View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 19.01.2020 21:42 Post subject: |
|
|
Den som er ansvarlig for at det blir vindmøller på Frøya er politikere som har gitt tillatelse (og antakelig også subsidier). Hvis Trønderenergi kan tjene penger på å bygge vindmøller der innenfor de rammene de blir gitt så skal de gjøre det all den tid grunnen til at Trønderenergi eksisterer er å tjene penger på å produsere energi.
Men det blir for komplisert for ganske mange. Her tar de mannen (Trønderenergi, eller egentlig han som bare gjør en jobb for de) og ikke ballen (navnløse byråkrater som "ansvarlige" politikere gjømmer seg bak).
De fleste klarer bare å oppfatte verden som om ting enten er svart eller hvitt. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 19.01.2020 22:08 Post subject: |
|
|
Det er ikke noen selvfølge at en bedrift skal forfølga absolutt alle muligheter til å tjene penger. Bedrifter kan drives med moral pg etikk i bunn. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 19.01.2020 23:12 Post subject: |
|
|
hello wrote: | Jeg vil heller legge ned hele Salmar-akademiet, enn å la de bruke Rosenborg som et pressmiddel for en lokal politisk sak.
|
Dette.
Personlig kjenner jeg at jeg egentlig ikke er så veldig opptatt av om det blir Gjersvold eller Koteng, men om folk begynner å dra lokalpolitikk inn på årsmøtet til klubben er vi virkelig ute å kjøre. Håndteringen av at de folkevalgte har godkjent bygging av vindmøller på Frøya hører ikke hjemme på RBKs årsmøte. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 19.01.2020 23:35 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Det er ikke noen selvfølge at en bedrift skal forfølga absolutt alle muligheter til å tjene penger. Bedrifter kan drives med moral pg etikk i bunn. |
Nei, ingen selvfølge, men det er nå engang slik arbeidsfordelingen er at samfunnet i utgangspunktet setter reglene for hva som er greit og ikke greit mens selskapene innretter seg etter dette. Men så er det gråsoner selvfølgelig. Men hvor det er greit og ikke greit å bygge vindmøller mener jeg at er et veldig enkelt tilfelle, samfunnet bestemmer hva de vil tillate, Trønderenergi bygger der det er lov og lønnsomt. At Samfunnet i dette tilfelle sannsynligvis har vært så idotisk som bare politikere og ledere i fotballklubber kan være blir en annen sak.
Forøvrig så synes jeg ikke dette skal ha noe å si for hvorvidt vi kan ha daglig leder i Trønderenergi som styreleder eller ikke. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 20.01.2020 09:53 Post subject: |
|
|
Uansett hva man måtte mene om vindmøller på Frøya som sak (og der har nok forsmådde frøyværinger betraktelig mer oversikt enn det jeg har), så er det et par urene mentale sprang fra å være imot det på saklig grunnlag til å klandre Gjersvold personlig for dette. Da burde fraflytting fra øya i protest bortimot ha skjedd allerede, tenker jeg. Og vi har jo allerede TrønderEnergi som sponsor - hvor er boikotten og fakkeltoget?
Og hvis Witzøe skulle trekke Salmars sponsorat på grunn av sin personlige oppfatning av dette - eller engang true med det - dersom medlemmene i den medlemsstyrte klubben velger feil kandidat til styreledervervet, ja, da trenger vi ikke den sponsoren. Da har dette vist seg som en sponsor vi ikke ønsker, som ikke er klubben verdig. Gir klubben eller medlemmene etter for dette, er ikke klubben uavhengig lenger, og da kunne vi like gjerne solgt skiten til et konglomerat av laksemilliardærer, flyttet ut i havgapet og byttet draktfarge til blå. Jeg tror jo egentlig ikke de ryktene har noen substans, og de er nok mer satt ut som skremselspropaganda.
Hvis man er uenig i valgkomitéens innstilling: møt opp, benk, og stem. Jeg personlig lever godt med begge utfall, men den der personfokuseringen både på Koteng som styreleder for Rosenborg (altså i dårlige tider) og Gjersvold som konsernsjef for Trønderenergi vitner egentlig mest om manglende eller villet unnlatt forståelse for mekanismene rundt. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 20.01.2020 10:28 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke enig i det.
Det en representant for klubben driver med på fritiden er helt klart relevant for om han eller hun kan representere klubben.
Som tidligere nevnt, om en styreleder for RBK hadde dyttet på for å bygge motorvei (med tilhørende bominntekter) over Bakklandet så hadde selvsagt politikerne hatt sin del av ansvaret, men jeg ville likefullt ikke hatt noe som helst å gjøre med en person som hadde gjort sitt beste for å ødelegge Trondheim.
Til syvende og sist handler det om å møte opp på årsmøtet og bruke stemmeretten sin. Jeg håper flere enn meg møter opp for å stemme på eventuelle benkeforslag i år. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 20.01.2020 10:58 Post subject: |
|
|
Nøkkelordet her er fritid. Gjersvold kjemper ikke for vindmøller på Frøya på fritida fordi han syns det er gøy. Han gjør det fordi han er ansatt til å gjøre den jobben. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 20.01.2020 11:06 Post subject: |
|
|
Jepp, og jeg ville vært like kritisk om han var ansatt til å kjempe for motorvei over Bakklandet. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.01.2020 11:09 Post subject: |
|
|
BjarneS wrote: |
Det en representant for klubben driver med på fritiden er helt klart relevant for om han eller hun kan representere klubben. |
Fritid er noe helt annet. Det er ikke Jeffrey Epstein som spilles inn som kandidat her, og han var helt sikkert flink i jobben sin.
Det er et ganske heftig demokratisk problem om folk ikke klarer å skille snørr og barter i slike saker. Vi ender da opp med en gjeng folk som stemmer som en passiv-aggressiv protest til noe helt annet, men gir potensielt vesentlig påvirkning i om en (sannsynligvis god) kandidat blir valgt eller ikke. Rent prinsipielt er jo også dette en nærmest håpløs presedens; det skal godt gjøres å være politiker eller næringslivstopp i Trondheim uten å gjøre noen forbanna, og vi ender i ytterste konsekvens med et styre bestående utelukkende av tidligere spillere fordi disse er de eneste som ikke har tråkket på noen tær.
Folk bruker stemmeretten som de vil, men jeg håper og ønsker virkelig at folk her skal stemme utifra hva de tror er best for klubben. (Lokal)politikk, privat næringsliv og konflikter/allianser knyttet til dette har ikke noe på et årsmøte i Rosenborg å gjøre. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 20.01.2020 12:13 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: |
Folk bruker stemmeretten som de vil, men jeg håper og ønsker virkelig at folk her skal stemme utifra hva de tror er best for klubben. |
Det gjør jeg også og jeg håper man tar innover seg konsekvensen av lavere interesse langs kysten i kombinasjon med en reell risiko for å miste en av våre største sponsorer. Jeg sliter med å se at noen styreleder skal være verd å miste supportere og sponsorer i det omfanget vi står overfor her. I denne spesifikke saken så sliter jeg personlig med å se hva Gjersvold tilfører sammenlignet med Koteng som skal være verd millioner av kroner for klubben.
Folk får selvsagt stemme som de selv vil. Jeg står på at valgkomiteen har gjort en svak jobb. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 20.01.2020 12:32 Post subject: |
|
|
Flaks at lakseoppdretts-bransjen er gullende ren da...sånn sett har jo SalMar sitt på det tørre. Pun intended. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 20.01.2020 12:36 Post subject: |
|
|
Kjenner folk på Frøya som ikke er 100% fornøyd med SalMar også ja... |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.01.2020 13:41 Post subject: |
|
|
Det gjør jeg også og jeg håper man tar innover seg konsekvensen av lavere interesse langs kysten i kombinasjon med en reell risiko for å miste en av våre største sponsorer. Jeg sliter med å se at noen styreleder skal være verd å miste supportere og sponsorer i det omfanget vi står overfor her. |
Jeg ser prinsippet i det du sier, men jeg lurer også litt på hvilken type supportere som velger bort laget sitt fordi det kommer inn en leder de ikke liker, og av grunner som ikke er relatert til fotballen/klubben. Sjøl hadde jeg ikke klart å legge bort interessen og kjærligheten selv om la oss si Kjell Ingolf Ropstad, ble styreleder. Gud forby - pun intended.
Når det kommer til sponsorer, er jeg kategorisk patriot. Ikke faen om en sponsor skal få legge føringer for klubben, spesielt når det er snakk om en privat og langt på vei personlig tvist som handler om alt annet enn fagfeltet de skal samarbeide på. Knefall for sponsorer på bekostning av demokrati er i praksis spikeren i kista for uavhengigheten og medlemsklubbmodellen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 20.01.2020 13:48 Post subject: |
|
|
Skal du være leder på dette nivået så må du også evne å spille spillet. Dersom Gjersvold ikke evner å få tilstrekkelig oppslutning på årsmøtet: fine, la oss gå videre. Ser ikke poenget med å diskutere for eller imot et slikt faktum. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.01.2020 14:15 Post subject: |
|
|
Eh, nei altså - den som blir valgt blir jo valgt, og da blir naturligvis ingen andre valgt. Det sier seg jo selv. Det er dog interessant å diskutere hvorfor man velger det ene over det andre, synes jeg - dette er jo et sidkusjonsforum. Jeg kjenner ikke Gjersvold i det hele tatt, og aner ikke om han er rett eller feil mann for RBK, men jeg synes det er trist om han taper by default grunnet eksterne politiske faktorer og ikke egnethet. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 20.01.2020 14:17 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: |
Jeg ser prinsippet i det du sier, men jeg lurer også litt på hvilken type supportere som velger bort laget sitt fordi det kommer inn en leder de ikke liker, og av grunner som ikke er relatert til fotballen/klubben. Sjøl hadde jeg ikke klart å legge bort interessen og kjærligheten selv om la oss si Kjell Ingolf Ropstad, ble styreleder. Gud forby - pun intended.
Når det kommer til sponsorer, er jeg kategorisk patriot. Ikke faen om en sponsor skal få legge føringer for klubben, spesielt når det er snakk om en privat og langt på vei personlig tvist som handler om alt annet enn fagfeltet de skal samarbeide på. Knefall for sponsorer på bekostning av demokrati er i praksis spikeren i kista for uavhengigheten og medlemsklubbmodellen. |
Jeg ser helt klart det prinsipielle i det du sier, men jeg er litt mer pragmatisk anlagt. Jeg personlig er ikke veldig opptatt av om det blir Koteng eller Gjersvold, men konsekvensensene som ligger i det valget er betydelige for klubben.
Man kan si at en sponsor ikke skal bestemme hvem som er styrelder, men nå er vi engang i den situasjonen at Salmar er en stor sponsor og RBK er ikke spesielt attraktive i sponsormarkedet, både som følge av egne prestasjoner, samt at klubben er en del av Eliteserien. Igjen; jeg mener selvsagt ikke at Witzøe skal bestemme hvem som er styreleder i RBK, men konsekvensene av å gå inn for Gjersvold kan bli såpass store at jeg synes det er legitimt å spørre om det er verd kostnaden for klubben.
Så kan man si at "folk som dropper klubben pga. styreleder er ikke ekte supportere" og så videre, men med tanke på at det var temmelig forutsigbart for de aller fleste som har åpnet ei avis de siste to årene at Gjersvold ville bli særdeles kontroversiell for en bestemt subgruppe av supporterne så mener jeg at valgkomiteen har gjort slett arbeid.
Vi burde aldri vært i denne situasjonen før årsmøtet. |
|
Back to top |
|
 |
Skrulledude Senior
|
Posted: 20.01.2020 15:33 Post subject: |
|
|
BjarneS wrote: | Det en representant for klubben driver med på fritiden er helt klart relevant for om han eller hun kan representere klubben.
|
Gjersvold får betalt for hjelpe en bedrift med å utvinne energi. Denne bedriften har, i samråd/på konsesjon fra våre folkevalgte politikere, bestemt seg for å bygge ut vindkraft. Jeg har hørt snakk om at vi kunne ha gått for alternative løsninger (vannkraft), men dette må nesten tas med våre folkevalgte.
