Utskrift fra rbkweb.no

Sponsoravtaler for 30 millioner
Skrevet av Thomas Myren, 11. april 2002, 17:27

Markedssjef Hans Gunleiksrud har sagt opp jobben, men han har i alle fall skaffet Rosenborg inntekter. Flere nye sponsorkontrakter signeres i disse dager.

Som kjent har tribunene på Lerkendal stadion nå fått sponsornavn, dette er egne avtaler. I tillegg holder Rosenborg nå på å sikre seg store inntekter på vanlige sponsorkontrakter.

Onsdag ble Rosenborg og Adresseavisen enige om en sponsorkontrakt over fire år. Avtalen er verdt rundt ti millioner, og Adressa blir dermed RBKs partner på kommunikasjon. Dette innebærer også at avisa får ansvaret for driften av klubbens offisielle hjemmeside, rbk.no.

I tillegg til avtalen med Adressa, står Coca-Cola nå for tur når det gjelder signering.

- Vi er inne i sluttfasen av forhandlingene med Coca-Cola, og jeg regner med at vi sluttfører alt innen en uke. Det gjenstår bare detaljer, sier Hans Gunleiksrud, som sjøl har jobbet hos brusgiganten, til Adressa.

Rosenborg tilbyr såkalte partneravtaler til ti store sponsorer. Sju av disse er nå på plass: Rema 1000, Fokus Bank, Bygger‘n, Shell, Adidas, Adresseavisen og Coca-Cola. De tre ledige "plassene" skal fylles opp snarest mulig - innen et år.

Til sammen gir de sju nåværende avtalene Rosenborg en inntekt på 30 millioner kroner i året. Med andre ord en fin økning fra fjorårets sponsorinntekter på 18 millioner kroner. Rosenborgs mål er å få 40 millioner kroner i året fra sponsorer.

- Vi er i ferd med å nå de målene vi har satt oss. De avtalene vi har skrevet er også slik at de medfører noe progresjon i våre inntekter i de neste årene. Dette er imidlertid inntekter vi har behov for, med tanke på at vi gjennom utbyggingen av Lerkendal har påtatt oss en kraftig vekst i utgiftene. Men som sagt er vi veldig fornøyd med utviklingen. Mye tyder på at vi har gjort rett med omleggingen av vårt sponsorkonsept, sier Rosenborg-direktør Nils Skutle til klubbens hjemmeside.

nyheter
forum