English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Ukraina
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 30.05.2010 15:13    Post subject: Norge - Ukraina Reply with quote

Er i Oslo på onsdag, så tror sannelig jeg benytter anledninga til å overvære min første landskamp...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 13:22    Post subject: Reply with quote

Får håpe Demi og Per får starte, slik at interessen og prisen øker for Demi. Per vil være god som indreløper i 4-5-1 viss Drillo velger den formasjonen. Mitt tips: 1-1.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 14:46    Post subject: Reply with quote

Tipper vi kommer til å løpe over et umotivert Ukraina.

Dette er en typisk kamp der Drillos kan finne på å vinne 3,4 - 0. Håper Skjelbred får tillit fra start og at han nok en gang kan bevise at han er en av norges beste indreløpere når han får spille i et system som fungerer offensivt.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 16:10    Post subject: Reply with quote

Ja, 4-5-1 är ett otroligt offensivt system. Sverige spelade med det dysfunktionella 4-2-3-1 och gjorde fyra mål mot Bosnien som är ett mycket starkare lag än Makedonien.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 17:54    Post subject: Reply with quote

I Drillos stil vil Skjelbred som indreløper innvolveres mer sentralt og han vil ikke være en breddeholder. Han slipper også å legge seg bredt når vi forsvarer, for det vil høyrekanten gjøre. Det passer ham bedre.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 18:03    Post subject: Reply with quote

Ja, han har mange av de egenskapene Drillo ser etter når han velger spillere til indreløperrollene i systemet sitt. Litt kjipt forøvrig at ingen av lagene vi møter denne gangen er VM-klare, men de som skal til Sør-Afrika er vel mest hypp på å møte hverandre. Ukraina kom jo helt til kvartfinalen i 2006, og selv om mange av spillerne er skiftet ut siden det så er de et lag med et vanvittig potensiale som spiller flott når de er på sitt beste.

Drillos oppskrift er vel som vanlig å spille veldig strukturert og soneorientert i forsvar, og å utnytte ubalanse hos motstanderen framover når denne skapes, og nekte dem å gjenvinne den. Det er dette som er kjernen i Drillos fotballfilosofi, selv om mange uten forståelse vil si at lange baller og kjedelige kamper er det som kjennetegner stilen hans.

Vi har møtt Ukraina to ganger siden de ble en selvstendig nasjon, dette var i den miserable kvalifiseringen til VM i 2002. Hjemme på Ullevaal ble det tap med 0-1 og i Kiev ble resultatet 0-0. Skal vi endelig lykkes med å score på Ukraina i dag?
abjoern
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 18:10    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Ja, 4-5-1 är ett otroligt offensivt system. Sverige spelade med det dysfunktionella 4-2-3-1 och gjorde fyra mål mot Bosnien som är ett mycket starkare lag än Makedonien.

Storey, dette er vel tredje eller fjerde gangen jeg må forklare hva jeg mente da jeg skrev at Hamrèn brukte en dysfunksjonell 4-2-3-1, men la gå.

For det første har jeg aldri skrevet at 4-2-3-1 generelt sett er en dysfunksjonell formasjon. Det er vel en av de mest brukte formasjonene for tiden. Det jeg derimot mente var at Hamrèns 4-2-3-1 i Rosenborg med de spillerne han valgte å bruke til de rollene han valgte å forme - ikke fungerte offensivt. Bruken av Skjelbred på kant er bare et eksempel på dèt.

For det andre, når jeg skriver at Skjelbred blomstrer som indreløper i et system som fungerer offensivt, tar jeg ikke stilling til hvor offensivt dette systemet er i forhold til andre systemer. Når jeg bruker ordet system sikter jeg til det spesielle systemet som Drillo bruker og ikke den generelle formasjonen som systemet er underlagt. Drillos 4-5-1 er selvfølgelig en formasjon som har et defensivt tyngdepunkt. Likevel synes jeg det er tydelig at Drillo har valgt en blanding av spillertyper til de ulike rollene som gjør at Drillos system har fungert bedre i den offensive delen av spillet enn Hamrèns system i Rosenborg.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 18:28    Post subject: Reply with quote

For øvrig, etter å ha sett nærmere på troppen til Ukraina, innser jeg at dette kan bli ganske tøft. Det er uten tvil et godt lag Norge møter, som også slo Romania 3-2 siste kamp. Fikk inntrykk av at det var mannefall til kampen mot Norge, men det er hovedsakelig Sjevtsjenko som har meldt forfall. Ellers kommer de med spillere som Chygrynskiy, Tymoschuk og en haug med folk fra Dynamo Kiev og Shaktar Donetsk som vi alle vet holder høyt nivå.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 02.06.2010 18:41    Post subject: Reply with quote

I tilegg til Sjevtsjenko magler også Vovorin, så da er det vel i beste fall det noramle tredjevalget som spiller spiss. Ikke det at det trenger å være en dårlig spiller selvsagt, men sammenlignet med de to han spiller i stedet for.

