English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eggenstilen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
trondh
Veteran

PostPosted: 16.10.2004 21:40    Post subject: Eggenstilen Reply with quote

http://www.rbkweb.com/vis/3101

Ja jeg er uenig i denne. For det første, som du nevner litt, Eggen bygde det som evt. hadde vært å ødelegge. Uten Eggen hadde det kanskje vært Lillestrøm eller Viking som hadde stått i spissen for norsk fotball. Stilen fungerte utrolig bra. Joda, det har gått på trynet noen ganger i Europa, men det gjorde det i starten også. Alt dette går litt i bølger. Når RBK valsa rundt med Dortmund på bortebane og vant gruppa i CL var laget på toppen. Joda det var stort å vinne på San Siro, men det var vel mere en av ti e.l. Dette kunne like gjerne skjedd i Eggens siste sesong også. De var best mot Inter på Lerkendal, og Lyon fikk også kjørt seg. Det eneste laget som hadde litt taket på Lerkendal var vel Ajax, men med litt marginer hadde RBK vunnet i Amsterdam. Tross alt er det vel ikke så mange ganger fra 96 til 02 at RBK ble skikkelig rundspilt i Europa.
Hjemme i Norge var det ikke nevneverdig flere som lærte seg å stoppe RBK.
Rosenborg hadde både i 2001 og 2002 over 55 poeng. Imidlertid var det utfordrerne, spesielt da LSK i 2001 som fikk mere poeng enn utfordrerne normalt får. RBK gikk bare på enkelte downperioder som normalt, men de merkes bedre når lag som Lyn konsentrerer seirene sine i vårsesongen som de gjorde i 2002.
Naturlig nok daler kanskje de langsiktige visjonene for et lag når en trener bestemmer seg for å gi seg. Kanskje videreutviklet ikke Eggen RBK så mye i 2002, men ødela??? Var det kanskje ikke Eggen som i kampen mot Ajax etter 0-5 i Lyon instruerte Bent i den defensive midtbanerollen, som Ørjan og Hareide har ført videre i Europa.
Å sammenligne Hareide med Eggen når det gjelder nyskapning mener jeg blir helt feil. Hareide gjorde mye for å bedre det defensive i RBK, dessverre virket det som han glemte litt det offensive. Vel ble vi tryggere defesnivt i Europa, under Hareide slapp vi vel bare inn det ene mot Deportivo. Og det er ikke noe å skamme seg over å tape kvaliken 0-1 mot laget som tapte det samme mot vinnerne i semien. Men under Eggen har det bare skjedd 3 ganger i CL at vi har gått målløse av Lerkendal. Porto og Real Madrid (0-1) og Ajax (0-0). Selv om vi tar med Ventspils og Bohemians gikk Hareides RBK målløs av i halvparten av kampene i Europa. Glem ikke at når de sytete portugiserne var her var Eggenstilen ved By Rise tilbake i laget. By Rise følger opp, kanskje enda bedre enn Eggen og har hittil bare en målløs kamp totalt i Europa.
For å være helt ærlig, jeg opplever heller stemningen og underholdningen i 2-2 mot Inter igjen og ser laget ryke ut med dårlige bortetap, enn stusselige 0-0 mot Røde Stjerne, for så å forsvare seg til 0-1 borte. Vel er det morsomt å nå langt, men det er tross alt underholdning og en må da uansett score for å nå til topps.
Videre kan du sammenligne Hareide og Eggens historie. Moss gikk rett fra datidens 2.div og til seriegull. På 14 år i RBK fikk han 12 gull. I hans ene sabattsår, tok eleven Sollied gullet. Hareide har i tur og rekke løftet Molde, Helsingborg og Brøndby. Men de var på topp for så å ramle nedover igjen. Han har aldri klart å gjenskape suksessen over lengre tid. Når laget ikke har klart å følge opp de gode merittene har Hareide hoppet videre til neste klubb.
Sammenligningen By Rise/ Hareide er mere stang ut/inn. Der Hareide hadde marginene på sin side (åpninga mot VIF var dårlig, hjemme mot Molde kunne fort endt med rødt til E.Johnsen og en helt annen kamp) har By Rise litt marginene mot (straffemiss mot Odd, bra tak på HamKam og i dag Stabæk den første halvtimen uten å få mål).
Nå etter kampen mot Stabæk ser det ut til at gullet ryker. Det er hvertfall ikke RBK som kan avgjøre lenger. Dette året visste vel alle at ville komme, men vi har da fortsatt et håp om at et under fra Sogndal, Hamar eller Bærum kan gi oss sjansen fortsatt. Sikkert er det uansett at vi må angripe i de kampene som er igjen. Angripe og score. Vi trenger alle poengene, men samtidig kan målforskjell også bli viktig. Både RBK og VIF har 14 plussmål. Vi kan håpe på at VIF avgir poeng, men hva om de bare avgir 2. Da må det faktisk Eggenstil til. Det er det som skuffer meg mest med RBK de to siste årene. I kampen mot Sogndal kjører vi på og tar en trygg ledelse. Men så stopper det liksom opp. Hvor er drivkraften som sendte Brann hjem med 0-9 og 0-10. Eller for den saks skyld Helsingborg med 1-6.
Jeg har som deg tro på trenerteamet i dag, og planen må ses langsiktig. Ola By kom litt uheldig inn i rollen også. Mens Hareide hadde et halvår på å tenke, stod plutselig Ola By der med et lag som skulle ut mot Benfica om noen måneder.

Under hele Eggentiden hadde Rosenborg klare defensive svakheter, og mye av dette rettet Hareide på. By Rise har vært assistent under begge, kan han lykkes med å kombinere sine læremestre? Jeg håper og tror det, så får vi se hvordan 2005 blir.
Back to top
View user's profile Send private message
Zbegra
Rutinert

PostPosted: 16.10.2004 22:00    Post subject: Reply with quote

Amen
Harald
Forumsjef

PostPosted: 16.10.2004 22:22    Post subject: Re: Eggenstilen Reply with quote

trondh wrote:
For å være helt ærlig, jeg opplever heller stemningen og underholdningen i 2-2 mot Inter igjen og ser laget ryke ut med dårlige bortetap, enn stusselige 0-0 mot Røde Stjerne, for så å forsvare seg til 0-1 borte. Vel er det morsomt å nå langt, men det er tross alt underholdning og en må da uansett score for å nå til topps.

Her er vi helt enige, hellere sprudlende offensiv fodbold end kedelig defensiv kontrafodbold.

trondh wrote:
Videre kan du sammenligne Hareide og Eggens historie. Moss gikk rett fra datidens 2.div og til seriegull. På 14 år i RBK fikk han 12 gull. I hans ene sabattsår, tok eleven Sollied gullet. Hareide har i tur og rekke løftet Molde, Helsingborg og Brøndby. Men de var på topp for så å ramle nedover igjen. Han har aldri klart å gjenskape suksessen over lengre tid. Når laget ikke har klart å følge opp de gode merittene har Hareide hoppet videre til neste klubb.

Her synes jeg ikke du har helt ret for Hareide efterlod både Brøndby og Helsingborg i toppen af deres respektive ligaer og grunden til at han ikke har kunne genskabe succesen i Brøndby og Helsingborg er jo at han ikke har været i klubberne sesongen efter. Og i Molde genskabte han jo faktisk succesen, hvis jeg huske ret opnået han at vinde 2 sølv, 2 bronze og en cupfinale med Molde.

trondh wrote:
Sammenligningen By Rise/ Hareide er mere stang ut/inn. Der Hareide hadde marginene på sin side (åpninga mot VIF var dårlig, hjemme mot Molde kunne fort endt med rødt til E.Johnsen og en helt annen kamp) har By Rise litt marginene mot (straffemiss mot Odd, bra tak på HamKam og i dag Stabæk den første halvtimen uten å få mål).

Helt rigtig men vi kan vel begge være enige om, at det ikke udelukkende er marginernes skyld at vi er i den situation som vi er i nu?

trondh wrote:
Jeg har som deg tro på trenerteamet i dag, og planen må ses langsiktig. Ola By kom litt uheldig inn i rollen også. Mens Hareide hadde et halvår på å tenke, stod plutselig Ola By der med et lag som skulle ut mot Benfica om noen måneder.

Det er også en af de største faktorer til at jeg personligt mener at Ola By Rise burde, ja faktisk fortjener 1 sesong til for at bevise hvad han kan udføre som træner.
At havde fået alt for lidt forberedelses tid som ny ansat træner er ikke let.

trondh wrote:
Under hele Eggentiden hadde Rosenborg klare defensive svakheter, og mye av dette rettet Hareide på. By Rise har vært assistent under begge, kan han lykkes med å kombinere sine læremestre? Jeg håper og tror det, så får vi se hvordan 2005 blir.

Det er også det jeg håber meest på, altså at Ola kan sammenføre Eggens og Åges respektive strategier som for mig, sammen, udgører et perfekt spillesystem for Rosenborg. Og jeg tror også at Åge er den helt rigtige til at sammenføre dem, hvis det er det han øsnker.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
trondh
Veteran

PostPosted: 16.10.2004 23:13    Post subject: Re: Eggenstilen Reply with quote

Harald wrote:

trondh wrote:

Her synes jeg ikke du har helt ret for Hareide efterlod både Brøndby og Helsingborg i toppen af deres respektive ligaer og grunden til at han ikke har kunne genskabe succesen i Brøndby og Helsingborg er jo at han ikke har været i klubberne sesongen efter. Og i Molde genskabte han jo faktisk succesen, hvis jeg huske ret opnået han at vinde 2 sølv, 2 bronze og en cupfinale med Molde.

Det er et av poengene jeg er uenig i artikkelen på. Hareide har aldri bevist seg som en som ivaretar suksess. Han har løftet lag, men overlatt til andre å holde suksessen oppe. I Molde hadde han vel to perioder. Jeg betviler ikke at Hareide kan tilføre mye til et lag, men sammenligningen mot Eggen blir for spinkel mener jeg.

Harald wrote:

trondh wrote:

Helt rigtig men vi kan vel begge være enige om, at det ikke udelukkende er marginernes skyld at vi er i den situation som vi er i nu?

Ikke bare marginer, MEN la oss nå si at vi hadde hatt tre poeng i de tre kampene så hadde serien vært kjørt. Joda en sesong med RBK-øyne litt under snittet (vi hadde hatt 51 pong med to kamper igjen). Med tap eller uavgjort mot Molde og VIF i fjor hadde vi hatt 55-57 poeng.
Jeg synes nemlig ikke det sprudlet av RBK i fjor heller. Det er vanskelig å gi en grunn, men at det var Eggen etter den avslutningen RBK hadde i 2002 er jeg uenig i. Tror fokuset på angrepsspillet ble borte under Hareide, mulig fordi han synes det fungerte så bra at han la all vekt på det som var dårlig.
Skal jeg komme med et punkt som jeg tror RBK kan bli bedre til så er det å kjøpe spillere som passer stilen. Vi ser en tendens til at de går utelukkende etter de beste spillerne, ikke nødvendigvis de som har ferdigheter RBK trenger. Det er f.eks ingen som har hatt et bedre spillermateriale tilgjengelig enn Semb som landslagssjef. Ikke nødvendigvis suksess det. Samtidig må rollene utvikles til spilleren. Som f.eks da Skammels tok over for Brandhaug.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 17.10.2004 16:50    Post subject: Reply with quote

På tide og etterlyse Eggenstilen nå som samhandling og klikk-klakk fotball ser ut til å være fraværende. Det er alt for mye føring med ballen og liten bevegelse på topp. Det ser ut til at samhandlingsmønstene har blitt utydeligere dette året. Kan sikkert litt tilskrives skader og feil spillertyper men burde allikevel vært mye bedre på denne tida av sesongen.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 17.10.2004 21:18    Post subject: Reply with quote

Synes det var få kamper det virkelig fungerte i fjor også, men da var vi hakket bedre hjemover. Sett i lys av Vålerenga-Sogndal tror jeg RBK har litt av det alle de andre har når de kan avgjøre til sin fordel. Virker som om Vålerenga går på en smell hver gang de har sjansen til å vippe andre av pinnen. Mot Tromsø kunne de gjøre det hele til en kamp mellom oss og dem, men da feilet de i en kamp de var best. I dag kunne de tatt et langt steg og legge ytterligere press på oss, og da går de målløs av banen igjen.
Før har RBK vært dødelig effektiv i slike situasjoner, i år er de dessverre veldig bleike. Må være noe galt i garderoben tror jeg. Leste forresten i VG i dag at Eggen hadde vært å tatt med Hoftun, Solli og Brattbakk til samtale etter kampen i går. Hadde vært morsomt å vært flue på veggen der.
Back to top
Toom
Senior

PostPosted: 17.10.2004 22:39    Post subject: Reply with quote

Mikkmakk wrote:
På tide og etterlyse Eggenstilen nå som samhandling og klikk-klakk fotball ser ut til å være fraværende. Det er alt for mye føring med ballen og liten bevegelse på topp. Det ser ut til at samhandlingsmønstene har blitt utydeligere dette året. Kan sikkert litt tilskrives skader og feil spillertyper men burde allikevel vært mye bedre på denne tida av sesongen.

Jeg kunne ikke vært mere enig, det er altfor mye føring av ball.. Gang på gang går midtbanen seg fast. Det er vel noe av grunnen til at samhandlingen på topp ikke har vært så bra. Når Rosenborg begynner å passe ballen mer, vil også passningssikkerheten øke. Den har ikke vært bra nok..!

Jeg synes heller ikke at Robbie Russell er god nok for Rosenborg. Han sliter defensivt og gjør rare valg fremover på banen. Dorsin derimot tror jeg har en fremtid i RBK selvom han ikke har spilt kjempe bra i tippeligaen. I CL derimot synes jeg Dorsin har vært god. Han blir bedre etterhvert!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 09:41    Post subject: Reply with quote

Okei, på tide å gå litt grundigere til verks med det jeg egentlig mente når jeg skrev artikkelen.

Ja, Rosenborg har av og til vært rent ut fantastiske med Eggen-stilen. Noe annet har jeg da heller aldri sagt. Det jeg mener er at Eggenstilen er sårbar fordi den er bygd på og avhengig av helt spessielle spillertyper. F. eks. er stilen, for at den skal fungere, avhengig av vingspill. Dette har vært så å si umulig de siste sesongene da rosenborg egentlig ikke har hatt vinger på laget, i allefall ikke den typen som har vært nødvendig. (Før jeg blir angrepet på akkurat dette; ja, jeg er klar over at Dagfinn Enerly er i besittelse av de egenskapene som en vingspiller i RBK-drakt trenger, men han var jo stort sett skadet)

I tillegg er stilen avhengig av en sentral midtbanespiller av ypperste klasse. Bent Skammelsrud var fenomenal, og Ørjan har jammen ikke vært mye dårligere. Når disse to spilte og var i form, var RBK så og si uslåelige. Problemene kom da de ble markert ut, suspandert eller skadet. Se bare på den siste tapsrekken til RBK i serien. Hvor har Ørjan vært da? Jo, på behandlingsbordet. Uten er sentral midtbanespiller av hans kaliber, er Eggenstilen ubrukelig.

edit
Hvorfor har f. eks. Stabæk bydd RBK på store problemer de siste sesongene? Fodi de møter dem på deres egne prinsipper. Odd har også vært problematiske for RBK de siste årene, jeg husker med gru 3-5 kampen på Lerkendal i 2000 f. eks. RBK er jo tuftet på Odd, og Odd er jo på mange måter det orginale RBK. Det er vanskelig å "slå seg selv" for å si det slik, og det har RBK gang på gang erfart mot Odd og til dels Bodø/GLimt

Når det gjelder CL-sesongen med bl. a. 3-0 seieren over Dortmound i Tyskland tør jeg faktisk å stå for følgende påstand; Hele den sesongen skyldes nesten utelukkende John Alieu Carew! Gutten var umulig og stoppe, og hvis de klarte det, skyldtes det utelukkende at de hadde så mange menn på han at det ble store rom for resten av gutta. I tillegg var vel en spiller ved navn Jan Derek Sørensen fortsatt i klubben, selve perfeksjonen av Eggen-vingspill.

Hva Hareide har gjort før han kom til RBK, er forsåvidt uinnteresant i denne diskusjonen, men Helsingborg kan uansett ikke kalles topplag. Men du må for all del ikke komme her å si at Hareides defansive skjerping gikk utover det offensive. Så vidt jeg husker (Har ikke levd lenge nok til å huske veldig langt tilbake i tid) har ikke Rosenborg vært mer overlegen på mange år, verken poengmessig, seiersmessig, målmessig eller målforskjellmessig.

På antydningene om at Eggen-stilen var tilbake i RBK mot Benfica, sier jeg at By Rise ikke hadde nok tid til å gjeninnføre den tilbake i laget, og at RBK dermed fortsatt var under Hareide-stilen.

Jeg mener også at mentaliteten til Eggen og hans likesinnede har vært ødeleggende for klubben. Eggen og Rune B. begrunner snittalderen på laget med at de har mistet midtgenerasjonen og at ungguttene ikke er modne nok til å takle presset. Nå kan vel ikke Heggem og Iversen kalles en hel generasjon, men jo, RBK har mistet denne generasjonen, så langt skal jeg gi dem rett. De sier derimot ingenting om at de ikke har gitt andre fra den samme generasjonen sjansen til å spille seg inn. Hvem var den siste fra midtgenerasjonen som klarte å spille seg inn på laget? Jo, Fredrik Guttormsen Winsnes. Han klarte det i 1998 (arrester meg hvis jeg tar feil) og siden har samtlige forsøk på å slå seg inn i laget, blitt arrogant avblåst, i frykt for at gamlegutta som har gjor RBK til det de er i dag skulle miste plassen sin på laget. Jeg nevner i fleng Børge Hernes, Tor Trondsen, Thor Hogne Aarøy, Are Troseth, Jarle Steinsland, Macbeth Sibaya, Øyvind Svenning, Trond Fredrik Ludvigsen, Hassan El-Fakiri, Crister George (faktisk), Morten Knutsen, Lars Blixt og sikkert enda fler jeg ikke husker i farten. Ingen av disse har egentlig fått en skikkelig sjanse til å spille seg inn i første 11'ren. Dermed har gamlegutta fått forsette, og blitt forsterket med de gamlegutta som har vendt tilbake fra utlandet etterhvert som de har gjort det. Dette generasjonsskifte som Ola nå har satt igang, skulle vært gjort mer gradvis og det er dette som er et av de største problemene til både Ola og Rosenborg som helhet akkurat nå.

Det er på dette grunnlaget jeg mener at Eggen øddela Rosenborg, at Ola er rett mann, og det faktisk ikke har vært spesielt mer å forvente av denne sesongen.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.10.2004 10:13    Post subject: Reply with quote

VerneTroyer wrote:
Det er vanskelig å "slå seg selv" for å si det slik, og det har RBK gang på gang erfart mot Odd og til dels Bodø/GLimt

Hehe ja, for Bodø/Glimt har jo en knallgod statistikk mot RBK ...
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 10:31    Post subject: Reply with quote

jeg sa TIL DELS, gjorde jeg ikke? Jeg er klar over statistikken, men jeg er blandt dem som ser bak det resultatet som står på lystavla. Spillemessig har Bodø/Glimt ofte gitt RBK problemer, og RBK har ofte måtte hatt en dødballsituasjon for å avgjøre kampen. Selv om Aspmyra-kampene ikke er spesielt hyggelig lesning sett med Glimt-øyne, er ståan en litt annen på Lerkendal, så vidt jeg husker. Og enda har jeg ikke nevnt cupkampene. Da jeg brukte Bodø/Glimt som eksempel, tok jeg hensyn til alle disse faktorene, ikke bare resultatene.

Last edited by Bakklandia on 18.10.2004 10:33; edited 1 time in total
Back to top
jenssenc
Senior

PostPosted: 18.10.2004 10:31    Post subject: Reply with quote

Rosenborg har da vel aldri hatt problemer med Bodø/Glimt? Jeg tror for øvrig at Eggen-stilen er perfekt for RBK - det gjelder bare å få dyrket frem de typene som trengs. Når det gjelder de andre lagene i Norge; de har IKKE blitt bedre. Selv om Vålerenga nå har hatt god flyt i høstsesongen, er det ene og alene RBKs totale formsvikt som gjør at de ikke troner alene på toppen. Tidligere sesonger har Molde, Lyn og Lillestrøm alle hatt gode perioder, men RBK har i alle år rodd i land seieren fordi LAGET har vært det beste i Norge.

Mulig jeg tar feil her, men jeg drister meg til å være enig med Erik Solér som mener at det trengs en trener som er sterkere enn Ola By. Det er ikke en trener verdig å gjemme seg for media når det går dårlig for laget, eller å la være å hilse på kongen når du taper cupfinalen. Skuffelse er en ting, respekt en annen. Og hvorfor i h... yter ikke unggutta bedre enn de gjør på banen? For det første skyldes det egen innsats, men jeg tror også det skyldes treneren. Det er ikke lov å komme til RBK og tro at ting skal gå av seg selv. Når Carew kom til RBK var det ikke snakk om å la hans individuelle kvaliteter gå på bekostning av lagets. Når Daniel Braaten nå spilte EN god kamp fikk vi servert at "Daniel må få være Daniel, han må få rendyrke sine kvaliteter". Feil spør du meg, RBK er tuftet på laget/kollektivet, ikke ekstreme individuelle ferdigheter.

Og hvorfor spiller Micke Dorsin? For å spille seg varm? Ståle Stensaas har aldri vært min favorittspiller, men han jobber som en helt, han bidrar offensivt, gi ham plassen tilbake. Når du (Dorsin) står fem meter fra motspilleren til enhver tid, og ikke gidder ta løpene hjem igjen, da bør benken være neste stoppested. Han kan godt få tid til å spille seg inn på laget, men da bør han bættre mæ "Blø for drakta" som kjernen sier.

Hvorfor var RBK suverene i Norge på Eggens tid? De hadde spillere som kjente sine roller. Mini var ving, Bent var sentral midtbanespiller. I dag rokeres det på hele laget dersom det spilles dårlig i en kamp! De andre norske lagene er ikke bedre i dag enn i 1995, bare se på hvordan vi hevder oss i Europacupen. Det er overhodet ingen grunn til at RBK ikke skal være like suverene som de har vært tidligere!

