English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Gustav Valsvik
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.04.2019 18:55    Post subject: Reply with quote

Det vil altså si at Valsvik og Hovland til sammen kostet rundt 15 millioner. Greit nok at etablerte spillere koster i dagens marked, men det er jo fortsatt lov å tenke hva man faktisk kjøper. 5-10 millioner for en norsk landslagsspiller er kanskje ikke så ille å tenke på isolert sett, men det er vesensforskjell om det er Aleesami eller Fossum det er snakk om.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2233
Location: Oslo

PostPosted: 26.04.2019 19:03    Post subject: Reply with quote

S****L
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 26.04.2019 20:34    Post subject: Reply with quote

15? 12+7 er vell ikke 15.
hvis Bjørnebye får forsette i jobben så kommer Rosenborg til å havne i samme situasjon som i 2012-2013. ingen penger til spillerkjøp og avhengig av investor grupper for å kunne fylle på med kvalitet.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 26.04.2019 21:09    Post subject: Reply with quote

Hovland kostet vel 10-12 så vi er vel nærmere 17-19 for de to. Ganske vanvittige summer når den ene kommer fra et OBOS-lag og var kontraktsfri bare måneder tidligere og den andre spilte for et tredjedivisjonslag i tyskland som var desperat etter å bli kvitt han. I tillegg tilfører ingen av de kvaliteter som vi mangler.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.04.2019 21:12    Post subject: Reply with quote

Hadde ikke hatt heng eller sjangs på gull i 2018 uten kjøpet av Hovland, og såvidt jeg har hørt frigjorde det masse midler i form av salg av Rasmussen - veid og funnet for lett for fjellapefotball...

Jada, millioner av kroner har skiftet hender, men man kan si at en del ting betalte seg på andre måter...
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 26.04.2019 21:23    Post subject: Reply with quote

Uavhengig av Hovlands betydning for gullet 2018 og at dette betalte seg på andre måter er det (og kjøpet av Valsvik, Hedenstad, Levi og en rekke flere) nok et eksempel på at Bjørnebye ikke har peiling på hva han driver med.

Man kunne tidlig se at vi trengte en stopper i fjor. Likevel smacker Bjørnebye 20 mill i bordet for Caulker (som tydeligvis er en avdanket, alkoholisert trøbbelmaker) og deretter visstnok 10-12 mill for Hovland, begge deler i ren desperasjon når man innså at Rasmussen ikke var god nok. Med litt bedre planlegging kunne man kjøpt en kanonspiller for samme pris.

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være så dum at man venter til Deadline Day med å hente spillere. Det er helt sykt. Jeg er sikker på at Hovland hadde kostet halvparten om vi bare hadde hentet han så mye som en dag tidligere, slik at Sogndal kunne hente en erstatter. Og det hadde også vært mer enn nok for en spiller av hans alder og nivå, spesielt Mtp. at Sogndal er en OBOS-klubb med lite penger.

Til å være en som er glad i å prate om planlegging, prosesser og i generelle, store ord, er Bjørnebye en gjennomført dårlig planlegger og sportsdirektør. Kontaktnettverket må være katastrofalt, og jobben styret gjør i vurdering/oppfølging av overgangsmarkedet virker å være på det nivået man kan forvente av folk som mener at man burde sette opp to murer på frispark.

Jeg ønsker meg en sportsdirektør som er mer opptatt av spillet fotball enn han er av å skrive meningsløse leserinnlegg i adressa!
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 27.04.2019 09:21    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Hadde ikke hatt heng eller sjangs på gull i 2018 uten kjøpet av Hovland,


måtte lese denne flere ganger. Hovland presterte til terningkast 4 de første 5-6 kampene. derifra og frem til nå har han levert til terningkast 2. har falt ned på det nivået vi har sett på landslaget og holdt seg der.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 27.04.2019 09:56    Post subject: Reply with quote

Rasmussen ut - Hovland inn gjorde oss umiddelbart til et mye tryggere lag defensivt og han skal ha ære for det, men i ettertid har hans primitive og antikke spillestil straffet oss gang på gang. Hovland var litt som å pisse i buksa for å bli varm.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 28.04.2019 11:47    Post subject: Reply with quote

Pokie wrote:
Uavhengig av Hovlands betydning for gullet 2018 og at dette betalte seg på andre måter er det (og kjøpet av Valsvik, Hedenstad, Levi og en rekke flere) nok et eksempel på at Bjørnebye ikke har peiling på hva han driver med.

