Troillongan blir filmstjerner
Skrevet av Thomas Myren, 20. april 2006, 19:49
Til høsten kan kinopublikum over hele verden kose seg med fotballmoro fra Lerkendal.
...AND ACTION: Rosenborg - Real Madrid ble dekket av flere filmkameraer.
Foto: Thomas Myren
Rosenborg goes to Hollywood (02.11.05)
Rosenborg blir nemlig viet stor oppmerksomhet i «Goal! 2», som får norgespremiere i november.
- Både hjemme- og bortekampen mot Real Madrid blir vist i filmen, bekrefter medprodusent Nicolas Gautier overfor rbkweb.no.
Giganter som Disney, FIFA og Adidas står bak spillefilmen som inngår i en triologi om den meksikanske fattiggutten Santiago Munez (Kuno Becker) som blir fotballstjerne. Håpet er at lykkelige, uvitende mennesker rundt om i verden, USA spesielt, skal få øynene opp for fotball.
Pynter på virkeligheten
I den kommende oppfølgerfilmen har hovedpersonen Munez blitt solgt videre fra Newcastle til Real Madrid, hvor han blir lagkamerat med kjente fjes som Zinedine Zidane, Ronaldo, Raul, David Beckham og Roberto Carlos. RBK ble altså skrevet inn i filmen i forbindelse med Champions League-trekninga i august i fjor.
- Rosenborg får en ganske stor rolle i filmen. Santiago blir nemlig nødt til å ta et vanlig rutefly til Norge siden han ikke rekker klubbens charterfly, forteller Gautier.
Som vanen tro, velger Hollywood å vri litt på virkeligheten: Til glede for alle RBK-supportere er det i fordel favorittlaget. Tapene 1-4 og 0-2 er nemlig elegant visket ut.
- Vi har valgt å la Real Madrid vinne 2-0 hjemme på Bernabeu og spille 0-0 borte. Altså bedre resultater for dere enn i de virkelige kampene, smiler Nicolas Gautier.
- Verdifull reklame
Reiselivssjef Jens Fredrik von der Lippe gleder seg over Trondheims-reklame verdt utallige millioner kroner.
- Innslag fra Trondheim i en Hollywood-film er av de tingene vi som markedsfører byen bare kan drømme om. Dette understreker hvor betydningsfull oppmerksomheten omkring RBK er, sier von der Lippe.
- I mange år har vi som arbeider ved turistkontoret kunnet konstatere at RBK er blitt utrolig godt kjent ute i den fotballinteresserte verden - og den er ikke liten! Kampene tiltrekker et stort besøk til byen, og forbindelse med gjestespill av utenlandske lag følger det også et pressekorps, som i tillegg til å dekke kampen også omtaler både Trondheim og Norge forøvrig. På den måten får Trondheim en positiv omtale som ellers kunne vært vanskelig å oppnå, avslutter en fornøyd reiselivssjef.