Utskrift fra rbkweb.no

Åpner ny Rosenborg-shop
Skrevet av Thomas Myren, 13. mars 2008, 09:47

Over påske åpner RBK en ny og større supporterbutikk på Lerkendal.



Tredoblet salg for RBK (29.10.07)

Torsdag 27. mars er satt som åpningsdag.

- Vi legger opp til en familiedag, men det blir muligens en snikåpning dagen før. Butikken får en veldig stilig design i hvitt og svart med masse bilder, smiler markedssjef Erik Espeseth til rbkweb.no.

Rosenborg-shop vil fortsatt befinne seg under tribune vest, men blir etter ombygginga tre-fire ganger større med sine 275 kvadratmetre. Dessuten tar Rosenborg sjøl over butikkdriften, som Narvesen har stått for siden åpninga i 2001.

- Vi får bedre kontroll over vareutvalget fordi vi heretter sitter med hele kjeden sjøl: innkjøp, fjernlager, lokallager og så videre. Det begynner å bli så stor omsetning at vi ønsker egne, dedikerte folk til å stå for driften, forklarer Espeseth.

Ole Erik Raad har allerede i et par år vært ansvarlig for salg av supporterutstyr, mens Øyvind Slotterøy styrer nettbutikken. Nå skal RBK i tillegg ansette butikksjef og butikkmedarbeider.

- Det er klart at vi har regnet på dette; inntektene blir større av å fjerne et mellomledd slik som Narvesen var, sier Erik Espeseth.

Den fysiske supporterbutikken er altså havnet i klubbens hender. Stadig økning i elektronisk salg kan føre til at driften av nettbutikken derimot blir satt bort.

- Det begynner å bli et så stort område at vi på et eller annet tidspunkt må vurdere om vi skal bruke et profesjonelt selskap for å håndtere hele logistikken. Vi må naturligvis vurdere det opp mot lønnsomhet, sier Espeseth.

Nettoinntektene fra salg av supporterutstyr var i fjor på 15 millioner kroner, noe som tilsvarer en gateverdi på 28 millioner. Godt salg på nett er en av grunnene til den positive utviklinga, men utgjør fortsatt bare 18 prosent av omsetninga.

- Websalget kommer til å eksplodere fordi det blir mer og mer vanlig for folk å handle på nettet. Jeg også var tidligere skeptisk til å legge igjen personlige data på nett, men nå er denne mentale begrensningen mer eller mindre borte for alle. I løpet av X antall år kommer nok 80 prosent av salget å foregå på nett.

- Det avhenger litt av hva vi i framtida kommer til å gjøre i forhold til flere utsalgssteder. Det er mange som vil ha shop både i Midtbyen og på City Syd. Andre mener Stjørdal og Steinkjer, Oslo er også nevnt. Spørsmålet er hva vi ønsker sjøl. Spør du meg, så tror jeg det beste økonomisk sett er å bruke web i stedet. Det er det enkleste for kunden også. Dessuten får vi bedre datafangst og kontroll over kundene. Neste gang det kommer ny drakt, kan vi for eksempel gi disse spesialtilbud, mener Erik Espeseth.

nyheter
forum