|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SigveEdvardsen Senior
|
Posted: 13.12.2009 21:58 Post subject: Særoppgave: Generasjonsskiftet |
|
|
Jeg holder for tiden på med særoppgave om Rosenborg Ballklub, og jeg må ha med noe rundt generasjonsskiftet. Det hadde vært hyggelig om noen her hadde kommet med tanker rundt dette temaet, da jeg ikke vet så altfor mye om det.
Det gikk tid før dette generasjonsskiftet for alvor ble gjort. Når mener dere Rosenborg burde begynt å forberede de gamle spillernes avgang? Hvorfor skjedde det ikke? Fordi de som hadde ansvaret var redde for å bryte gullrekka? De ville la noen andre ta seg av det? Eggen? Hareide? By Rise var vel den første som begynte å ta dette på alvor, men hva skjedde så?
Har litt problemer med å finne info på området, så det hadde vært veldig hjelpsomt om noen kunne fortalt litt rundt dette, stilt kritiske spørsmål og kommet med gode svar. Noen som faktisk opplevde dette i en alder hvor man kunne få med seg alt. |
|
Back to top |
|
 |
Mowinckel Junior
|
Posted: 13.12.2009 22:51 Post subject: |
|
|
Er vel en ganske aktuell pågående debatt i Trener 2010 tråden. |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 13.12.2009 22:52 Post subject: |
|
|
Høres ut som en spennende oppgave du holder på med. Virker modent av deg, siden jeg regner med du bare går på ungdomsskolen. Mange som sier "jeg skal skrive om Manchester United" eller "jeg tar for meg Coldplay", men det de egentlig gjør er å hive inn masse standard-fakta om stiftelsesår/trofeer/spillerstall eller medlemmer/diskografi uten å reflektere rundt historien til det de skriver om. Så jeg synes det er bra at du går litt i dybden på for eksempel dette med forgubbingen og så revitaliseringen av Rosenborg.
Bra!
Så til saken. 90-tallet var preget av enorm suksess under èn lederskikkelse, legenden Nils Arne. Han hadde mye, omtrent alt, å si når det gjaldt den sportslige strukturen i klubben. Rundt årtusenskiftet, etter at Rosenborg hadde vunnet serien, stort sett overlegent, hvert eneste år siden 1992, ble situasjonen slik at Rosenborg kunne hente en hvilken som helst spiller fra andre Tippeligaklubber og alle spillerne var interesserte, fordi RBK var den soleklart beste klubben og også den eneste som jevnlig spilte i Europa. Rosenborg var således en naturlig mellomstasjon for unge spillere som ønsket seg opp og fram. Til og med John Carew spilte ca et år på Lerkendal. Rosenborg håvet inn store inntekter gjennom salg til utlandet (Heggem, Carew osv.) og spill i Champions League. Klubben hadde svært god råd, og dette benyttet de andre norske klubbene seg av, ved å presse opp prisene på unge spillere fordi de visste at Rosenborg kunne, og ville, betale. Spillere med begrenset (George) eller fraværende (Trondsen, Knutsen) suksess ble kjøpt inn for høye summer på 8-11 millioner kroner. År etter år viste det seg at de faste spillerne Hoftun, Skammelsrud, Strand, Berg og Mini var gode nok til å ta hjem gullet og prestere ute i Europa.
Eggen ble gammel og visste selv at han ikke kom til å være hovedtrener så mange år til, så han ble kanskje litt mer opptatt av å opprettholde suksessen på kort sikt enn å bygge et lag for de neste fem årene. De feilslåtte kjøpene av norske talenter, i kombinasjon med at svært få unggutter kom opp fra egne rekker (kun Winsnes de siste årene) gjorde at Eggen etterlot seg et godt, men litt gammelt mannskap til Hareide i 2002. Brattbakk hadde også kommet hjem, og i tillegg kom Riseth tilbake til Rosenborg før 2003-sesongen. Hareide-sesongen var meget god sportslig sett, og en spiller som Øyvind Storflor viste seg som en ung og fremadstormende spiller. Men så forlot Hareide klubben, og i årene som fulgte var det hyppige trenerskifter og generell mangel på kontinuitet og langsiktighet som var refrenget på ledersiden. I 2004 var det mange enkeltkamper der man så en spillergruppe som var merkbart eldre og tregere enn året før, og en del spillere virket frustrert over uroen i forhold til trenersituasjonen og det faktum at Rosenborg ikke hadde lyktes å verve unge friske spillere til nøkkelposisjonene i laget. Braaten, Storflor, Solli og Dorsin var på laget vel og merke, men to av de var vinger og alle fire varierte kraftig i takt med laget, og var aldri bærebjelker i laget, naturligvis ettersom mange av de andre var ti år eldre. Hoftun var fremdeles sjefen i forsvaret, indreløperne Strand og Berg vikarierte på sentral midtbane hvor man aldri klarte å finne Skammelsruds arvtaker, og der fremme var det halvgamle Johnsen og en Brattbakk på hell som skulle gjøre det.
