English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 28, 29, 30  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 19.08.2006 00:26    Post subject: Reply with quote

Jeg har lastet ned spillereglene, så vi har det klart Wink

Dommeren skal:
- stanse kampen, hvis en spiller etter hans mening, er alvorlig skadet og sørge for at spilleren forlater banen.
- tillate spillet å fortsette inntil ballen er ute av spill, hvis en spiller etter hans skjønn, bare er lettere skadet.

SÃ¥ finnes det sikkert en del forskrifter som f.eks. ved hodeskade osv.?

Vet vi er enige nå, men vil ha det klart.
Back to top
View user's profile Send private message
Troinndern
Veteran

PostPosted: 20.08.2006 12:45    Post subject: Reply with quote

Det du leser der, attach, er akkurat utfyllende nok.

Det står ingenting om at dommeren skal stoppe spillet spesifikt ved hodeskader. Det er bare blitt en norm som sier at hodeskader som regel er ganske alvorlige, og derfor skal blåses av.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 20.08.2006 15:50    Post subject: Reply with quote

Du ser jeg nevner forskrifter. Jeg regner med dette har blitt tatt opp mer enn at det kun har oppstått som en norm. Dommerne har blitt instruert, så vidt jeg har fått med meg.
Back to top
Troinndern
Veteran

PostPosted: 20.08.2006 16:48    Post subject: Reply with quote

[Tillegg]Det er vel ikke helt sånn, men mange tror dessverre det.
Neste hver gang jeg selv er ute og dømmer, og noen får et kakk på skallen, skriker laglederne og de andre spillerne på hodeskade og at det må blåses av.[\Tillegg]

Nå er jeg ikke akkurat i tippeligaen selv, men jeg nekter å tro at de er instruert på noen annen måte enn oss dødelige.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 20.08.2006 17:07    Post subject: Reply with quote

"Dommeren skal stanse kampen, hvis en spiller etter hans mening, er alvorlig skadet og sørge for at spilleren forlater banen."

Er det hodeskade (eller fare for hodeskade), er det en alvorlig skade. Man skal stoppe spillet.

Troinndern wrote:
Det er bare blitt en norm som sier at hodeskader som regel er ganske alvorlige, og derfor skal blåses av.

Det skal ikke mye til for at et støt i hodet skal være alvorlig. Det er vel en av de få fotballskadene man kan dø eller bli alvorlig skadet av. At en dommer som deg skal avgjøre om hodeskaden er alvorlig eller ikke, stiller jeg meg meget skeptisk til. Derfor bør man som en god regel, som oftest stoppe kampen ved hodeskader.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 25.08.2006 12:46    Post subject: Reply with quote

http://www.dagbladet.no/s...74894.html

Hele fire dommere som har vært i aksjon i de to første Premier League-rundene degraderes temporært til lavere divisjoner. Dette for forskjellige forseelser, blant annet straffesparket som ble tildelt Liverpool mot Sheffield United, et utfall det var stor uenighet om i ettertid.

Har den norske dommerstanden det for bra? Gjøres det nok her hjemme for å ta tak i feil gjort av dommerne? Og i tilfelle ikke, er den engelske metoden rett vei å gå?

Jeg heller til at de groveste feilene må få konsekvenser. Dommer Edvardsen burde f.eks. etter min mening fått seg en periode ned i lavere divisjoner nå, for han har store problemer i flere kamper med å få med seg det som skjer og handle riktig utifra det.

Allikevel blir det feil hvis dommere skal bli degradert pga avgjørelser som verken er oppplagt feil eller opplagt riktig (som Liverpool-straffen).
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 12.09.2006 20:02    Post subject: Reply with quote

http://davywathne.nettblo...stund.html

Negativ mot RBK? Det har vi ikke sett.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.09.2006 22:40    Post subject: Reply with quote

Problemet er snarere at våre trønderske medbrødre er redde for å framstå som RBK-sympatisører, og derfor dømmer 55-45 i fordel motstanderen.
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 13.09.2006 02:23    Post subject: Reply with quote

Hehe, idioti av herr Wathne. Vil han at NFF skal la trønderske dommere dømme østlandske og vestlandske klubber istedet? De kan jo dømme til fordel for RBK der også, ved å gi ikke-østlandske og ikke-vestlandskeklubber fordelen, og gi omdiskuterte straffer osv.
Nei, dette blir for dumt!!!
dags
Veteran

PostPosted: 13.09.2006 08:45    Post subject: Reply with quote

Det Wathne egentlig vil er at det ikke skal være noen trønderske dommere i toppdivisjonen i det hele tatt, og helst ikke noen trønderske lag heller.

Dessverre er dette en oppfatning som gjennomsyrer hele TV2, unnskyld; Bergen Lokalnasjonalistiske Televisjon.
Jon Irenicus
Veteran

PostPosted: 13.09.2006 08:53    Post subject: Reply with quote

Jeg kom med noen fornuftige innspill. Håper han skifter mening nå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
attach
Forumsjef

PostPosted: 13.09.2006 14:16    Post subject: Reply with quote

- Jeg både håper og tror at folk skjønner at dette er skrevet med humor og at det er en harmløs greie. Det er ikke meningen å kaste noen brannfakkel inn i serieinnspurten. Jeg mener på ingen måte å si at de trønderske dommerne favoriserer RBK. Rosenborg har vunnet mye rett og slett fordi de har vært best, presiserer Davy Wathne overfor adressa.no.

-Jeg snakket faktisk med Davy Wathne om denne problemstillinga for et par uker siden, og vi er fullstendig klar over poenget, sier dommeransvarlig i Norges Fotballforbund, Rune Pedersen, til adressa.no. Arrow

Personlig tar jeg ting Davy sier med en klype salt. Jeg må innrømme at jeg liker den fyren.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 13.09.2006 18:11    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:
Det Wathne egentlig vil er at det ikke skal være noen trønderske dommere i toppdivisjonen i det hele tatt, og helst ikke noen trønderske lag heller.

Dessverre er dette en oppfatning som gjennomsyrer hele TV2, unnskyld; Bergen Lokalnasjonalistiske Televisjon.

Rart, fordi de fleste som er fra Vestlandet eller Oslo syns TV2 alltid har vært RBK-favoriserende.
attach
Forumsjef

PostPosted: 13.09.2006 18:13    Post subject: Reply with quote

Dere oppfatter det slik kun pga. Rosenborg sin dominans både på og utenfor (mediebildet osv.) banen.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 13.09.2006 19:46    Post subject: Reply with quote

Og dere oppfatter det slik dere gjør, fordi dere faktisk ikke er så langt unna Sunnmøre. You win some, and you win some.
trondh
Veteran

PostPosted: 27.09.2006 08:49    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...e65581.ece

Dommerne deler ut mere kort til bortelag enn hjemmelag. Dette bare slår ytterligere sprekker i Stavrum og likesinnedes påstander om dommerhjelp til RBKs gull. Det henger naturlig sammen med at det har blitt flere hjemmeseire i eliteserien. Det laget som vinner spiller stort sett best og det laget som ikke spiller best er oftest på etterskudd, sutrer mest på dommeren og lager mest frispark.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.10.2006 20:34    Post subject: Reply with quote

Dobbeltgjengeren til Frode Estil gir seg: Alapnes utbrent
Back to top
Troinndern
Veteran

PostPosted: 23.10.2006 22:13    Post subject: Reply with quote

Apropos dømming:

Jeg synes ikke det er rart at Skjerven blåste straffe til Brann i går, for fra min vinkel, dommerens vinkel og alle andre Rosenborgfans vinkel, ser det jo ut som om han blir dratt tilbake på samme måte som T.A. Flo i -98.

Straffen til TIL i dag, derimot. Og straffen til LSK som ble frispark i førsteomgang ... Det syns til og med jeg er ille.
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 31.10.2006 02:33    Post subject: Reply with quote

Syk smart dommer!

Dommeren fortsatte fotballkamp i tåregass-sky.
Selv om politiet skjøt inn tåregass blant rivaliserende supportere for å dempe gemyttene, fortsatte dommeren kampen i gresk førstedivisjon.

Dommeren løp for livet!
Dommer Patrik Berglund løp for livet da rasende fans skulle ta ham i den svenske Superettan.
2mas
Sjef

PostPosted: 03.11.2006 19:09    Post subject: Reply with quote

VG har studert RBK-poengene i seriekampene de siste tre årene, og funnet følgende snittpoeng i kamper med de forskjellige dommerne:

1,10 Terje Hauge (10 kamper)
1,13 Tom Henning Øvrebø (8)
1,43 Espen Berntsen (7)
1,50 Per Ivar Staberg (8)
1,60 Roy Helge Olsen (10)
1,87 Brage Sandmoen (8)
2,50 Tommy Skjerven (12)

- Nå skjønner jeg hvorfor de piper hver jeg kommer til Lerkendal, ler Hauge.

- For meg er det det samme om jeg dømmer RBK, LSK, Vålerenga eller Odd. Jeg tenker uansett bare på min egen utvikling og hvordan jeg best kan tjene fotballen, sier Skjerven.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 03.11.2006 19:14    Post subject: Reply with quote

De beste dommerne blir vel ofte satt opp i de vanskeligste kampene, og det betyr at sjansen for å få et mindre snitt med Hauge er mye større enn en dommer som er lavere rangert.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 03.11.2006 19:19    Post subject: Reply with quote

Jepp, mye av forklaringa ligger i det. Men fortsatt er det de to kampene mot Viking og Moss våren 2002 jeg best husker dømminga til Hauge. Samtidig var han linjemann i cupfinalen i 91. Wink Altså har det historisk vært mye rart.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 06.11.2006 14:11    Post subject: Reply with quote

Husker ikke tallet fra fredags-VG, men tror RBK har vunnet 24 av 26 seriekamper Skjerven har dømt i karrieren.

For øvrig: Dommerne hyller egen innsats
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 15:14    Post subject: Reply with quote

Statistikk kan brukes til mye fint...

Selv i den dårlige fjorårssesongen hadde RBK 1,3 poeng pr.kamp.
Den og 2004-sesongen er vel de eneste siden 1991 vi har under 2 i snitt.
Ergo tyder alt på at Hauge og Øvrebø dømmer bort RBK så snittet dras alvorlig ned Smile

Mer seriøst så synes jeg Brady sin forklaring er bra. En kan ikke se på en slik statistikk uten å se på hvem de møter, tidspunkt i sesongen og generell form for begge lag.

Så tett som det var i bunnen i år f.eks. kan en dommeravgjørelse i siste runde ofte bli utslagsgivende for utviklingen til slutt. F.eks ble vel Helstad snytt for en scoring som kunne blitt avgjørende for målforskjellen mellom TIL og Viking i går. Men så hadde f.eks Viking en tvilsom baklengs i forrige kamp og så har det jevnet seg ut. Det er ofte sånn.
Så lenge dommerne skal ta avgjørelsene der og da blir det sårbart for feil, men heller det enn at det skal vurderes mot TV-bilder hver gang det er uenighet...
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 15:19    Post subject: Reply with quote

Viking ble snytt for en straffe mot Brann også.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 28, 29, 30  Next
Page 8 of 30

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb