Kjemper om 190 mill. i året
Skrevet av Thomas Myren, 10. juli 2008, 19:19
De 16 eliteserieklubbene vil fra og med 2009 hver sesong få minst 60 millioner kroner mer enn i den nåværende TV-avtalen. Hvor stor andel Rosenborg får, er fortsatt usikkert, men 20-25 millioner er ikke umulig.
BELØNNER INNSATSEN: RBK vil få mer penger på grunn av satsinga på egne medier.
Foto: Thomas Myren
- Det blir opp til medlemsmøtet å vedta. Vi kunne ikke lage en fordelingsmodell før vi visste hvordan rettighetene ville bli, sier avtroppende mediesjef i Norsk Toppfotball, Svein Graff, til rbkweb.no.
Serieforeninga og Norges Fotballforbund ble allerede i fjor enige om en noe enklere fordeling av inntektene fra den nye TV-avtalen verdt 1,4 milliarder kroner. I stedet for først å dele opp i serie, cup og landslag, blir hele beløpet fordelt på samme måte.
68 prosent til klubbene
Regnestykket blir litt forvansket fordi rettighetene for seriefotballen gjelder 2009-2012 mens cupen og landskampene er solgt for perioden 2010-2013. Neste år blir altså en overgangsperiode, men i utgangspunktet er det 350 millioner kroner å fordele hvert år:
68 prosent til de 32 klubbene i eliteserien og 1. divisjon: 238 Mkr
10 prosent til digital satsing i klubbene: 35 Mkr
12 prosent til sportslig utvikling: 42 Mkr
10 prosent til Norges Fotballforbund: 35 Mkr
Den største potten skal fordeles 80 prosent til eliteserien og 20 prosent til 1. divisjon, det vil si 190,4 millioner kroner til de 16 eliteklubbene. De vil bli fordelt slik:
50 prosent flatt: 95,2 Mkr / 16 klubber = 5,95 MKr til hver
20 prosent avhengig av tabellplassering: 38,08 Mkr
30 prosent avhengig av visning på riksdekkende TV: 57,12 Mkr
Premiestigen er fortsatt ikke avklart, men i inneværende avtale får seriemesteren 5,3 millioner mens for eksempel bronsemedalje gir halvparten. Et par millioner mer til seriemesteren er trolig.
TV-visninger
Heller ikke fordelinga av visningsbonus er avklart. Pengene vil bli fordelt mellom klubbene som spiller lørdagskampen på NRK1, søndagskampen på TV2 og mandagskampen på TV2 Zebra.
- Det er disse tre kampene som først vil bli plukket ut av TV-selskapene. TV2 velger først, mens NRK og TV2 Zebra bytter på å få andre- og tredjevalg. Etter mitt syn må det bli disse tre kampene som gir bonus, mener Graff.
I utgangspunktet vil hjemmelaget få 2/3 av inntektene fra en slik kamp, mens bortelaget får 1/3. Men også seertallene vil innvirke på den endelige fordelinga.
- Seertall vil nok bli tatt med også i den nye avtalen. Spørsmålet er om også web skal telle, skal de mest populære lagene der få ekstra penger? Det gjenstår å se, forteller Svein Graff.
De siste to sesongene har seriemesterne Rosenborg og Brann sittet igjen med rundt 15 millioner kroner hver etter at serieavgift og lignende er trukket i fra. En økning til rundt 20 millioner fra og med 2009 er trolig.
Digital satsing
Rosenborg er en klubbene som i tillegg trolig vil forsyne seg grovt av potten på 35 millioner kroner til satsing på digital medier.
- Vi har satt opp noen mulige kriterier. Rating av websidene på
TNS Gallup blir viktig, antall brukere av mobilportalen blir også viktig. Det er mulig storskjerm, web-TV og digital stadionreklame blir belønnet, forteller Graff.
Popularitet teller:
- For at det skal bli mest muilig rettferdig, har vi snakket om en prosentvis fordeling. Om Rosenborg har 20 prosent av den totale webtrafikken blant Tippeliga-klubbene, bør de få 20 prosent av pengene, mener Svein Graff.
At RBK stikker av med fire-fem millioner kroner er sannsynlig, og dermed vil Rosenborg med seriegull totalt bli sittende igjen med opptil 25 millioner kroner.