View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2006 10:44 Post subject: Fotballstreik |
|
|
Som noen helt sikkert har fått med seg, kan det bli fotballstreik lørdag.
NISOs hovedkrav er:
▪ Etablering av kollektiv karriereavbruddsforsikring finansiert av arbeidsgiverne
▪ Rett til Ã¥ velge det arbeidsutstyret som gjør spillerne best skikket til Ã¥ utføre sin jobb.
▪ Terminliste skal fastsettes etter drøftinger med NISO.
▪ At spillerne skal ha en minstelønn som er tilpasset stillingsbrøk og arbeidsoppgaver i den enkelte idrett.
▪ For NISOs medlemmer i Tippeligaen og Adeccoligaen utbetaler medlemsbedriftene 2 % av samlede mediainntekter til NISO. Inntektene skal brukes til Ã¥ etablere gode kollektive ordninger som utdannings- og senskadefond.
Les mer:
- Fotballrunden i fare
- Toppspillere truer med fotballstreik
- Yrkesskader viktigst for NISO
- Brudd i forhandlingene med NHO |
|
Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 23.05.2006 11:45 Post subject: |
|
|
Jeg må si at dette er krav som burde ha blitt innfridd for lengst. Støtter dette
Det som dessverre er synd, er at dommerne må se lenge etter like gode arbeidsforhold. _________________ 4-4-3 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2006 19:17 Post subject: |
|
|
- Nå er det mekling fra onsdag, og jeg håper partene kommer til enighet. Men klarer de ikke det, er dette en sak det er verdt å streike for, sier Basma.
Les mer: - Sitter gjerne streikevakt |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 23.05.2006 22:34 Post subject: |
|
|
"Assistenttrener i RBK, Knut Tørum, mener det blir galt å ofre en serierunde på grunn av streik. - Jeg har forståelse for at spillerne kjemper for rettighetene sine, men det er unødvendig å sette en serierunde i fare. Det er dumt for spillerne, klubbene og publikum, sier han."
Pøh. Ja, det er kjedelig hvis det skjer, men nå tuller Tørum. Skal man kun streike når det ikke er kamp, da..? |
|
Back to top |
|
 |
erlendmf Rutinert

|
Posted: 23.05.2006 22:58 Post subject: |
|
|
trening. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 24.05.2006 08:47 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke sikker på at folk som tjener mange milioner i året vil få en unison støtte i folket for å streike, sjøl om noen av kravene forsåvidt er rimelige. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 24.05.2006 10:29 Post subject: |
|
|
Det er et lite mindretall som tjener flere millioner i året... _________________ 4-4-3 |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 24.05.2006 10:30 Post subject: |
|
|
Jeg forstår godt at man kan streike på trening, men å komme med uttalelser i sjangeren "man må holde seg for god til å streike på kamp", synes jeg ingenting om. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 24.05.2006 19:58 Post subject: |
|
|
HeiaVincent wrote: | Det er et lite mindretall som tjener flere millioner i året... |
Men hvem bryr seg om de andre streiker? _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 24.05.2006 23:38 Post subject: |
|
|
Dags wrote: | Men hvem bryr seg om de andre streiker? |
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at de som tjener millioner (de eneste du antar folk er interessert i å se) faktisk streiker, men at motivet har å gjøre med alle. Det burde ikke være vanskelig for folk å forstå at selv om en del av de streikende sitter godt i det økonomisk kan streiken bedre forholdene for mange andre. Det er med andre ord ikke bare de etablerte toppspillerene man skal ha sympati med i en slik streik. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.05.2006 23:51 Post subject: |
|
|
webred diskuterer også streiken:
http://www.kjernen.com/
webred er såvidt innom noe jeg også har lurt på - hvilken forsikringsordning er det egentlig de kjemper for? Ønsker de en ordning hvor en fotballspiller som blir fotballinvalid skal kunne leve av forsikringsutbetalinger resten av livet eller bare sålenge spilleren hypotetisk sett kunne levd av fotball? |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 25.05.2006 14:36 Post subject: |
|
|
torerik wrote: | Dags wrote: | Men hvem bryr seg om de andre streiker? |
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at de som tjener millioner (de eneste du antar folk er interessert i å se) faktisk streiker, men at motivet har å gjøre med alle. Det burde ikke være vanskelig for folk å forstå at selv om en del av de streikende sitter godt i det økonomisk kan streiken bedre forholdene for mange andre. Det er med andre ord ikke bare de etablerte toppspillerene man skal ha sympati med i en slik streik. |
Det har vel alt med saken å gjøre. Hvem bryr seg om Løv-Ham og Askers damelag streiker? Bortsett fra den harde kjernen av fansen. Hvor mange dårlig betalte fotballspillere er organisert gjennom NISO? Vi snakker om Tppeligaen, 1. div og Toppdiv for kvinner.
