View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 04.10.2019 08:34 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | Man sparker ikke sportsdirektører bare fordi de ansetter feil trener zaphod81 |
Helt enig, man sparker ikke sportsdirektører bare fordi treneren ikke lykkes.
Nå har jo Bjørnebye etter hvert en rekke med katastrofale feil som tilsynelatende har gjort at han synes det beste er å krølle seg sammen i en ball under pulten hele overgangsvinduet for å slippe å tabbe seg ut igjen (eller være råere på riktig spiller til riktig pris, som han selv kaller det), men det er jo ikke alle som er enig i at denne delen av jobben er kritikkverdig, så vi holder oss på trenersporet.
Hadde Bjørnebye, etter en serie uheldige sammentreff og tilfeldigheter som gjorde at de annonserte storfiskene likevel ikke bet på den flotte kroken vi antagelig la ut, sett på lista si og konkludert med at for eksempel Fagermo eller Knudsen var det beste alternativet vi klarte å grave fram på den tiden som gjenstod, og de hadde mislyktes med å forvalte det utgangspunktet de fikk og måttet gå relativt tidlig, da hadde ikke det vært oppsigelsesgrunn. Kritikkverdig, sikkert, i alle fall burde det evalueres grundig hvorfor vi måtte så lavt ned på lista og fikk så dårlig tid, men man kunne i alle fall sagt at man ivaretok klubbens filosofi med en trener som oppriktig stod for mye av det samme, og dermed maksimerte sjansene for at et litt usikkert kort skulle lykkes. Som med Kåre, egentlig.
I stedet legger han hodet på blokka, han sier 'dette er treneren for oss, han kjenner jeg, han har alt vi trenger', og får gjennom en ansettelse av en trener med et fotballsyn som bryter totalt med den røde tråden klubben relativt nylig har brukt både tid og penger på å investere i gjennom ansettelser i Salmar-akademiet, og han gir heller ikke trenerne noen som helst tilbakemelding eller innføring i hvilke fotballfilosofiske grunnstrukturer som allerede ligger der. Han stiller ingen krav til at de skal produsere noe som minner om Rosenborg-fotball. Han lar de rett og slett få frie tøyler til å implementere Haugesunds spillestil, og det er faktisk helt formelt på tvers av det ansvaret han er ansatt for å forvalte.
Det er oppsigelsesgrunn. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 04.10.2019 08:51 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | Man sparker ikke sportsdirektører bare fordi de ansetter feil trener zaphod81. Vi banket Bate og Maribor. Vi har gode spillere, men de presterer elendig. Med ny trener som vil angripe og skjønner seg på hvordan man skal spille offansiv og god fotball så vinner vi serien med nøyaktig de samme spillerne neste år. Fortsett med Horneland og du får samme sorgen for tomme tribuner neste år. |
Ja. Men du glemmer at om man beholder Bjørnebye, er det nettopp han som kommer til å lede jakten på ny trener. Stoler du på at han velger riktig i denne prosessen? Har han gjort gode nok valg fram til nå? |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 04.10.2019 08:53 Post subject: |
|
|
Hver 3 treneransettelse i RBK blir statistisk sett en suksess, så Horneland sin etterfølger kommer nok til å gjøre det bra. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.10.2019 08:54 Post subject: |
|
|
At sportslig leder er ansvarlig for å ansette trener er jo en godt brukt påstand her inne. At han også er ansvarlig for å stille krav til hovedtrener om å spille "Rosenborg-fotball" eller noen som helst slags fotball for den del, den var derimot ny. Mektig mann denne SIB! |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 04.10.2019 09:07 Post subject: |
|
|
Tror Horneland er noe av det bedre som har skjedd klubben, og at av de trenerne som er mulige å få for et lag som RBK, er han per i dag kanskje den beste. |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 04.10.2019 09:15 Post subject: |
|
|
Why? Realiteten taler jo for det stikk motsatte. |
|
Back to top |
|
 |
Scout1 Junior
|
Posted: 04.10.2019 09:19 Post subject: Sparka Björne!! |
|
|
Det här är inte hornelands fel, det är björnebye som har köpt och soligt soelare. Vem är det som kan sparka björnebye och companiet ? _________________ Yes |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 04.10.2019 09:21 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | At sportslig leder er ansvarlig for å ansette trener er jo en godt brukt påstand her inne. At han også er ansvarlig for å stille krav til hovedtrener om å spille "Rosenborg-fotball" eller noen som helst slags fotball for den del, den var derimot ny. Mektig mann denne SIB! |
Dersom du ikke vet at Bjørnebye ledet trenerprosessen, så er det på ditt hode, for det har blitt opplyst utallige ganger. At denne prosessen, i alle fall utad, hadde utgangspunkt i å finne en trener som stod for 'Rosenborg-fotball', det er også velkjent. At vi har en nedfelt rød tråd spillestilsmessig som vi blant annet utvikler juniorer gjennom, det kan jeg sende deg en flott lydfil på, og at Bjørnebye blant annet er øverste leder for den del av virksomheten kan du lese deg til i organisasjonskartet.
