View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 27.04.2012 16:27 Post subject: Tilskuersnitt 2012 |
|
|
VG:
 |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 27.04.2012 16:38 Post subject: |
|
|
RBK har vel sluttet å gi bort 2-3 tusen gratis billetter hver runde, noe som gjør at fallet ser mye mer dramatisk ut. Om vi fortsatt hadde gjort dette så ville snittet hittil i år nesten vært 16 tusen, noe som ville sett bra ut.
Eller bommer jeg her nå?  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 06.05.2012 19:41 Post subject: |
|
|
Hvordan ligger det an med snittet så langt iår?
Kan ikke huske å fått det offisielle tilskuertallet fra Stabæk-kampen. Den det ble spekulert at det var under 10000...
Noen som har snittet etter 7 runder, for oss altså? _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 06.05.2012 19:54 Post subject: |
|
|
Opplyst tilskuertall var i overkant av 12000, vi ligger opp i mot 13 i snitt. |
|
Back to top |
|
 |
stenex Rutinert
|
Posted: 06.05.2012 19:54 Post subject: |
|
|
Det var vel rett i overkant av 12000 på Stabæk-kampen. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.05.2012 19:55 Post subject: |
|
|
12 143 mot Stabæk. Og et snitt på 12 667.
Spent på hvor mange som kommer på 16. mai. I fjor var det vel den første gangen at tilskuertallet på 16. mai er lavere enn antall sitteplasser. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.05.2012 22:17 Post subject: |
|
|
Det så ut til å være en del mindre folk mot Stabæk, selv om oppgitt tall var litt som på de foregående kampene.
Stemmer at det var første gang med færre tilskuere enn antall plasser i fjor ja. Ville vel kanskje anta at det blir fullt i år, hvis det er litt mer som i gamle dager at folket i større grad samler seg om noen få kamper som er bedre besøk enn resten. |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 07.05.2012 02:04 Post subject: |
|
|
Er det grunn til å "frykte" 17-18.000 på 16.mai i år? Ja, jeg vet at det har vært smekkfullt på gamle 16.mai-kamper der snittet har vært langt under 10.000, men lell. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.05.2012 08:31 Post subject: |
|
|
Klart det er mulig slik ting har blitt. Det var jo år på 90-tallet hvor det var godt under 20.000 på 16. mai også, men som det ble påpekt var i fjor første gang at det var færre tilskuere enn plasser (20.700/21.100) siden nystadion var helt ferdig. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.05.2012 10:58 Post subject: |
|
|
Jeg blir svært overrasket om det blir færre i år enn det var i fjor poengfangsten tatt i betraktning. I fjor hadde vi 7 poeng på 6 kamper før 16. mai. Riktignok hadde vi vunnet to på rappen mot Vålerenga og Molde rett før. Nå har vi allerede 15 poeng på 7 kamper, og kan fort ha 18 poeng på 8 kamper før 16. mai. Det burde tale for at publikum viser sin besøkelsestid. Skal kjøre min første runde med telling i kveld en gang. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 10.05.2012 09:31 Post subject: |
|
|
Har du gjort noen telling til 16.mai kampen enda Kjello? Ser det begynner å tynnes ut nå, mange seksjoner som bare har mellom 1-25 ledige seter på seg. Men jeg aner jo ikke hvordan salget pleier å gå fremover, det er jo 6 dager igjen.  |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 10.05.2012 14:35 Post subject: |
|
|
På de åpne feltene er det 5 863 ledige billetter.
Hvor mange ledige det eventuelt er på Russefeltet, Kjernenfeltet, VIP og bortefeltet er vanskelig å si. I tillegg er felt RB på nedre Adidas lukket. Normalt ligger det en reklamebanner der, men i fjor så ble den brukt av Russen på 16. mai. Og jeg vil tro at det er tilfelle i år også.
Jeg regner med at Hønefoss kommer med rundt 100 mann. Og jeg regner med rundt 1000 ledige billetter på de andre feltene jeg nevner. Da ender jeg opp med ca 7 000 ledige billetter.
For min del så syns jeg det er skuffende. Men det er jo fremdeles 6 dager igjen til kampdag. Og forhåpentligvis kan seier på søndag booste salget mye.