Både Ola By og hans avløser for 2005, Perry, var assistentrenere som aldri burde fått lov til å bruke storklubben Rosenborg som arena for å tilegne seg sin første hovedtrenererfaring, men det var mye innavl på både spiller- og ledersiden. Begge disse to var svake og litt forsiktige karakterer, spesielt om man sammenligner dem med Eggen (kanskje litt urettferdig) og det var vanskelig å se noe klart mønster i det RBK holdt på med. 2005-sesongen ble en katastrofe med sjuendeplass i serien. Man skal gi ros for at en spiller som Skjelbred ble tatt inn i varmen, men man bør også kritisere Perry for at noen av spillerne, som Hoftun, ikke ble "faset ut" tidligere. Rosenborg mistet seriegullet, og i løpet av ganske kort tid var posisjonen som overlegen på spillermarkedet borte vekk. Spillere kunne like gjerne velge å gå til Brann, Vålerenga eller Viking. Men det positive med de dårlige, eller i hvert fall varierende resultatene, var at det ble lettere å gi Tettey og Skjelbred sjansen. De kunne jo ikke være verre enn de spillerne som tapte 2-5 for Start og 1-5 for Fredrikstad?
Med Høgmo og Tørum kom en mild pedagogisk trend med fokus på egenutvikling. Man hadde også innsett at man i framtiden ikke kunne ta seg råd til kostbare bomkjøp. Egenrekruttering kunne være et godt alternativ. Man ansatte også en speider for å finsikte utenlandsimportene. Jamtfall hadde noe på gang, men ble sugd inn i et skadehelvete uten like. Nordvik har også figurert mye i Tippeligaen, han kom inn i systemet under disse.
De siste to årene har generasjonsskiftet gått hurtig og er nå i mål. Vi har mange spillere som er potensielle utenlandseksporter, fordi de er i sin beste alder (22-26) og dette medfører litt større tvil om de er kontinuitetsbærere og vil være her også neste sesong. Dette visste man alltid med Basma, Skammelsrud, Berg, Strand og Brattbakk etterhvert som de alle krøp nærmere og nærmere 35 år, og over. Men man har tatt tilbake seriegullet og vist at i Rosenborg blir pengebruk sett på som en investering heller enn en ren utgift. Lustig, Annan, Demidov og Stadsgaard har alle vært glimrende signeringer foreløpig. Når man tenker på potensiell eksportverdi kan disse kjøpene lett dekkes inn ved salgssummen. Men det blir svært viktig å kvalifisere seg til CL neste høst, for det å satse såpass tungt i en slik tid tåler man ikke uten penger på bok og nye inntekter i etterkant.
I ettertid kan vi se at både trenerkaoset og den høye lista i Rosenborg gjorde det vanskelig for unge spillere, ettersom man alltid skulle vinne serien og til gruppespillet i CL. I utgangspunktet er det idelle å spille inn 2-3 nye, unge spillere hver sesong, men i Rosenborg kom man til det punktet ca 2005 at store deler av laget var for gamle og for dårlige og måtte fases ut samtidig. Da tar det litt lengre tid å få det tilbake på greip, men til tross for haltende 2007 og 2008 har vi vist i 2009 at mye er gjort riktig, og mye skal nok tilskrives Hamrèns lederevner og markedsteft. Elleveren i år bestod av KUN klassespillere i Tippeliga-sammenheng, og snittalderen har ikke vært så lav på lange tider. Mange av spillerne som nå er unge og gode kan når som helst bli solgt når som helst, så nå får klubbens ledelse ta lærdom av tidliger erfaringer og prøve å gjennomføre et kontinuerlig generasjonsskifte så man slipper å se et aldershjem med brukket rygg som vi så i 2005.
DERFOR er det så utrolig viktig at den nye hovedtreneren i Rosenborg har ballast, kompetanse, erfaring, resultater og pondus til å lede en så stor skute. Han må vite hva han vil, hvordan han skal få det til, og være dyktig til å stadig inspirere og fornye laget, og piske de til nye prestasjoner. Selvtilfredshet er passè i Rosenborg nå.
Se, jeg har skrevet oppgaven for deg gitt. Men dette er et interessant tema synes jeg. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
SigveEdvardsen Senior
|
Posted: 13.12.2009 23:02 Post subject: |
|
|
Ser man det! Tusen hjertelig takk for et langt, velinformerende og ekstremt hjelpsomt innlegg, Oppmannen. Herlig!  |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 13.12.2009 23:58 Post subject: |
|
|
Hvorfor ikke gå til orginalkilden?
Debattinnlegg på nettet kan være med på å gi inspirasjon, men jeg vil anbefale deg å sende en mail til info@rbk.no
Rosenborg er en fin klubb som gjerne stiller opp på slikt hvis de har muligheten. Så kunne det kanskje være interessant å høre om noen fra Kjernen kunne stille opp på et e-postintervju. Send en mail til styret@kjernen.com eller spør på Kjernen-forumet. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 14.12.2009 00:00 Post subject: |
|
|
dobbel
Last edited by Eru on 14.12.2009 01:12; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
SigveEdvardsen Senior
|
Posted: 14.12.2009 00:05 Post subject: |
|
|
Jeg tror nok ikke jeg ville sendt mail til info@rbk.no om et tema som dette. Lite sannsynlig at jeg får et fyldig svar som jeg fikk hos Oppmannen.
Men jeg har flere ganger benyttet meg av info@rbk.no. Blant annet har jeg sendt e-post om hvorfor Rosenborg skriver Ballklub med en b og ikke to. Har alltid lurt på det, men har aldri funnet ut hvorfor. Noen her som vet? |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 14.12.2009 00:16 Post subject: |
|
|
Det var vel andre rettskrivingsnormer da navnet ble bestemt 26. oktober 1927. Grunnen til at man ikke har byttet senere er nok først og fremst at man vil bevare den historiske referansen. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 14.12.2009 00:53 Post subject: |
|
|
rbksigg wrote: | Jeg tror nok ikke jeg ville sendt mail til info@rbk.no om et tema som dette. Lite sannsynlig at jeg får et fyldig svar som jeg fikk hos Oppmannen. |
Tror du skal lese hva jeg skriver en gang til. Jeg anbefaler deg å sende en mail dit for å høre om det er noen som har tid til å ta en prat med deg. Meget mulig at du blir invitert ned på brakka og får en prat med en kompetent person der.
Men vil du ikke bruke tipset og bare bruke nettdebatt som kilde til en så sammensatt problemstilling, så får det være ditt problem. |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 14.12.2009 09:45 Post subject: |
|
|
Aldri si aldri, det er utrolig hva de gjør for deg. Råder deg til å hvertfall prøve.
I 2005, da jeg gikk i niende, skrev jeg en norskoppgave om noe med Rosenborg. Husker ikke min egen problemstilling da det ikke var noe stor oppgave, men de fire spørsmålene jeg sendte til info@rbk.no ble pent og fyldig besvart av ingen andre enn Dr.Winsnes  |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.12.2009 10:17 Post subject: |
|
|
Tror også det er helt nødvendig at du snakker med noen i RBK om det dersom det ikke skal bli for overfladisk. Jeg anbefaler deg også å prøve å få tak i Ola By Rise, som bør ha en del nyttige innspill siden han spilte i klubben fra 1977 til 1995 og var trener i ett av de viktigste årene i fornyingsfasen. Ola By er jo gammel journalist så han bør være en god kilde. |
|
Back to top |
|
 |
SigveEdvardsen Senior
|
Posted: 14.12.2009 10:19 Post subject: |
|
|
Gode tips, men det å bli invitert ned på Brakka er for meg umulig. Oppgaven skal innleveres fredag og jeg bor i Lofoten. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.12.2009 10:49 Post subject: |
|
|
Det går an å ringe noen da. Ikke så farlig som du tror. De er ikke så sta som Svolvær-geita  |
|
Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 14.12.2009 13:38 Post subject: |
|
|
Dyktig skrevet Oppmann. Informativt  _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
Back to top |