Hvis du da lander på at det ikke er Bjørnebyes jobb å informere treneren han ledet prosessen med å ansette om den fotballmessige delen av jobbkravene som han selv presumptivt kjenner best, og har ansvaret for å forvalte, da kan du gjerne forklare hvem som da skulle gjort det. Ivar Koteng? Tove Moe Dyrhaug?
Mektig mann ja, Stig Inge Bjørnebye, han er det. Mye makt - og ansvar - i Rosenborg Ballklub, noe som gjenspeiles i den lønna han mottar for denne lederstillingen. Og det slutter aldri å overraske meg at noen tror noe annet. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.10.2019 09:25 Post subject: |
|
|
Ledet trenerkandidatprosessen i samarbeid med en gruppe og den ansvarlige for treneransettelse er 2 forskjellige ting. Styret ved styreleder har det enormt viktige ansvaret her.
Det har aldri vært SL's ansvar å informere trener om hvordan han skal spille fotball. Men gjenta det et par ganger til kanskje så sitter det |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 04.10.2019 09:34 Post subject: |
|
|
media wrote: | Tror Horneland er noe av det bedre som har skjedd klubben, og at av de trenerne som er mulige å få for et lag som RBK, er han per i dag kanskje den beste. |
Hva er det Horneland har gjort i 2019 som tilsier at han er rett mann for å ta RBK videre? Jeg var og er fortsatt enig med styret om at Kåre hadde nådd sitt potensiale med RBK, men da han forlot skuta så var kravene nå seriegull, cup-finale og gruppespill i Europa. Har Horneland vist noe som helst som tilsier at han har det som skal til for å løfte laget videre fra dette? Jeg spør helt seriøst, for det er mulig andre folk har sett noe jeg ikke ser. Det jeg ser er en relativt ung, uerfaren trener som har fullstendig vann over hodet. I Haugesund så kan du kanskje løfte laget til nye høyder med å innføre hard trening, streng lagdisiplin og ferdighetsløs innsatsfotball, men det holder åpenbart ikke i RBK. Han står jo etter hver eneste blodfattige kamp og snakker kun om trøkk, innsats, henger ikke sammen som et lag, bla bla bla. Han kaller en spade for en spade når det gjelder det generelle prestasjonsnivået og får skryt for det i media, men han evner jo ikke være konkret om hva som faktisk er for dårlig og hvordan han egentlig ønsker at RBK skal spille! Han bruker bare de samme meningsløse ordene om og om igjen! Innsats og trøkk er ikke en spillestil. Det er grunnleggende prinsipper for konkurranseidrett. Hvordan skal RBK spille under Horneland? Hva er det som gjør at dette ikke funker enda? Når han ikke greier svare på dette så blir jeg veldig bekymret. Slik sesongen ser ut nå så havner RBK utenfor topp 3 og ute av cupen lenge før finalen, altså ingen mulighet for Europa neste sesong. Samtidig er vi like rævva i gruppespillet i EL. Så vi har tatt enorme skritt BAKOVER i Norge, og står på det beste stedet hvil i Europa i år, men hvis vi ikke klarer topp tre så har vi gått bakover her også. Da er jo spørsmålet, hva er det som har skjedd i 2019 som tilsier at "Prosjekt Horneland" har livets rett i 2020? Hva er det fra denne begredelige 2019-sesongen som tilsier at Horneland er mannen som skal rette opp i dette forbanna rotet styret, men også HAN SELV, har skapt? Svært lite, faktisk ingenting, slik jeg ser det. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 04.10.2019 09:38 Post subject: |
|
|
Så du mener Koteng skulle satt seg ned med Horneland og gått gjennom Rosenborg-fotball, det er det du sier? Han skal ikke delegere det ansvaret til noen som faktisk er ansatt for å kunne noe om fotball, og som fast ansatt utenfor trenerteamet være styrets fremste alternative kilde til kompetanse på fotballfaget? Eller skulle ingen satt seg ned, eller lagt premisser for prosessen?