Ved nærmer ettertanke, 3.valget kan vel fort være en viss Artem Milevisky, og det er slett ingen dårlig spiss - snarer tvert imot.
Jonas
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 18:50    Post subject: Reply with quote

Milevisky mangler også om jeg ikke tar helt feil.
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:22    Post subject: Reply with quote

Sitat fra kampen: "Moa vil ha den i bakrom"

...

Jeg er ganske fordomsfri, men håper vi slipper å se akkurat det på TV.
Søtvatten
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:35    Post subject: Reply with quote

Oi, oi, oi Knudsen! Kjempetabbe. Blir det tap da Drillo?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.06.2010 20:41    Post subject: Reply with quote

Hvis det blir tap er vel VG-overskrifta innlysende: Hundre og ett ute for Drillo.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
joakleis
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:43    Post subject: Reply with quote

Ligger an til tap dette ja, til tross for at Norge har hatt en del muligheter. Men Moa og Huseklepp er jo ikke i nærheten av å være gode nok målscorere på dette nivået.

Stor tabbe av Knudsen, som beviser at også han har sine klare svakheter. Føler meg rimelig trygg på at Jarstein hadde tatt den enkelt.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 02.06.2010 20:44    Post subject: Reply with quote

TAF wrote:
Sitat fra kampen: "Moa vil ha den i bakrom"

...

Jeg er ganske fordomsfri, men håper vi slipper å se akkurat det på TV.

Tja, det spørs vel om det er noen av spillerne der ute som er tilbøyelig til å begynne å synge "Oha, I love you, Moa!", det. Razz
Hedning
Legende

PostPosted: 02.06.2010 20:50    Post subject: Reply with quote

Ingen av rbk-spillerne gjorde noen gode innhopp i dag desverre.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:51    Post subject: Reply with quote

Skulle vel definitivt vunnet denne kampen, men dårlige touch på den siste tredjedelen forhindret en tomålsledelse til pause. Et par av de sjansene skulle vel til og med de fleste her på forumet pisset i mål. Forøvrig elendig innhopp av Skjelbred i en litt dalende norge-periode.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:58    Post subject: Reply with quote

Ganske så utrolig sjansesløsing av Norge. Huseklepp, Gamst, Riise, Moa, Hangeland, Wæhler og ikke minst Brenne bommet på til dels store sjanser.

Ciljan kom aldri inn i kampen i dag, dessverre. Demidov på midten bidro kun med feilpasninger og kjeft.

Jeg synes egentlig det er helt greit at hjemmestatistikken røk. I likhet med Rbks rekker uten tap synes jeg det blir altfor mye mas om dette i media og blant de involverte. Det er spillet utpå her og nå som teller. Dessuten liker jeg ikke fokuset på å unngå tap. Etter min mening handler fotball om å vinne kamper. Seier er pari, sa vel Eggen en eller annen gang.
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 20:59    Post subject: Reply with quote

Skjelbred ble bare løpende imellom ja, og Moldskred så vi vel nesten ikke noe til? Og Demidov viste vel ikke imponerende pasningstrygghet heller. Men nå kom jo alle tre (kanskje unntatt Skjelbred) inn når vi begynte å få dårlig tid og raknet litt i liminga.

Men den sjansen til Simen Brenne... å klare å hofte ballen over på åpen kasse to meter foran mål er ganske godt gjort. Ser for meg overskrifter av typen "Simen brenner sjansen" og lignende.

EDIT: "Seier er pari"-uttalelsen ble i hvert fall sagt på spillermøtet før hjemmekampen mot Real Madrid i 1997.
Wannebo
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 21:05    Post subject: Reply with quote

Synes ikke det er noe å grave seg ned for. Norge spiller veldig bra til tider, og spesielt i første omgang da Gamsten brenner to enorme sjanser. Litt dårligere tempo i andre omgang, og med alle skuddene Ukraina hadde var det vel bare et spørsmål om tid før det ble resultat ut av det. Bare synd at Knudsen ikke bokset ballen ut istede for å forsøke å holde.

Moldskred var direkte dårlig, men til hans forsvar kan det ikke forventes at han skal komme inn og snu kampen i sluttminuttene. Skjelbred synes jeg også var ganske middelmådig, han ble mest springende i mellomrommet uten å få ballkontakt. Demidov visste jeg ikke var på banen før et minutt før slutt, og det sier vel sitt.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 22:08    Post subject: Reply with quote

+ Norge skaper mange sjanser.
+ Noen av disse er veldig store.
+ Backfirereren fungerer utmerket.
+ Ser vi bort fra dagens keepertabbe har vi kun sluppet inn ett mål på de siste fem landskampene.
+ Hangeland har blitt et riktig bra offensivt våpen.

