Utskrift fra rbkweb.no

Supporterprotest mot ny-drakta
Skrevet av Thomas Myren, 7. april 2004, 21:42

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at rbkweb.com tirsdag offentliggjorde bilder av 2004-utgaven av Rosenborg-drakta.



«Vår egen klubb gir tydeligvis blanke blaffen i hvordan drakta ser ut. Flere andre klubber gjør ikke det. De tilstreber at den skal se best mulig ut. De får det ikke alltid til, men de prøver. Klubber som er langt svakere økonomisk forhandler seg fram til bedre løsninger enn Rosenborg,» skriver supporterklubben Kjernen på sine nettsider.

- Til å gråte av!
Kjernen-leder Christian Brøndbo skriver under på dette synet:

- Jeg fikk mest lyst til å gråte da jeg første gang så den nye drakta. Jeg trodde bunnen var nådd med de blå If-logoene i 2001, men der tok jeg dessverre feil, sier Brøndbo til rbkweb.com.

Supportersjefen tror RBK på alle måter vil tjene på å renske opp i reklamekaoset på drakta.

- Jeg ser RBK ønsker vekst i salget av supportereffekter, men da bør de sørge for å ha produkter som folk vil kjøpe. Dette er i alle fall ikke et plagg man bruker annet enn på kampdag. Jeg håper for RBKs del at de selger en del av de draktene, men jeg har mine sterke tvil og tror markedet vil reagere negativt på den nye drakta.

- Det burde også være i sponsorenes interesse at flest mulig kjøper og bruker drakta til daglig. Kjernen har full aksept for at RBK trenger sponsorer og at sponsorene vil ha noe i retur for de pengene de legger på bordet, men her er det etter vårt syn en balansegang mellom profilering og respekt for drakta. Der har både RBK og sponsorene feilet til de grader med årets utgave! fastslår Christian Brøndbo.

Ensfargede logoer, takk!
Han mener imidlertid at man med et enkel grep kan få til en mer akseptabel RBK-bunad:

- Jeg har sett et prøvetrykk av drakta der alle reklamene var i klubbfargene og hvor Telenor Mobil-logoen hadde hvit bakgrunn. Det var faktisk en helt akseptabel drakt. Sluttproduktet er imidlertid en real skivebom. Dessverre.

rbkweb.com opprettet tidligere i dag en underskriftskampanje kalt «Jeg vil ha en ren og pen RBK-drakt». Målet med dette oppropet er å sette søkelys på det mange mener er en forsøpling av drakta fra Rosenborgs side.

Mannen i gata protesterer
I løpet av dagen har det strømmet inn med underskrifter. Nå i kveld har nærmere 150 personer skrevet under på lista. Her er en noen av meningene:

«Rosenborg viser lavmål. Dette kan bare sammenlignes med å selge sjelen sin til djevelen. Når skal RBK begynne å tenke på fansen?» spør Trond Nestad.

«Dette er en drakt Rosenborg burde skamme seg over. At fattigere klubber ser seg råd til å begrense draktsponsinga burde ledelsen i RBK lære av,» mener Petter Krogstad.

«Jeg kjøper ikke denne drakta - jeg beholder heller den gamle og utslitte! Føler med guttene som må løpe ut på matta foran fotografer og fans med noe slikt!» skriver Lars Esten Heggvik.

«Håper virkelig Telenor sprengte reklame-budsjettet sitt med denne reklamen her. Maken til makkverk skal man lete lenge etter. Er Brakka-folket virkelig så desperate etter penger, kan de vel selge seg på gata. Med den drakta vil de nok treffe riktig målgruppe...» konstaterer en annen Lars.

Bedring neste år?
Markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg, som tirsdag forsvarte klubben i draktsaken, har merket seg frutasjonen. Noen forbedring kan man ikke vente seg i år, men han åpner for finere drakter i framtida:

- Vi vil ta med oss fansens synspunkter med tanke på neste nye drakt, lover Espeseth.

Så får vi se hva det fører til...

nyheter
forum