Lett å sitte på siden og høvle over Ola By, selvfølgelig, men med det spillermaterialet han har tror jeg pinadø jeg kunne gjort en like god jobb selv.......
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 10:45    Post subject: Reply with quote

synes fortsatt ikke dette er stilen og Eggen sitt problem.
Joda det er slik at mange spillere kunne/burde sluppet til mere. Men det stilles også sterkere krav til et RBK som skal spille CL og alle forventer skal vinne etter 9-10 år på rad med gull, enn det f.eks Ørjan møtte da han kom i 88.
Når det gjelder de mange talentene du nevner er jeg mer kritisk til at de selges enn at de ikke slipper til. Se på Roar Strand, han ble lånt ut til Molde og kom som en kanon tilbake.(Og uansett om han begynner å dra på åra kan en ikke vrake den beste indreløperen). Storflor ble solgt og måtte kjøpes tilbake. Hvorfor ikke låne ut mere?
At Carew ene og alene var ansvarlig for suksessen er vel drøy, men ja han var god og passet inn i Eggenstilen. Sørensen likeså, men det er vel ikke ødeleggende å hente spillere som passer stilen.
Eggen gjorde det samme med Moss året før han tok over RBK, og han hentet da ikke hele Moss til Trondheim for å bedre RBK. Men han fant de spillerne som passet. Carew etterfulgte folk som Rushfeldt, Brattbakk og Sørloth. Sørensen kom etter en mann som Løken.
Og for å dra den langt tilbake, da Skammelsrud overtok for Brandhaug, var det forskjellige spillertyper. Men rollen ble endret og tilpasset Bent.
Trond Fredrik Ludvigsen synes jeg er prototypen på en Eggenving også, men han fikk det ikke til å løsne i RBK. Det tror jeg har mere med at han kom fra benken i Hertha å gjøre enn at Eggen ikke hadde tillit til han. Samme med Sibaya, for kort tid under Eggen til å spille seg inn.
Og det var Hareide som hentet tilbake Riseth og Winsnes. Brattbakk var fortsatt rimelig ung da han kom hjem. Ørjan Berg må da være den du synes er en gammelgutt som ikke burde fått komme tilbake å spille seg inn???

Men klart det er en utfordring å gjennomføre et generasjonsskifte, men Eggen er vel den som har ledet Rosenborg til suksess gjennom flere generasjoner. Sesongen i fjor viser at ingen var for gamle da. Også Hareide lot jo en mann som Solli sitte på benken når Berg, Winsnes og Strand var skadefrie. Blixt slapp ikke til for Basma, George ble leid ut enda han viste mye under Hareide!!!!

Det er alltid lettere å bygge opp enn å forsvare suksessen. Ingen får svaret på om Hareide ville kunnet brakt en ny lang suksessrekke til RBK.
Men ble fornying forsømt under Eggen ble den også det under Hareide. Ja han sparket Bent, men det for å hente Winsnes til rollen. Han måtte selv gå tilbake på det og bruke Ørjan. Noe som svekker indreløperkraften til RBK.

Ja Rosenborg mangler pr. i dag et alternativ sentralt på midten, og kanskje derfor ventet Eggen med å vrake Bent. For ingen av dem du nevner passer inn der, gjør de?
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 10:48    Post subject: Reply with quote

jenssenc wrote:
Rosenborg har da vel aldri hatt problemer med Bodø/Glimt?

Ikke resultatmessig nei, men spillermessig har RBK som sagt hatt visse problemer. Ham-Kam og det taktiske geniet Ståle Solbakken har også brukt samme oppskrift, og har må vel til og med du innrømme at RBK har hatt mer en problemer?

jenssenc wrote:
Jeg tror for øvrig at Eggen-stilen er perfekt for RBK - det gjelder bare å få dyrket frem de typene som trengs. Når det gjelder de andre lagene i Norge; de har IKKE blitt bedre. Selv om Vålerenga nå har hatt god flyt i høstsesongen, er det ene og alene RBKs totale formsvikt som gjør at de ikke troner alene på toppen. Tidligere sesonger har Molde, Lyn og Lillestrøm alle hatt gode perioder, men RBK har i alle år rodd i land seieren fordi LAGET har vært det beste i Norge.

Lyn god periode? De hadde ti (10) poengs forsprang på NORDENS BESTE LAG. Da har du ikke en god periode, da har du en god sesong. Atle Brynestad sjenket RBK seriemesterskapet i 2001 med sin stadige trenerbytting, og ingenting kan få meg til å mene noe annet!

jenssenc wrote:
Mulig jeg tar feil her, men jeg drister meg til å være enig med Erik Solér som mener at det trengs en trener som er sterkere enn Ola By. Det er ikke en trener verdig å gjemme seg for media når det går dårlig for laget, eller å la være å hilse på kongen når du taper cupfinalen. Skuffelse er en ting, respekt en annen. Og hvorfor i h... yter ikke unggutta bedre enn de gjør på banen? For det første skyldes det egen innsats, men jeg tror også det skyldes treneren. Det er ikke lov å komme til RBK og tro at ting skal gå av seg selv. Når Carew kom til RBK var det ikke snakk om å la hans individuelle kvaliteter gå på bekostning av lagets. Når Daniel Braaten nå spilte EN god kamp fikk vi servert at "Daniel må få være Daniel, han må få rendyrke sine kvaliteter". Feil spør du meg, RBK er tuftet på laget/kollektivet, ikke ekstreme individuelle ferdigheter.

Nå tror jeg du husker litt dårlig. Carew fikk ofte lov til å holde på som han ville, han også. At Eggen jekket han ned i media betyr ikke at han "ofret kvalitetene for laget." Eggen selv har jo sagt at Carew egentlig aldri passet inn i RBK-stilen.

jenssenc wrote:
Og hvorfor spiller Micke Dorsin? For å spille seg varm? Ståle Stensaas har aldri vært min favorittspiller, men han jobber som en helt, han bidrar offensivt, gi ham plassen tilbake. Når du (Dorsin) står fem meter fra motspilleren til enhver tid, og ikke gidder ta løpene hjem igjen, da bør benken være neste stoppested. Han kan godt få tid til å spille seg inn på laget, men da bør han bættre mæ "Blø for drakta" som kjernen sier.

Nyinnkjøpte spillere diskuterer jeg ikke av prinsipp før de har minst en hel sesong bak seg.

jenssenc wrote:
Hvorfor var RBK suverene i Norge på Eggens tid? De hadde spillere som kjente sine roller. Mini var ving, Bent var sentral midtbanespiller. I dag rokeres det på hele laget dersom det spilles dårlig i en kamp! De andre norske lagene er ikke bedre i dag enn i 1995, bare se på hvordan vi hevder oss i Europacupen. Det er overhodet ingen grunn til at RBK ikke skal være like suverene som de har vært tidligere!.

Her er vi faktisk så å si enige. Eggens Rosenborg var suverene p.g.a. rollene i laget, dette hadde du oppdaget hvis du hadde lest artikkelen skikkelig. Rokkeringen derimot, mener jeg er nødvendig. Faktisk mener jeg at det er noe også Eggen burde ha gjort. Dette for å gi unggutta den sårt tiltrengte erfaringen de tidligere ble nektet av Eggen. Jeg har aldri sagt at norske lag har blitt bedre, uten de utenlandske spillerne er ikke TL-lagene verd 5 øre!

jenssenc wrote:
Lett å sitte på siden og høvle over Ola By, selvfølgelig, men med det spillermaterialet han har tror jeg pinadø jeg kunne gjort en like god jobb selv.......

Det er egentlig det jeg mener jeg også. Jeg har aldri høvlet over Ola direkte, spillermaterialet har jeg nok høvlet over inndirekte, men de synspunktene deler jeg med store deler av fotballnorge.
jenssenc
Senior

PostPosted: 18.10.2004 11:13    Post subject: Reply with quote

Det at Carew ikke passet inn i RBK-stilen betyr vel ikke at han fikk gjøre som han ville....... Jeg tror det med Eggens uttalelse gikk litt på spillertype, men også mye på type - vi ser jo alle hvordan det har utviklet seg.

Greit at vi er uenige om det med rokeringer, men jeg står på mitt - for mye utskiftinger svekker samspillet i laget. Det er viktig at det er mønster i spillet. Når en spillet får ballen, så skal han vite hvilke alternativer han har - hva medspillerne kommer til å gjøre. Det må ikke bli slik som i Brann, hvor alt angrepsspill er basert på tilfeldigheter. Med regelmessig spill på samme plass blir spilleren trygg på sin rolle.

Lyn - en god sesong? Ja, til dem å være. Hvor mange poeng endte de opp med da? Ikke særlig flere enn det de fleste andre toerlag har gjort de seneste 15 årene, eller?

Nå får vi bare håpe at RBK drar i land dette igjen, ellers kan misunnelige folk over hele landet godte seg på vår bekostning, og det liker jeg ikke...hehe. Og skulle gullet glippe, send det heller nordover enn til Tigerstaden.....
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 11:30    Post subject: Reply with quote

trondh wrote:
synes fortsatt ikke dette er stilen og Eggen sitt problem.
Joda det er slik at mange spillere kunne/burde sluppet til mere. Men det stilles også sterkere krav til et RBK som skal spille CL og alle forventer skal vinne etter 9-10 år på rad med gull, enn det f.eks Ørjan møtte da han kom i 88.

Det er akkurat det der jeg mener. "Det stilles større krav...blablabla." Se på storlagene ute i europa. Har ikke de om mulig enda større krav? Lar ikke de talentene få slippe til?[/quote]

trondh wrote:
NÃ¥r det gjelder de mange talentene du nevner er jeg mer kritisk til at de selges enn at de ikke slipper til.

Selges, ikke slippe til. Er ikke det egentlig to sider av samme sak?

trondh wrote:
Se på Roar Strand, han ble lånt ut til Molde og kom som en kanon tilbake.(Og uansett om han begynner å dra på åra kan en ikke vrake den beste indreløperen). Storflor ble solgt og måtte kjøpes tilbake. Hvorfor ikke låne ut mere?

Fullstendig enig. Har du hørt meg kritisert Roar direkte? Tror ikke det gitt.

trondh wrote:
At Carew ene og alene var ansvarlig for suksessen er vel drøy, men ja han var god og passet inn i Eggenstilen. Sørensen likeså, men det er vel ikke ødeleggende å hente spillere som passer stilen.

Okei, litt drøy var den kanskje, men les kampreferatene fra CL den sesongen, og se om ikke Carew får mye av æren. Har jeg sagt noe galt om Derek? Nei, det jeg har sagt er at RBK ikke har klart å erstatte han, noe som hidrer Eggen-stilen betraktelig. Derek var perfekt for rollen. Punktum!

trondh wrote:
Eggen gjorde det samme med Moss året før han tok over RBK, og han hentet da ikke hele Moss til Trondheim for å bedre RBK. Men han fant de spillerne som passet. Carew etterfulgte folk som Rushfeldt, Brattbakk og Sørloth. Sørensen kom etter en mann som Løken.

Ja, har du et poeng med alt dette? Selvfølgelig hentet han ikke hele Moss til RBK, det hadde jo vært idioti på Moss' vegne. Eggen fant de spillerne som passet, det har jeg alltid rost han for. Beklager, men her ser jeg ikke hvor du vil.

trondh wrote:
Trond Fredrik Ludvigsen synes jeg er prototypen på en Eggenving også, men han fikk det ikke til å løsne i RBK. Det tror jeg har mere med at han kom fra benken i Hertha å gjøre enn at Eggen ikke hadde tillit til han. Samme med Sibaya, for kort tid under Eggen til å spille seg inn.
Og det var Hareide som hentet tilbake Riseth og Winsnes. Brattbakk var fortsatt rimelig ung da han kom hjem. Ørjan Berg må da være den du synes er en gammelgutt som ikke burde fått komme tilbake å spille seg inn???

Ludde fikk ikke tillit, det har mange i RBK-miljøet innrømmet. Når det gjelder Sibaya er jeg enig. Hans tillfelle er imidlertid mer spesielt enn som så. Når Hareide tok over, prøvde han mange i "Bent-rollen". Etter mye om og men, gikk han ut å sa at Sibaya var den som skulle føre rollen videre. 14 dager senere var Sibaya solgt til Russland og dermed historie. Winsnes var på lån og hadde kommet tilbake uansett. Det regnes ikke. Riseth, derimot, setter jeg spørsmålstegn ved. Mannen var over 30 år da han kom hjem, og det Rosenborg trengte var fornyelse. Vidar var riktignok en fornyelse, men han var ikke en fornyelse aldersmessig, som var det Rosenborg trengte. Brattbakk var også over 30 da han kom tilbake, Ståle var det, Torjus var så vidt under og Andre, som kunne kommet i stedet, var også over 30. Legg merke til at jeg kritiserer alderen, ikke spillernes ferdigheter. Forøvrig ikke et vondt ord om Ørjan.

trondh wrote:
Men klart det er en utfordring å gjennomføre et generasjonsskifte, men Eggen er vel den som har ledet Rosenborg til suksess gjennom flere generasjoner. Sesongen i fjor viser at ingen var for gamle da. Også Hareide lot jo en mann som Solli sitte på benken når Berg, Winsnes og Strand var skadefrie. Blixt slapp ikke til for Basma, George ble leid ut enda han viste mye under Hareide!!!!

Flere generasjoner? Alle som har vært viktige pilarer på laget under Eggen er vel rundt regnet 35 år? Hareide lot Solli sitte på benken ja, men hadde jo også Norges beste midtbane. Men, Hareide kjøpte inn Solli og var konsekvent i bruken av han når han slapp han til.

trondh wrote:
Det er alltid lettere å bygge opp enn å forsvare suksessen. Ingen får svaret på om Hareide ville kunnet brakt en ny lang suksessrekke til RBK.
Men ble fornying forsømt under Eggen ble den også det under Hareide. Ja han sparket Bent, men det for å hente Winsnes til rollen. Han måtte selv gå tilbake på det og bruke Ørjan. Noe som svekker indreløperkraften til RBK.

Selvfølgelig forsømte Hareide også fornying, han var der i EN sesong. Ingen kan for nye et lag på en sesong. Winsnes var andrevalget, Sibaya var den som egentlig den som skulle ta over etter Bent. Da han ble solgt, ble Winsnes prøvd, funnet for lett og erstattet av Ørjan. Ja, det svekket indreløperrollen til Rosenborg, men det er jo her Solli kunne bidratt, selv om det strengt tatt var feil side for han.

trondh wrote:
Ja Rosenborg mangler pr. i dag et alternativ sentralt på midten, og kanskje derfor ventet Eggen med å vrake Bent. For ingen av dem du nevner passer inn der, gjør de?

Jeg er litt usikker på hvem du mener, men som jeg allerde har nevnt opp til flere ganger, Sibaya kunne erstattet Bent. Steinsland vet jeg ikke nok om, men så vidt jeg husker var det derfor han ble innkjøpt. Børge Hernes kunne nok klart jobben, El Fakiri også. Problemet var at ingen fikk nok tid og/eller tillit til å bevise det.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 11:42    Post subject: Reply with quote

jenssenc wrote:
Det at Carew ikke passet inn i RBK-stilen betyr vel ikke at han fikk gjøre som han ville....... Jeg tror det med Eggens uttalelse gikk litt på spillertype, men også mye på type - vi ser jo alle hvordan det har utviklet seg.

Carew hadde en såkalt "fri rolle" i RBK. Det betyr at han stort sett, under visse forutsettninger selvfølgelig, fikk gjøre som han ville. Når det gjelder hvordan PERSONEN Carew har utviklet seg, tror jeg mye av skylden kan legges på Per A. Flod., uten at det har noe i denne sammenheng å gjøre.

jenssenc wrote:
Greit at vi er uenige om det med rokeringer, men jeg står på mitt - for mye utskiftinger svekker samspillet i laget. Det er viktig at det er mønster i spillet. Når en spillet får ballen, så skal han vite hvilke alternativer han har - hva medspillerne kommer til å gjøre. Det må ikke bli slik som i Brann, hvor alt angrepsspill er basert på tilfeldigheter. Med regelmessig spill på samme plass blir spilleren trygg på sin rolle.

Brann tilfeldig? Ballen sentres til Kvisvik, Kvisvik går på løp langs venstre siden, legger inn på skrått, ballen fanges opp av en i nærheten av 16-meteren. Hva han så gjør med ballen, er hans problem. Spilllernes alternativer bør ha med spilleMØNSTER å gjøre, ikke første 11'ern.

jenssenc wrote:
Lyn - en god sesong? Ja, til dem å være. Hvor mange poeng endte de opp med da? Ikke særlig flere enn det de fleste andre toerlag har gjort de seneste 15 årene, eller?

Og hvorfor fikk de det? Fordi at hver gang en trener begynte å føle seg husvarm, fikk han sparken og klubb, spillere og trener måtte begynne på nytt. Ingen kontunitet = ingen suksess

jenssenc wrote:
Nå får vi bare håpe at RBK drar i land dette igjen, ellers kan misunnelige folk over hele landet godte seg på vår bekostning, og det liker jeg ikke...hehe. Og skulle gullet glippe, send det heller nordover enn til Tigerstaden.....

Helt enig. Heller verdens nordligste seriemestere enn blærete Tigerstadsmestere.
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 12:19    Post subject: Reply with quote

Sibaya var Eggens innkjøp og gikk til Russland da Hareide ga klare signaler om at han ikke ville bli brukt. Winsnes har også uttalt at det var pga at Hareide ga han tillit som Bents erstatter som gjorde at han ikke ønsket en fornyelse av utleieavtalen.

Når det gjelder selge/slippe til så regnet jeg med at du kunne lese LITT mellom linjene. I stedet for å selge bør de leie ut. Holder fast på at dersom en spiller er 35, men best i rollen bør han spille. Samtidig blir det feil å holde på en som er rutinert hvis han presterer dårlig (Brattbakk for tiden f.eks.)
Det med Roar Strand var også å dra dette videre. Det lyktes med han, jeg sa ALDRI at du hadde kritisert ham. Heller ikke Derek sier jeg du sa noe galt om. Men han er en del av Eggens fornyelse.
Som er poenget videre. KUN Ørjan Berg var i stallen i 88 og i 2002. Hoftun, Strand og Brattbakk har vært med lenge, men leverte bra hele Eggens tid og også under Hareide.
Jeg skjønner ikke helt hva du vil med gamle spillerinnkjøp, Brattbakk og Stensaas var rundt 30 da de kom hjem. Torjus og Riseth ble kjøpt av Hareide. Hareide hentet bare Solli og Storflor som var under 30.
Eggen i sitt siste år hentet Karadas og Sibaya. Eggen ville ikke hente tilbake Bragstad selv om det ble nevnt da midstopper/høyrebackproblemet var som verst.
Ludde spilte vel et halvt år under Eggen og et halvt år under Hareide. Mistilliten du snakker om kom i så fall fra begge!!!!

Eneste Eggen ødela med RBK var å forlate klubben, men vi kan vel ikke forvente at han skulle være der for alltid.
Back to top
jenssenc
Senior

PostPosted: 18.10.2004 12:51    Post subject: Reply with quote

Når Brannspillerne selv etterlyser et offensivt spillemønster, så regner jeg med at det ER et eksisterende problem.

Når det gjelder Carew, jeg tror ikke han hadde en fri rolle (selv om du tydeligvis har interne kilder på at han hadde det), jeg tror mer det handlet om en spiller som ikke ville eller evnet å tilpasse seg kollektivet.

Så over til ting jeg mener kan væreviktige for å sprite opp RBK igjen:
- Sidebackene må involveres (eller involvere seg selv) mer. Russel har offensive takter som er lovende, men begge sidebackene må ta større del i BÅDE det offensive og defensive spillet. Dorsin har jo nærmest strandet som en hval på egen banehalvdel se siste kampene, og når mostanderen kommer rullende klarer han ikke å være på hugget da heller.

- For at sidebackene skal kunne involvere seg mer må midtbanespillerne løpe til seg mer rom. I tillegg kan ikke indreløperne føre ballen til de ikke lenger har spilleralternativ.

- Vingene må ikke trekke inn for tidlig. Da blir det vanskeligere å skape 2 mot 1-situasjoner sammen med back eller indreløper.

- Vingene må tørre å utfordre - Storflor er på vei, Brattbakk er feig og stoler ikke på farta si lenger.

- Innleggene må komme når de foran kassa er i fart/på vei fremover, men ikke for tidlig. Dette er selvfølgelig vanskelig å gjennomføre, men tendensen i år er at enten slås det for tidlig (av sidebacken), eller for sent (Storflor/Brattbakk tar en ekstra finte).

Enig, uenig?
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 13:22    Post subject: Reply with quote

Hallalujah! Du har skjønt det. Selv om de ikke angår artikkelen og den egentlige diskusjonen rundt denne, har jeg også kritisert spillestilen. Det du ramser opp er som å lese postulatene i Rosenborg. Dette er Eggen-stilen på sitt aller mest effektive. Jeg er enig i at dette ikke stemmer med årets Rosenborg-utgave, men jeg ser også at årets spillerstall ikke innehar alle de spillertypene som trengs for å klare å oppfylle postulatene. Det kan hende at noen av de nye spillerne innehar disse kvalitetene, men som sagt har de fått for liten tid til at jeg vil være med på en diskusjon rundt dem.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 14:23    Post subject: Reply with quote

trondh wrote:
Sibaya var Eggens innkjøp og gikk til Russland da Hareide ga klare signaler om at han ikke ville bli brukt. Winsnes har også uttalt at det var pga at Hareide ga han tillit som Bents erstatter som gjorde at han ikke ønsket en fornyelse av utleieavtalen.

Jeg klarer ikke å finne igjen artikkelen, men jeg garanterer å ha lest at Hareide lovet Sibaya "Bent-rollen". Winsens' uttalelse har jeg ikke fått med meg, men velger uansett å forholde meg til at han kun var utlånt, og ikke solgt.

trondh wrote:
Når det gjelder selge/slippe til så regnet jeg med at du kunne lese LITT mellom linjene. I stedet for å selge bør de leie ut. Holder fast på at dersom en spiller er 35, men best i rollen bør han spille. Samtidig blir det feil å holde på en som er rutinert hvis han presterer dårlig (Brattbakk for tiden f.eks.).

Jeg kan lese mellom linjene, men det har oppstått en missforståelse her. Om den kommer fra meg eller deg vet jeg ikke, men det er heller ikke så nøye. Uansett er vi enige om utlåns/salgstaktikken til Rosenborg. Når det gjelder dette med at en spiller skal spille uansett alder så lenge han er god nok, kan jeg bare si tja. Selvfølgelig har du et poeng som jeg kan være tilbøyelig til å være med på, men jeg er likevel ikke tilhenger av klippekorttaktikken til Rosenborg, fordi den er til hinder for yngre spillere.

trondh wrote:
Det med Roar Strand var også å dra dette videre. Det lyktes med han, jeg sa ALDRI at du hadde kritisert ham. Heller ikke Derek sier jeg du sa noe galt om. Men han er en del av Eggens fornyelse.
Som er poenget videre. KUN Ørjan Berg var i stallen i 88 og i 2002. Hoftun, Strand og Brattbakk har vært med lenge, men leverte bra hele Eggens tid og også under Hareide.

Både Ørjan og Roar har vært i utlandet i mellomtiden, men det er ikke poenget. Akkurat de to har jeg valgt å holde utenfor, ettersom de kom tilbake på en tid da aldersproblematikken ikke var så stor som den er i dag.

trondh wrote:
Jeg skjønner ikke helt hva du vil med gamle spillerinnkjøp, Brattbakk og Stensaas var rundt 30 da de kom hjem. Torjus og Riseth ble kjøpt av Hareide. Hareide hentet bare Solli og Storflor som var under 30.
Eggen i sitt siste år hentet Karadas og Sibaya. Eggen ville ikke hente tilbake Bragstad selv om det ble nevnt da midstopper/høyrebackproblemet var som verst.
Ludde spilte vel et halvt år under Eggen og et halvt år under Hareide. Mistilliten du snakker om kom i så fall fra begge!!!!

Brattbakk og Stensaas var rundt 30 ja, det er jo der hele poenget ligger.
Torjus og Vidar var Hareides kjøp, greit da faller jeg litt på mine egne argumenter når det gjelder akkurat de to. Det du sier om spillere under 30 år og Hareide stemmer derimot ikke helt. Han kjøpte bare Solli og Storflor, ja, men han gav også Tor Erik Moen og Alexander Lund Hanssen plass i A-stallen. I tillegg kom Winsnes tilbake og Bent ble "tvunget" (Missforstå meg rett her) til å legge opp. Det betyr at Hareide faktisk gjorde spede forsøk på å begynne generasjonskiftet.
Ludde var vel, som du sier, i stallen litt under Hareide også, men det var i såfall stort sett i pausen mellom sesongene, hvis jeg husker riktig. Det er klart han ikke kan få tillit når det ikke er noen kamper å få tillit i. Dessuten var det Eggen som hentet han inn, og således "forpliktet seg" (igjen, missfortå meg rett) til å bruke han. Sibaya vet vi hvordan det gikk med, Karadas ble flyttet rundt på banen, følte seg aldri konfertabel med siuasjonen, og var vel på nippet til å forlate klubben, om jeg husker rett. Hareide var konsekvent i bruken av han, noe som gjorde at Karadas blomstret. Bragstad-saker har ikke noen med denne diskusjonen å gjøre.

trondh wrote:
Eneste Eggen ødela med RBK var å forlate klubben, men vi kan vel ikke forvente at han skulle være der for alltid.

Er det bare meg, eller begynner du å gå tom for argumenter?

Last edited by Bakklandia on 19.10.2004 19:34; edited 1 time in total
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 14:34    Post subject: Reply with quote

VerneTroyer wrote:

Hva Hareide har gjort før han kom til RBK, er forsåvidt uinnteresant i denne diskusjonen, men Helsingborg kan uansett ikke kalles topplag. Men du må for all del ikke komme her å si at Hareides defansive skjerping gikk utover det offensive. Så vidt jeg husker (Har ikke levd lenge nok til å huske veldig langt tilbake i tid) har ikke Rosenborg vært mer overlegen på mange år, verken poengmessig, seiersmessig, målmessig eller målforskjellmessig.

.

I 14-lagserien har RBK kun scoret mindre i 2000 og 2002. I mange sesonger har de sluppet inn færre (f.eks 2000). Poengdifferanse til nr. 2 er ikke så interessant. RBK har hele tiden ligget mellom 55 og 65 poeng. At noen har hatt gode sesonger (LSK f.eks) og kommet nærmere betyr ikke at RBK har vært bedre/dårligere. Det betyr bare at et annet lag har vært flinkere. Avisene har oft hengt seg opp i at forskjellen mellom RBK og andre ofte er at RBK har full pott mot de 5-6 nederste, mens de andre roter bort poeng der. Og i år har vi tapt 1 mot Molde, uavgjort mot Sogndal, tap og uavgjort mot Stabæk. Poenget mitt med Helsingborg og andre lag Hareide har vært i er at han har vært der kort tid. Fått suksess overalt, men i motsetning til Eggen har ikke Hareide bevist at han har klart å gjenskape suksessen.
Det offensive ble uansett forsømt, for vi scoret ikke på Lerkendal mot de to e-cupmotstanderne som betydde noe, og et kontringsmål i Beograd var alt som fikk oss videre. I Norge var det ikke mye å rette på defensivt heller, det holdt i massevis med det Eggens RBK maktet. Hareide skulle løfte RBK et steg videre i Europa og feilet. Om han hadde klart det i år, kanskje, Hareide er ikke en dårlig trener. Men at Eggen hadde skyld i tapet der eller det som skjer nå er jeg ikke enig i.

Og JA Hareide kunne fornye. Han satt fra april/mai 02 og var ansatt. Fikk se laget og finsikte nye. Men det eneste han kom opp med var ut med Bent, hjem med Fredrik. Rett før sesongstart hentet hanb Storflor uten at han fikk særlig tillit.

Mange har sikkert skyld i at dette ikke går på skinner nå, sikkert finnes det ting Eggen kunne gjort bedre også. Men det er Bratseth/By Rise/Hansen osv. som har ansvaret for dagens resultater. Og som deg tror jeg at de er sitt ansvar bevisst og at RBK blir bedre igjen.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 15:06    Post subject: Reply with quote

VerneTroyer wrote:

Jeg klarer ikke å finne igjen artikkelen, men jeg garanterer å ha lest at Hareide lovet Sibaya "Bent-rollen". Winsens' uttalelse har jeg ikke fått med meg, men velger uansett å forholde meg litt at han kun var utlånt, og ikke solgt.

Det jeg vet er at Sibaya da han forlot uttalte at han følte han manglet tillit fra Hareide og "Hadde Eggen fortsatt ville jeg fått mere spilletid" (Dette er ikke et direkte sitat, men det var noe i den gaten.

VerneTroyer wrote:

Jeg kan lese mellom linjene, men det har oppstått en missforståelse her. Om den kommer fra meg eller deg vet jeg ikke, men det er heller ikke så nøye. Uansett er vi enige om utlåns/salgstaktikken til Rosenborg. Når det gjelder dette med at en spiller skal spille uansett alder så lenge han er god nok, kan jeg bare si tja. Selvfølgelig har du et poeng som jeg kan være tilbøyelig til å være med på, men jeg er likevel ikke tilhenger av klippekorttaktikken til Rosenborg, fordi den er til hinder for yngre spillere.

Klippekort er vi nok enig i at er feil. Men selv om Hareide lovet endringer på det ble det ikke mange av det. Men fellesnevner for Eggen og Hareide var at de stort sett vant, og "never change a winning team". De kom vel aldri borti at nøkkelspillere sviktet sånn som Brattbakk f.eks i år.

VerneTroyer wrote:

Både Ørjan og Roar har vært i utlandet i mellomtiden, men det er ikke poenget. Akkurat de to har jeg valgt å holde utenfor, ettersom de kom tilbake på en tid da aldersproblematikken ikke var så stor som den er i dag.

Ørjan var i Sveits osv ja. Men kom fra Bodø/Glimt begge gangene til RBK. Synes ikke det var feil å hente han inn. Han kom først på lån for at Glimt skulle få penger for Runar Berg, og spilte såpass godt at han fortjente plassen. Og han holder fortsatt mål.
Roar har kun vært i RBK og Molde. Vel er det erkerivalen vår, men utlandet????
VerneTroyer wrote:

Brattbakk og Stensaas var rundt 30 ja, det er jo der hele poenget ligger.
Torjus og Vidar var Hareides kjøp, greit da faller jeg litt på mine egne argumenter når det gjelder akkurat de to. Det du sier om spillere under 30 år og Hareide stemmer derimot ikke helt. Han kjøpte bare Solli og Storflor, ja, men han gav også Tor Erik Moen og Alexander Lund Hanssen plass i A-stallen. I tillegg kom Winsnes tilbake og Bent ble "tvunget" (Missforstå meg rett her) til å legge opp. Det betyr at Hareide faktisk gjorde spede forsøk på å begynne generasjonskiftet.
Ludde var vel, som du sier, i stallen litt under Hareide også, men det var i såfall stort sett i pausen mellom sesongene, hvis jeg husker riktig. Det er klart han ikke kan få tillit når det ikke er noen kamper å få tillit i. Dessuten var det Eggen som hentet han inn, og således "forpliktet seg" (igjen, missfortå meg rett) til å bruke han. Sibaya vet vi hvordan det gikk med, Karadas ble flyttet rundt på banen, følte seg aldri konfertabel med siuasjonen, og var vel på nippet til å forlate klubben, om jeg husker rett. Hareide var konsekvent i bruken av han, noe som gjorde at Karadas blomstret. Bragstad-saker har ikke noen med denne diskusjonen å gjøre.

Brattbakk kom tilbake i 2001. Var toppscorer i 02 og 03(nesten i 2001). Klart kanskje noen yngre kunne gjort det også, kanskje!!!! Men fordelen med å hente hjem Brattbakk er at RBK visste at han ville bli her. Han hadde prøvd lykken og feilet. Samtidig var han en mann vi visste ville passe i stilen. Et spillerkjøp som gir frukter i 3 sesonger er bra etter min mening. I år er Brattbakk dårlig og bør bli vraket.
Stensaas, han var vel en løsning i et tynt besatt forsvar. Nå er han jo ute, men han burde vel få prøve seg litt. Dorsin bør også få føle press når han spiller dårlig. Klippekort bør ikke deles ut til de unge heller.
Karadas ble vel kjøpt med tanke på stopperplassen. Der passet han ikke. Men enig han fikk et løft med Hareide. Storflor ble derimot veldig lite brukt.
Moen og Lund-Hanssen ja da. Men det gjorde Eggen også, hentet inn ung spillere i A-stallen. Problemet er vel at de ikke får spille. Og de du nevnte fikk ikke mye tid under Hareide heller.
Ludvigsen tar du feil med. Han spilte fra juli 02- juli03 i RBK. Og han fikk sjanser i RBK, men det kunne vært flere. Men han kom på et tidspunkt der RBK skulle spille CL-kvalik og var ute av kampform. Hareide ga han vel enda færre sjanser.
Bragstad nevnte jeg som et eksempel på en spiller som sleit i utlandet som ble nevnt som forsterkning.Men Eggen sa nei til å hente hjem han.
VerneTroyer wrote:
trondh wrote:

Er det bare meg, eller begynner du å gå tom for argumenter?

Nei, dette var det jeg synes stemmer i den overskriften du har på innlegget ditt. Ikke noe argument i det hele tatt.

Last edited by trondh on 18.10.2004 15:51; edited 1 time in total
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 15:27    Post subject: Reply with quote

Her er det forresten litt vedr. Winsnes/Sibaya

http://www.rbkweb.com/vis/1302

http://www.rbkweb.com/vis/1661

http://www.rbkweb.com/vis/1667

http://www.rbkweb.com/vis/1435
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 18.10.2004 17:12    Post subject: Reply with quote

Jasså gutten? Du tar fram storskytset? Vel, spurven, gjem deg for kanonene;

Hareide prøvde å fornye, han hadde spillere både i Sverige og Danmark han gjerne ville gjøre et forsøk på å hente inn. Rune B. var imidlertid bekymret for pengesekken sin, og knuget på den som reneste Onkel Skrue. Dermed kom Storflor og Solli som de eneste nye. Rune B.'s fohold til pengesekken har jeg kritiisert før, og gidder ikke å gjenta det igjen nå. Nøyer meg med å si at det er nå bankmann-mentaliteten kommer fram.

Når det gjelder Roar, har han i følge mine papirer vært i Malmö FF, så han har nok vært i utlandet, ja.

Tor Erik Moen fikk riktignok ikke sjansen, men gutten var tross alt 3. valg på det beste. Men han var nok en fremtidsmann som ble lånt ut, og så SOLGT VEDERLAGSFRITT da han hadde slått til.

Lunna fikk faktisk tillit fra Hareide, i og med at han fikk beskjed om at han ble 2. valg da Arni dro. Eggen derimot, hadde nok gjort det Ola valgte å gjøre, nemelig å hente inn Rønningen fordi "Alex ikke har den nødvendige erfaringen."

Selvfølgelig skal heller ikke unggutta ha klippekort, men det er en hvis forskjell på det og "5 minutter nå og da" som virket å være Eggens taktikk. Det er dette jeg mener med at Eggen ikke ga dem en sjanse. Hareide ga i allefall unggutta en omgang eller halvannen.

KOmbinasjonen av alt dette utgjør den mentalitetet både jeg og en del andre har kritisert Rosenborg for i mange år!
trondh
Veteran

PostPosted: 18.10.2004 17:42    Post subject: Reply with quote

http://www.rbk.no/stats/p...ayerID=164

Sjekk denne og finn plass til et opphold i Malmø!!!!
Det er etter min mening usaklig å komme med uttalelser som "har nok vært i utlandet ja" når informasjonen ligger så lett tilgjengelig. Bent Skammelsrud kom derimot fra Malmø og var utlånt til Bayer Leverkusen en kort stund.

Når det gjelder Lund-Hansen er det 2 sider av den saken. Du må da være enig i at det ville vært greit å ha en keeper som har spilt tippeliga hvis Johnsen skulle bli skadet før CL-kamper. Dessuten får han spilletid i Fredrikstad som forhåpentligvis gjør han til en god utfordrer til Johnsen. Hadde han blitt er jeg redd han hadde forblitt 2.keeper. Men utleie var vi vel enig i, var vi ikke.

Sjekk også kampreferatene fra høsten 02 her på rbkweb ser du at såvel Sibaya som Ludvigsen fiikk flere kamper fra start.

Og vær så snill nå. Det er ikke Hareide jeg er ute etter. Det jeg mener er at Eggen har bevist noe Hareide ikke fikk til i Molde, Helsingborg og Brøndby og ikke ble lenge nok til i RBK. Nemlig å gjenta suksessen.

Helt enig i at Rune Bratseth holder litt mye på pengesekken, men det var da også en del av navnene Hareide lanserte som ikke ville til RBK. Jeg tror nok at gutta der jobber litt tettere enn at bare Bratseth sier nei. De kommer nok til en viss enighet. Det går helt sikkert en grense i pris der også treneren sier at det blir for dyrt.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb