Utskrift fra rbkweb.no

Kommentar: RBKs sponsorpolitikk
Skrevet av Thomas Myren, 1. juni 2001, 17:44



På NRK Sør-Trøndelag (radio) ble Rosenborgs sponsorpolitikk diskutert i dag. Klubben har helt klart et sponsorpotensiale de ikke benytter seg av.

Først dagens situasjon: I dag har Rosenborg godt over 100(!) samarbeidspartnere (sponsorer) som til sammen spytter inn 15-20 millioner årlig. Denne summen varierer etter hvor godt RBK gjør det.

Men dette blir bare småpenger i forhold til andre toppklubber i Europa. Heldigvis for Rosenborg ser det ut til at klubben har et stort potensiale på dette området. Dette er noe klubben må benytte seg av til høsten! Da går avtalen med hovedsponsor Rema 1000 ut, i likhet med flere andre av sponsorne, noe som betyr at Rosenborg må forhandle seg fram til nye avtaler.

Flere konsulentfirmaer mener at merkenavnet Rosenborg er verdt 30-40 millioner kroner årlig, en sum RBK kan kreve fra en skikkelig hovedsponsor, uten å bli sett på som griske. Merkenavnet Rosenborg er etter deltagelsen i Champions League blitt kjent over hele Europa, og dette betyr at en hovedsponsor virkelig vil få sitt navn kjent.

Et eksempel: Rema 1000 åpner for tida flere butikker i Polen, og der er Rema-navnet allerede godt kjent etter at folk har sett det på Rosenborgs drakter i Champions League... Ytterligere kommentar overflødig.

Selv om RBK kan tredoble sine sponsorinntekter foran neste sesong, er ikke markedssjef Hans Gunleiksrud så alt for interessert, virker det ut som. Han mener at nemlig at det viktigste er at det lokale næringslivet får delta i sponsorkarusellen...

Dette er noe jeg er helt uenig i. Selvfølgelig er det bra at også lokale bedrifter får profilert seg gjennom å være sponsorer til Norges nummer 1, men ikke for en hver pris. Med en ny, fet sponsoravtale vil Rosenborgs årsresultat være sikret. For at regnskapet skal gå i balanse i år må RBK nemlig kvalifisere seg til Champions League eller selge spillere. Dette er med andre ord noe de kan unngå allerede fra neste sesong av.

I tillegg til å bedre sin egen økonomi, vil Rosenborg også hjelpe de andre toppidrettslagene i Trondheim hvis de forhandler fram en sponsoravtale med en større bedrift. På denne måten vil det lokale næringslivet få sponsorpenger til overs som de kan bruke til å støtte noen som trenger penger: Byåsen Toppfotball, TIK, Heimdal herrehåndball og Byåsen damehåndball.

Dermed klar beskjed til Rosenborg: Vel og bra å støtte det lokale næringslivet, men klubbens økonomi må gå foran. Vi vil vel ikke at Rosenborgs økonomi skal bli like dårlig som den er i en viss Bergensklubb?

Er du enig eller uenig? Si din mening i diskusjonsforumet!

nyheter
forum