Utskrift fra rbkweb.no

Ryddigere draktsponsorer
Skrevet av Thomas Myren, 11. mars 2010, 22:02

Rosenborg har satt rekord i markedsinntekter. Likevel er det både færre og penere sponsormerker på drakta enn på mange år.


Foto: Thomas Myren

Sponsorater:

Adresseavisen: 2006-10
Jobzone: 2010
Nord-Trøndelag E-verk: 2010-11
Bygger'n: 2010-11
Heimdal Entreprenør: 2010-12
Telenor: 2010-12
VitOmega 2010-12
Adidas: 2005-12
Sparebank1 Midt-Norge: 2010-12
Rema 1000: 2010-14
I fjor fylte RBK alle de tolv plasseringene som reklamereglementet til NFF åpner for. Dessuten var flere av logoene svært synlige i gult, rødt og blått. Nå er antall sponsormerker redusert til åtte samtidig som alle fargene er borte.

- Vi har tenkt på det publikum og spesielt Kjernen er opptatt av, nemlig at drakta skal være svart og hvit. Nå er den det, smiler kommersiell leder Per Mikalsen til rbkweb.no.

- Var det vanskelig å få sponsorene til å gi avkall på fargene sine?

- Nei, egentlig ikke. Mange av de største partnerne er faktisk veldig opptatt av de skal framstå i våre farger. Det er bestandig noen diskusjoner, men det har gått bra, konstaterer Mikalsen.

Resultatet er at arbeidsantrekket til spillerne er det flotteste siden 1993, egentlig kanskje enda lenger.

- Drakta betyr nesten alt. Den er identiteten til klubben, og er også for partnerne veldig viktig. De kan vises på skilt og i andre sammenhenger, men når de vises på drakta, så limes partneren og klubben på en måte sammen.

- Enkelte som Ole Robert (Reitan) er veldig opptatt av nettopp dette - han kommer ikke til å gi slipp på plasseringa si. Men samtidig er han veldig opptatt av hvordan Rema-logoen ser ut på drakta, forteller Per Mikalsen.

Fordi Shell, Bygger'n og Veidekke ikke forlenget sine avtaler om draktreklamer har det gitt rom for nye sponsorer. Jobzone er forlengst klar, og i siste liten til draktlansering og seriestart har Heimdal Entreprenør skrevet under en treårsavtale.

- HENT har kommet inn helt på tampen fordi Veidekke har valgt å gå ut. De hadde en mulighet i kontrakten til å gå ut foran det siste året i treårsavtalen, og det ville de gjøre, forklarer Mikalsen.

Bortedrakt samt e-cuputgave blir lagt ut for salg så snart Adidas bokstavlig talt leverer varene.

- Så langt det lar seg gjøre, vil vi spille i helsvart når vi må bytte til bortedrakter. Om vi får spille med svart shorts er opp til reglement og NFF-delegat på hver enkelt kamp, sier Per Mikalsen, som naturligvis håper drakta faller i smak hos supporterne:

- Vi håper å selge vesentlig flere drakter enn i fjor, da vi solgte 12 000. Det skal ikke overraske meg om vi bikker et salg på 15 000.

nyheter
forum