Det synker tydeligvis ikke inn hos deg, men jeg prøver igjen: Styreleder har selvfølgelig ikke det personlige ansvaret for fotballfaglige elementer hos hovedtrener. Se på hvem som har vært styreledere hos oss da, det er jo ingen av de som vet opp og ned på en moderne fotball. Det er som å påstå at Equinor-ledelsen har ansvaret for å kvalitetssikre HMS-kompetansen til fagansvarlig for brønnen.
Det Koteng har ansvaret for, og som han utmerket godt kan og bør kritiseres for, det er å omgi seg med riktig kompetanse. Det gjør han ikke. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 04.10.2019 10:48 Post subject: |
|
|
Jeg har vanskelig for å bestemme meg om hva jeg mener er riktig løsning ang. Horneland. Mente i utgangspunktet at det var en feilansettelse, og fikk det veldig bekreftet spillemessig i første del av sesongen. Men samtidig sa Horneland mye bra, og var minst like misfornøyd som meg med spillet.
Fikk så mer og mer trua utover sommeren, og var vel i august rimelig overbevist om at jeg ville se hva Horneland kunne få til neste år etter et vintervindu og en komplett oppkjøring.
Nå har jeg falt tilbake igjen og vet ikke helt om jeg mener det er best å avslutte etter sesongen, eller om han under tvil skal få prøve et år til.
Uansett hvilket alternativ som velges, så må denne sesongen analyseres og ses i sammenheng med den stadig nedadgående trenden vi har hatt over 3-4 sesonger nå.
Jeg mener at man i de fleste tilfeller får bedre fremgang med å evaluere, lære og endre strategier, enn ved å sparke folk og begynne på nytt. Men noen ganger, når stadige evalueringer ikke gir nødvendig fremgang, er utskifting eneste mulighet.
Når nedgangen har vart i flere år, og med flere trenere er det da naturlig å se oppover i systemet. Da er det i så fall SIB, og det fotballfaglige i styret som bør vurderes, foran treneren som kun har hatt en sesong til å bedre laget. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 04.10.2019 12:44 Post subject: |
|
|
Jeg skulle gjerne fått forklart den reelle ansvars-/arbeidsfordelinga i trenerteamet. Hva konkret gjør Emberland og Henriksen?
Jeg har mer eller mindre totalt gitt opp prosjektet vi kjører nå, men det er ikke sikkert Horneland må ut, og i hvert fall ikke ham alene. Jeg har inntrykk etter diverse uttalelser at Emberland har hovedansvaret for det offensive og å legge mest av kampplanen, mens Horneland er head honcho på fysisk form, individuell oppfølging, og defensiv organisering. Hvor henriksen passer inn aner jeg ikke.
Jeg ser absolutt ikke bort ifra at Horneland er en glimrende mann om han pares med en god assistent (eventuelt en hovedtrener som gjør ham til assistent) som kan offensiv samhandling, fokuserer på relasjoner, og prenter inn angrepsfotball.
Jeg tror det er mest fornuftig å identifisere problemene og så jobbe oss bakover/innover til den eller de som faktisk har ansvaret for dette. Jeg sier ikke at noen som helst skal fredes, men det er ikke sikkert det er veien å gå å sparke "alle" heller. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 04.10.2019 13:00 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er totalt bakvendt at en hovedtrener som har ansvaret for fysisk form, individuelle detaljer og defensiv organisering skal holde seg med en assistent med hovedansvar for det helhetlige, og det vanskeligste av alt: offensiv samhandling. Spesielt når denne hovedtreneren ikke akkurat har vist seg som noen coach i verdensklasse i kampsituasjonen, ei heller som en med evnen til å stille krav til sportslig ledelse angående stall (eventuelt manglende evnen til å tenke stall på både kort og lang sikt).
Jeg liker innstillingen og energien til Horneland, og hadde stilt meg positiv til å degradere ham til eneste assistenttrener, mens Emberland og Henriksen får andre oppgaver ut kontraktstiden. Jeg mistenker at to 'assistenttrenere' er én for mye, og sliter ærlig talt hardt med å forstå hva Henriksen bidrar med, når han åpenbart ikke er noen effektiv garantist for tilhørigheten til RBK-fotball. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 04.10.2019 13:56 Post subject: |
|
|
Vi blir vell neppe enige om SIB sin rolle i det hele zaphod81 . At Horneland har gjort en elendig jobb er tydelig på alle mulige parametre. Bortsett fra noen gode kamper mot Bate og Maribor så har han ført en tredobbelt seriemester til en 4 plass i serien. Vi har knapt skudd på mål mot noen. Det er ikke slik at vi har uflaks. Vi spiller elendig fotball og det er hans ansvar. Kunne godtatt at resultatene uteble så lenge spillet varmet. Slik er det derimot ikke. Sliter med å forstå at noen ved sine fulle fem kan være fornøyd med det Horneland har fått til med den tredobbelte seriemesteren. Han har feilet i serien i cupen og i Europa og vi spiller værre og værre. Prosjekt Horneland er dødt. Om klubben ikke innser det før neste seriestart skjønner jeg godt at det blir folketomt på tribunen. Det er Horneland sitt ansvar at spillerne yter sitt maksimale og det er han ikke i nærheten av å klare. |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 04.10.2019 14:04 Post subject: |
|
|
Klandrer ikke Horneland for hvordan laget har framstått denne sesongen. jeg mener spillerlogistikken er en vesentlig faktor i dette, her har ikke nok blitt gjort de siste 1,5 årene. Laget skriker etter fornyelse, balanse og bedre spillere |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 04.10.2019 14:42 Post subject: |
|
|
Vi må godta at vi avenogtil leverer en ræva sesong og at det trengtes en ordentlig oppvask etter Kåre som Coolen skjøv foran seg. Jeg tror som andre sier at Horneland i utgangspunktet ikke kan noe som ligner med god gammeldags RBK-fotball godt nok, men han virker som om han er veldig opptatt av å lære, så hvis han fortsetter i det sporet så kan det bli bra. Litt motsatt utvikling sammenlignet med Kåre går det ann å håpe på. Bedre å starte ræva for så å bli bedre og bedre enn å starte bra for så å bli mer og mer ræva.
Har vel kontrakt ut 2020, og det er egentlig bare tull å sende ham på dør slik ståa er nå. SIB&co finner vel neppe noen bedre, særlig ikke hvis vedkommende vet hvor flittig skotuppen til Koteng brukes på treners bakende. |
|
Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 04.10.2019 15:46 Post subject: |
|
|
Etter en del kamper nå - og spesielt med gårdagens kamp mot PSV i minne:
Jeg er sikker på at Horneland ikke ga beskjed om at det skulle være full panikk i RBK-forsvaret med store udekkede rom og at Valsvik skulle endre retning på skuddet da PSV fikk det første målet (ja, jeg bruker ordet "fikk").
Jeg tror heller ikke han ga beskjed til Meling om at han skulle sparke ballen i eget nett da PSV fikk det andre målet.
Og Maars Johnsen har nok ikke fått beskjed om at han enkelt skal gi bort ballen til motstanderen midt på egen banehalvdel slik han gjorde da PSV fikk det tredje målet.
Og Jensen har heller ikke fått beskjed om å spille en dårlig støttepasning til en midtstopper som er markert - rett foran vår egen 16-meter slik han gjorde da PSV fikk det fjerde målet.
Men det skjer altså. Allikevel er det ikke dette jeg er mest skeptisk til med Hornelands RBK. Dette handler også om spillernes ferdigheter og konsentrasjon og det handler om at PSV er et rimelig bra lag. Og jeg synes egentlig vi spilte bedre mot PSV enn vi har gjort i kampene i det siste.
Det jeg er mest skeptisk til er at vi ikke er gode offensivt. I 0-0-kampen mot Brann får vi noen sjanser, men vi brenner hver eneste en. Vi er ikke gode nok til å avslutte. Trenes det nok på dette?
Hva med kontringsspill? I en periode i sommer fikk vi se noen gode kontringer, men nå er de stort sett borte igjen - det spilles støtte eller det brukes masse berøringer på midtbanen når vi har kontringssjanser - få/ingen spillere spurter fremover når sjansen til en breakdown byr seg. Trenes det på dette? Dette var noe som Eggen var veldig opptatt av - vi må ta kontringene.
Og når vi stanger mot etablert forsvar - da må vi spille hurtig, presist og ha samtidige bevegelser og pasninger som treffer - gjerne flere bevegelser slik at vi har flere pasningsmuligheter. Men vi er stillestående og upresise og det ser ut som om spillerne ikke har spilt sammen før. Trenes det og terpes det på bevegelsesmønster?
Innleggene våre fra kant er heller ikke gode nok - de treffer gjerne ingen RBK-ere eller blir for lange. Trenes det på slike situasjoner?
Vi har liksom ikke noe offensivt spillemønster - det stopper alt for mye opp når vi nærmer oss 20 meter. Dette er det vanskeligste i fotball - derfor må det trenes mye på det. Tren på avslutninger slik at man treffer mål og ikke 40 meter opp på tribunen. Tren på å gjenkjenne og ta kontringer. Tren på bevegelsesmønster (jeg løper inn dit og du bort dit og pasningen kommer på rett tidspunkt). Tren på innlegg. Og gjør det igjen og igjen til det sitter. Ikke avslutt treningen fordi man har vært på treningsbanen i den tiden det sto på planen - fortsett til man er ferdig og alle mann skjønner hva man skal gjøre og man får det til.
Nå har Horneland fått lov av styret til å bruke litt tid så jeg tror neppe han får sparken i år. Og jeg har vel også skrevet selv her på Forum at han ihvertfall bør få en hel sesong før vi avsier dom. Men nå går sesongen mot slutten og foreløpig er ståa slik: Vi ble slått ut av cupen av et OBOS-lag. Vi sliter med å få medalje i serien. Vi sliter i E-gruppespill. Vi har ikke noe offensivt spillemønster og vi har ikke gode nok spillere i en del posisjoner.
Men Horneland sier i hvert fall ikke at "De' e' så vanskeli' å spæll i Europa sjø" når vi har spilt dårlig. Da sier han at vi har spilt dårlig. Det er bra. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 04.10.2019 17:07 Post subject: |
|
|
Problemet med at Horneland er så flink til å si at vi spiller dårlig er at han er nødt til å si det så ofte. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 04.10.2019 20:55 Post subject: |
|
|
Spørsmålene er:
Er det trenerens feil etter tre trenere på kort tid? Eller er det andre folk som ikke gjør jobben?
Trener RBK riktig? Eller blir det for mye 5 mot 5 lavt tempo ? Tydelig at treningene har falt i kvalitet.
Spillernes holdninger og innsats er under enhver kritikk . Horneland setter ikke Mike Jensen, Lundemo på benken, men han burde kanskje gjøre det. Jeg synes Tahseth så friskere ut enn de fleste ut på der. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 04.10.2019 21:20 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss wrote: | Vi må godta at vi avenogtil leverer en ræva sesong og at det trengtes en ordentlig oppvask etter Kåre som Coolen skjøv foran seg. |
Coolen? Hva har han med saken å gjøre? Det er jaggu meg dårlig gjort å skylde på losen når han tross alt fikk skuta tryggt i havn mens kapteinen og styrmannen lå dritings i byssa.
 _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
LeMond Proff

|
Posted: 04.10.2019 21:39 Post subject: |
|
|
At en dritings kaptein og styrmann fikk skuta trygt i havn i opp til flere havner i fire år sier vel litt om potensialet. Skipsrederen kunne vel strengt tatt hatt et lite akanmøte over satellittelefon i stedet for å sende sms (som vi vet ikke er særlig pålitelig på åpent hav). |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 04.10.2019 22:21 Post subject: |
|
|
Coolen leverte resultater han, men det var først og fremst kun symptomene han gjorde noe med. Det er ikke nødvendigvis feil når du tar over midt i en sesong som holder på å skjære seg fullstendig.
Men det medførte at Horneland måtte starte med et lag som hadde fått enda et halvår hvor sløv trening og råtne holdninger fikk lov til å forplante seg dypere.
Godt mulig Horneland ikke er så god som vi forventer at treneren vår skal være, resultatetene og tidvis spillet til nå, peker i retning av at han ikke er det, men jeg har vanskelig å se for meg noen bedre alternativ. Han viser i det minste tegn på at han evner å ta til seg læring og justere kursen. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 04.10.2019 22:47 Post subject: |
|
|
Når det gjelder Coolen, så ikke glem at han var veldig lysten på å bli permanent trener og la frem sine planer til styret høsten 2019 om alle de grepene han mente klubben burde ta for å komme på rett kjøl igjen.
Imot seg hadde han ei spillegruppe som var mett og hadde fått det som den ville i lang tid, og som hadde støttet offentlig Kåre og Eirik.
