Utskrift fra rbkweb.no

Tror på publikumsvekst
Skrevet av Thomas Myren, 15. mars 2011, 19:56

Rosenborg gikk på en kraftig budsjettsprekk i fjor, men tror nå på flere solgte billetter.


Foto: Thomas Karlsen

- Det er mange budsjettposter som ikke er på plass 100 prosent, men da vi gjorde vurderinga var det litt ut i fra sesongkortsalget så langt og snittprisen på billettene, forklarer Nils Skutle overfor rbkweb.no.

Den daglige lederen i Rosenborg opplevde at publikumsnittet i fjor sank fra 17 652 til 16 911. Resultatet ble at billettinntektene fra hjemlige serie- og cupkamper endte på 31 millioner kroner i stedet for budsjetterte 41 millioner.

I årsmeldinga er inntektstapet forklart med at «TV-kanalenes prioriteringer i 2010 førte til at RBK i stor grad spilte hjemmekampene søndag klokka 20.00. Dette er et lite gunstig tidspunkt for familier og tilreisende tilskuere. Antall publikummere som ser RBK-kamper vokser kraftig, men veksten kommer på TV mens antall publikummere på Lerkendal stadion reduseres.»

Til tross for at Rosenborg ventelig vil spille mange seine søndagskamper også denne sesongen, tror klubben altså på flere solgte billetter: Inntektene fra serie og NM er estimert til 34 millioner.

- Det er ingen formidabel økning - rundt ti prosent i forhold til det det ble i 2010. Vi mener det bør være mulig å få til det, kommenterer Skutle og forklarer:

- Vi vet jo snittprisen på de sesongkortene som er solgt, så vi nærmer oss 50 prosent av totaltallet. Inntektene var mye lavere i fjor på samme tid. Det gjenstår å se, men vi har tro på at det er mulig.

I fjor solgte RBK 10 300 sesongkort, deriblant tusen VIP-seter.

- Vi ligger omtrent på samme nivå som i fjor når det gjelder antall solgte sesongkort. Vi lå litt foran ved årsskiftet på grunn av forskjellige salgssykluser i forhold til i fjor. Snittprisen er en del opp i forhold til i fjor: Vi har solgt ut mest i de dyreste segmentene; det er der gjenkjøpet er høyest, konstaterer Nils Skutle.

- Kjernen er tregere. Det er tregoster som står der, legger han til.

- Det har vel med å gjøre at det er fritt setevalg under kampene og at man derfor kan vente med å kjøpe sesongkort?

- Det blir dyrere enn å kjøpe under gjenkjøpskampanjen. Men vi ser at det normalt er veldig ulik gjenkjøpsandel. I de dyreste segmentene er gjenkjøpsprosenten høyest, slår Skutle fast.

PS! Intervjuet ble gjort i forbindelse med årsmøtet.

nyheter
forum