Alt under fjorårets tall er enormt skuffende. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 10.05.2012 15:23 Post subject: |
|
|
Triste greier. Greit at Rosenborg ikke har hevdet seg i europa de siste åra. Men de fleste som var med på storhetstiden er da fortsatt i live, ånder man ikke fotball i Tr.heim? Litt rart med tanke på at det er by med kun èn klubb (skikkelig klubb), og at det er det største laget i Norge. Men, kanskje et seriegull og en god omgang i Europa League i år får folk til å "våkne" igjen? |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.05.2012 18:27 Post subject: |
|
|
Det var en klok mann i RBK som sa en gang at folk betaler ikke for å komme og se på innkast. Om man klarer å tolke dette litt utenfor det bokstavelige: Kan det ligge noe der? _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.05.2012 18:56 Post subject: |
|
|
Noe kan ligge der. Det meste ligger i andre årsaker. Det var mange innkast i 2005, 2006, 2007 og 2008 også.
Selv noen færre innkast høsten 2010 endret ikke den nedadgående trenden det minste.
Last edited by kristobal on 10.05.2012 18:58; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 10.05.2012 18:58 Post subject: |
|
|
Drar fra Namsos for å se denne kampen med 3-4 kompiser på mandag. Tipper at det blir over 20. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 10.05.2012 19:00 Post subject: |
|
|
Well done lads!
Tror forresten ikke at fengende flott fotball hadde gjort nå med det. Først er det klaging av søndagskampen kl.20 (ikke at jeg liker den heller), at da blir det så seint for mange. Men når den går kl 18.00 Fredag så kommer det enda mindre folk. Generelt gir bare folk faen.
Uansett flott ball eller ikke, så lenge det blir seier så er jeg happy.  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.05.2012 20:00 Post subject: |
|
|
Det hadde vært enda morsommere om du faktisk hadde innkaststatistikken, kristobal. Nå var du bare småvittig.
Jannesbart: Folk gir blaffen. Skal man bare gi blaffen i å prøve å snu litt på det?
Tallenes tale sier lite eller ingenting om årsaker. Kristobal og andre som peker på tv-dekning og generell nedgang i tallene for TL har selvfølgelig noen poenger, men spørsmålet er om man bare skal gi opp eller prøve å snu på det.
Hvorfor vil folk se/ikke se fotball på Lerkendal? Hvem kan man eventuelt klare å påvirke til å komme og hvordan må eventuelt tilbudet presenteres?
Vet at de jobber med det på brakka, og håper de finner noen løsninger man har råd til å sette i verk.
Noe av vekstpotensialet ligger definitivt i å treffe vanskelig kvantifiserbare faktorer som følelser, opplevelser og identitet. Dette er ikke så mye matematikk, men mye markedsføring, psykologi og å skape underholdning, eller i alle fall en gimmick eller illusjon om det. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 10.05.2012 20:39 Post subject: |
|
|
Nei, nei, nei sjefen, selvfølgelig skal man ikke gi blaffen. Jeg ønsker at alle stiller opp. Det ideelle er at folk føler tilhørighet til klubben, at den er i kulturen og i blodet til folk. Det jeg ønsker er at man fyller Lerkendal til randen, og at folk er der for å se Rosenborg vinne, folk er der fordi fotballkamp er en event og ikke bare av det faktum at man skal bli underholdet. Når folk sier "nei, TL er så dårlig, møkkaliga. Jeg sitter istedenfor å ser på La Liga" da tenker jeg hvor ligger by om ikke nasjonalfølelsen. Nå følger jeg med engelsk fotball, rimelig hardt også. Noen sier at jeg ikke kan holde med et engelsk lag, samtidig som jeg holder med et norskt lag, da sier jeg "pi** off". Videre er jeg enig at TL ikke er i europa toppen, men som nordlending og nordmann er jeg forpliktet til å stille opp. Og jeg trives med det, og mener vi må gi før vi kan kreve.
Nå vet jeg at dette blir en ekstrem sammenligning, men bare with me a bit, hvem drar å se Bajen i Superettan fordi det er like morsomt som å se La Liga? Det er zip, men folk drar fordi det er innprentet i kulturen og de er en del av et fellesskap.
Tro hvor morsomt det blir hvis folk drar til Lerkendal for å støtte laget i tykt og tynt fordi det er en del av de, istedenfor å dra dit fordi det skal være en substitutt for verdensklasse fotball? Jeg ble utter disgusted når folk pep mot pause i både Sogndal og Stabæk, nå var det ikke slik at det vær et unisont publikum som gjorde det, men de som gjorde det forteller litt om holdningene til folk. Det var som en Chelsea fan (scum tho) skrev på youtube (ikke all fakta er rett, men han har et poeng)
"I remember when you for the first time in 14 years wasn`t able to win the league your "loyal" fans left at half time when you were 2-0 down in a clear winable game"
En kultur der folk stiller opp og støtter i tykt og tynt og er bak laget som om de skulle vært ute på banen der selv, og ikke "kun" for å bli underholdet...i det lange løp tror jeg personlig at det vil gi høyere tilskuertall over tid.
Beklager en noe lang post  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 10.05.2012 20:53 Post subject: |
|
|
Du tror altså at hvis folk føler de er en del av klubben, og klubben er en del av dem, er det potensiale for tilskuervekst. Det tror jeg også.
Jobben for klubbledelsen er å sende ut de signalene som trigger dette. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 10.05.2012 23:55 Post subject: |
|
|
Noen som vet hvordan Kjernen-salget ligger an? Ser det er dårlig ellers, men plutselig blir det fult der. Er kald og venter til 14./15. med å kjøpe, men må passe på at det ikke blir utsolgt
Kommer det 20.000 her er jeg fornøyd. I så fall ti 16.mai-kamper på rad med 20.000 +. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 11.05.2012 08:25 Post subject: |
|
|
Quote: | Er kald og venter til 14./15. med å kjøpe |
Finnes det noen logisk grunn til å vente? hehe |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 11.05.2012 08:44 Post subject: |
|
|
Gisp: Man skal selvsagt ikke gi opp, men jeg har pekt på utallige forskjellige momenter som har telt inn. Både før nedgangen slo inn og etterpå.
En skal i denne sammenhengen også ta inn over seg at det er dagens tilskuertall som er innenfor normalen i et 50-årsperspektiv, mens perioden vi nylig har lagt bak oss er helt spesiell.
Uten at det er lett å knytte dette direkte opp mot verken identitet, trønderandel, underholdningsverdi eller fasiliteter. Det er en kombinasjon av mange faktorer, og jeg heller mest til tankegangen jeg hadde før boblen sprakk - at TL på den tida var hypet til noe bedre enn det faktisk var - og at det over tid ikke kunne holde. Og finanskrisen er naturligvis en svært viktig faktor, sammen med folkevanene og trendene i tiden. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 11.05.2012 08:56 Post subject: |
|
|
Det er en haug grunner til at tilskuersnittet har sunket, masse har nok med hva Kristobal nevner, men jeg mener man alltid skal ævre forsiktig med å lene seg for mye på statistikk 50 år bakover.
Hype som Kristobal nevner stemmer nok mye. Men selv mener jeg at det ligger mer tyngde bak det en "hypen som sprakk". Det er snakk om en brutalt nivåsenking de siste årene, og det innvirker naturligvis stort. Det er ingen profiler igjen å snakke om, å glede seg til å se, etc.
Nett/tv-dekning. Man kan se alle kamper hjemme i sofan, på mobilen eller nettbrettet ute i skogen, etc. Man trenger ikke lenger å gå på stadion for å få med seg kampen. I tillegg har den teknologiske utviklingen avlet frem stillesittende generasjoner av mennesker. Det er ikke lenger samme kultur for å dra på kamp, eller dra steder i det hele tatt.
Billetter. Rosenborg har i mange mange år gitt bort mellom 2 og 3 tusen billetter gratis til hver eneste hjemmekamp, noe de nå har sluttet med. Snittet vårt har dermed automatisk sunket med 3 tusen uten at færre personer har kjøpt billetter.
Finanskrise. Dette er et søkt og gjettende punkt fra meg, men jeg tror at samarbeidspartnere, sponsorer og lokale bedrifter kjøpte langt flere billetter før finanskrisen kom, noe som er snurpet inn på når sparekniven ble tatt fram. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 11.05.2012 09:11 Post subject: |
|
|
Finanskrisen har gjort noe med folks og bedrifters pengebruk ja. Inntektsstrømmene i bedrifter som den jeg jobber i er jo utrolig lik hvordan utviklingen i fotballnorge var også.
Last edited by kristobal on 11.05.2012 09:11; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
|