Utskrift fra rbkweb.no

Kommentar: Legger draktsaken på is
Skrevet av Thomas Myren, 15. juli 2004, 13:51

Nå har det gått tre måneder siden rbkweb.com lanserte underskriftskampanjen «Jeg ønsker en ren og pen RBK-drakt». I øyeblikket har 727 personer skrevet under på oppropet.


STYGG? 2004-drakta til Rosenborg skaper debatt.
Foto: Thomas Myren

Undertegnende velger nå å fjerne kampanjen fra forsida til rbkweb.com. Årsaken til dette er rett og slett at temaet ikke er like hett i øyeblikket. Imidlertid er det fortsatt mulig å gå til rbkweb.com/drakt og skrive under på oppropet.

I forbindelse med den offisielle avslutningen av kampanjen, har jeg lyst til å si noen ord:

Jeg skal med en gang innrømmende følgende: Reklamemerkene på Rosenborg-drakta er ikke noe enormt problem, slik som det kanskje virket ut som da debatten sto på som verst rundt påsketider.

Det jeg derimot spør meg om, er følgende:

Hvorfor skal Rosenborg, Norges rikeste klubb, ha en av de styggeste draktene i Tippeligaen?


"UOFFISELL" TRØYE: Kun RBK har lov til å selge drakta med samtlige reklamemerker. Andre butikker kan kun selge versjonen ovenfor - som tross alt er mye finere.
RBK har alle muligheter til å kunne gå foran som et godt eksempel og rydde opp på drakta. Flere av konkurrentene har allerede tatt små eller større steg i rett retning.

Som den klubben med de største sportslige prestasjonene og dermed også mest oppmerksom blant publikum og presse, har Rosenborg det beste utgangspunktet blant de norske klubbene når det er snakk om sponsorkontrakter. Dermed skal/bør det også være mulig å forhandle fram en hovedsamarbeidsavtale så god at RBK kan greie seg uten ytterligere større og små sponsorer på drakta.

I Danmark har klubber som FC København, Brøndby og Aalborg greid å få til flotte avtaler med henholdsvis Carlsberg, Codan og Siemens Mobile - sponsorer som mer enn gjerne betaler det som kreves for å få enerett på draktene til "sin" klubb. For Rosenborgs vedkommende bør et stort konsern som Rema 1000 være kapabel til å "tvinge" gjennom det samme, og dermed leve opp til mottoet "det enkle er ofte det beste", i dette tilfellet altså kun én enslig logo på drakta til "sin" klubb.

Men RBK viser dessverre ingen vilje til dette. Mens andre - både klubber og supportere - ser på drakta som en helligdom, er spillerdrakta kun butikk for økonomene på Brakka. Derfor har både røde, blå og gule sponsormerker blitt klistret på både her foran og bak på trøye, shorts og strømpene.

I stedet er det vestkantsguttene i tigerstaden som går foran som et godt eksempel og rydder drakta si nesten helt. I år spiller FC Lyn Oslo med en "Smart Club"-logo på brystet (grelle farger, skal sies...), en nesten usynlig Manpower-logo på skuldrene og Volkswagen-logoer på strømpene. Det vil si ren shorts og ren bakside av trøya. Dermed kan Lyn faktisk trykke på etternavnet til spillerne over nummeret på ryggen, i stedet for "Fokus" i RBKs tilfelle.

En like ren drakt som det våre danske venner har fått til, er nok utopi på Lerkendal i overskuelig framtid, men en fin mellomting slik som FCL Oslo har fått til, burde være mulig også for RBK.

nyheter
forum