View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 07.05.2008 20:09 Post subject: |
|
|
Etter min mening bør alle treninger holdes UTELUKKENDE på engelsk. Hamrèn kan vel snakke engelsk ganske godt? Kvarme kan godt ha en rolle i klubben med å hjelpe de fransk/spansktalende spillerne med å LÆRE ENGELSK, men han skal for pokker ikke være noen tolk. |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 07.05.2008 20:12 Post subject: |
|
|
Verken Kone, Traore, eller Konan virker å ha noen problemer med å skjønne engelsk. Førstnevnte er jo reneste tolken selv, og de to andre forstår nok fotballspråket på engelsk godt.
Men som sagt, det hjelper lite når absolutt alt blir sagt på trøndersk av Henriksen, og selv ikke direkte direktiver til de to sistnevnte virker å bli utført på engelsk. Det blir erstattet med vill og gjenntatt skriking av "Abdou, abdou, abdou" og "Didi, Didi, Didi"....Hvordan skal de skjønne direktiver av det? |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 07.05.2008 20:15 Post subject: |
|
|
Har du sett Konan og Traore i interjuer? Klarer jo faen ikke si annet enn "good match i very happy yes thank you" osv. Det er for dårlig etter et og et halvt år i klubben. Hadde jeg fått proffkontrakt med en afrikansk klubb (jeg kan ikke et ord afrikansk btw), så ville jeg virkelig ha kunnet snakke bedre afrikansk etter et og et halvt år der, enn Konan/Traore kan snakke engelsk etter et år her. Og engelsk er tross alt et ganske utbredt språk, også i afrika.
Og hvis du tar en titt på dagens rbktv-klipp, så følg med på Konan og beskjedene han ikke får med seg. Skremmende! |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 07.05.2008 20:19 Post subject: |
|
|
Det er en kjent sak at det er lettere å forstå språk enn det er å snakke det bra selv. Og det er heller ikke det største vokabularet som trengs for å gi enkle direktiver når det kommer til fotball. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 07.05.2008 20:20 Post subject: |
|
|
Som sagt, se på klippet. Se på interjuer, hvor spillerne åpenbart sliter med å skjønne akkuratt hva det er journalisten spør om. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.05.2008 20:20 Post subject: |
|
|
Jeg tror nok ikke Kona og Traore har noen problemer med å forstå enkle engelske ord og setninger som blir ropt ut på treningsfeltet. Problemet er nok heller at det som regel snakkes norsk på treningsfeltet, ikke engelsk. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 07.05.2008 20:22 Post subject: |
|
|
Det er vel heller ikke noen tilfeldighet at Fergusons høyre hånd/hjelpetrener i ManU har spansk som morsmål, enkelte av ManUs spillere snakker knapt et ord engelsk.
En klubb som Rosenborg, som har spillere med fransk og spansk som morsmål, eller et annet morsmål og som må snakke engelsk såsom Sappara, burde ha heltidsansatt en person som kunne deltatt på alle treningene som tolk, samt hatt ansvar mht. integrering når nye spillere ankommer klubben (norske såvel som utenlandske). Denne personen burde behersket både fransk og spansk i tillegg til engelsk, og kunne foran hver trening ha fått en liten briefing av trenerne og deretter simultanoversatt/briefet de utenlandske spillerne under treningen når de ikke forstår det treneren sier på engelsk, som burde vært klubbens arbeidsspråk når det trenes/spillermøter etc.
RBKs integreringspolitikk, eller mangel på sådan, ser dessverre ut til å være mye den samme som i Norge ellers, dvs. at man sier integrering men mener assimilering. Integrering innebærer at man møtes på halvveien, og at man har en visjon om at det som skapes sammen skal bære preg av den enkeltes opphav/kultur/fotballkultur/idrettskultur. Om en tar en spiller fra latin-Amerika, noen afrikanere, en øst-Europeer, samt en finne, en svenske, en danske og innimellom en Kanadier eller tysker, så blir det en lapskaus som neppe smaker som Trøndersodd a la Eggen. Denne visjonen har RBK tydeligvis aldri hatt, og treningene som er vist på RBK-TV er så pedagisk tragiske at det hadde vært bedre om fansen ble forskånet for å se hvordan RBK jobber for å bli en topp 30 klubb i Europa.
En kan jo trekke paraleller til NTNU eller andre institusjoner med internasjonale målsettinger. Skulle f.eks. NTNU eller Statoil-Hydro rekruttere utenlandske studenter/professorer eller forskere/ledere med krav om at først settes de på norsk-kurs, og deretter så skal de jobbe i en organisasjon som utelukkende anvender norsk som arbeidsspråk?
Eguren og Lago ble satt på norskopplæring når de kom til klubben (med stort oppslag i Adressa om at nå tok RBK integrering på alvor). Vi ser hvor Eguren er i dag, og en kan spekulere i hvor mange flere poeng RBK hadde tatt om Lago hadde spilt fast i 2006 og 2007 i stedet for Basma/Koppinen/Kvarme. I tospann med Riseth eller Basma - som har fart - så hadde han sikkert spilt brukbart. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 07.05.2008 20:23 Post subject: |
|
|
Det er også et veldig stort problem ja. Men jeg mener helt oppriktig at Konan/Traore har for dårlige engelskkunnskaper. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 07.05.2008 20:52 Post subject: |
|
|
Roy Miller har lært seg norsk han.
Tror ikke det er bra for språkutviklingen at det er tre ivorianere samlet. De snakker fransk seg imellom og da er de vel fornøyde inntil de skal til den større klubben de drømmer om.
Tyrkerne her på Saupstad snakker også gebrokkent norsk selv om de er født og oppdratt her. Seg imellom går det på flytende tyrkisk, selvfølgelig. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.05.2008 20:56 Post subject: |
|
|
I Liverpool er det en god del spansktalende spillere ,men det er forbud mot å bruke annet en engelsk på treningsfeltet/garderoben. Det burde vært innført i Rosenborg også og det vil si at all komunikasjon på treningsfeltet skal foregå på engelsk. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2008 20:59 Post subject: |
|
|
Det er jeg hel enig med deg i Keenoir, Ivorianerne hadde garantert lært seg engelsk hurtigere hvis man hadde satt forbud mot fransk og hvis engelsk hadde vært språket man brukte på trening. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.05.2008 21:01 Post subject: |
|
|
Det hadde det vet du ,men også det norske spillerne skulle blitt påbudt å snakke engelsk. Da ville gruppa blitt mer samlet tror jeg og alle ville blitt en del av en større gruppe istedenfor flere små klikker. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.05.2008 21:04 Post subject: |
|
|
I England vil man sette språkkrav til innvandrende (fotballspillere):
- Var det mål, Carlos, ja eller nei?
- Ja, mumlet argentineren.
- Var det straffe, ja eller nei?
- Jejejeje.
- Så du er fornøyd?
Tevez tok en råsjans.
- Nei, nei.
For å få innvilget arbeidstillatelse må man blant annet gjennom en engelsktest, som inngår i et poengbasert system der hensikten er å redusere antallet innvandrere til England med rundt 20 000 i året. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 07.05.2008 21:05 Post subject: |
|
|
Akkuratt den artikkelen jeg hadde i hodet når jeg begynte å klage på spillernes språkferdigheter her i Rbk. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 07.05.2008 21:06 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Det hadde det vet du ,men også det norske spillerne skulle blitt påbudt å snakke engelsk. Da ville gruppa blitt mer samlet tror jeg og alle ville blitt en del av en større gruppe istedenfor flere små klikker. |
Det er ingen dum ide i det hele tatt, og den er jo fullt gjennmførbar.
Når det er sagt så ser jeg ikke for meg at det kommer til å skje |
|
Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 07.05.2008 23:42 Post subject: |
|
|
PIN-kode wrote: | Hadde jeg fått proffkontrakt med en afrikansk klubb (jeg kan ikke et ord afrikansk btw), så ville jeg virkelig ha kunnet snakke bedre afrikansk etter et og et halvt år der, enn Konan/Traore kan snakke engelsk etter et år her. |
Traoré snakket ellers helt fin europeisk ved juletider, så du hadde fått jobbe med afrikansken din.
(Fransk er forøvrig også et ganske utbredt språk - også i Europa) |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.05.2008 01:48 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | De snakker fransk seg imellom og da er de vel fornøyde inntil de skal til den større klubben de drømmer om. |
Fælt, ikke sant, at disse afrikanerne Kone, Konan og Traore har ambisjoner om å spille på et enda høyere nivå enn RBK i karrieren sin? For det hadde jo ikke gode trøndere som Vegar Heggem, HM Brattbakk, Ståle Stensaas, Bjørn Tore Kvarme, Steffen Iversen, Kåre Ingebrigtsen, Rune Bratseth osv? |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 08.05.2008 01:54 Post subject: |
|
|
Ja, fæle folk. Ville virkelig satset på Tippeligaen altså om jeg var dem.  _________________ Rock. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.05.2008 02:02 Post subject: |
|
|
Å se treningsklippet på RBK-TV er rystende nyheter for en som ikke har mulighet til å følge klubben og treningene på nært hold. Den sportslige ledelsen har åpenbart ikke skjønt eller oppdaget at RBK de siste årene har rekruttert store deler av stallen sin fra land og språk et stykke bortenfor Heimdalsmyra.
Tviler på at verken Sapara, Kris, Miller, Pelu, Lago, Traore, Kone eller Konan behersker trøndersk ennå. Kommer neppe til å bli det heller.
Skal RBK ha noen som helst forhåpning om å få maks ut av importene sine, må det jo ledes slik at spillerne skjønner instruksene. Da må det ledes på fotball-engelsk. Men Henriks leder fortsatt treningene sine på kav trøndersk. Vanvittig. |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 08.05.2008 03:19 Post subject: |
|
|
Ikke uenig, men svensken i Stabæk snakker jo ren skånsk på treningene, med noen fremmedspråklige utlendinger der også. Han ser ut til å gjøre seg forstått han også, og skåning er ikke akkurat Sveriges letteste dialekt det heller. _________________ Rock. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 08.05.2008 08:14 Post subject: |
|
|
En ting er å forstå norsk, noe annet er å forstå enkelte norske dialekter. Kjenner en kar i england som prøver å lære seg norsk og forstår en del. Derimot forsto han knapt et ord når snakket med bergenserne når han var i Bergen på Brann - Everton. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.05.2008 14:44 Post subject: |
|
|
Var sak i Dagbladet i dag om språkforvirring i norsk fotball generelt, RBK og Stabæk spesielt. Skutle mener løsninga med instruksjoner og spillermøter på norsk ispedd engelske avbrudd funker bra. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 08.05.2008 14:58 Post subject: |
|
|
Det er jo ikke akkurat noen bombe at Skutle sier at alt funker bra iRbk, vi gjør det best på vår måte  |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.05.2008 00:43 Post subject: |
|
|
Andelen utlendinger i RBK bør på relativt kort sikt, ned. Språkproblemene er en ting, mentalitet er en annen. Samhandlig er avhengig av god kommunikasjon og noenlunde felles oppfattelse av fotball etc. |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 11.05.2008 01:05 Post subject: |
|
|
Det du prøver å si er at man må gjøre noe med språkproblemer, mentalitet og samhandling. Å redusere andelen utlendinger vil kanskje ha ønsket effekt, jeg vet ikke, men jeg er overbevist om at det finnes andre måter å løse slike problemer på også. Første skritt er vel som vanlig å anerkjenne at man har et problem. |
|
Back to top |
|
 |
|