Utskrift fra rbkweb.no

Nye sponsoravtaler underveis
Skrevet av Thomas Myren, 13. april 2005, 20:14

Flere av de største sponsoravtalene til Rosenborg går ut ved nyttår. Derfor reforhandler klubben kontrakter for harde livet for tida.

Draktlansering med brask og bram (03.03.2005)
6 millioner i overskudd (01.03.2005)
Tidenes utstyrsavtale (17.02.2005)

Samarbeidsavtalene med Rema 1000, Fokus Bank, Bygger'n, Coca-Cola og Adresseavisen går alle ut 31. desember, og forhandlinger om forlengelse har pågått i hele vår.

Avtaler allerde på plass
- Vi er midt oppe i reforhandlingsprosessen for neste år. Noen avtaler er på plass, andre nærmer seg, forteller salgs- og markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg til rbkweb.com.

En av avtalene som er på plass, er utstyrsavtalen med Adidas. I februar undertegnet partene en ny åtteårskontrakt totalt verdt 75 millioner kroner. Altså får RBK 9,375 millioner hvert år fram til og med 2012 mot at spillerne springer rundt med tre striper på drakta.

Espeseth åpner for at andre selskaper kan kom komme på banen, og bli partnere i framtida, men holder kortene tett inntil brystet.

- Inntil det hele er på plass, ønsker vi naturlig nok ikke å kommentere dette spesielt, sier han.

Fin utvikling
RBK hadde 36,2 millioner kroner i rene sponsor- og reklameinntekter i 2004. Dette er nesten dobbelt så mye som i 2001, da summen lå på i overkant av 20 millioner kroner. Her kan du se utviklingen på dette området:


I tillegg kommer 18,4 millioner kroner i inntekter fra driften av de fire VIP-tribunene på Lerkendal. Dermed hadde RBK 54,6 millioner i sponsorrelaterte inntekter i 2004.

I 2005 budsjetterer Rosenborg med en liten økning, og regner med totalt 54,9 millioner kroner. Vålerenga og Viking er nærmest med henholdvis 32 og 30 millioner kroner.

Sponsorbudsjettene i Tippeligaen 2005:
Rosenborg	54,9

Vålerenga 32,0
Viking 30,2
Lillestrøm 26,0
Brann 23,5
Lyn 21,0
Aalesund 19,7
Fredrikstad 15,2
Molde 15,0
Bodø/Glimt 14,1
Start 13,4
Tromsø 13,1
Ham-Kam 11,0
Odd Grenland 8,4
Les mer: Sponsordobling i Tippeligaen

Rom for forbedring
Likevel må det sies at det er rom for forbedring på markedssida for Rosenborg. Ta hovedsamarbeidsavtalen med Rema 1000 som et eksempel. Da den første toårsavtalen trådde i kraft 1. januar 2000 var den verdt mellom fire og fem millioner kroner i året, avhengig av sportslige resultater og prestasjoner.

Til sammenligning skrev danske Aalborg samme år under en fireårsavtale med tyske Siemens Mobile verdt 11 millioner danske kroner årlig, med en større bonus for spill ute i Europa. Partene forlenget i fjor avtalen, noe som innebærer at jyllandsklubben nå har fått en enda bedre deal.

Rammene for den nåværende fireårsavtalen mellom RBK og Rema har aldri blitt offentliggjort, men det er grunn til å tro at den er verdt rundt sju millioner kroner årlig.

Rema betaler underpris?
Undersøkelser MMI har foretatt, viser at Rema gjennom sin synlighet på Rosenborg-drakta og stadionreklame på Lerkendal oppnår medieeksponeringer til en verdi på rundt ti millioner kroner årlig.

Les mer: Tjener godt på RBK-sponsing

Altså får Reitan-familien reklameplass verdt ti millioner for bare sju mill. Skal RBK virkelig gi slik rabatt?

Et minstekrav for RBK bør være å slå Vålerenga nå som ny hovedsamarbeidsavtale skal signeres. Etter bare én god høst sikret klubben, som egentlig skulle ha spilt i 1. divisjon i fjor, seg en langsiktig avtale med Hafslund. Strømleverandøren skal fram til og med 2010 betale åtte millioner kroner i året i VIF.

RBK bør til sammenligning være verdt det dobbelte!

nyheter
forum