Utskrift fra rbkweb.no

- Vil vise hva vi leverer
Skrevet av Thomas Myren, 19. mars 2025, 22:31

Rosenborg har ryddet opp i innholdet i sponsoravtalene.


Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto

- Det vi har gjort, er å produktifisere hele Rosenborg. Vi har prøvd å gå gjennom hele produktkatalogen og prissatt hver enkelt bestanddel, forteller Tore Berdal, som har noen konkrete eksempler:

- Hvor mye koster hver enkelt logoplassering på drakta til herrelaget? Hvor mye koster den for damelaget? Hvor mye koster hvert enkelt skilt på Lerkendal? Hvor mye koster reklamefilm i pausen? Hvor mye koster VIP-setet?

- Det handler egentlig om å luke ut "luft og kjærlighet" og virkelig konkretisere og vise hva det er vi leverer og hva det er partneren får av oss.

Samtidig har partnerstrukturen blttt ny.

- Vi har én hovedsamarbeidspartner, som er Sparebank1. Så har du samarbeidspartner. Da er du på et nivå der alt er etter avtale, der vi kan bli enige om alle mulige tiltak, forklarer den daglige lederen.

- Gullpartner er på et litt lavere nivå, men for eksempel Multiconsult har kjøpt et produkt i form av eksponering på shortsen.

- Bronsepartner er fra 125 000 kroner, sølvpartner fra 300 000 og gullpartner fra 550 000. For samarbeidspartner må vi opp i flere millioner.

RBK budsjetterer med å øke sponsorinntektene fra 71 til 73 millioner kroner. Det er verdt å merke seg at damelaget står for hele økninga og vel så det - fra ti til 13 millioner, mens herrelaget synker fra 61 til 60.

- Vi har greid å øke inntektene på damesida ganske betydelig, og det er veldig, veldig bra. På herresiden er vi fortsatt en del samarbeidspartnere bak den gamle normalsituasjonen to-tre år tilbake i tid. Det gir seg uttrykk i budsjettet. Men det er bare kontrahert som ligger inne. Det betyr at vi har et "varelager", som det er mulig å selge, påpeker Berdal.

Han fungerer fortsatt sjøl som leder for markedsavdelinga. Parallelt er Andreas Evensen blitt leder for forretningsutvikling og merkevare.

- "Salg og partner" går mer på de tradisjonelle inntektene fra eksponering, kampopplevelse, kampanjer og så videre. Mens merkevare går mye mer på det vi ser framover, at flere og flere bedrifter ønsker å knytte sin merkevare opp mot vår merkevare. Nettoen som vi sitter igjen med, er viktig for oss, slår Berdal fast.

nyheter
forum