English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trenertråden
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 30.01.2011 04:41    Post subject: TrenertrÃ¥den Reply with quote

Noen andre som er fotballtrenere her inne? Tok over min moderklubbs G14-lag (96-årgangen) i mars i fjor, og nå i november slo vi oss sammen med 95-årgangen, altså skal vi spille i G16-serien. Ettersom klubben hadde en veldig god 94-årgang, er vi direktekvalifisert til 1. divisjon vår (opp/nedrykk etter vårsesongen) med 1. laget (som jeg trener). Det blir en kjempeutfordring, da 95- og 96-årgangene i utgangspunktet er svake årganger i klubben.

Utviklet dog 96 en god del teknisk og forståelsesmessig i fjor, og har kommet greit i gang så langt med 95 og 96 sammen. De begynner å forstå hvordan jeg ønsker å spille fotball, og alle drar i samme retning for tekniske og taktiske fremskritt. Målet er å overleve i 1. div G16 til sommeren (4 av 14 rykker ned tror jeg), klarer vi det skal vi være storfornøyde. Dog er det langt viktigere å være lojale mot spillestilen vår og stå for fin fotball.

Synes det er veldig spennende og utviklende å være trener: både fotballfaglig, som spillerutvikler (like mye personlighetsutvikling på denne alderen, innlæring av holdninger osv), pedagog... Å være fotballtrener er "alt", egentlig. Driver og arbeider inn spillestilen min med dem, og det er veldig spennende. Treningene består av teknisk ferdighetstrening, "possession-trening" (holde ball i laget), offensiv samhandlingstrening og noe intensivt spill.

Og hvis noen lurer på hvor jeg har hentet inspirasjon til spillestilen min fra: Her Wink
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran

PostPosted: 30.01.2011 06:18    Post subject: Re: TrenertrÃ¥den Reply with quote

knerten_10 wrote:

Og hvis noen lurer på hvor jeg har hentet inspirasjon til spillestilen min fra: Her Wink

Du glemte:

http://norwegiancollector...01_150.jpg

Smile

Fra spøk til alvor, er du ikke forresten 16-17 år selv? Får du autoritet nok til å trene 14-15 åringer?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 30.01.2011 14:14    Post subject: Reply with quote

Neida, jeg har blitt 19 nå, så å trene 15-16-åringer er ikke noe problem. Har man kunnskap nok får man uansett autoritet - det handler bare om å få dem til å forstå at man vet mye mer enn dem og at det er lurt å ta til seg tipsene som kommer om de skal utvikle seg som fotballspillere. Hjelper også på at jeg kjente de fleste fra før av etter mange år på banen ("løkka") sammen. Man kan vel si at det er to måter å få autoritet på: gjennom stor kunnskap (Jönsson) og gjennom å være gal (Fagermo). Og så har man de som kombinerer begge (Eggen).

Hadde jeg vært 16 nå hadde jeg forresten begynt på dette forumet som 7-åring Smile
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.01.2011 16:58    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Neida, jeg har blitt 19 nå, så å trene 15-16-åringer er ikke noe problem. Har man kunnskap nok får man uansett autoritet - det handler bare om å få dem til å forstå at man vet mye mer enn dem og at det er lurt å ta til seg tipsene som kommer om de skal utvikle seg som fotballspillere.

Selvtillitten din er det i hvert fall ikke noe i veien med, det skal du ha!
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 30.01.2011 17:14    Post subject: Reply with quote

Han har vel også et noe bedre grunnlag for å ha selvtillit på akkurat dette området, enn "tastaturtrenere" som de fleste av oss andre Wink

(selv om jeg aldri har hatt, eller kommer til å få, fotballfaglig kunnskap nok til å diskutere i "seriøse" tråder...)
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 30.01.2011 17:27    Post subject: Reply with quote

Har planer om å trene lag etter hvert, men har ikke kommet så langt. For øyeblikket nøyer jeg meg med å være han som står med hoftefeste feilvendt på topp og dirigerer de andre bak seg på organisert trening en gang i uka Tommel'n opp!
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 30.01.2011 17:32    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Selvtillitten din er det i hvert fall ikke noe i veien med, det skal du ha!

