- Vesentlig forbedret avtale
Skrevet av Thomas Myren, 23. september 2005, 14:31
Rosenborg-ledelsen er godt fornøyd med den nye fireårige hovedsamarbeidsavtalen med Narvesen.
2006-TRØYA: RBK fortsetter med fargerike trøyer, her i Champions League-utgave.
Foto: Thomas Myren
Narvesen ny hovedsponsor
Nye sponsoravtaler underveis (13.04.2005)
Som rbkweb.com avslørte i morges, fortsetter Reitangruppen som hovedsponsor i minst fire nye år.
- Vi har støttet Rosenborg i mange år. Det er sjølsagt av kommersielle grunner, men det ligger også mye personlig bak dette. Både jeg og broren min har spilt for Rosenborg. Jeg var til og med toppscorer for lilleguttlaget en sesong, smiler finansdirektør Kjell Magnus Reitan.
Men etter seks år med Rema 1000 på brystkassa, skal Rosenborg heretter fronte søsterselskapet Narvesen.
Narvesen-samarbeid viktigere
- I vår ble vi enige om at vi skulle skifte logo på drakta fra Rema 1000 til Narvesen. Årsaken til dette er at samarbeidet vårt med Reitangruppen de siste årene har blitt mer og mer rettet mot Narvesen, fortalte Nils Skutle da den nye avtalen ble presentert i formiddag under riksmøtet til Narvesen-ansatte i Nidarøhallen.
Blant annet vil RBK og Narvesen satse stort på salg av kampbilletter og supporterutstyr.
- Med den enorme distribusjonen til Narvesen kan vi nå få solgt supporterutstyr over hele landet. Samtidig håper vi at vi skal kunne selge mange flere enn de 350 000 kampbillettene vi solgte i fjor. 20 000 tilskuere på hver eneste kamp er fortsatt målsettinga, slår salgs- og markedsdirektør i RBK, Erik Espeseth, fast.
Bedre avtale totalt sett
Den inneværende fireårsavtalen med Reitangruppen er verdt rundt 6-7 millioner kroner i året. I faste kronebeløp er ikke den nye avtalen spesielt mye bedre.
- Men det er en vesentlig økning i totalverdier. Størrelsen på beløpene er vanskelig å fastsette, men avtalen er veldig bra for begge parter. Vi skal trekke kunder til hverandre, sier Espeseth, som altså ikke vil offentliggjøre størrelsen på avtalen.
- Alt jeg vil si, er at vi har partneravtaler som starter på 2,5 millioner kroner i året. Reklameplass på drakta og status som hovedsponsor koster ekstra, sier han.
SMIL OG LATTER: Skutle og Reitan jr. var godt fornøyde da avtalen var underskrevet.
Foto: Thomas Myren
Utstyrsavtalen med Adidas verdt 75 millioner kroner over åtte år er med andre ord bedre.
- Adidas-avtalen er verdt 9,375 millioner i året, men det er vanskelig å sette disse to helt forskjellige avtalene opp mot hverandre. Hvis vi ser til utlandet, er det vanlig at utstyrsavtalene er større enn de vanlige sponsoravtalene. Totalt sett er disse avtalene likevel fullt på høyde med hverandre, sier Nils Skutle.
Enda flere farger på trøya
I år har både Rema 1000 og Telenor Mobil svarte, diskrete logoer på trøya. Neste år blir det altså gusjgrønt, oransje og knallblått i front sammen med de eksisterende gul- og rødfargene til Bygger'n.
- Likevel tror jeg supporterne vil sette pris på den nye trøya. Det er for eksempel veldig ryddig med en "N" i stedet for "Narvesen", som ville ha ført til en logo i breddeformat, sier Erik Espeseth.
- Men kunne ikke logoen ha vært trykt i svart?
- For Narvesens del gjelder det å få en mest mulig synlig logo. Når de har valgt å nøye seg med en enkelt "N", forstår jeg at de gjerne vil ha farger for å få en best mulig gjenkjennelsesfaktor, sier salgs- og markedsdirektøren.
- Ingen blir vel trist og lei av friske farger? Vi håper at Rosenborg skal få et nytt løft med den fargesprakende logoen til Narvesen, skyter Reitan jr. inn - forhåpentligvis med en viss ironi.
Under dagens pressekonferanse var det kun den nevnte logoen som "prydet" trøyene, men det var bare for anledningen:
- Vi bruker Champions League-utgaven av neste års trøye fordi vi ennå ikke har gitt opp håpet, blunket Espeseth.
Med andre ord vil den nye drakta bli fylt opp med like mye reklame som i år når den blir tatt i bruk over nyttår.
Nytt tribunenavn
Rosenborg har lenge fokusert på viktigheten av lokale samarbeidspartnere. Å bytte ut trondhjemske Rema 1000 med Narvesen fra Oslo har likevel ingenting å si, ifølge Nils Skutle:
- Både Narvesen og Rema er nasjonale merkenavn, så jeg syns ikke det er noe forskjell på dette, sier han.
I tillegg til ny logo på trøya, vil Rema-tribunen på Lerkendal skifte navn.
- Alle reklameskilt på stadion vil ble byttet ut, det samme gjelder tribunenavnet. Vi har hatt en liten konkurranse internt om å få Kjernen-leder Korsgat til å si Rema-tribunen flest mulig ganger når vi møtes, og nå skal vi i stedet forsøke å få ham til å si Narvesen-tribunen, smiler Erik Espeseth, vel vitende om at de syngende supporterne bruker nøytrale Tribune vest som navn på tilholdsstedet sitt.
Sponsormarkedet flater ut
Narvesen-avtalen er den 6. store partneravtalen som har blitt forlenget i år. Fra før har Fokus Bank, Bygger'n, Adresseavisen og Coca-Cola alle skrevet kontrakt til og med 2009 mens Adidas har bundet seg til og med 2012.
RBK hadde 36,2 millioner kroner i rene sponsor- og reklameinntekter i 2004. Dette er nesten dobbelt så mye som i 2001, da summen lå på i overkant av 20 millioner kroner. Her kan du se utviklingen på dette området:
- Vi har hatt en enorm vekst siden 1994, men nå flater det ut. Vi kan ikke forvente den samme bratte kurven som fra 2001 til 2003 framover, kommenterer Nils Skutle.
I tillegg til de nevnte beløpene kommer 18,4 millioner kroner i inntekter fra driften av de fire VIP-tribunene på Lerkendal. Dermed hadde RBK 54,6 millioner i sponsorrelaterte inntekter i 2004.
Inntektene i år blir omtrent de samme til tross for manglende seriegull-bonus. I utgangspunktet vil inntektene stige med et par prosent neste år, men et eventuelt nedrykk vil ha negativ innvirkning. Det gjelder også Narvesen-avtalen:
- Det ligger noen mekanismer i avtalen som gjør at beløpene ikke blir like store ved nedrykk. Vi i Reitangruppen er likevel veldig langsiktige i samarbeidet med Rosenborg. Vi vil være med sjøl om RBK skulle rykke ned i 5. divisjon! Men verken vi eller dem tror på nedrykk, sier Kjell Magnus Reitan.
- Uansett er det viktig at vi leverer varene. Det er fortsatt artig og angrepsvillig fotball som gjelder for oss, avslutter Nils Skutle.
Status for de ni partneravtalene:
Shell: 2003-2006
Norsk Tipping: 2003-2006
Telenor Mobil: 2003-2006
Narvesen: 2006-2009
Adresseavisen: 2006-2009
Bygger'n: 2006-2009
Coca-Cola: 2006-2009
Fokus Bank: 2006-2009
Adidas: 2005-2012