SalMar er, inntil videre, i en såpass heldig situasjon at deres lakseeventyr ikke er ordentlig regulert. Kan vi ha en litt mer proaktiv tilnærming til det de driver med også? Jeg ser gjerne tiltak for at de skal skåne miljøet mer, spesielt når de tjener såpass godt som de gjør. Hvor er fakkeltoget?
BjarneS wrote: | Man kan si at en sponsor ikke skal bestemme hvem som er styrelder, men nå er vi engang i den situasjonen at Salmar er en stor sponsor og RBK er ikke spesielt attraktive i sponsormarkedet, både som følge av egne prestasjoner, samt at klubben er en del av Eliteserien.
|
Så vi skal la en sponsor diktere valg av styreleder? Hvis vi først skal eliminere Gjersvold fordi han har gjort jobben sin vil jeg gjerne ha en diskusjon rundt SalMar og deres langsiktige påvirkning på miljøet og havet. Føler det er en langt viktigere diskusjon enn hva noen Frøyværinger måtte mene om uutholdelig vindmøllebråk. De kan strengt tatt flytte. Det er noe vanskeligere å flytte trondheimsfjorden hvis det er for mye avfall og lakselus der.
Med det sagt, det blir et spennende valg av styreleder i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 20.01.2020 15:53 Post subject: |
|
|
Man kan si at en sponsor ikke skal bestemme hvem som er styrelder, men nå er vi engang i den situasjonen at Salmar er en stor sponsor og RBK er ikke spesielt attraktive i sponsormarkedet, både som følge av egne prestasjoner, samt at klubben er en del av Eliteserien. |
Her må du nesten velge; enten er du imot at sponsorer "kjøper" makt eller ikke. Det kan ikke gjøres forskjell utifra størrelse og sponsormarkedet for øvrig. Selv er jeg som sagt kategorisk på dette, og vil bli ekstremt frustrert dersom en sponsor/kommersiell aktør overkjører medlemmene, og den dagen dette eventuelt skjer er ikke Rosenborg det de var lenger; idrettslagsprinsippet er et av de aller viktigste fundamentene i klubben jeg er så glad i. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 20.01.2020 16:55 Post subject: |
|
|
Dersom kandidaten oppfattes som feil for RBK, uttrykt ved å ikke få tillit nok ved et valg, så er han feil mann, uansett hvor flink han måtte være. Sponsorer og andre er selvsagt i sin fulle rett til å utøve press og politisk makt hvis de mener dette er å foretrekke, innenfor spillets rammer. Det er ingen som forbyr de å si fra om hva de mener og hva de vil gjøre. Selvsagt er det politikk, og utøvelse av politisk makt, involvert i et demokratisk valg. Overlever ikke et kandidatur et slikt spill så er det bare å finne noen andre. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 20.01.2020 17:55 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Her må du nesten velge; enten er du imot at sponsorer "kjøper" makt eller ikke. Det kan ikke gjøres forskjell utifra størrelse og sponsormarkedet for øvrig. Selv er jeg som sagt kategorisk på dette, og vil bli ekstremt frustrert dersom en sponsor/kommersiell aktør overkjører medlemmene, og den dagen dette eventuelt skjer er ikke Rosenborg det de var lenger; idrettslagsprinsippet er et av de aller viktigste fundamentene i klubben jeg er så glad i. |
100% enig her. Det øyeblikket hvor man tillater at politikk og kommersielle aktører dikterer årsmøtet så er historiens og dagens RBK dødt og begravet. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 21.01.2020 10:20 Post subject: |
|
|
BjarneS wrote: | Jeg ser helt klart det prinsipielle i det du sier, men jeg er litt mer pragmatisk anlagt. Jeg personlig er ikke veldig opptatt av om det blir Koteng eller Gjersvold, men konsekvensensene som ligger i det valget er betydelige for klubben.
Man kan si at en sponsor ikke skal bestemme hvem som er styrelder, men nå er vi engang i den situasjonen at Salmar er en stor sponsor og RBK er ikke spesielt attraktive i sponsormarkedet, både som følge av egne prestasjoner, samt at klubben er en del av Eliteserien. Igjen; jeg mener selvsagt ikke at Witzøe skal bestemme hvem som er styreleder i RBK, men konsekvensene av å gå inn for Gjersvold kan bli såpass store at jeg synes det er legitimt å spørre om det er verd kostnaden for klubben.
