English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Inge Bjørnebye
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 102, 103, 104  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Frøken Fransen
Senior

PostPosted: 17.07.2019 23:24    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Hallo. Et åpent kritisk brev til en som har vært direkte involvert og sågar hatt ansvaret for mye av det som har skapt støy rund klubben det siste drøye året er jaggu ikke mye å grine over, i hvert fall ikke når dette er omtrent eneste kritikken han har fått.

I det samme åpne brevet ble det forøvrig henvist et avsnitt til Horneland, hvor det ble vist til det tidligere åpne brevet. Dette ble Horneland konfrontert med etter Ranheim-kampen hvor Horneland svarer at han er enig og forstår kritikken som er kommet (eller noe i den duren). En slik tilnærming burde også SIB kommet med. Om han nå var uenig i det som ble skrevet, så burde han iallefall gitt kommentar på det. Syns det er synd at første reaksjon fra "den leiren" er en reaksjon fra barna hans (uten å si hva jeg mener om måten de valgte å reagere på).
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 18.07.2019 09:10    Post subject: Reply with quote

"Ingen kommentar" har vel vært Bjørnebyes standardfrase uansett hva det dreier seg om, så jeg tror ikke man skal vente at Bjørnebye kommenterer noe som helst når det kommer kritikk mot han heller.
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 18.07.2019 13:15    Post subject: Reply with quote

Jeg syns det er litt urettferdig å påstå at "ingen kommentar" har vært Bjørnebyes standardfrase. Han har da som regel stilt opp og kommentert det meste, bortsett fra konkrete overgangssaker. Det har tidligere vært policy i klubben å ikke kommentere overgangsrykter, men jeg syns at jeg har sett en liten endring på dette området etter at Horneland kom inn.

For at Bjørnebye skal kunne kommentere kritikken mot hans jobb, så må for det første noen stille ham spørsmål, og da må han være tilgjengelig. Jeg aner ikke om han har vært tilgjengelig, og jeg aner heller ikke om noen har stilt ham spørsmål.
Frøken Fransen
Senior

PostPosted: 18.07.2019 13:31    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
For at Bjørnebye skal kunne kommentere kritikken mot hans jobb, så må for det første noen stille ham spørsmål, og da må han være tilgjengelig. Jeg aner ikke om han har vært tilgjengelig, og jeg aner heller ikke om noen har stilt ham spørsmål.

Quote:
Det har ikke lykkes Adresseavisen å få kontakt med Stig Inge Bjørnebye onsdag ettermiddag. Til VG sier Bjørnebye at han ikke ønsker å kommentere kritikken.

Dette er hentet fra artikkelen hvor Adressa først skrev om det åpne brevet: https://www.adressa.no/10...6199b.html

Quote:
Rosenborgs sportslige leder var til stede på kampen mot Ranheim, men kom ikke gjennom pressesonen etter kampslutt. Dermed har Stig Inge Bjørnebye fortsatt til gode å kommentere kravet fra Kjernen om at han må gå fra stillingen som sportslig leder.

Hentet fra artikkelen etter Ranheimkampen, hvor de tok opp det åpne brevet: https://www.adressa.no/10...6257b.html

Såvidt jeg forstår har ikke adressa fått anledning til å stille spørsmål.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 18.07.2019 13:38    Post subject: Reply with quote

OK, da skjønner jeg litt mer av kritikken. Jeg synes imidlertid fortsatt at det er litt urettferdig å hevde at "ingen kommentar" har blitt hans standardfrase. I denne saken, ja...
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 18.07.2019 13:53    Post subject: Reply with quote

Greit å være tilgjengelig og nyte livet i solen når laget vinner. En kan diskutere hvorvidt Horneland er riktig mann, men han har i allefall baller til å stå rakrygget i motgang. Ikke prøver han å avfeie kritikerne som fotballukyndige tullinger heller, som bla. Perry og Kåre holdt på med.

Bjørnebye kjører dog strutsemetoden. Stikker huet i jorda og håper det går over en dag. Håpløst.
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 29.07.2019 16:22    Post subject: Reply with quote

Dette er hva vi får med SIB i førersetet

Mad Mad Mad Mad

Når skal det tas grep? Han er ikke "på" noen av de unge, viser interesse først når andre gjør det, og gambler 100% på at det er "godt nok" å komme med tilbud etter at andre har gjort det. Han har ikke forstått at RBK ikke har den samme trekk-kraften som de hadde før, og at han faktisk må være på ball tidlig og vise interesse og følge utviklingen til de unge talentene tett...Begynner å bli en en liste med unge trøndere som velger andre veier enn RBK som er litt for lang til å akseptere...

Han skylder på at RBK sier at de ikke tilbyr proffkontrakter til så unge spillere, samtidig sier han at de har initiativ til prat om proffkontrakt...? Henger ikke på greip..

"Bjørnebye omtaler prosessen som «helt vanlig», og er klar på at Rosenborg helst skulle sett at Hjelde hadde blitt værende i Trondheim.

- Men vi har ingen makt eller myndighet når vi ikke har proffkontrakt med så unge spillere. Det er en risiko for oss når vi ikke starter tidligere, men det er en klubbeslutning. Så lenge vi ikke går inn og har proffavtaler med så unge spillere, risikerer vi dette."

videre:

"- Har dere tilbudt Hjelde proffkontrakt?

- Ja. Vi tok initiativ til kontrakt, men det kom aldri på bordet. De ville ikke, sier Bjørnebye.

Samtidig sier overgangsreglementet at klubbene ikke har mulighet til å tilby spillere proffkontrakter før de har fylt 15 år."

De kunne gitt tilbud for nesten et år siden, men har da ikke gjort noe før Celtic mm kommer på banen mye senere...
https://www.adressa.no/10...6801b.html
Back to top
angvik
Proff

PostPosted: 29.07.2019 16:34    Post subject: Reply with quote

Gutten er ikke engang 16 år, og jeg kan forstå Bjørnebye om å ikke skrive proffkontrakter med gutter i konfirmasjonsalder. I mitt hode handler det om moral og ansvar.

Det kommer ikke spesielt godt frem i saken hvilke faktorer som har vært avgjørende for at Hjelde jr. har valgt å gå til Celtic fremfor Rosenborg, kun at "Celtic har en skikkelig plan for Leo, og har kjempetro på han", og at de "tror utenlandske klubber har et bedre tilbud på spillerutvikling". Dersom det koker ned til at Celtic ville tilby en proffkontrakt, mens Rosenborg med sine verdier ikke uten videre gjør det, så mener jeg det er et valg som ikke fremstår som så veldig rasjonelt. Jeg tviler sterkt på at Rosenborg ikke skulle ha kjempetro på gutten.

Alt i alt handler dette om hvordan akademiet vårt fremstår og hvordan spillerne selv føler seg sett. Det er ikke kun Bjørnebyes problem, men også Coolen og resten av akademiet.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 29.07.2019 16:39    Post subject: Reply with quote

Enig med angvik. Synes dette er tragisk, men ut fra den artikkelen er det vanskelig å få grep på hva som er problemet og hva vi kunne gjort anderledes, bortsett fra bedre individuelle planer. Hjelde trekker frem at "veien fra G16 til A-laget virker lang", men den kan jo ikke være mye kortere i Celtic?

Synes denne diskusjonen passer bedre i talentutviklingstråden.
Back to top
Buss
Senior

PostPosted: 29.07.2019 16:45    Post subject: Reply with quote

I RBK var kamp og treningshverdag hovedsakelig G16 med noe sammen G18-laget. I Celtic er han fast på U23-laget.
Audun Engen Vik er like gammel som Leo Hjelde og har proffkontrakt med RBK.
Odin Holm er like gammel og ble tilbydt kontrakt med RBK i fjor og treningshverdag på G16. Valgte heller å dra til VIF og A-lags kontrakt og treningshverdag sammen A-laget deres.

Edit: Passer godt i tråden til Bjørnebye da det er han som representer RBK i disse møtene.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 29.07.2019 16:46    Post subject: Reply with quote

Dette handler vel om at han kan konsentrere seg om fotball i en alder av 15 år. Det vi ikke vet er hva RBK har gjort i forkant. Jeg skjønner at klubben ikke kan tilby alle 15-åringer proffkontrakt.

Men det jeg stusser på er hvorfor Celtic? Klubben er ikke mye bedre enn RBK når vi var på vårt svakeste nivå. De spiller også i en serie som er dårligere enn Tippeligaen. De lagene man møter der er norsk 1div i stor skala. Jeg vil kalle dette en tabbe av far og sønn dersom de ikke fant noe bedre enn det der.

Kommer vel tilbake med halen mellom beina.
Back to top
mcmort
Senior

PostPosted: 29.07.2019 17:05    Post subject: Reply with quote

Er vel strengt tatt bare å ta en utsjekk med antall 14/15-åringer som ikke vil ta karriereveien via G16-laget til RBK de siste årene før man får en mistanke om at ikke alt er optimalt der.
Back to top
henrifei
Veteran

PostPosted: 29.07.2019 17:23    Post subject: Reply with quote

skjønner godt at han velger en annen klubb. Stig bør kanskje begynne å interessere seg litt mer i jobben sin.

– Skulle RBK gjort noe, så måtte det skjedd før Leo fikk masse tilbud fra utlandet. Når du opplever sterk interesse fra flere store klubber i gode fotballnasjoner, da forstår jeg at det blir interessant. Celtic er flinke til å gi unge spillere muligheter tidlig og kan vise til gode resultater med skandinaviske spillere, senest med Kristoffer Ajer, sier Hjelde.
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 29.07.2019 17:41    Post subject: Reply with quote

Akkurat det Jondahl sier...

Det handler ikke alltid om kontrakten, men hvilke muligheter man tilbys. Å få en proffkontrakt betyr jo ikke at man får en heltidskontrakt med full lønn, er mange varianter ute å går; Det bør absolutt være mulig med proffkontrakt for flere av de største unge talentene; Det er veien fotballen går over alt, og henger vi ikke på der, så kan vi glemme å utvikle egne spillere for all framtid, enkelt og greit!

Men her har jo SIB tilbudt kontrakt(eller gitt tilbud om at han vil tilby kontrakt), men ikke før etter at han forstår at han har tabba seg ut og kontraktstilbudene er kommet fra andre klubber; og det er der problemet ligger i det jeg forsøkte å formulere! SIB henger bakpå i det han gjør med unge talenter. Han foretar seg aldri noe før andre klubber har kommet på banen og tilbyr avtaler SIB mener de unge guttene selvfølgelig forkaster til fordel for hans...Nå forsvinner Hjelde, i tillegg takket Holm nei, Johnsen stakk og Tagseth gikk for andre alternativer(får vel håpe han velger oss denne runden)...Flere også som er forsvunnet mellom fingrene, men det er vel de mest profilerte! Er ingen garanti for at alle ville valgt oss selvfølgelig; MEN en gjennomgående tilbakemelding fra kilder rundt spillerne er at det har vært lite eller ingen kommunikasjon før andre har kommet på banen, både for de som var i RBK og de som aldri har vært der...Hjelde er sistemann ut! SIB tilbyr ingenting, Celtic gir tilbud, plutselig vil SIB tilby kontrakt likevel, men det er for sent...
Back to top
Willoch
Veteran

PostPosted: 29.07.2019 18:08    Post subject: Reply with quote

Trodde dette var Tore Grønnings ansvar?
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 29.07.2019 18:42    Post subject: Reply with quote

Er vel ikke han som avgjør hvem som får kontraktstilbud, selv om han sikkert har noe å si inn mot kandidater i Sal-Mar...Men dette gjelder jo også spillere som ikke har vært i RBK-systemet som Holm og Tagseth
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 30.07.2019 15:48    Post subject: Reply with quote

Bjørnebye er født treg og bakpå, finnes ikke et snev av proaktivitet i han og det gjelder alt fra junior til seniorspillere.

Håper vi klarer å ansette noen med kompetanse neste gang og har de ikke historikk i klubben fra før vil det vær betryggende.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 30.07.2019 18:02    Post subject: Reply with quote

Lurer på "hvorfor" de har satt den linja at de ikke skal tilby proffkontrakter til de største talentene?
En proffkontrakt trenger da ikke bety topp lønn og frynsegoder... Samt er det utelukkende et pluss om du ønsker å beholde de beste talentene i klubben.

Bjørnebye forklarer hvorfor det ikke ble skrevet proffkontrakt med at de gav et tilbud men Fam.Hjelde var ikke interessert.... Klart de var interessert Stig, for 1 år siden!!
Men når du da ikke får inntrykk av at klubben din anser deg som en brikke i fremtida og har tro, hvorfor skal du da plutselig godta en proffkontrakt når flere større klubber har gitt deg konkrete kontraktsforslag og skissert opp karrieren din de neste 4 årene, og det er alt du ønsker deg?

Kanskje ble dette litt rotete, men jeg mener at det er noe forbanna tull å ikke gi de aller beste spillerne utfordringer og signaler som gir dem trua på en fremtid i klubben.

En spiller som har driv om å nå toppen ønsker ikke å spille med jevnaldrende og dominere, han vil møte tøffere motstand og lære seg å dominere der også.

Meh, hele greia er bare trist, og velger Tagseth oss så er det utelukkende fordi Horneland har overbevist ham.

Vi må skjerpe oss!
Buss
Senior

PostPosted: 30.07.2019 21:54    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke helt sant at de ikke tilbyr proffkontrakter til unge spillere. I fjor sommer tilbød de Sondre Auklænd, en G03 spiller i Viking kontrakt, men da var Viking veldig rask til å tilby Auklænd kontrakt selv. Ikke lenge etter prøvde de seg på en fra Kristiansund med samme resultat. Virker som RBK tar trønderne som en selvfølge og legger ned innsatsen på spillere utenbys. Botheim er jo et slikt eksempel. Han var vel like gammel som Leo Hjelde er nå og den kontrakten ble god.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 30.07.2019 22:14    Post subject: Reply with quote

Audun Engen Vik, trønder og like gammel som Hjelde signerte proffkontrakt i mai.

Det er alt for mange som undervurderer spillernes/foreldrenes krav her og som tror at Rosenborg sitter med alle kort på hånda.
Back to top
Buss
Senior

PostPosted: 30.07.2019 22:30    Post subject: Reply with quote

Ok. Hva har spillerne og foreldrene som ikke gikk til RBK krevd ?
Forskjellen er jo hva RBK tilbyr og hva de andre klubbene tilbyr, eller forventer du at spillerne skal velge en treningshverdag hos G16 i RBK kontra U23 i Celtic i Hjelde sitt tilfelle ?
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 30.07.2019 22:36    Post subject: Reply with quote

Du vet at det var som var realiteten? Han ble "kun" tilbudt 16-Ã¥rslaget i RBK?
Back to top
Buss
Senior

PostPosted: 30.07.2019 23:44    Post subject: Reply with quote

Misnøyen lå der. Han ble lovet Trenings og kamphverdag sammen G18 laget, men Dette ble det mye mindre av enn lovet. Hva som evt sto i et kontraktstilbud vet jeg ikke. Usikker på om det kom noe konkret.

Hva krevde spillerne og foreldrene ?
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 30.07.2019 23:53    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Du vet at det var som var realiteten? Han ble "kun" tilbudt 16-Ã¥rslaget i RBK?

Hele poenget er vell at RBK ikke brydde seg nevnlig om å tilby ham noen kontrakt somheldst før det var for seint.

Klart at Foreldre/Familie har noe å si, men når du sitter der og en mye større klubb sier de har store planer for deg (det inntrykket jeg fikk av adressas Hjelde artikkel) og at de gir deg utfordringer og har skissert opp hvordan du skal nå målene dine samt moderklubben bare frem til da kun har gitt signal om at d uskal fortsette der du er til du er gammel nok og så ta steget opp til neste nåvå og kanskje spilel der til du er for gammel og så spille på RBK 2 og DA muligens...

Klart at vi har bare den informasjonen vi har fått via media og den er klar nok.
RBK tilbød ikke kontgrakt før ETTER Celtic hadde gjort det tiltross for at de kunna gjort det mye før!
hello
Veteran

PostPosted: 31.07.2019 00:15    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
Misnøyen lå der. Han ble lovet Trenings og kamphverdag sammen G18 laget, men Dette ble det mye mindre av enn lovet. Hva som evt sto i et kontraktstilbud vet jeg ikke. Usikker på om det kom noe konkret.

Hva krevde spillerne og foreldrene ?

Jeg har ikke peiling. Poenget mitt var at det er alt for mange som tror dette bare handler om at Rosenborg ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb med sine egne spillere. Spillere og foreldre vet sin markedsverdi og er man i en landslagstropp så får du nesten garantert muligheter i et akademi i utlandet. Mange vil dit, uavhengig av proffkontrakt med Rosenborg eller ikke. Dette blir spekulert i.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 102, 103, 104  Next
Page 61 of 104

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb