Nettsus for Rosenborg
Skrevet av Thomas Myren, 7. september 2007, 13:04
Foran sesongen bestemte RBK seg for å flytte billettsalget over til Internett. Det har blitt en stor suksess med større brukervennlighet for publikum og fire millioner tjente kroner for klubben.

- I startfasen var mottakelsen blant publikum litt delt fordi dette var noe nytt og litt skummelt. Det føltes ikke like trygt som å gå til et postkontor, en Narvesen-butikk eller en Shell-stasjon for å kjøpe billett. Men sannheten er det er fryktelig enkelt, og etter hvert har publikum også skjønt det, sier markedsdirektør Erik Espeseth (bildet) til rbkweb.no.
85 prosent på nett
Bare tre måneder etter innføringa ble 85 prosent av billettene solgt på nettet. Ved å kutte ut fordyrende mellomledd som krevde gebyrer, blir det ekstra penger i klubbkassa.
- Det er mye mer fleksibelt med en nettløsning, som vi driver selv. Vi sitter igjen med et mye penere resultat på bunnlinja. Gjennom erfaringer fra andre klubber i Norge og utlandet visste vi også at det er vel nyttig selv å kunne samle adresser og telefonnumre til kunder, noe som er veldig nyttig til senere bruk i markedskommunikasjon, forklarer Espeseth.
Tidligere i august gjorde Rosenborg et første forsøk på nettopp direkte markedsføring:
- Før Astana-kampen gjorde vi et PR-stunt der vi sendte ut en MMS-melding med hilsen fra Vidar Riseth til 7700 tidligere billettkjøpere om at de måtte huske kampen, forteller Espeseth.
Responsen var umiddelbar, og i løpet av de påfølgende timene ble 3000 ekstra billetter solgt.
Papirløst
Hittil i år har publikum enten måttet skrive ut billettene hjemme eller hente dem i billettluka på Lerkendal. Nå er det såkalte RBK-kortet lansert, og det vil fungere som et elektronisk klippekort.
- Du trenger ikke lenger å printe ut billetten hjemme, noen syns det er litt knotete. De kan i stedet kjøpe RBK-kortet, som du fyller opp med enkeltbilletter. Det drar du i inngangsporten akkurat slik som når du skal ut og fly, forteller Espeseth, og legger til at det er samme opplegget som sesongkortinnehaverne allerede har brukt i noen år.
Det ordinære billettsalget til Champions League åpner tirsdag klokka 12, og blir ilddåpen for det nye elektroniske systemet. Tåler serveren det enorme trøkket?
- Fra leverandøren blir det sagt at det ikke er noen begrensning på antall samtidige brukere, de vil bli satt i kø. Så gjenstår det å se om det stemmer. Jeg er ingen IT-ekspert, men stoler på store klubber i utlandet med samme system, som sier det skal gå greit, sier markedsdirektøren.
Billettene til de tre kampene mot Chelsea, Valencia og Schalke vil kun være tilgjengelige på nett, men på alle andre hjemmekamper er det mulig å kjøpe billetter på gamlemåten:
- De som fortsatt ikke ønsker å handle via nettet, kan kjøpe i billettluka eller komme innom oss, avslutter Erik Espeseth.