View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
fab4fan Proff
|
Posted: 08.05.2008 15:00 Post subject: Beste trener etter Eggen |
|
|
Tenkte at vi kunne kåre den beste trenerer etter Eggens regjeringstid (tar ikke med Sollied, da dette kun var et vikariat).
Alle setter opp sin topp fem liste og så regner vi sammen resultatet. Ha gjerne med en kort begrunnelse.
1. Nils Arne Eggen
+ Ubestridt ener på listen. Seriegull på bestilling, CL eventyr og samhandling av en annen dimensjon på banen. Karismatisk og engasjert.
- Burde nok gitt fra seg skuta tidligere, noen bomkjøp og treg fornyelse av laget på slutten
--------------------------------
2. Per Mathias Høgmo
+ Helhetlig trener med stor faglig kompetanse. Startet prosesser i klubben som vi nøt godt av som seriemester i 2006.
- Tok på seg for mye, noen merkelige taktiske disponeringer og feil spillerbruk
3. Ã…ge Harheide
+ Fikk skikk på det defensive spillet. Kun tre tap og seriemester. Begynte generasjonskifte med å sparke Bent Skammelsrud. Stor autoritet.
- Det defensive spillet gikk kansje ut over det underholdene angrepsspillet, røk ut før CL eventyret kunne starte. Gikk med halen mellom bena, og skapte dermed mye rot for oss.
4. Ola By Riise
+ Skaffet oss tross alt et seriegull.
- Fløt videre på Eggen (og Hareide) sitt grunnlag, hadde ikke spillerned støtte, og RBK sin nedadgående trend begynte under han.
5. Knut Tørum
+ Skaffet seriegull. Gjorde noen uortodokse disponeringer rundt spillerbruk (Riseth som defensiv midt osv) som førte til at laget fikk et boost mot seriegull.
- Mener han fløt mye på det Høgmo hadde bygd opp av faglig kompetanse, merkeligere og merkeligere valg som trener, laget falt igjennom året etter seriemesterskapet.
6. Trond Henriksen
+ Kjenner RBK stilen. Ærlig og sympatisk. Flink til å snakke for seg og tenke fremover. Gode kamper i CL.
- Har ikke fått RBK på rett kjøl etter gode Cl prestasjoner. Lar spillere ute av form få ubegrenset tillit. Vingler grusomt i valg av spillerstil. Spillere ute av form både fysisk og psykisk. Mangler en plan.
 _________________ - När det gäller att "anfalla Rom" tänker jag först och främst på Hannibal och hans 37 vältränade krigselefanter.
PeterStorey |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 08.05.2008 16:36 Post subject: |
|
|
Hvor vil du plassere "Perry", da? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 08.05.2008 16:56 Post subject: |
|
|
Perry å vel komme rett før Rambo.
Rett og slett fordi han har gjort det godt. I andre klubber.
Rambo har ikke gjort det godt. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 08.05.2008 17:23 Post subject: |
|
|
Høgmo foran Hareide blir bare latterlig, og jeg kan ikke se at vi spilte så veldig defensivt i 2003 at det gjorde noe. Som jeg husker det rant målene inn rett veien. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.05.2008 17:30 Post subject: |
|
|
1. Hareide - Gjorde det veldig bra.
2. Høgmo - Satte i gang mye profesjonalisering i klubben, ble desverre motarbeidet. Ingen eminent trener, mye rare disposisjoner. Burde vært sportsdirektør
3. Ola By - Gjorde sine saker greit, kanskje minst like bra trener som Høgmo. Greide ikke å sette seg i respekt/ble motarbeidet.
4. Perry - Ble underminert fra dag en med Eggen i konsulentrolle. Ble heller ikke gitt tid. Ingen særlig gode resultater å vise til.
Henriksen og Tørum sist. Den ene makter ikke å sette i stand et spillesystem spillerene følger, men trener ihvertfall spillerene fysisk. Og den andre ga fra seg all autoritet fra dag en til spillerene, som forvaltet den tillitten dårlig. De hadde tydeligvis ingen forutsetning for å ta ansvar for egen læring, og nå kommer det ut at Tørum lot spillerene drite i å møte opp på de fysiske testene. |
|
Back to top |
|
 |
fab4fan Proff
|
Posted: 09.05.2008 09:54 Post subject: |
|
|
Let tå glemme Perry her, plasserer han inn rett bak henriksen  _________________ - När det gäller att "anfalla Rom" tänker jag först och främst på Hannibal och hans 37 vältränade krigselefanter.
PeterStorey |
|
Back to top |
|
 |
fysio Junior
|
Posted: 09.05.2008 21:35 Post subject: |
|
|
Opps, har Rosenborg hatt noen "trenere" etter Eggen ? |
|
Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 09.05.2008 21:44 Post subject: |
|
|
Javel, det var også en "liste". Hva med Trond Sollied? |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 09.05.2008 21:53 Post subject: Re: Beste trener etter Eggen |
|
|
fab4fan wrote: | (tar ikke med Sollied, da dette kun var et vikariat). |
_________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 09.05.2008 22:15 Post subject: |
|
|
Jeg mener "Rambo" ikke er en typisk hoved trener. Men en assistent trener.. Jeg håper og trur at Erik Hamrèn får skikk på Rosenborg og blir en stund!..
Men hvem skal bli assistenter sammen med Hamrèn? |
|
Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 09.05.2008 22:25 Post subject: |
|
|
Er vel bestemt at det blir Trond Henriksen. |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 09.05.2008 22:39 Post subject: |
|
|
Jeg syntes Henriksen og Hoftun.
Hamrèn
Henriksen
Hoftun
Jamtfall |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 09.05.2008 23:58 Post subject: |
|
|
Resultatmessig er det ingen tvil, Hareide vil score høyest. Høgmo også til en viss grad, men kanskje mer på ting utenfor banen enn på.
Ola By Rise tok seriegull. Året etter var et tilsvarende mannskap helt nede i nedrykksdiskusjonen. Kanskje var ansettelsen av By Rise en tabbe. Han hadde ikke rutinen som kreves i trenerrollen i RBK. I etterpåklokskapens navn var det kanskje en enda større tabbe å sende han på dør. Selv om seriegullet ble sikret med minst mulig margin, så var det langt over hva vi presterte det påfølgende året.
Per Joar Hansen fikk aldri sjansen i mine øyne. Når forutsetningen er at hovedmannen bak RBKs vanvittige dominans skal være inne i en konsulentrolle har egentlig klubben allerede vist treneren mistillitt.
Knut Tørum hadde rett og slett ikke den erfaringen som trengs i RBK. I motsetning til Perry og By Rise så hadde han heller ikke den samme tilhørigheten til klubben. Da kan det fort bli tungt hvis motgangen melder seg.
Trond Henriksen synes jeg egentlig litt synd på. Han har fått en ganske håpløs rolle. Uansett resultater, så er han borte som hovedtrener til sommeren. Det i seg selv er et veldig ugunstig utgangspunkt. Men noen må lede laget frem til Hamren kommer.
1. Hareide (men jeg kan fortsatt ikke fordra fyren )
2. By Rise
3. Høgmo
4. Tørum
5. Perry (han skal dog ikke ha all skyld)
6. Henriksen (samme situasjon som Perry)
RBK gjorde forsåvidt en god jobb etter Eggen annonserte han ville gi seg. Ansettelsen av Hareide var nøye gjennomtenkt, og resultatmessig var vi fullt på høyde med Eggen-sesongene. Derimot viste ledelsen i klubben veldig svakhet når han forsvant. Det virket nesten som de ikke hadde tenkt tanken på at en møring kanskje ikke har den samme lojaliteten til Rosenborg som en trønder har.
Når det gjelder Hamren, så tror jeg klubben hadde vært best tjent med en assistenttrener utenifra også. De som evt. kunne dratt Eggen-arven vidre har vi prøvd. Det har mildt sagt vært katastrofe. Nå har vi hentet en trener utenifra. Da bør vi kanskje legge Eggen eraen død en gang for alle, og satse på å bygge opp noe nytt. Uten at Hamren hver dag skal bli påminnet at RBK var så mye bedre på 90-tallet. Det gjelder kanskje i ledelsen også.... |
|
Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 10.05.2008 00:22 Post subject: |
|
|
Hvis Trond Sollied er definert som et vikariat, hva er da Trond Henriksen (som du for øvrig har med på listen)? |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 10.05.2008 03:38 Post subject: |
|
|
Sløvsekken wrote: | Når det gjelder Hamren, så tror jeg klubben hadde vært best tjent med en assistenttrener utenifra også. De som evt. kunne dratt Eggen-arven vidre har vi prøvd. Det har mildt sagt vært katastrofe. Nå har vi hentet en trener utenifra. Da bør vi kanskje legge Eggen eraen død en gang for alle, og satse på å bygge opp noe nytt. Uten at Hamren hver dag skal bli påminnet at RBK var så mye bedre på 90-tallet. Det gjelder kanskje i ledelsen også.... |
Et godt innlegg, Sløvsekken.
Og jeg er helt enig med deg og din tankegang angående Hamrén og en ny utenlandsk assistenttrener (en som Hamrén kjenner godt). Men jeg håper vi fornyer hele organisasjonen og da tenker jeg først og fremst på hele den sportslige ledelsen. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.05.2008 00:11 Post subject: |
|
|
Henriksen og By Rise er best. De trener/trente laget mer likt NAE enn de andre sosekoppene. Jeg har nettopp sett en av treningene til RBK og Henriksen prøver virkelig å få gutta til å skape rom og bevegelser men spesielt noen av utlendingene virker ikke å være på nett. Håpløst at språk og kultur ligger der som barrierer mot god kommunikasjon og felles oppfatning. Ikke noe godt læringsklima, nei. |
|
Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 11.05.2008 00:30 Post subject: |
|
|
Hareide stiller i egen klasse, spør du meg. Hareide utøvde autoritet fra første dag, og fikk gamle travere til å våkne opp fra grava. Samhandlingen satt bedre enn på lenge og vi scoret flere mål, sammenlignet med årene før. Dette var en av de beste RBK-årganger gjennom tidene. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.05.2008 00:34 Post subject: |
|
|
Hareide startet med å viske ut mye av NAE velutvikla spillestil. Tempo og bevegelsen framover ble dårligere. Det eneste positive han oppnådde var å få gamlingene til å yte mere og bedre det defensive en del. Men det sistnevnte gikk utover det offensive. |
|
Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 11.05.2008 00:59 Post subject: |
|
|
Under Eggen's tre siste år scoret vi 63 i gjennomsnitt i tippeligaen. Under Hareide scoret vi 68, så det å hevde at den offensive slagkraften ble dårligere, er vel å ta hardt i. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.05.2008 16:35 Post subject: |
|
|
Du kan ikke lese statistikken med en så enkel tilnærming. Hareide satset bla enda mer på dødballer enn feks NAE. Nivået i 2003 i TL var kanskje heller ikke all verden..? RBK-stilen ble svekket under Hareide. Bare se opptak av kampene(feks mot Deportiv nLa Coruna og Røde Stjerne) fra den tida eller evt spør gutta selv. At landslaget mangler spillemønster og har spilt få gode angrepskamper under Hareide underbygger det faktum at han befinner seg ganske langt unna NAE fotballmessig. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.05.2008 16:40 Post subject: |
|
|
Resultatene taler for seg selv. At han ikke kjørte 100% Eggenstil, har da ingenting med saken å gjøre. Sett i ettertid, kan man si at Hareide gjorde rett i å bryte med Eggentida.
Minuset er selvsagt kampene mot Deportivo, så om han ikke skal komme først, må det være pga. det. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 11.05.2008 16:49 Post subject: |
|
|
Å bryte med den mest suksessfulle fotballarven i nord-europa....; å herregud Videreutvikle er derimot veldig viktig! Hareide satte RBK på et litt feil spor. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.05.2008 16:54 Post subject: |
|
|
Har folk helt glemt at vi spilte drømmefotball i mange kamper under Hareide. Slo f.eks. Lillestrøm 6-0 på bortebane der det gikk lang tid mellom noen av de gule var i nærheten av ballen.
Når det gjelder kampene mot Deportivo er det ikke resultatmessig dårlig å være så nær avansement mot et lag som på den tiden var på øverste nivå i Europa. Spillemessig var problemet at Hareide feiget ut og ikke hadde troen på at det gikk an å spille vår sedvanlige stil og samtidig få et bra resultat mot et såpass bra lag. Han fikk det for seg at vi skulle slå de på langballer mot Karadas, en taktikk som han har gjentatt som landslagssjef.
Slik sett vil jeg si at Hareide mangler den staken han ropte så høyt om at spillerne måtte ha. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 11.05.2008 16:56 Post subject: |
|
|
Bryte var kanskje feil ord, men en trener må gjøre det slik han bruker å/kan gjøre det. Det samme gjelder Hamrén nå. Han må få ha frihet til å gjøre det på sin måte. Hvis ikke, kunne vi like så godt ansatt en annen trener. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.05.2008 17:05 Post subject: |
|
|
Enig med Attach. En trener som bygger hele sin trenergjerning på å kopiere andre blir aldri annet enn en dårligere kopi. |
|
Back to top |
|
 |
|