RBK raser mot svartebørshaier
Skrevet av Thomas Myren, 29. august 2001, 17:41
Rosenborg misliker sterkt at svartebørshaier, anført av selskapet Billettkontoret, selger Champions League-billetter til skyhøye priser.- Billettkontoret må ha fått tak i billetter på en eller annen måte. Det er beklagelig at de selger billetter for en så høy pris. Rosenborg ønsker ikke at publikum skal betale så mye for å se mesterligakampene på Lerkendal, sier arrangementsjef i RBK, Endre Storholt til Adressa.
I følge Adresseavisen har Billettkontoret fått tak i billettene gjennom samarbeidspartnere av Rosenborg, kjentfolk og andre som har fått tilgang på billetter til Champions League. Billettkontoret selger billettpakkene videre for 2490 kroner og 1990 kroner. Til sammenligning selger RBK billettpakkene til mellom 900 og 1190 kroner via Billettservice.
Billettkontoret ble startet opp i 1997, og siden den gang har både UEFA og Rosenborg prøvd å stoppe firmaets svartebørsvirksomhet. Selv mener de at de tilbyr noe RBK ikke vil tilby; nemlig billetter til enkelt kamper, og ikke bare billettpakker.
- Rosenborg tvinger folk til å kjøpe billetter til alle de tre kampene. 90 prosent av vår omsetning er salg av enkeltbilletter og etterspørselen er stor. Jeg har stor forståelse for at Rosenborg ikke synes noe om vår forretningsidé, men de gir de beste plassene til sponsorer og samarbeidspartnere, mens vi kan tilby plasser over alt på banen, sier Billettkontorets pressetalsmann, Sam Kumar til Adressa.
En annen ting RBK reagerer på er Billettkontorets ulovlige bruk av både klubbens og UEFAs logo i sine annonser.
- Vi vet at UEFA ikke gir tillatelse til bruk av sin logo, og man kan jo tenke seg selv hvorfor Billettkontoret bruker 33 til slutt i stedet for 44 som er Billettservice sitt nummer, sier Endre Storholt i RBK.
- Vi har aldri brukt noen andre sin logo. Vi tegner et forslag for hånd som vi sender til vår annonseavdeling. Jeg har ikke sett annonsen i Adresseavisen, men vi regner med at folk vet hva Rosenborgs pris på billettene er og at de er klar over at de ringer til oss når de kjøper, sier Billettkontorets Sam Kumar til Adressa.