Det jeg hevdet var at godt betalte Tippeligaspillere neppe vil få mye sympati hos folket for å streike. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 25.05.2006 19:41 Post subject: |
|
|
Dags wrote: | Det har vel alt med saken å gjøre. Hvem bryr seg om Løv-Ham og Askers damelag streiker? Bortsett fra den harde kjernen av fansen. Hvor mange dårlig betalte fotballspillere er organisert gjennom NISO? Vi snakker om Tppeligaen, 1. div og Toppdiv for kvinner.
Det jeg hevdet var at godt betalte Tippeligaspillere neppe vil få mye sympati hos folket for å streike. |
OK: Jeg har ikke satt meg inn i saken ut over et par løse samtaler og noe skumlesing; men slik jeg har forstått det gjelder vel en eventuell avtale alle profesjonelle fotballspillere, ikke bare toppspillere? Er ikke det litt av poenget, at man skal trygge framtiden for de som blir skadet før de når helt fram? |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 25.05.2006 20:30 Post subject: |
|
|
Såvidt jeg skjønte skulle avtalen gjelde NISO sine medlemer, og de fleste av dem som er organisert gjennom NISO har høye lønninger. De har jo skadeforsikring, det er bare at de vil ha en som er mye bedre. Mye bedre enn det som er vanlig i arbeidslivet ellers. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 26.05.2006 03:27 Post subject: |
|
|
Dags (eller noen andre for den del), har du noen pekere til informasjon om hva slags forsikring hvem har nå, og hva slags forsikring hvem evt. får? |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 26.05.2006 10:49 Post subject: |
|
|
I hovedavtalen mellom NISO og NHO står følgende om forsikring.
§ 10 Forsikringer
Arbeidstakere skal ha forsikringsordninger som er tilfredsstillende for både arbeidstaker og arbeidsgiver, herunder lovbestemt yrkesskadeforsikring og reiseforsikring i forbindelse med reiser der dette er aktuelt.
Det er arbeidstaker som tegner disse forsikringene, således vil disse kunne variere fra klubb til klubb. NISOs krav i forhandlingene er at det innføres en felles avtale for samtlige spillere i Tippeliga, 1 divisjon, ishockey og håndball. Denne avtalen vil være bindende for klubber tilsluttet NHO. Slik det normalt sett er i arbeidslivet ellers vil også arbeidstakere (Spillere) som ikke er tilsluttet NISO få denne avtalen. Hvordan dette er tenkt løst for klubber som ikke er tilsluttet NHO vet jeg ikke. Men siden Norsk Toppfotball er en del av forhandlingspartene vil nok en eventuell avtale også bli gjeldende for disse, men dette er kun min refleksjon rundt akkurat dette.
Norske idrettutøvere som i dag er arbeidstakere i klubber har ingen automatisk rett til yrkesskadeerstatning. Det finnes en høyesteretts dom (se linker nedenfor) som konkluderer med at spillerne må ta den risikoen det er å kunne utsettes for skade uten å ha rett til erstatning. Ellers i arbeidslivet er det normalt at en vil få tilkjent yrkesskadeerstatning ved skader/sykdom påført i arbeidssituasjon.
Dagens forsikringer er rene skadeforsikringer som ikke gir rett til yrkesskadeerstaning. Den ordningen som ønskes innført vil så vidt jeg vet begrenses oppad til en karriereslutt ved fylte 35 år, så det er ikke snakk om utbetalinger resten av livet.
NISOs krav er en følge av ovennevnte høysterettsdom for å sikre det som andre arbeidstakere har som en selvfølge, fotballspilere skal betale skatt, inkl avgift til folketrygden, men får ikke de samme rettigheter som andre arbeidstakere!
http://www.dagbladet.no/s...29315.html
http://www.dagbladet.no/s...88308.html _________________ Svart og hvit for alltid!
Last edited by ace on 26.05.2006 15:55; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.05.2006 10:54 Post subject: |
|
|
Takk ace. Hvis det du skriver er riktig så er jo dette rimelige krav. |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 26.05.2006 12:17 Post subject: |
|
|
http://www.dagbladet.no/s...67262.html
Tre hovedpunkter
Også onsdag møttes partene, men bare til et innledende møte for å få krav og tilbud på bordet.
- Det er tre hovedområder i meklingen, men også noen småting. Det blir først reell mekling i dag, sier Lunde.
Her er hovedpunktene for meklingen:
• Niso krever en ny forsikringsordning for utøverne, som går utover den vanlige yrkesskadeforsikringen. Det er anslått at en slik forsikring koster hver klubb 180 000 kroner.
• Krav om to prosent av mediainntektene, som skal gå til spillerne via fagforeningen.
• Utstyrstvang må oppheves, utøvere skal i større grad selv få velge for eksempel hvilke sko som benyttes i trening og kamp.
Dette er krav Norsk Toppfotball vegrer seg mot å innfri.
- Fristen går ut ved midnatt, og hvis det blir streik så er det serierunden til helgen som rammes, sier Lunde. |
|
Back to top |
|
 |
Brakka Rutinert
|
Posted: 26.05.2006 21:19 Post subject: |
|
|
Lite som tyder på at partene blir enige. Det har ikke gått framover siden de begynte, så det skal mye til for at dette løser seg. Men det må da vel gå ann å komme til en løsning! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.05.2006 21:20 Post subject: |
|
|
Håper dem kan mekle på overtid i natt, da. |
|
Back to top |
|
 |
Brakka Rutinert
|
Posted: 26.05.2006 21:41 Post subject: |
|
|
Hvis det blir streik rammes jo alle TL-klubbene bortsett fra FFK, Sandefjord og Lyn.
Er usikker, men hvis Sandefjorg og Lyn skulle ha møttes i morgen, da alle de andre lagene er tatt ut i streik, hadde de da spilt? |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.05.2006 21:43 Post subject: |
|
|
Nei, NFF har bestemt at alle kampene skal utsettes slik at det blir lik konkurranse. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 26.05.2006 22:59 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Håper dem kan mekle på overtid i natt, da. |
Det kommer som regel en løsning i siste liten eller på overtid. Dette er et spill hvor det er om å gjøre å gi seg sist. Man prøver å få motparten til å komme med innrømmelser, men til syvende og sist må som regel begge parter gi seg på et eller annet pkt. Men vi får bare krysse fingrene og håpe at det løser seg. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.05.2006 23:06 Post subject: |
|
|
Ble meldt bevegelse i riktig retning på NRK nå. Det ordner seg nok. |
|
Back to top |
|
 |
Balder Proff

|
Posted: 27.05.2006 00:10 Post subject: |
|
|
Det ordnet seg ja...
Fotballstreiken er avverget etter at Niso og NHO har godtatt meklingsmannens skisse.
http://www.fxt.no/tippeli...646718.ece _________________ "If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever." |
|
Back to top |
|
 |
|