Gitt at Coolen faktisk fikk skviset siste dråpen ut av sitronen og tok oss inn i EL, NM-seier og seriegull, og vi ender opp med en mindre erfaren old school saftblander som trener, så er det nå grunn til å spørre seg følgende:
PÃ¥ hvilke kriterier ble Horneland vurdert som en bedre trener enn Coolen?
Følte Bjørnebye seg mer komfortabel med å anbefale en kompis til trenerjobben enn en faglig dyktig nederlender med et annet nettverk og kanskje også krav til spillerlogistikk eller profesjonalisering av klubben (mht. toppidrett)? En jobb Bjørnebye helt klart ikke involverte seg i i de årene Kåre trakk seg tilbake fra feltet og lot treningskvaliteten synke, og det ble kjøpt inn mye hummer og kanari som gradvis foreldet og forringet kvaliteten hos spillerstallen.
Vi får aldri vite hvor gode Rosenborg kunne vært om Coolen hadde fått tatt over Rosenborg på permanent basis, og kanskje var det riktig å gå for noen andre enn Coolen. Men, når det ikke ble en storfisk, hvorfor gikk man da for Haugesund-fotball og Horneland som plan B? Hvorfor kunne ikke Coolen være plan B frem til sommeren 2019, og deretter plan A om han virkelig imponerte med laget våren 2019 og Rosenborg nok en gang ikke fikk en storfisk til trener? Hva var det som var så galt med Coolen? Noe vi ikke vet?
Sett i ettertid tror jeg det ville vært bedre å ha fortsatt med Coolen enn å hente inn trenerne til Haugesund som måtte gå på trynet og nesten fikk sparken etter tidenes dårligste seriestart før de forsto klubben, arven etter Eggen, 4-3-3 osv. De fremstår jo som mindre begavede i det siste intervjuet med VG når de påstår at de ikke visste bedre og at det ikke var i stillingsinstruksen å spille annerledes enn det de hadde gjort i Haugesund!
Intervjuene med Horneland etter PSV-tapet var som forventet. Alt er bare dårlig. Hvor lenge skal han kunne stå der og si det og ta det på sin kappe uten at det blir bedre? I tre år?
Vi bør ha nye trenere inn etter sesongen, og har vi ingen bedre, så gjerne Coolen for min del, i alle fall frem til sommeren. Vi har ingenting å tape på å la Coolen ta over, og se hva han kan få til samtidig som klubben tar grep både ifht. sportslig leder og et generasjonsskifte av spillerstallen. Dagens spillergruppe er mett. Behold lederne og de med rutine, og suppler med unge spillere som er motiverte, friske, og som hever intensiteten både på trening og i kamp. Sett topp 3 som en målsetting, slik at vi i 2021 kan spille i Europa igjen, med et yngre og mer sultent lag, som spiller Rosenborg-fotball.
Last edited by nidaros997 on 04.10.2019 23:20; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 04.10.2019 23:18 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Jeg synes det er totalt bakvendt at en hovedtrener som har ansvaret for fysisk form, individuelle detaljer og defensiv organisering skal holde seg med en assistent med hovedansvar for det helhetlige, og det vanskeligste av alt: offensiv samhandling. |
Det er neppe tilfeldig at det motsatte er så bransjestandard at du neppe finner flere andre klubber totalt i Europa enn du kan telle på én hånd med vår fordeling.
Mulig Horneland var veldig nøktern og klok da han i utgangspunktet sa nei til hovedtrenerjobben da han ble spurt, fordi han heller ville være assistent. Jeg tror det hadde vært en adskillig bedre match. Men så ble han overtalt til å ta jobben som hovedtrener (fordi Hjulmand glapp?), og vi endte opp med en meget uvanlig og dysfunksjonell (i hvert fall i forhold til forventningene) trio med - i hvert fall utad - ullen rollefordeling, hvor den åpenbare assistenten er hovedtrener og assistenten hentet inn som Rosenborg-alias mangler kompetanse, evne, eller begge deler til å innføre selv de mest grunnleggende RBK-prinsippene nord for forsvarsfireren.
Det er blitt mange kokker og enormt med søl i sportslig avdeling som fører til at vi har en spillergruppe som er langt fra ideell både i kvalitet og sammensetning, og en filosofi og spillestil som engasjerer like mye som PowerPointene på Alfheim. Det eneste som minner om gamledager er et stort overtall av nordmenn i startelleveren og et påtvunget 4-3-3-system. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
|