View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Jonas Veteran

|
Posted: 24.02.2022 17:19 Post subject: Oliver Berg |
|
|
Kalmar FF har i vinter förlorat flera tunga namn, men det tyngsta är än länge kvar.
Däremot kan FotbollDirekt nu avslöja att intresset hårdnar kring Oliver berg, 28.
Enligt flera olika källor till FD så visar nu norska storklubben Rosenborg BK intresse för Kalmar FF-stjärnan.
– Det har jag inga kommentarer till tyvärr, kommenterar sportchef Mikael Dorsin till FotbollDirekt.
https://www.msn.com/sv-se...i=BB13mhoP
Ikke helt i tråd med nåværende transfer policy? _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 24.02.2022 18:27 Post subject: |
|
|
Potensielt spisskjøp?
Husker han som en ok teknisk, litt treg indreløper i Odd. I Kalmar virker han å ha spilt indreløper og anker i 4-3-3, spiss i 4-4-2, samt venstreving og spiss i 3-4-3.
Skal ikke uttale meg for mye om en spiller jeg ikke har sett de siste fire sesongene, men i nåværende system har man i overvekt mange ballsøkende spillere. Jeg vet ikke helt om man henter spillere for rett trener og system. Rekdal trenger mer distinkte spissferdigheter i angrepsspillerne sine.
Berg sine statistikker som ballspiller i år er rimelig imponerende. Tredje flest nøkkelpasninger i Allsvenskan med 67. 17 målpoeng. 5.-plass på store sjanser skapt med 9. 83% pasningssikkerhet på tross av svært offensiv rolle. Som alternativ til Vecchia hadde det fort vært perfekt. |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 24.02.2022 18:36 Post subject: |
|
|
er han ikke midtbane? og 28 år. og lekte ikke med resten av ligaen da han var i ODD mener jeg å huske. ikke helt overbevist merker jeg |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 24.02.2022 19:13 Post subject: |
|
|
Flabbergast wrote: | og 28 år. og (...) |
Det at vi henter inn en som ikke er junior år går helt greit. Vi kan ikke stille med bare juniorer om vi tenker å vinne noen kamper innimellom. Vi trenger også noen eldre spillere som kan være sersjanter på feltet og hjelpe til å holde intensiteten oppe på feltet.
Akkurat nå er det vel bare Per, Andre og Markus som er 27 eller mer? De har nok tenkt litt både Rekdal, Frigård og Dorsin og funnet ut at det er det her vi mangler i angrep. Har han 12 mål i Allsvenskan i fjor er jeg villig til å sette noen kroner på at han kommer til å ha langt høyere scoringssnitt for oss enn f.eks. Noah om han nå kommer. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.02.2022 19:19 Post subject: |
|
|
To kjappe stikkprøver viser at Kalmar spilte 3-4-3 mot Djurgården med Berg som hengende midtspiss og 4-4-2 mot Häcken med Berg som spiss.
Altså hadde han tilsynelatende forholdsvis offensive roller i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 24.02.2022 19:35 Post subject: |
|
|
Oliver Berg? Hahahahah dette må være en vits. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 24.02.2022 20:44 Post subject: |
|
|
Type:
Dorsin forhører seg i sitt svenske nettverk om anvendelige offensive spillere, helst norske -> Blir tipset om Oliver Berg -> Agenten lekker at RBK er interessert i ham.
Litt treg? Ser ikke hva vi skal med han da. En hurtig 28-åring som anvendelig offensiv potet kunne jeg sett nytten av å ha i stallen. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 24.02.2022 20:47 Post subject: |
|
|
Berg er helt sikker en god spiller, passer sikkert i systemet til Reka, har tydeligvis tatt nye steg hos søta bror, og er nok relativt billig pga bosman om ti mnd. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 24.02.2022 20:48 Post subject: |
|
|
Dere som avfeier Oliver Berg, har dere sett han spille for Kalmar i løpet av forrige sesong? Eller er det fordi det er et litt "anonymt navn" som ikke skilte seg særlig ut som midtbanespiller for ODD flere sesonger tilbake?
Henter vi f.eks. Fiabema eller Jensen så er det spillere som kommer hit med forventinger om å spille i større grad enn å være en utfordrer, og man må ta hensyn til garderoben også. Sitter det 22 spillere som forventer å være i start 11-eren blir det fort dårlig stemning. Oliver Berg er mest sannsynlig en billig signering, har litt mer rutine og erfaring enn store deler av stallen og han aksepterer nok i større grad en rolle som utfordrer.
Er Oliver Berg noen drømmesignering? Absolutt ikke. Jeg tolker de ulike rapportene på at vi sonderer markedet for ulike typer spillere slik at vi vet hvem vi skal gå etter når trenerne har funnet ut hva slags spillertype de ønsker seg. Både i form av ferdigheter, men også hva de mener garderoben har størst behov for. |
|
Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 24.02.2022 22:11 Post subject: |
|
|
Kender ham overhovedet ikke - men må indrømme jeg har virkelig svært ved at se han kan gøre en forskel hos os med det CV jeg kan læse mig til. Måske han er tænkt som udfordrer og ikke starter. Som en anden skriver så skal vi altså have nogle spillere, der også kan acceptere at sidde på bænken. Jeg tror vi med Rekdal kommer til at spille med de samme 11 langt hen ad vejen. |
|
Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 3999 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 24.02.2022 23:05 Post subject: |
|
|
Nermeste jeg har hørt om denne fyren er Oliver Solberg, men jeg tipper denne karen er dårligere til å kjøre bil.
Uansett spennende med overgangsrykter da... _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 25.02.2022 09:20 Post subject: |
|
|
Hvis det er slik at vi nå går for rollespillere som skal passe inn i et system er det top notch - vi har godt av å være litt mer ydmyke i forhold det (jeg klarer nesten å ikke nevne Bodø/Glimt her men gjør det likevel). Jeg skulle ønsket meg at han var et par-tre år yngre, men en kan ikke få alt i vår økonomiske situasjon.
Hvis han kommer håper jeg han er godt kartlagt og passer inn i laget, med mindre overgangssummen blir høy har han jo alt å vinne. _________________ Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 25.02.2022 10:06 Post subject: |
|
|
I en slags svensk fotballs utgave av Kniksen- eller NISO-prisen, var Berg nominert til to av prisene etter 2021-sesongen. Noe som må betegnes som oppsiktsvekkende sterkt når han spiller for "lille" Kalmar FF. |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 25.02.2022 11:05 Post subject: |
|
|
Typisk RBK-signering dette ja. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 25.02.2022 11:29 Post subject: |
|
|
Typisk Sarpsborg-signering. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.02.2022 13:17 Post subject: |
|
|
You had me at 'treg'.
Vi kan ikke fortsette å gå etter trege spillere, selv om det kanskje er spillere som ellers er gode, og har farta som den ene faktoren som diskvalifiserer de for en større karriere. Det bør stort sett diskvalifisere de hos oss også - i alle fall kan vi ikke ha mange om gangen. Vi behøver mer hurtighet i det fremste leddet vårt, ikke mindre.
Sånn ellers ser jo Berg ut til å ha hatt en god sesong i fjor, men det er slett ikke alle som gjør én god sesong for en småklubb i Allsvenskan som er gode nok for oss, like lite som alle som gjør én god sesong for en småklubb i Eliteserien er gode nok for oss. Noen som kunne tenke seg en spiss med 26 mål på 37 kamper for Odd, for eksempel? Trønder er han og. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 25.02.2022 13:55 Post subject: |
|
|
Vi trenger en god kombinasjonsspiller i backup til Holm på topp - her er Oliver Berg et godt alternativ gitt at prisen er riktig. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 25.02.2022 14:00 Post subject: |
|
|
Er nå Berg så treg som det har blitt påstått ….? Virker ellers som om han er anvendelig i flere formasjoner og i flere posisjoner. Kanskje en typisk 13.-14.mann i RBK som deltar på banen i nesten alle kamper, enten fra start eller innbyttet. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 25.02.2022 14:02 Post subject: |
|
|
Vi kan jo ikke ha en treg spiller som alternativ til Holm? Hadde vi nå enda spilt 3-4-3 slik som Hareide gjorde det med Vecchia som falsk nier kunne man ha sett det for seg - og det er vel stort sett den rollen Berg har lyktes i hos Kalmar - men som toppspiss foran/mellom to playmaker-innoverkanter som Holse og Vecchia? Da er formasjonen fort 5-2-3-0.
Skal han være backup, så må jo det være for svensken og dansken, men vi trenger en midtspisstype i fall Holm fortsatt ikke knekker koden som ren midtspiss.
Han er sikkert ikke Jebali-treg, Oliver Berg, men vi må jo heller ha en utpreget rask spiss inn, en fysisk spiller. Jeg kunne godt tenkt meg en sånn Boniface-type signering (da han ble kjøpt), et råtalent og fysisk beist som har klar nytteverdi både som 'upolert' spiller, som innbytter, og forhåpentligvis som fremtidig toppscorer. Det er jo først og fremst Noah vi trenger backup for nå.
Hvis Berg ses på som en gratis erstatning/bunnsikring for Holse/Vecchia hvis en av de forsvinner til sommeren er det langt mer forståelig. _________________ Sitat slutt.
Last edited by zaphod81 on 25.02.2022 14:09; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7068 Location: South-west coast exile
|
Posted: 25.02.2022 14:07 Post subject: |
|
|
Hva tilsier at han er treg? Hva legger du i 'treg'? Løper han seint, tenker han treigt? |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 25.02.2022 14:12 Post subject: |
|
|
Jeg mener at kombinasjonen av skrittlengde * frekvens ikke er høy nok til å være et alternativ som midtspiss, ikke sånn laget vårt ellers er skrudd sammen. Jeg vet det er mange som er sånn 'ja men han TENKER jo så fort', men i enkelte roller, og særlig totalt sett på laget, så spiller det en rolle hva slags fart man klarer å generere rent fysisk. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 25.02.2022 21:23 Post subject: |
|
|
Han kan jo ikke være tiltenkt midtspissrollen i Rekdals 3-4-3? 178 cm og 74 kg. Dverggrensa går på 180 cm i den spissrollen der. Kommer til å få tilnavnet Oliver Dverg. Jeg vil da tro at han eventuelt skal være et alternativ for Holse og Vecchia. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 25.02.2022 21:57 Post subject: |
|
|
Det står jo i den svenske artikkelen at " Rosenborg ønsker seg en ny spiller i tier-rollen, og ønsker derfor Berg " _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 25.02.2022 22:37 Post subject: |
|
|
dags wrote: | Han kan jo ikke være tiltenkt midtspissrollen i Rekdals 3-4-3? 178 cm og 74 kg. Dverggrensa går på 180 cm i den spissrollen der. Kommer til å få tilnavnet Oliver Dverg. Jeg vil da tro at han eventuelt skal være et alternativ for Holse og Vecchia. |
Vi trenger da ingen tankspiss. Skal vi på død og liv slå høyt opp til en som skal passe på ballen til laget kommer etter, og at det er måten vi skal spille oss fremover på, så ser jeg at det er en fordel med størrelse. Enkel og gammeldags tenking |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 26.02.2022 00:54 Post subject: |
|
|
Jeg skrev i Rekdals 3-4-3, så jeg står for den uttalelsen. Jeg er enkel og gammeldags. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
|