _________________
|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.02.2020 12:36 Post subject: |
|
|
Større intervju i VG i dag:

- Det er klart at jobben min handler mye om spillerlogistikk. Og der føler jeg meg trygg på at jeg har god oversikt. Men jeg mener det handler like mye om å behandle mennesker, alt fra supportere til presse, være forberedt, ikke være redd. Og fordelen min er at jeg har vært i klubben, jeg har sett «presset» utenfra. Jeg tror ikke noe vil overraske meg. Jeg tror heller at jeg vil klare å se signalene i forkant, og dermed være forberedt, sier Dorsin.
Den første tiden har han vært mye på treningsfeltet, i garderoben. Mikael Dorsin vil lære garderoben å kjenne. Han vet hvor viktig det er at «garderoben fungerer», han mener han er god til å se signalene. Dorsin har sittet i en garderobe som fungerer - og han har gjort det motsatte.
- Jeg vil kjenne på stemningen, sier den tidligere Rosenborg-kapteinen. Han sier også at han må bli kjent med folk for å kunne «være der for dem», som han sier det.
- Min dør skal alltid stå åpen. Er det tendenser til en konflikt, så er det bedre at vi tar det opp tidlig, at spillerne kommer inn til meg og snakker om det. Det verste jeg vet er såkalt «gneldringskultur». Det er skadelig - over tid, mener Rosenborgs sportssjef.
- Hva er styrkene dine, som du kan bruke i denne jobben?
Dorsin tenker.
- Jeg er god på å gjøre andre gode. Som spiller gjorde jeg medspillerne mine gode. Og da gjorde de meg god også, en middels venstreback. Sånn mener jeg at jeg er som leder også. Min styrke er å bygge team, se hvem som passer sammen.
- Mer?
- Skape god stemning. I det hele tatt - skape. Skape noe, skape vinnere. For Rosenborg skal tilbake på toppen, sier Mikael Dorsin. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 01.02.2020 14:12 Post subject: |
|
|
Det er jo rett og slett Natt og dag kontra hva vi er vandt med, helt fantastisk!
Får bare håpe det fortsetter sånn for jeg kjenner inni meg at alt det negative fokuset har snudd og mye skal nok Micke ha æren for  _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.02.2020 19:18 Post subject: |
|
|
Dorsin har jeg faen meg trua på! |
|
Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 01.02.2020 20:49 Post subject: |
|
|
Beste som har skjedd RBK på en god stund ja  _________________ but but |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 01.02.2020 22:28 Post subject: |
|
|
Jeg har også trua på Dorsin. Det har bynt lovende med en spiss som virker å være bedre enn Søderlund og en spennende danske. Zachariassen ble kanskje hentet før Dorsin kom inn(?)
Men han har en stor jobb foran seg. Slik som troppen ser ut i dag er det riktignok lite åpenbare huller utover at det mangler en ekstra venstreback i tillegg til Meling, men utfordringen ligger i å jobbe med kvaliteten i troppen.
Jeg syns kvaliteten i troppen sakte men sikkert har blitt bygd ned under årene med Bjørnebye. Her kan nevnes blant annet Valsvik, Hovland, Søderlund, Hedenstad og Lundemo. Dette er spillere som har fått mye spilletid og satt sitt preg på laget. Problemet er bare at det preget/kvaliteten ikke er god nok, og det senker normalnivået til laget. Når vi henter voksne etablerte spillere som er tiltenkt å gå inn i førsteelleveren så må det være spillere som hever kvaliteten. Det må være spillere på europaliganivå, det er det vi skal sikte mot. Vi har hentet altfor mange på norsk eliteserienivå (og helt middels eliteserienivå i tillegg), og bevist i stor stil de siste tre årene med europaliga at vi mangler kvalitet og har altfor mange spillere som faller gjennom når de møter litt bedre spillere. Jeg tror det var Ivar Hoff som snakket om Lillestrøms spillerlogistikk og sa at når de henter OBOS-spillere så blir de til slutt et OBOS-lag. Vi har i sum av spillerne som har spilt de siste årene blitt et eliteserielag, det mangler i hvertfall endel kvalitet på europaliganivået.
Lykke til, Dorsin! Her må det hentes smart, og over de neste overgangsvinduene må flere spillere som i dag spiller fast byttes ut. |
|
Back to top |
|
 |
|