Så kan man si at "folk som dropper klubben pga. styreleder er ikke ekte supportere" og så videre, men med tanke på at det var temmelig forutsigbart for de aller fleste som har åpnet ei avis de siste to årene at Gjersvold ville bli særdeles kontroversiell for en bestemt subgruppe av supporterne så mener jeg at valgkomiteen har gjort slett arbeid.
Vi burde aldri vært i denne situasjonen før årsmøtet. |
100% enig i alt BjarneS skriver. Vi skulle aldri vært i denne situasjonen, og valgkomiteen har ikke gjort jobben sin. Det spiller INGEN rolle hva politikere har bestemt, hvem som har rett og galt, osv osv. Det som betyr noe er at dette er en konfliktfylt sak hvor RBK allerede har havnet i enda mer omdømmetrøbbel. Og verre kan det bli.
Jeg ser mange mener det er bare å møte opp å stemme ned Gjersvold. Okei. Om det blir 60/40 den ene eller andre veien, hva sier det oss? Har ikke dette valget satt klubben i en elendig situasjon? Kan man forvente at all motstand/kritikk avtar og alle Frøyværingen + sympatisører hvalfarter til Lerkendal om Gjersvold vinner valget knepent? |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 21.01.2020 12:41 Post subject: |
|
|
Strengt tatt kan de som prøver å bruke RBK som brekkstang i personlige og/eller politiske agendaer bare holde seg langt unna Lerkendal. RBK og fotballen skal være en åpen arena for alle, ikke et sted man skal drive frem politiske og personlige agendaer. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 21.01.2020 13:31 Post subject: |
|
|
Megafritz wrote: | 100% enig i alt BjarneS skriver. Vi skulle aldri vært i denne situasjonen, og valgkomiteen har ikke gjort jobben sin. Det spiller INGEN rolle hva politikere har bestemt, hvem som har rett og galt, osv osv. Det som betyr noe er at dette er en konfliktfylt sak hvor RBK allerede har havnet i enda mer omdømmetrøbbel. Og verre kan det bli. |
Hva mener du med siste setning? Mener du at klubben har havnet i omdømmetrøbbel fordi valgkomiteen har innstilt en annen styreleder enn Koteng? Eller misforstår jeg argumentet ditt? _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 21.01.2020 13:44 Post subject: |
|
|
Hvordan kan vi snakke om ny styreleder uten at dette handler om politikk? Jeg er enig med siste taler om at fotballen skal være en nøytral arena (i så stor grad som mulig), hvor ingen skal ha en bismak i munnen av å dra på kamp.
RBK skal ikke ha ett syn på vindmølledebatten, fiskeindustrien eller Greta Thunberg for den del.
Dersom vi koker årsmøtet ned til Koteng vs Gjersvold, og at dette blir framstilt som et bilde på et politisk standpunkt, vil jeg stemme blankt. Og vi må nesten ha en styreleder!
Dette blir vanskelig synes jeg. Finnes det noen andre navn å dra opp av hatten?
PS: Kan noen si noe om hva som ble sagt på medlemsmøtet i går ang. begrunnelse av innstillingen? _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 21.01.2020 15:54 Post subject: |
|
|
Sponsorer og andre kommersielle aktører skal aldri ha aktiv pårvirkning på de valgene som medlemmene gjør på årsmøtet.
Men realiteten er jo at store sponsorer alltid vil ha en negativ innflytelse, ved at de kan gjøre det klart at de ikke aksepterer en eller flere personer i ledelsen.
Et sponsorat er frivillig, og skal de få noe igjen for pengene de spytter inn, så må de kunne identifisere seg med klubben, dens ledelse og kultur.
Så hvis Salmar ikke kan akseptere Gjersvold, så er det naturlig at de trekker seg som sponsor. Jeg vil påstå at det er til klubbens beste, at de sier i fra om en slik beslutning før årsmøtet. Da kan medlemmene vurdere om det er verdt risikoen å stemme inn Gjersvold.
Men klubben kan aldri la en sponsor bestemme hvem som skal sitte i styret. Bare kunne si ifra hvis det er uaktuelt å samarbeide med enkeltpersoner. |
|
Back to top |
|
 |
|