English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
RBK diskuterer draktsponsing
Skrevet av Thomas Myren, 6. februar 2009, 18:12

Hele seks av de største sponsoravtalene til Rosenborg går ut etter sesongen. Det åpner for opprydding på spillerdraktene.

- Jakter ikke hovedsponsorat (08.01.09)
Bare én draktsponsor fra 2010 (15.04.08)


RYDDIG: Bare én sponsor i e-cup.
Foto: Thomas Karlsen
- Det å få ei ryddig og fin drakt, er noe som betyr mye for alle. Men igjen er det snakk om verdi og hva våre partnere vil, sier Per Mikalsen til rbkweb.no.

Han er nyansatt leder for den kommersielle avdelinga i Rosenborg, og har forlengst merket seg ønsket fra supporterne om færre sponsormerker på drakta - helst bare én hovedsponsor.

- Det kan sikkert være en mulighet, men for veldig mange av våre partnere er eksponering på drakta veldig viktig. Hvordan det vil bli framover, avhenger litt av hvordan andre medier utvikler seg. Vi hadde egentlig tenkt å ha digitale reklameskilt på Lerkendal allerede i år, men det blir det ikke. Vi kommer i stedet til å ha diskusjoner rundt dette med tanke på 2010, forteller Mikalsen.

Forgjengeren Erik Espeseth luftet tanker om bare én draktsponsor allerede om ett år, men det skjer neppe.

- Det tror jeg ikke, men det har ikke nødvendigvis noe med drakta å gjøre. Det kan være at partnerne våre syns vi kan gjøre andre ting som er minst like interessant, slik at drakta framstår annerledes. Drakta er jo bare én av mange ting vi kan tilby, slår Per Mikalsen fast.

Forhandler på mange fronter
Av de sju nåværende draktsponsoratene er det bare Veidekke som har avtale lengre enn til nyttår.

- Det er åpenbart en stor jobb vi skal gjøre i 2009 med tanke på alle avtalene som går ut, men vi er godt i gang. Arbeidet ble startet i god tid før jul, og vi er i dialog og diskusjon med alle. Jeg tror vi får gjort mye i løpet av det første halvåret, slik at vi kommer til enighet før sommeren, kommenterer Mikalsen.

Avtalen med Coca-Cola ble forlenget allerede i januar, og status er dermed som følger:

Rema 1000: 2006-09
Sparebank1 Midt-Norge: 2009
Bygger'n: 2006-09
Shell: 2007-09
Telenor: 2007-09
NTE: 2007-09
Adresseavisen: 2006-10
Veidekke: 2008-10
Coca-Cola: 2010-12
Adidas: 2005-12

Alle sponsorene med utgående avtaler har signalisert at de ønsker å forlenge.

- Vi har ikke kommet så langt i diskusjonene ennå, men hittil har vi ikke gjort noen andre konklusjoner. Vi diskuterer med samtlige og ser på hva vi kan gjøre sammen videre, forteller Mikalsen.

Ny sponsorstruktur
Rosenborg har bestemt seg for å forandre på deler av sponsorstrategien. Det vil likevel fortsatt være ti store partnere.

- Jeg tror det vil variere litt mellom årene, sjøl om vi vil ligge i området rundt ti store. I stedet vil det bli flere mellomstore forretningspartnere. Det er mange som vil samarbeide med oss med avtaler av denne størrelsen, så avtalevolumet kan bli langt større, konstaterer Per Mikalsen.

Rosenborg budsjetterte med 47 millioner kroner i sponsorinntekter i 2008 - regnskapstallene blir lagt fram senere i februar. Spørsmålet er hvor store tallene blir i 2010.

- Vi har veldig ekspansive planer for økonomien totalt sett, men slik som markedet er nå, er det ikke realistisk at vi skal vokse veldig mye på sponsorsida allerede neste år. At det blir mange virkelig store kontrakter, tror jeg ikke. I stedet blir strukturen annerledes med flere kontrakter totalt sett. Det gir god økonomi til klubben og gode avtaler for de som er rundt oss, mener han.

Finanskrisa blir kombinert med 5. plass to sesonger på rad.

- Vi merker på de rundt oss at vi gjør det mindre bra enn hva vi har gjort i 10-15 år tidligere. Noen av våre samarbeidspartnere er veldig opptatte av sportslig suksess, mens andre har en annen innfallsvinkel og tenker mer langsiktig - deriblant å gjøre butikk sammen med andre sponsorer. Men det hadde uansett vært feil å si at vi ikke merker at vi ikke er helt på topp. Å sparke god fotball og skape gode resultater gjennom det, er jo hva vi i Rosenborg skal gjøre.

- Eksponeringa i media er derimot nesten større når det går dårlig?

- Mediemessig merker vi nesten ingen forskjell, og det er flere av samarbeidspartnerne våre som er opptatt av nettopp å være sammen med Rosenborg i media. Akkurat den muligheten er minst like god som før. Merkevaren er like sterk, men noen vil være veldig opptatt av resultatene. Det er vi egentlig alle. Men for noen betyr resultatene mye, konstaterer den nye kommersielle lederen.

Sprer risikoen
Å reforhandle så mange avtaler samtidig er uansett ikke ideelt, og Rosenborg har allerede bestemt seg for å gjøre grep.

- Jeg tror vi kommer til å forhandle større kontrakter hvert år. Ting blir litt annerledes.

- Hvor lange avtaler ønsker dere?

- Alt fra to til fem år. Framover tror jeg kontraktslengdene blir mer individuelle med noen korte og noen lengre. Jeg tror ikke det blir så standardisert. I tillegg kommer vi til å spre kontraktene mye mer enn før. Jeg kommer fra en bransje der vi typisk sprer kontraktene, og det kommer jeg til å være veldig opptatt av at vi gjør også her. Stabilitet i inntektene våre betyr mye både for oss og partnerne våre, avslutter Mikalsen, som ble hentet fra IT-selskapet Ergo Group.


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «RBK diskuterer draktsponsing» i forumet! Diskutér «RBK diskuterer draktsponsing» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2016 RBKweb