Man kunne tidlig se at vi trengte en stopper i fjor. Likevel smacker Bjørnebye 20 mill i bordet for Caulker (som tydeligvis er en avdanket, alkoholisert trøbbelmaker) og deretter visstnok 10-12 mill for Hovland, begge deler i ren desperasjon når man innså at Rasmussen ikke var god nok. Med litt bedre planlegging kunne man kjøpt en kanonspiller for samme pris.

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være så dum at man venter til Deadline Day med å hente spillere. Det er helt sykt. Jeg er sikker på at Hovland hadde kostet halvparten om vi bare hadde hentet han så mye som en dag tidligere, slik at Sogndal kunne hente en erstatter. Og det hadde også vært mer enn nok for en spiller av hans alder og nivå, spesielt Mtp. at Sogndal er en OBOS-klubb med lite penger.

Til å være en som er glad i å prate om planlegging, prosesser og i generelle, store ord, er Bjørnebye en gjennomført dårlig planlegger og sportsdirektør. Kontaktnettverket må være katastrofalt, og jobben styret gjør i vurdering/oppfølging av overgangsmarkedet virker å være på det nivået man kan forvente av folk som mener at man burde sette opp to murer på frispark.

Jeg ønsker meg en sportsdirektør som er mer opptatt av spillet fotball enn han er av å skrive meningsløse leserinnlegg i adressa!


Når klubben har sparket øverste ansvarlige for spillerlogistikk (Kåre) og ansatt en ny (Horneland) hvorfor skal da utøvende nestleder sparkes?

Vil det ha noen som helst effekt hvilken forballkunskap og hvor god planlegger SD er, så lenge styret tviholder på at Hovedtrener skal være øverste leder?

SD vil jo alltid fremstå som udugelig hvis hovedtrener foretrekker feil spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 28.04.2019 12:43    Post subject: Reply with quote

Mange på forumet har bestemt seg for at spillerlogistikken og valget av hovedtrener er et sololøp fra Bjørnebye selv om det meste som kommuniseres fra brakka om slikt tyder på at så ikke er tilfellet.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 28.04.2019 13:18    Post subject: Reply with quote

Men hva gjør Bjørnebye, da, egentlig?

Jeg antar selvsagt at dette ikke er et SOLOLØP av Bjørnebye, men han må vel være hovedansvarlig? eller? Er det noen i styret som har tatt på seg den jobben?
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 28.04.2019 13:24    Post subject: Reply with quote

Bjørnebye har ansvar for alt sportslig i klubben utenom 1. Lagstroppen. Han har ansvaret for gjennomføring av spillerlogistikken, dvs speiding forhandlinger etc

Og så er han nok styrets rådgiver i sportslige spørsmål.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 28.04.2019 13:39    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Mange på forumet har bestemt seg for at spillerlogistikken og valget av hovedtrener er et sololøp fra Bjørnebye selv om det meste som kommuniseres fra brakka om slikt tyder på at så ikke er tilfellet.


Jaså, er det egentlig det?

Dette har vel uansett ikke med Valsvik å gjøre, så det blir malplassert.

Men: For min del virker det heller som om en stor andel av forumet vet å legge mesteparten av skylden på trenere (feks. Horneland eller Kåre Ingebrigtsen). Det er alltid trenerne som må ta støyten for manglende sportslig suksess, til tross for at det akkurat nå er svært mange faktorer i RBK som ikke akkurat er med på å legge til rette for at det skal være enkelt å trene laget til suksess.

Gud vite, de trenerne vi har hatt de siste årene har på ingen måte vært perfekte. De har hatt klare taktiske mangler alle som en. Samtidig er det så utrolig mye mer enn trenerne som framstår kaotisk og feil i dagens Rosenborg, og da må en spørre seg hvordan dette kan ha skjedd - vi var jo en fantastisk klubb for noen år siden.

Stig Inge Bjørnebye er en av brikkene det bør stilles aller størst spørsmål ved, uten at han på noen som helst måte kan lastes for alt heller. Styrets arbeid framstår som dårlig gjennomført, rollefordelingen i klubben framstår som utydelig.

Resultatet av kaos blir som det må bli. Spillerstallen blir eldre og dårligere, pengene kastes ut av vinduet på spillere som mangler videresalgspotensiale og kvaliteten på banen går ned hvert eneste år. Horneland og Emberland kan gjøre en så god jobb de bare vil - det hjelper såklart ikke, all den tid det finnes folk og krefter på Brakka som gjør som de vil bak ryggen på trenerteamene.

Uansett hvor stor rolle eller ikke Bjørnebye har oppi dette, har han gjort ting som det kan stilles store spørsmålstegn ved, og signeringene av Hovland og Valsvik for nærmere 20 mill (sikkert med ekstremt gode lønninger også) må være noe av den dummere pengebruk en kan tenke seg.

Jeg aner ikke hvem som skal ta skylda for hva, men det er hvertfall klinkende klart at problemene i Rosenborg ikke forsvant ut døra den dagen Kåre Ingebrigtsen fikk sparken.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best


Last edited by Pokie on 28.04.2019 13:41; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 28.04.2019 13:40    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Bjørnebye har ansvar for alt sportslig i klubben utenom 1. Lagstroppen. Han har ansvaret for gjennomføring av spillerlogistikken, dvs speiding forhandlinger etc

Og så er han nok styrets rådgiver i sportslige spørsmål.


Både speiding og forhandlinger står til stryk. Vi har ingen oversikt over spillere og kjøper middelmådigheter til en dyr penge. Panikk før hvert overgangsvindu som stort sett ender i ingenting.

Slik jeg opplever det er det Bjørnebye/Bratseth/Heggem/Winsnes som bestemmer de sportslige valgene styret tar. Det kom frem i rettsaken at de andre styremedlemmene i begrenset grad involverer seg i sportslige spørsmål. Både Bjørnebye og Bratseth har etter det jeg kan se lite peiling på fotball, men de er flink til å gi et inntrykk av at de har det i kraft av snakking og tidligere karriere.

Det er jo et betimelig spørsmål hvorfor det ikke ble tatt grep tidligere når man ser at treningsnivået sank drastisk under Kåre. Hvorfor ble det ikke tatt grep tidligere? Dette burde Bjørnebye tatt tak i mye tidligere grad.

Bjørnebye har vel også i intervju sagt at han ikke er "spesielt interressert i fotball" i intervju. Da kan du ikke sitte som sportslig leder i RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 28.04.2019 14:15    Post subject: Reply with quote

Senador: Hvordan vet du at speiding og forhandlinger står til stryk? Har du en innsikt vi andre ikke har. Jeg ser hvilke spillere som blir kjøpt, og et og annet rykte i media, men vet ellers ingenting om hvilke spillere som står på Bjørnebyes liste som aktuelle. Det tror jeg ikke du vet heller.

Ellers har du nok rett i hvem som styrer. Men jeg synes ikke styret ventet alt for lenge med å reagere. De hadde diskutert Låre i over et år før de tok aksjon. At man prøver lenge å snu ting uten å sparke treneren må man regne med når resultatene er så gode som det Kåre leverte.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 28.04.2019 14:59    Post subject: Reply with quote

PerO: Jeg skjønner din tilnærming: så lenge vi ikke jobber i RBK så kan vi ikke mene så mye for vi vet ingenting. Men vi kan se det åpenbare manglene som er merkelige med tanke på våre ressurser og vårt navn:

Ingen forsterkninger.

Stallen er faretruende gammel.

Ingen backup på backplass når vi forhåpentligvis skal spille 50 kamper. Dette har de visst om lenge.

Anskaffelsen av Valsvik. En avdanket treg spiller som ikke vil forsterke RBK. Det ser ut til at det ble betalt mye penger. Jeg ser Sarpsborg hentet en midtstopper fra Costra Rica som er kjempe rask.

Det handles svært dyrt og kvaliteten er begrenset. Eksempel er Hovland.

Lite talenter blir satset på. Dette er selvfølgelig også andre sin feil. Det går i stor grad ut på at klubben ikke har noen forankret strategi på talentutvikling. I så fall, følger de den ikke.

For meg og for mange andre virker det som det mangler både oversikt, forhandlingsevne og en overordnet plan for spillerutvikling basert på det vi ser.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 28.04.2019 15:28    Post subject: Reply with quote

Likevel må det være mulig å mene noe uten å bruke ord som «amatører», «kjøre klubben ned i dritten», det er hinsides når det som beskrives er den soleklart mestvinnende klubben de siste åra. Det er ikke noe som kommer av seg selv, i alle fall ikke seriegull, cupmesterskap i e-cup. Så det meste må nødvendigvis være bra, og så vil det alltid være ting som kan bli bedre, men sånn krisemaksimering blir bare fjortistullball.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 28.04.2019 15:43    Post subject: Reply with quote

Senador: Jeg mener mye om spillerlogistikken. Den har ikke vært bra siden årtusenskifter. Noe som sammenfakler med at NAE stort sett hadde den stallen trengte til han skulle gå av.

Etter det har alle SDer blitt utpekt som udugelige. Men de har jo omtrent samme bakgrunn og kvalifikasjoner som de som lykkes i andre klubber.