Bare så det er klart, det er ingen prestasjon på noen som helst måte å som 19-åring vite mye mer om fotball enn 15-16-åringer, spesielt ikke når man har lest ut alle bøkene på bildet, vært fotballidiot og spilt selv i 12 år, vært på diverse trenerkurs (Eggens trenerskole var f.eks. meget bra) og diskutert fotball med veldig mange flinke trenere jeg har hatt opp gjennom åra. Jeg vet ikke hvordan du får det til å virke som skryt å vite mye mer enn 16-åringer om fotball. Er man genuint interessert i noe, så kan man gjerne noe om det etter hvert. Mange, også de veldig fotballinteresserte, kompiser og bekjente av meg har betegnet min fotballinteresse som (for) ekstrem.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.01.2011 20:57    Post subject: Reply with quote

Jeg betviler deg ikke, og det var ikke ment så negativt som det virker som om du oppfattet det. Allerede da du diskutere her inne som 14-åring viste du jo prov på kunnskaper som går langt utenpå mange av oss her inne som er betraktelig eldre enn deg.

Du er vel på fotball omtrent som jeg er på kultur, tenker jeg. Med den hovedforskjellen at jeg har ett, missforstå meg rett, "Særere" særinteressefelt hva kunnskap angår.

Last edited by Bakklandia on 30.01.2011 21:04; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 30.01.2011 21:02    Post subject: Reply with quote

Stemmer på Knerten som hovedtrener om 15 år, forutsatt at Storflor har lagt opp og han ikke har barn som er aktuelle som spillere. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
torerik
Veteran

PostPosted: 31.01.2011 00:03    Post subject: Reply with quote

Knerten er unorsk i trenergjerningens framtoning så vel som på banen, og har opplagt resultater med det. Kudos.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 31.01.2011 00:44    Post subject: Reply with quote

Storflor-dyrkingen gjør meg litt skeptisk, må jeg innrømme Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 31.01.2011 19:16    Post subject: Reply with quote

Hehe, Storflor er nok godt lagt opp den gang det eventuelt skulle bli aktuelt Wink

Mitt største fokusområde som trener er det som er det vanskeligste og som færrest er god på, offensiv samhandling. Måten jeg ønsker å spille på er ballbesittende samtidig som den er gjennombruddshissig. Den er nok litt mindre gj.bruddshissig enn Eggen sin, jeg ønsker blant annet null lange baller fra forsvarsrekka og opp. Mine drømmemål er der hvor man holder ballen lenge i laget, før man så løser opp motstandernes forsvar med et innøvd spillmønster, som f.eks. det skissert under: (klikk på bildet)

Forklaring: svart flekk er spillernes utgangsposisjon (4-2-1-3), svart flekk med rosa inni er deres nye posisjon. Svarte prikker er spillernes bevegelse, rosa prikker er pasning, blå prikker er vending/føring. Tegningen er dårlig, har ikke orket å gjøre vinkel mellom pasningene optimal eller tegne på innløp. Er forresten venstre stopper og ikke høyre som skal starte med ballen og, men dere forstår mønsteret likevel.

Mønsteret går slik: høyre stopper har ball, høyre sentral midtbanespiller tar møtebevegelse og buer løpet, skaper rom for venstre midtbanespiller som får pasningen og vender opp. Off.midt tar samme type møtebevegelse, får ikke ball og buer sitt løp. Spiss har tatt bueløp og kommer i mot, får ball, legger igjen mot venstre på tegningen til off.midt som slår diagonalt på 1 touch til høyre sentral midtbanespiller som startet hele angrepet med sin bevegelse. Han er nå frispilt rettvendt i mellomrommet (nøkkel for gjennombrudd i Eggens filosofi: frispilling av indreløper i mellomrom), fører ball og slipper i riktig tid til ving som har skjært inn i rom 2 (mellom stopper og back. rom 1 = mellom stopper og stopper, rom 3 = mellom back og dødlinje). Gjennombrudd er skapt!

Øver inn slike mønstre med laget mitt hele tiden. Og selv om man ikke får se akkurat de mønstrene i kamp, så ser jeg momenter fra dem. De har blitt flink til å se opp i mellomrommet, legge igjen og vri diagonalt på en touch. Får jeg en gang se nøyaktig de mønstrene vi trener inn, skal jeg stå der og sikle på sidelinja, men mønstrene er jo mer eksempler for å få dem til å forstå hvordan jeg ønsker vi skal spille. Jeg tror de lærer mye av at jeg skisserer forskjellige gjennombruddsmuligheter med forskjellige bevegelser og pasningsvalg involvert (motsatte bevegelser, 2./3. bevegelse, tredjemannsløp etc. og at vi øver på dem igjen og igjen.

Noe vi jobber med for tiden, er å bli kvitt to ting min fotballfilosofi IKKE liker:

* tidlige gjennombruddsforsøk uten vinkel fra for dype posisjoner. Dessverre blir spillerne miljøskadet av å vokse opp i Norge. Ballen skal hurtig i lengderetning hele tiden, det ses alltid mot bakrom. Det prøver jeg å få av dem, og har klart det med de jeg har hatt i ett år, verre med de jeg har hatt bare noen måneder. Er utrolig hvor ensidig fotballsynet til norske trenere på barne- og ungdomsnivå er faktisk, spillerne får kun gjennombruddshissig og intet ballbesittende tankegods med seg.

* gjennombruddsforsøk "langs sidelinja". Dette begynner å bli bedre nå. En av de beste av de 20 angrepspostulatene til Eggen er "spillet skal vinkles inn i oppbygginga, ut i gjennombruddet". Et gjennombrudd fra back til ving går ekstremt sjeldent. Ballen må vinkles innover i banen når man er ute på siden (med mindre det er snakk om overlapp).

Merker at jeg blir revet med når jeg skriver dette Smile Er bare litt frustrert over tankegangen til de fleste foreldretrenere: resulater prioriteres, ballen skal hurtig i lengderetning. Det er utrolig få som "tørr"/vil/har kompetanse til(?) å gå sine egne veier og lage sin egen, mer kontinental spillestil. Dødballer og kontringer er fortsatt det som prioriteres rent spillestilmessig. Man har blitt flinkere på trening av tekniske basisferdigheter, men spillestilene er fortsatt de samme - dessverre.

Dette ble vel så langt at det ble uinteressant, men til slutt vil jeg oppsummere spillestilen jeg prøver å formidle til mine spillere i en setning: "Vær så kreativ og gjennombruddshissig som mulig, men med minimal risko for å miste ball". Er ikke gjennombruddsmuligheten god, da holder vi på ball. Målet vårt er å ha ballen mest i hver kamp vi spiller. Forsvarsspillet er oppsummert ekstremt kort: press enormt høyt, tving motstanderne ut på siden, steng av midten.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 31.01.2011 19:32    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Er ikke gjennombruddsmuligheten god, da holder vi på ball.

Interessant innlegg, men dette er spesielt vesentlig. Mange i Norge virker å ha en ryggmargsrefleks om å bare knuse på fremover (og dermed ofte rett inn i "nettet" til motstanderlaget) uansett hvilke forhold som møter dem der. Klarer du å innarbeide noe så grunnleggende som at, dersom det er for trangt og åpningen ikke er der, å ha tålmodighet nok med ball til å ta den med litt bakover og snu spillet til den andre siden - og gjerne enda en gang, og enda en gang, osv osv, helt til muligheten er der - ja, da har du kommet et godt stykke i norsk sammenheng.

PS. gir meg selv NG for dårlig norsk.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 31.01.2011 19:43    Post subject: Reply with quote

Ja, det er dette som er det aller viktigste om vi skal utvikle norsk fotball videre. Man må gå bort fra tankegangen om at ballen MÅ fremover HELE tiden. Folk undervurderer at dersom man har ballen, kan jo mostanderen hvertfall ikke score! En ballbesittende spillestil på barne/ungdomsnivå fører til at spillerne blir bedre og mer komfortable med ballen, samtidig som de blir mer kreative, fordi de lærer å åpne forsvar som ligger kompakte.
Back to top
Knowrud
Veteran

PostPosted: 31.01.2011 20:34    Post subject: Reply with quote

Stå på knerten, ser ut som du har en grei trenerkarriere framfor deg Tommel'n opp! Wink
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 31.01.2011 23:07    Post subject: Reply with quote

Enig, knerten. Det er lett å se til Barcelona nå for tiden, men de er helt utrolig gode til nettopp dette. De bare maler på og er ekstremt lojale mot sin plan og filosofi. Gjennom den eminente måten de flytter ballen fort og beveger seg smart på - i alle retninger på banen - leter de konstant og lojalt etter åpningen som er stor nok til at de velger å avansere til neste ledd. De er altså så godt skolerte i lagets grunnfilosofi og spillsystem at antallet feilvalg med ballen og dermed feilpasninger reduseres til det minimale. For en som er glad i pasningsorientert fotball og kombinasjoner er det som en drøm å se på.

Gjennom din gjentatte argumentasjon i andre tråder kan få inntrykk av at er livslæren din er at "løkka er svaret på alt", knerten. Det er nettopp her jeg føler den faller igjennom. Jeg synes det blir for enkelt, og har problemer med å skjønne logikken bak at det skal være fånyttes eller nærmest negativt for en spiller å delta i organisert trening. Det er mange fordeler ved å delta i organisert trening: man får muligheten til å lære av en "læremester" som sitter på mye kunnskap, man blir i en _helt_ annen grad satt i spillsituasjoner designet for å gi læring om taktiske ferdigheter som decision-making (pasnings- og bevegelsesvalg), man kan få kartlagt og evaluert sine ferdigheter som igjen muliggjør en mer målrettet trening både teknisk, taktisk og fysisk, og man får muligheten til å delta i differensiert trening slik at man trener med folk som er eldre eller yngre enn seg for mer gunstige treningsforhold. Og dette var bare et generelt utvalg.

Jeg synes det er opplagt at det er optimalt å bruke tid både på løkka og i organisert trening. Jeg konkluderer med at du gjør det samme - basert på det du skriver i denne tråden og kunnskapen du har - og at tvetydigheten som jeg mener å se skyldes engasjerte innlegg satt på spissen for å få frem poenger i enkeltdebatter. Det er for øvrig også en egenskap jeg setter pris på Wink
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 01.02.2011 00:14    Post subject: Reply with quote

Torbjørn wrote:
tvetydigheten som jeg mener å se skyldes engasjerte innlegg satt på spissen for å få frem poenger i enkeltdebatter. Det er for øvrig også en egenskap jeg setter pris på Wink

Spikeren på hodet. Helt enig i det du skriver, en kombinasjon er det desidert viktigste. Noe av grunnen til at jeg er veldig "løkka er alt" er det - i følge meg - litt feilaktige fokuset norske trenere har: dødballer, kondisjon, fysisk styrke, kontringer. For få "spennende" trenere som virkelig har noe lurt å lære spillerne, som får dem til å høre etter og tenke" jøss, steike".

Som sagt, helt enig med deg i at massevis av timer på løkka i tillegg til trening med trenere som har store kunnskaper, teknisk, ballbesittende filosofi og gode lederegenskaper er veien til gode fotballspillere.

Last edited by SunsetSalami on 01.02.2011 00:17; edited 1 time in total
Back to top
sau1
Proff

PostPosted: 01.02.2011 00:17    Post subject: Reply with quote

Snakker vi en ny Brede Skistad?
Strand
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 00:21    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:

Spikeren på hodet. Helt enig i det du skriver, en kombinasjon er det desidert viktigste. Noe av grunnen til at jeg er veldig "løkka er alt" er det - i følge meg - litt feilaktige fokuset norske trenere har: dødballer, kondisjon, fysisk styrke, kontringer. For få "spennende" trenere som virkelig har noe lurt å lære spillerne, som får dem til å høre etter og tenke" jøss, steike".

Som sagt, helt enig med deg i at massevis av timer på løkka i tillegg til trening med trenere som har store kunnskaper, teknisk, ballbesittende filosofi og gode lederegenskaper er veien til gode fotballspillere.

Er vel også et godt poeng om at man øver på det vanskelige på trening og løkka, og i kamp spiller enkelt. Behersker man det avanserte (unødvendige så og si) vil mest sannsynlig det enkle bli enda enklere.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 02:13    Post subject: Reply with quote

Hovedpoenget er ikke å fremheve meg selv, men jeg var i riktig gammeltid et produkt av løkkefotballen.
Oppnådde å bli kretsmester i smågutter som 14-åring, men deretter gikk det gradvis utforbakke.
Hadde vel ikke blitt sjømann om noen profesjonelle trenere hadde hektet meg på den tiden vil jeg tro.
Moralen min blir at uten løkkefotballen kommer du sjelden i posisjon til å fanges opp som mulig toppspiller.
Uten den organiserte fotballen i tillegg, forblir du en ex lovende fotballspiller.
2mas
Sjef

PostPosted: 07.03.2013 21:39    Post subject: Reply with quote

Har vært mye snakk om Sjetne i vinter, og visste sannelig ikke at du har fått et ærefullt oppdrag hos 50-årsjubilanten, knerten!
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.03.2013 21:45    Post subject: Reply with quote

Jeg ble lei av å bare trene et seniorlag i fjor, må ha et lag med ivrige, unge spillere i tillegg! Har nok å gjøre i år hvertfall, som trener for Sjetne senior, Astor G16 og Team Trøndelag G99 - i tillegg til å være instruktør på BDO Fotballskole (kretsregi) og RBK Pluss. Men skal en bli god så må en øve Smile Treningsleiren med Astor var fantastisk, og vi har kvalifisert oss til 1. divisjon som eneste Byåsen-lag!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.03.2013 21:49    Post subject: Reply with quote

I vinterferien dere var i Tyrkia?

Last edited by 2mas on 07.03.2013 21:54; edited 2 times in total
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.03.2013 21:52    Post subject: Reply with quote

Jepp!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.03.2013 21:54    Post subject: Reply with quote

Flotte greier! Høres ut som en svært bra start.

Sjøl "kjøpte" vi opp National i gutteklassen, men det ble Astor National på samme måte som StatoilHydro. I likhet med Statoil burde vi ha blitt hetende Astor.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb