Forminsker ikke hovedsponsormerket
Skrevet av Thomas Myren, 2. februar 2016, 23:09
Sparebank1 ønsker å beholde sin store logo på den nye Rosenborg-drakta.
Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto
- Vi må se på effektene (12.02.15)
- Når det gjelder årets drakt i Tippeligaen, så har vi besluttet å ha samme logo som i 2015, altså med kula med ett-tall i i tillegg til "SpareBank1". Rent teknisk så fyller vi den størrelsen som er innenfor
regelverket satt av NFF, påpeker sponsorsjef Christer Horgen overfor rbkweb.no.
I årspremieren mot Byåsen på lørdag vil Rosenborg spille i svart bortedrakt. Den nye hjemmedrakta blir ikke lagt ut for salg før i forbindelse med
åpen dag på Lerkendal 5. mars.
Etter kritikken i fjor åpnet hovedsponsoren for å revurdere bruken av "halvannen" logo på de nye draktene.
- På TV og i andre media så ser vi at det er kula med ett-tallet som vises best rent eksponeringsmessig, og det er veldig viktig for oss. Når vi først er så heldige å få vise logoen vår sammen med RBK, så må den vises godt i alle sammenhenger. Det er enorm forskjell på dette kommersielle uttaket, enn om vi kun skal bruke "SpareBank1", begrunner Horgen.

Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto
Drakta som ble brukt i europaligagruppespillet fikk til gjengjeld mye skryt.
- Jeg er helt enig i at drakta som ble brukt i Europa League var veldig fin. Årsaken til at kula med ett-tallet er borte fra den drakta er UEFA sine bestemmelser om størrelse på logo. Det er jo kun hovedsamarbeidspartner som får være eksponert, så drakta var veldig ren og fin! innrømmer Horgen.
- Jeg har lyttet oppmerksomt på de motforestillingene som har kommet mot selve utrykket, som jo er en smakssak. Ulike oppfatninger om dette vil det være uansett, og det er som sagt flere hensyn å ta, enn kun uttrykket.
- Det som har vært med på å veie tungt i denne beslutningen, er at det er solgt rekordmange drakter i 2015. Nå forstår jeg at det er RBK-logoen og RBK-drakta i seg selv som er årsaken til draktsalget, men jeg konkluderer med at vår logo ikke står i veien for at rekordmange supportere har gått til innkjøp av drakta i 2015. Vi har også mottatt mye skryt for logoen vår og uttrykket, men her vil det som sagt være delte meninger.
Hovedsponoravtalen er verdt 13 millioner kroner i året. I tillegg kommer prestasjonsbonuser i serie, norgesmesterskap og europacup.
- Vi har fått mer ut av dette samarbeidet enn det vi kunne ha drømt om; intern entusiasme, gode kundeopplevelser på Lerkendal, fantastisk draktsalg og tidenes høyeste eksponeringstall i media. Og selvfølgelig, viktigst av alt - sportslig suksess for RBK! avslutter Christer Horgen.