| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
TomH Veteran
|
Posted: 19.11.2006 15:50 Post subject: |
|
|
Harald,
det har jeg kommentert omtrent hver gang jeg skriver om Tettey.
Bekreftelsene får jeg hver gang jeg ser ham spille - fordi han "aldri" dribler eller sender gode forløsende langpasninger. Og har Tettey noengang skubbet vekk en motspiller og stått igjen som seiersherre (altså beholde ballen)?
Tettey har innsett sine begrensninger og gjør derfor svært lite ut av de situasjonene han har ballen. Resultatet blir at han dytter ball (korte, enkle kompispasninger) og løper. Han vet det er det han kan på dette nivået og derfor er det også det han liker.
FÃ¥ liker det de ikke kan.
Enkelt og greit. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 19.11.2006 15:56 Post subject: |
|
|
Interessant teori, jeg tvivler nu på at den holder. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 19.11.2006 16:34 Post subject: |
|
|
Harald,
teorien er dog ikke min...
Kanskje nettopp derfor den er interessant...
 _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 19.11.2006 16:38 Post subject: |
|
|
Hvem sin teori er det, da? Ikke tettey sin i hvert fald. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 20.11.2006 02:14 Post subject: |
|
|
Vet ikke om du har godt glipp av, et av Eggens viktigste postulater på banen jeg TomH. men det lyder i allefall som følger:
"Sentre ballen til den nermeste spilleren, med samme fargen på skjorta"
Det er hele tanken med spiller vårt, at der det er mulig skal det bli slått enkle kompis pasninger i lengde retning i stede for og dra av tre stykker og slå en håpløs pasning til håpløs plasert spiller på motsatt side av banen. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 20.11.2006 02:17 Post subject: |
|
|
kan love deg at Nils Arne Eggen vrir seg i stolen når han ser støttepasningene til Tettey.
PS: mener han også hadde et postulat som var noe i denne gata:
"Send støtte når du må, send fremover hvis du kan" |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 20.11.2006 07:24 Post subject: |
|
|
Jepp Joko,
og det er utrolig at det bare er oss to som ser at Tetteys spisskompetanse er 5 meters støttepasninger... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 20.11.2006 08:47 Post subject: |
|
|
Bedre med en 5 meter støttepassning enn en 30 mesters feilpassning.  _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 20.11.2006 09:14 Post subject: |
|
|
| Det synes tydeligvis ikke H og joko. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.11.2006 10:37 Post subject: |
|
|
Nei, tydelig det.
Bent la ikke så veldig mange langpasninger han heller. Det ble stort sett korte stikkere på 5-10 meter mot indreløpere og backer på løp framover.
Bent hadde riktignok fysikk og en enorm ballkontoll, som gjorde at han så å si aldri mistet ballen (enten fikk han lagt den videre, eller så fikk han frispark).
Bent var naturligvis også mer kreativ i form av at han var flink til å legge ball i mellom pressledd hos motstanderen.
Snakker vi midtbanespillere med langpasninger som beste egenskap, så må vi tilbake til Sverre B. Hans 40-meterspasninger mot Mini og Kalle har vi ikke sett maken til senere.
Det nærmeste er vel Runar Berg, som kunne vri spillet fra venstre og inn i midten eller mot høyre med sine presise langpasninger. Men han var stort sett indreløper da.
Bent Skammelsrud var også indreløper i 91-sesongen før han fikk den sentrale rollen i 1992.
Jeg føler at de verste kritikerne glemmer at Tettey (og flere andre spillere) sin alder når de kritiserer. Dessuten glemmer de fort at også suksessfulle spillere i RBK har hatt minst en dårlig sesong før de slo til for fullt.
I så måte er Tettey godt på vei. Han er sannsynligvis på linje med det Bent Skammelsrud viste da han ble kalt katta i sekken etter debuten(?) mot Viking (0-0) 16. mai 1991.
Han har et jevnere nivå enn det Jan Derek Sørensen hadde i sin første sesong (viklet seg stort sett alltid innover i banen og kom sjelden til gode innlegg før gjennombruddet mot Athletic Bilbao på hjemmebane (2-1))
Han viser bedre takter enn det Harald Martin Brattbakk gjorde som ungutt i RBK 1991. Kritikerne var vel ikke så fryktelig optimistiske da Sverre B la ballen på sølvfat til ham i serieåpningen 1991 mot Tromsø (1-1) og han nærmest bommet for åpent mål. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 20.11.2006 14:31 Post subject: |
|
|
| jeg snakker ikke om langpassninger, men om å sende ballen fremover og ikke bakover når vi har muligheten til overganger. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 20.11.2006 15:57 Post subject: |
|
|
Det er ingen tvil om at Tettey har mye å jobbe med når det kommer til å skaffe seg oversikt over spillet "bak ryggen" sin. Grunnen til at spillere gjør som Tettey ofte gjør (slår støtte, slår ballen på den første bevegelsen han ser i synsvinkelen), er fordi de ikke har oversikten over det som skjer bak dem. De vet ikke om de har en motspiller på vei opp i ryggen, om veien er klar, eller om en medspiller er i en god posisjon for pasning, og tør/tar derfor ikke sjansen på å vende opp. Toppspillere snur hodet annenhvert sekund og orienterer seg hele tiden. Særlig rett før og i det en pasning blir slått i deres retning. Slik blir de gode til å "lese spillet".
Tettey har derimot veldig mange andre bra egenskaper, og dess flere kamper og mer spilletid han får på dette nivået, dess større er også sannsynligheten for at blikket hans for spillet vil bedre seg. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 21.11.2006 15:02 Post subject: |
|
|
Tettey har sine mangler, som bl.a. TomH påpeker. Det er ikke noe sensasjonelt i det, og Tørum og trenerne ser det sikkert enda bedre enn oss. De jobber sikkert med svakhetene hans hver dag på feltet, og under kampen mot Helsingborg hørte jeg Tørum kjefte fra sidelinja etter en av disse støttepasningene hans.
Synes det er fornuftig å satse på Tettey og se hvordan han utvikler seg, men tror ikke det er ankerrollen han passer best til sånn det ser ut i dag. Det kan selvfølgelig forandre seg.
Vi er ikke i nærheten av de pengesummene FC København har, og vil nok måtte basere oss like mye på å ale opp unge spillere som å kjøpe etablerte, om vi skal konkurrere om å være nordens beste lag. Det er krevende og vil ikke alltid lykkes, det er ingen automatikk i at Tettey blir mye bedre enn han er idag, men jeg synes han er god nok til å forsvare at det satses på ham. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 23.11.2006 01:10 Post subject: |
|
|
Etter min mening Mer enn god nok. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 23.11.2006 01:25 Post subject: |
|
|
| Hvis Tettey etter din mening er "mer enn god nok" som ANKER, begynner jeg å lure på om du faktisk ser kampene |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 23.11.2006 02:01 Post subject: |
|
|
Hei Joko Synes du trekker allt for tidlige konklusjoner angående Tettey. Vi fleste mener at han har tatt "steget" (nominert til årets mest fremgangsrike nykommer) i år, og at spilleren har ett enormt potensiale. Ujevnhet i kvalitetene er helt normalt for en spilller på den alderen, husk at han for bare noen måneder siden spillte i 2. divisjon. Skal jeg komme med ett råtipps, så er Tettey A- Landslagspiller innen 2 år 
Last edited by skjæringen on 24.11.2006 05:57; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 23.11.2006 02:39 Post subject: |
|
|
Se sammenhengen i det joko-!!
Innlegget ovenfor for det jeg svarer på:
| Vemundo wrote: | | Det er krevende og vil ikke alltid lykkes, det er ingen automatikk i at Tettey blir mye bedre enn han er idag, men jeg synes han er god nok til å forsvare at det satses på ham. |
Jeg svarte altså:
| Baadshah/Tab wrote: | | Etter min mening Mer enn god nok. |
Og hvis du vil ha min mening så mener jeg at han har prestert bedre enn det jeg hadde forventninger til ham før sesongen. Så jeg er ikke akkurat skuffet nei.. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 23.11.2006 02:49 Post subject: |
|
|
| nå snakker jeg om Tettey i en anker rolle, det må vel den mest hardbarka "Tettey-supporter" forstå ikke fungerer. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 23.11.2006 12:25 Post subject: |
|
|
| SÃ¥ du er ikke fan av alle spillerne i klubben, du? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.11.2006 12:55 Post subject: |
|
|
| Tettey har som 20åring nådd et utrolig høyt nivå og vil spille fast neste år, som sentral midtbanespiller. Å påstå at Tettey ikke er god nok osv er det samme som å si at trenerne i RBK og div landslag tar feil angående Tetteys kvaliteter...... |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 23.11.2006 14:20 Post subject: |
|
|
Hmm, noen som har vert og lest i Solli-tråden eller?  |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 23.11.2006 16:28 Post subject: |
|
|
Hvorfor tar alle det for gitt at Tettey blir bedre?...
Det er ikke en sannhet at fotballspillere nødvendigvis blir bedre med årene...
Joko og jeg hevder at Tettey ikke er god nok PR I DAG. Hvordan han er om fem år vet ingen - heller ikke Joko og jeg. Dog, er ikke Tettey noen imponerende spiller i dag.
Når han spiller, er han i mine øyne, stort sett lagets svake punkt; han skaper absolutt ingen ting og er helt ufarlig for motstanderlaget. Jeg tror vi finner mange slike spillere i Norge (til og med meg)... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 23.11.2006 16:32 Post subject: |
|
|
Hvorfor tar du det for gitt at Tettey ikke blir bedre?
Dette var hans første sæson, hvor han til og med var i opløbet til Tippeligaens bedste unge spiller, kåret af spillerne selv. Det er tull og påstå at han er lagets svage punkt. Tettey havde en god sæson, god ikke glimrende. Men med tanke på at det var hans første klarede han det godt.
En ting er i hvert fald helt sikkert: Han bliver ikke bedre hvis ikke han spiller.
Du har dog helt ret i at ingen ved hvordan han vil præstere i fremtiden. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 23.11.2006 16:43 Post subject: |
|
|
Han sa vel aldri at han tar det for gitt at Tettey aldri er bedre...
Og PR I DAG er han nok ikke god nok for startoppstillingen.
Sapara - Riseth - Skjelbred
Hvor finner du plass til Tettey her PR I DAG, Harald? |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 23.11.2006 16:49 Post subject: |
|
|
Hvor står det at vi siger at vi tager det for gitt at tettey bliver bedre? Det er ligesom det der er pointen, hvilket du åbenbart misforstod.
Jeg mener netop at Tettey PR I DAG er god nok for startopstilling, det er jo netop her vi er uenige. Som jeg ser det kan han både tage anker rollen i stedet for Riseth eller indreløper rollen for Per. Hvem af Skjelbred og Tettey der spiller er helt op til dagsformen. Der mener jeg han PR I DAG er god nok. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
|