Tilfeldigheter? Nepoe. For det ene punktet som skiller RBK fra de klubbene som lykkes. Er at SD der har et overordnet ansvar for strategiene.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 28.04.2019 16:11    Post subject: Reply with quote

RBK har nå ansatt sportsdirektører basert på en ting: De har vært i RBK tidligere som spiller. Det virker ikke som noe annet er vurdert. Da er det bingo hvordan det går. Ser vi på Hoftun og Bjørnebye har begge ingen erfaring som sportdirektør tidligere (syltynt hverfall). Det vi har sett, er at begge er relativt begrensede trenere.

Kan godt hende det er organiseringen det er noe galt med, men jeg mener det blir feil fokus å diskutere dette når klubben kun har ansatt tidligere spillere som har ikke kan vise til noe særlig bortsett fra spillerkarrieren.

Jeg tror nok personlighet er den viktigste egenskapen slik at man trenger ikke nødvendigvis å vise til å så mye annet. Men i RBK virker det som at det som er vurderingen er at "han er grei og har hatt en fin spillerkarriere og kjenner RBK". Det er liksom ikke noen andre vurderingskriterium. Det ser hvertfall ikke slik ut.

Jeg kunne aldri ansatt Bjørnebye i RBK som sportslig leder når jeg ser hvordan han mislyktes med Start. Det er altfor stor risiko mener jeg.

Kanskje burde man tenke nytt? Kanskje det burde vært en som var god i spansk, analytisk og god til å skaffe kontakter? RBK har enda ikke forstått at kontinuitet av eksRBKere ikke nødvendigvis er så bra. De fleste av dem er ikke kjempe gode trenere, sportsdirektører osv. Det er et stort problem at disse spillerne på 90-tallet blir tillagt fantastiske ferdigheter kun på grunn av at de hadde en bra spillerkarriere.
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3750

PostPosted: 28.04.2019 16:19    Post subject: Reply with quote

TKK ble vel framsnakket som en fantastisk sportsdirektør både her inne og i media for en del år tilbake med en god CV (Monaco).Mange ville ha han til oss.

Se hva han har gjort med start. Kjøpt bambus utlendinger som en full sjømann og sendt klubben ned.

Jeg bare illustrerer hvor random ting egentlig er. God i en klubb, elendig i en annen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.04.2019 19:00    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Tilfeldigheter? Nepoe. For det ene punktet som skiller RBK fra de klubbene som lykkes. Er at SD der har et overordnet ansvar for strategiene.


Du er der igjen ja, med 'det eneste punktet', et forsøksvis fasitsvar i tråden du startet selv.

Det vet du strengt tatt ingenting om, all den tid du verken sitter med innsikt om Rosenborgs eller noen av de andre klubbenes prosess rundt ansettelsene. Det er en minst like plausibel forklaring at Rosenborg er dårlige til å vurdere hvilke av sine fordums spillere som passer i en sånn jobb. Noe som understøttes av at man ansetter Erik 'vannbæreren' Hoftun og Stig Inge 'uinteressert i fotball' i denne nøkkelrollen. Så får det være en parentes, et forbedringspotensiale, at RBK vil ha 10 aktuelle kandidater for hver stakkar S08 og Mjøndalen klarer å skrape sammen, med den lønna og statusen som ligger i vår jobb.

Nå er jo jeg enig i at SL bør ha et overordnet strategisk ansvar, men jeg skjønner ikke hvordan du kan hevde så bombastisk at våre ikke har muligheten til å ta det ansvaret, kun på bakgrunn av at vi - som absolutt alle andre klubber - har en dialog mellom SL og hovedtrener på overganger i A-stallen? Er det noen som virkelig tror Kåre eller Coolen har levert en lapp på Bjørnebyes pult der det stod 'Denic, Serbecic, Jebali'?
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 28.04.2019 19:08    Post subject: Reply with quote

Pokie wrote:
Dette har vel uansett ikke med Valsvik å gjøre, så det blir malplassert.


Er det imot Koteng eller Bjørnebye så er ingen tråd feil for Montana...
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 28.04.2019 22:38    Post subject: Reply with quote

De fleste her var pro Karlsen - sånn sett var Bjørnebye et ok valg.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 28.04.2019 22:41    Post subject: Reply with quote

er det brukere av rbkweb som ansetter SL og trener?
trøtt av de der tullete greiene der, dere var for den og den.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 28.04.2019 22:56    Post subject: Reply with quote

Jondahl wrote:
er det brukere av rbkweb som ansetter SL og trener?
trøtt av de der tullete greiene der, dere var for den og den.


Enig - skulle nesten tro enkelte så på dette som et debattforum.
#trøtt
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 17, 18, 19  Next
Page 8 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb