Rosenborg trosser finanskrisa
Skrevet av Thomas Myren, 10. september 2009, 08:13
Seks av de sju draktsponsorene til Rosenborg har bare kontrakt ut året. Frykten for vanskelige reforhandlinger har heldigvis for klubben vist seg å være ubegrunnet.- Vi ser allerede på resultatene for 2009 at vi på partner- og forretningspartnersida har gjort det litt bedre enn budsjettert. De store kontraktene med de store selskapene er stabile. Det ser bra ut for 2010 også. Vi kommer ikke til å redusere nivået, slår kommersiell leder Per Mikalsen fornøyd fast overfor rbkweb.no.
Årets sponsorbudsjett på 50 millioner kroner har blitt innfridd til tross for at noen segmenter har blitt svekket.
- Vi har sett at vi har tapt litt på mindre sponsorer og VIP-inntekter, men jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis skyldes finanssituasjonen. Noen selskaper sliter, og det taper vi litt på, men VIP-inntektene henger sammen med en generell publikumsnedgang.
- Samtidig tror jeg nedgangen innen de mindre sponsorene henger sammen med at vi organisatorisk har hatt noen endringer som har gjort at vi rett og slett ikke har fått til å jobbe like bra som vi burde ha gjort. Men nå har vi full organisasjon, som er toppgira. De har lagt gode planer, og nå tikker sponsorkontraktene inn. Så jeg tror det har mer med vår måte å jobbe på enn markedet. Jeg tror vi kommer til å få til mye i 2010, uttaler Mikalsen.
Flere store sponsorerNåværende partneravtaler:
Rema 1000: 2006-09
Sparebank1 Midt-Norge: 2009
Bygger'n: 2006-09
Shell: 2007-09
Telenor: 2007-09
NTE: 2007-09
Adresseavisen: 2006-10
Veidekke: 2008-10
Adidas: 2005-12
Et annet grep har vært å forhandle fram flere av de største avtalene.
- I utgangspunktet har vi lenge prøvd å ligge på rundt ti partnere, og har egentlig vært ganske stramme på det. Framover tror jeg vi kommer til å være litt mer fleksibel på om det skal være rundt ti eller akkurat ti.
- Også på forretningspartnersida, de typiske leverandørene, kommer det til å være flere enn før. Det er flere nye allerede på vei inn. Disse avtalene er på en halv til én million kroner mens noen er større. Vi har to nivåer, og til sammen blir det flere enn ti forretningspartnere. Tradisjonelt har vi bare hatt seks til åtte, forklarer Per Mikalsen.
En naturlig konsekvens av flere avtaler er utfordringa med å muliggjøre samarbeid med innbyrdes konkurrenter.
- På de store kontraktene teller eksklusivitet, men det teller forskjellig for de forskjellige selskapene. Sånn sett kommer det ikke til å være likt. Noen er veldig opptatt av eksklusivitet mens andre ikke er det - i alle fall ikke for alt. Derfor kommer vi til å "flekse" i de kontraktene der det er greit for partneren. Noen vil altså ha veldig stram eksklusivitet mens andre bare vil få eksklusivitet i et medium. Det kommer til å være litt forskjellig, forteller den kommersielle lederen.
Større eksponering
Delvis hjulpet av de flotte sportslige resultatene har RBK denne sesongen stadfestet posisjonen som den absolutt største TV-favoritten. Problemet med alle TV-kampene i beste sendetid er at publikum på Lerkendal delvis har sviktet. I tillegg til lavere billettinntekter har comebacket til NRK medført flere kamper på riksdekkende fjernsyn, og dermed lavere kompensasjon til klubbene for hver enkelt kamp.
Rosenborg håper i stedet å kompensere med høyere sponsorinntekter.
- Vi har nettopp fått eksponeringstallene for første halvår fra Sponsor Insight, og det vi ser, er at vi kommer til å gi tilbake dobbelt så stor eksponering av sponsorer som i fjor. Det har sammenheng med at antallet som ser Rosenborg-kamper er to-tre ganger så stort fordi mange flere ser oss på TV. Tilgjengeligheten på TV har blitt større og eksponeringsverdiene har økt, konstaterer Per Mikalssen.
- Vi får ikke så godt betalt for alle TV-kampene gjennom medieavtalen, men det er en mulighet for oss over tid å få betalt gjennom partneravtalene våre. Men det skjer ikke på 1-2-3. Vi kommer til å se noen utslag allerede neste år, men det vil ta lengre tid å få på plass alt.
"Renere" spillerdrakt
En enkel måte å utnytte TV-visningene på er å gjøre om på innholdet i de forskjellige avtalene. Ikke alle de store sponsorene vil lenger få logoen sin på spillerdraktene.
- Det kan være det blir forskjeller, slik at sponsorer ikke nødvendigvis blir like synlige både på reklameskilt og på drakta. Vi vil "flekse" mer på den type løsninger. Det trenger ikke nødvendigvis lenger være ti forskjellige reklameskilt, men kanskje tolv eller åtte. Det blir ikke like stor sammenheng mellom partnere på skilt og på drakta, slår Mikalsen fast.
I den sammenheng har investering i digitale reklameskilt rundt banen vært evaluert.
- Men elektronisk reklame er det veldig lite sannsynlig at det blir på Lerkendal allerede neste år. Det er rett og slett fordi at investeringa er så stor at vi ikke greier å regne hjem den saken; vi tjener ikke på kort sikt det det koster, og da kommer vi heller ikke til å gjøre det. Vi bruker heller pengene våre sportslig enn å ta en risiko kommersielt.
De to siste sesongene har Rosenborg hatt hele sju draktsponsorer.
- Som utgangspunkt vil jeg tro antallet blir det samme neste år, men vi er veldig opptatt av at drakta vår er så "ren" som mulig og vil fortsette arbeidet med å få drakta svart og hvit. Vi har ryddet løpende. Ideelt sett er drakta vår inkludert partnermerker bare i svart og hvitt.
- Er det mulig at drakta allerede neste år blir "fargeløs"?
- Det kan hende, svarer Per Mikalsen, som er vel vitende om at spesielt de ivrigste supporterne har reagert kraftig på at alle sponsormerkene har gjort drakta både gul, rød og blå.
Jobber internasjonalt
Med Rema 1000 i front har RBK tradisjonelt samarbeidet med trønderske bedrifter. Et nytt samarbeid med Brann, Vålerenga og Viking gjør at Rosenborg framover også vil sikte lengre.
- Vi er nok fortsatt orientert mot bedrifter som er i Trøndelag på en eller annen måte, men vi jobber sammen med noen partnere om hvordan vi sammen med dem kan komme nærmere noen internasjonale selskap på vei inn i Norge og Norden. Vi tror rett og slett at vi må gjøre det sammen med noen fordi vi ellers gaper for vidt om vi alene skal jobbe med alt. Vi vil fortsatt være fokusert på Norge, men vil i lag med partnerne se internasjonalt, avslører Per Mikalsen.
Rosenborg har allerede avtaler med utenlandske giganter som Adidas, Shell og Coca-Cola. Spørsmålet er om disse vil få internasjonalt selskap allerede til neste sesong.
- Flere av partnerkontraktene blir presentert i 3. kvartal. Jeg kan ikke si hvem eller hvor mange ettersom vi fortsatt er underveis i noen av forhandlinger. Deretter trenger vi 4. kvartal for å bli ferdige med de resterende forhandlingene. Det er egentlig som forventet. Det var ganske nært at vi var ferdige med noen avtaler før sommeren, men så tok alle ferie og vi trengte litt lengre tid - det ble fort september, oppsummerer Mikalsen.
For å sikre stabil økonomi vil de nye avtalene generelt bli noe lengre enn tidligere.
- De fleste avtalene kommer til å være mellom tre og fem år, men noen kanskje ned i to år. Det kommer til å bli presentert femårskontrakter allerede i høst.
En naturlig konsekvens av forskjellige avtalelengder er at RBK senere vil unngå at nesten alle avtalene går ut samtidig.
- Spredning er viktig for oss. Vi vil være forberedt på å forhandle litt hvert år i stedet for å forhandle like mye som vi har vært nødt til i år. Det har vært altfor høy risiko for oss, men det var opprinnelig et ønske fra oss fordi vi ønsket å gjøre noen endringer i år blant annet knyttet til digital reklame. Men det kommer altså ikke til å bli realisert, avslutter Per Mikalsen.