Utskrift fra rbkweb.no

rbk.no blir med i fotballnettverk
Skrevet av Thomas Myren, 17. juni 2012, 23:00

Rosenborg håper på større annonseinntekter og lavere driftskostnader når den offisielle nettsida på onsdag blir en del av et nytt, norsk fotballnettverk.



- Tippeliga-klubbene og Adeccoliga-klubbene ser at det er penger å spare på å ha et felles sted hvor sidene "hostes". Kostnadene til "hosting" vil med andre ord gå ned. Det vil også i framtida med stor sannsynlighet være enklere å øke inntektene ved for eksempel fellessalg av reklame fordi alle klubbene er på samme plattform, sier Trond Alstad til rbkweb.no.

Han er tilbake på Brakka som personal- og organisasjonsleder, og har nå også tatt over redaktøransvaret etter at medieavdelinga ble omlagt.

Engelske Perform tar over det tekniske ansvaret for rbk.no.

- Perform er i stand til å kunne selge store europeiske merkevareannonser, som kan rulles ut på de norske sidene. Dette har vi ellers ikke hatt ressurser til. Perform er en de ledende internettportalleverandørene, og gjennnom Perform kan vi sikre at vi ligger helt i forkant av utviklingen, for eksempel gjennom utvikling av app'er som vi ellers ikke ville hatt muskler til å gjøre på egen hånd, kommenterer Alstad.

Supporterne vil i første omgang merke forandringa gjennom lansering av ny design - trolig ganske lik aafk.no.

- Vi er en de aller siste Tippeliga-klubbene som går over. Vi har med vilje valgt å være blant de siste for å se hvordan det har gått med de øvrige klubbene. Vi er også den desidert største klubben på nett, og ønsker lavest mulig risiko ved en overgang, opplyser Alstad.

- Er det noen ulemper med omlegginga?

- Vi er spent på hvordan dette både blir ved lansering og underveis. Det vil sikkert dukke opp en del problemstillinger vi vil være nødt til å ta tak i. Slik det er nå, vil vi ikke på egen hånd bestemme hvordan sidene blir seende ut, da vi er nødt til å forholde oss til et standardisert rammeverk. Imidlertid ser rammeverket bra ut, avslutter Trond Alstad.

nyheter
forum