- Drillo taper for første gang på Ullevaal siden 1991.
- Igjen er det en sur keepertabbe som ødelegger for oss.
- Når vi skaper så mye skal det være mulig å sette en eller to.
- RBK-spillerne var dårlige. Forventer ikke mye av Moldskred etter det han har vist de siste månedene, og Skjelbred var også dårlig.
- Dette laget mangler goalgettere.
- Fortsatt få tilskuere på kamp. Kan delvis forklares med at ingen av lagene er VM-klare og at onsdag er en litt usexy kampdag i hvert fall ikke for det kresne Oslo-publikummet som nær sagt aldri kjenner sin besøkelsestid.

...Men som Drillo selv sier, det hadde vært ti ganger verre om vi ikke hadde skapt sjansene i det hele tatt. Og når tapet først kom, er det greit at det skjedde i en treningskamp. Han sier seg også fornøyd, selv om det alltid er bedre å vinne enn å tape. At statistikken ikke betydde så mye for ham, det tviler jeg derimot mer på. Drillo er nok veldig glad i statistikker og tall.
v_olden
Veteran

PostPosted: 02.06.2010 22:32    Post subject: Reply with quote

Hvordan er prisene på billetter til landskamper? Er det ca samme pris som når vålerengen spiller?

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 02.06.2010 23:12    Post subject: Reply with quote

Et doergende kjedelig lag, men Drillo har da faatt resultater tidligere. Ingen oppfriskende spillere paa benken heller.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 02.06.2010 23:54    Post subject: Reply with quote

Denne kampen viser vel litt hvor landet ligger for Norge i øyeblikket, og det ser slett ikke dårlig ut, synes jeg. Vi kjører til tider over et rimelig undervurdert lag med flere toppspillere enn vi selv har, og er uheldige og litt udyktige som ikke vinner. Vi har bedre spillere i bakhånd enn noen av de som spilte nå, da tenker jeg spesielt på Jarstein (ja!), Tettey og Carew, og det vil nok hjelpe på en del.

Noen punkter:

- John Arne Riise er en meget bra fotballspiller med mange kvaliteter. Fotballforståelse er ikke en av dem.

- Bjørn Helge Riise er en etcetera, etcetera, se over. Men god nok som indreløper, energisk, og flink til å løpe i riktige rom.

- Moa er ganske mye dårligere enn John Carew.

- Huseklepp skaper en del på egenhånd, men roter det meste bort igjen.

- Hangeland herjer, men savner en god makker.

- Norge har mange gode indreløpere.

- Hauger mangler arbeidsradius internasjonalt.

- Norge mangler gode nok spisser bak Carew.

- Morten Gamst Pedersen er en klok spiller, og veldig viktig for laget.

- Jon Knudsen er flinkere til å få halvlette skudd til å se vanskelige ut enn til å holde helenkle skudd.
Wannebo
Veteran

PostPosted: 03.06.2010 00:10    Post subject: Reply with quote

Code:
                  Knudsen

Høgli - Wæhler - Hangeland - Riise

Riise - Grindheim - Hauger - Gamst - Huseklepp

Carew

Dette er nok det beste laget vi kan stille med. Forøvrig må Huseklepp vandre fremover på topp for å skape trussel i bakrommet rundt Carew.

Knudsen er, uansett hva gårsdagens kamp tilsier, Norges beste keeper. Selv om han ikke har de helt store ekstremferdighetene, er han en erfaren og god keeper.

Hangeland og Wæhler er et godt stopperpar, og Wæhler er i tillegg kjapp i føttene, så det er ikke krise hvis motstanderne har kjappe spisser. Høgli er stabil i spillet sitt, men har ikke de helt store ferdighetene offensivt, stødig defensivt. Riise er en internasjonal back, og kanskje vår viktigste spiller sammen med Carew.

Lillebror Riise har utviklet spillet sitt fra tiden i Lillestrøm, og begynner å bli en viktig brikke i Drillos 451-system, med sin ekstreme arbeidskapasitet og sine gode innlegg fra kant. Grindheim en "sliter" og et rivhjern på midten, men kommer også med gode konstruktive pasninger fra tid til annen.

Hauger er den spilleren som Drillo har mest tro på føler jeg, og har blitt gitt jobben på defensiv midtbane/sentral midtbane. Denne løser han godt med forløsende pasninger i alle retninger. Gamst Pedersen er blant våre beste spillere i form, og har en venstrefot som er langt over gjennomsnittet for en norsk spiller. Er også god på hodet, og er blant våre best dødballtakere.

Huseklepp er i utgangspunktet spiss, men vandrer over hele banen. Når han begynner å sette sjansene for alvor, da har Norge en stjernespiss. Huseklepp er den spilleren i Norge med de beste individuelle ferdighetene, og han er god til å time løp i bakrom. Carew er bankers på dette laget, og mer utdyping trengs vel ikke.

I bakhånd har Norge spillere som Helstad, Iversen, Demidov, Reginiussen, Jarstein, Skjelbred og Yttergård Jensen. Mange spillere å ta av, og jeg er optimistisk framfor høsten!

Last edited by Wannebo on 03.06.2010 09:56; edited 1 time in total
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb