Tidenes utstyrsavtale
Skrevet av Thomas Myren, 17. februar 2005, 10:55
Den nåværende utstyrsavtalen med Adidas går ut etter inneværende sesong. Tyskerne vil beholde Rosenborg i stallen sin, og velger nå å strekke seg langt for å greie det: Adidas har bestemt seg å betale RBK hele 75 millioner kroner for å bruke deres klær fram til 2012!
Ønsker dialog om drakta (16.04.2004)
 FRAMTIDSHÅP: Forhåpentligvis kan RBK en gang i framtida spille i en "ren" trøye slik som denne... |
|
rbkweb.com vet at flere internasjonale firma har vært på banen og gitt tilbud til RBK. Det er grunn til å tro at giganten Nike er en av disse.
I alle fall har Adidas blitt skremt av faren for å miste Skandinavias beste klubb som partner, og har tatt følgene av "marked og etterspørsel". Derfor velger tyskerne nå å punge ut hele 75 millioner kroner for en åtteårsavtale med Rosenborg. Altså vil RBK fram til og med 2012 årlig motta 9,375 millioner kroner for å bruke trøyer og shorts med tre striper.
- Denne avtalen gir Rosenborg muligheten til å ta det neste steget. Det store målet er å skape en sportslig prestasjon som er sterkere enn i dag, sier sjefen for Adidas i Norden, Patrik Nilsson, til
VG.
Det er ikke kjent hva den gamle utstyrsavtalen med Adidas var verdt, men rbkweb.com har grunn til å tro at den lå på rundt 2,5 millioner kroner årlig. Altså har RBK fått en fire ganger så bra avtale denne gangen.
- Dette er trolig tidenes største avtale for en norsk eliteserieklubb, sier salgs- og markedsdirektør til RBK, Erik Espeseth.
Den nye avtalen med Adidas plasserer Rosenborg helt i toppen også i Skandinavisk sammenheng. Til sammenligning inngikk gammelklubben til Fredrik Winsnes, Hammarby, i januar en
ny utstyrsavtale med italienske Kappa verdt 7,3 millioner SEK årlig, mens FC København tjener i overkant av 10 mill. DKK på sin
avtale med samme leverandør. I Norge skal Vålerenga etter sigende ha den nest beste avtalen; Nike betaler 3 mill. kr i året for å ha sin logo på de blå trøyene.
Den nye avtalen med Adidas gir RBK mulighet til å få tettere kontakt med andre "Adidas-klubber" slik som Real Madrid, AC Milan og Bayern München.
- Vi får muligheten til å snakke ofte med de store klubbene. Da kan det bli aktuelt med treningskamper om sommeren, vinterturnering på Gran Canaria og lån av spillere, sier en godt fornøyd sportsdirektør Rune Bratseth.
Adidas vil også bruke Rosenborg-spillere som i reklamesammenheng - både i Norge og Norden. Jan Gunnar Solli, Alexander Ødegaard og Frode Johnsen er plukket ut som frontfigurer.
PS! Uavhengig av dette har Rosenborg bestemt seg for å rydde opp i reklamekaoset på spillertrøya. Til seriestart vil en revidert utgave av 2004-drakta være på plass. De to Bygger'n-logoene på fronten vil bli redusert til én. Den vil bli plassert vannrett under halsen, over Rema 1000-logoen. Telenor Mobil vil prege hver sin skulder.