Sponsorene strømmer til
Skrevet av Thomas Myren, 22. mai 2003, 16:24
I mars trodde ikke Rosenborg-markedssjef Erik Espeseth at man skulle klare målet om 40 millioner kroner i sponsorinntekter i år. Nå er situasjonen blitt lysere.
Espeseth: - Vanskelig sponsormarkedEtter en strålende serieåpning med mye mediaoppmerksomhet, har bedrifter strømmet til Lerkendal for å bli Rosenborg-sponsorer. Mens andre idrettsklubber - både i Trondheim og landet totalt sett - sliter med å få inn sponsorpenger, fylles klubbkassa til RBK.
Årets sponsorbudsjett på 43,5 millioner kroner er allerede nådd og mer kan det bli.
- Vi gjør det bra. Gutta gir alt i hver kamp de spiller, og laget får mye oppmerksomhet. Publikum strømmer også til Lerkendal. Alt tyder på at RBKs 2003-utgave trekker tilskuere som aldri før. Og sponsorer, sier Erik Espeseth til Byavisa.
Den tidligere reality-TV-stjernen fra "Robinson-ekspedisjonen" kan med glede konstatere at antall lokale sponsorer har økt fra 38 i fjor til 75 i dag. Dermed ser sponsorstrategien Rosenborg innførte foran 2002-sesongen ut til å fungere.
- Vi var nødt å få større inntekter på grunn av utbyggingen av Lerkendal stadion og økte kostnader i klubben. Dermed økte vi prisen med 30 prosent, men ga mer tilbake til de som sponset oss. Antall samarbeidspartnere falt fra 150 til halvparten. Mange mente det var for dyrt og kjøpte heller sesongkort, forteller Espeseth.
Men langt i fra alle ble skremt bort. Den nye sponsormodellen, som altså ble lansert i fjor, ser slik ut - inndelt i tre forskjellige nivåer:
PartnereI dag har Rosenborg åtte partnere som betaler to millioner kroner i året for å være med. Hver partner har egen VIP-losje i den nye hovedtribunen på Lerkendal. Blant disse finner man Fokus Bank, Adresseavisen, Shell og Coca-Cola.
LeverandørerBedrifter som leverer varer og tjenester til klubben. Bennett, Gilde og Team Trafikk er eksempler på leverandører.
SponsorerDette er den desidert største gruppen, og består av lokale bedrifter som hver betaler 60 000 kroner i året. For denne summen får hver bedrift to VIP-plasser på Adidas-tribunen. Nidar, Nylander og Kjeldsberg tilhører alle denne gruppen.