English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Junior eliteturneringa 2008
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 10.04.2008 09:45    Post subject: Junior eliteturneringa 2008 Reply with quote

Årets junior eliteturnering er den 20. i rekken på Hamar og spilles i perioden 14. - 20. juli. Som vanlig blir det tøff internasjonal motstand for de 16 norske lagene som deltar.

Samtlige 14 Tippeligalag stiller i denne turneringen, sammen med Start og Odd Grenland. Årets internasjonale innslag er Midtjylland og Nordsjælland fra Danmark, Reading fra England og Gais, GIF Sundsvall, Halmstad, Kalmar og Malmø fra Sverige.

Les mer: Tøff motstand under JET
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 10.07.2008 11:13    Post subject: Reply with quote

juniorelite.net er oppe og går.

RBK sine kamper:

14/7 Rosenborg - Nordsjælland, Hamar Stadion 17:00
15/7 Rosenborg - VÃ¥lerenga, Furnesbana 17:00
16/7 Halmstad - Rosenborg, Nordbygdabana 17:00
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 10.07.2008 15:54    Post subject: Reply with quote

Vinnerodds:

Lyn Oslo 3.00
Stabæk 5.00
Rosenborg 7.00
Hamkam 10.00
FC Midtjylland 13.00
Halmstads BK 13.00
Fredrikstad 15.00
Reading FC 15.00
Brann 19.00
Kalmar FF 19.00
Malmö FF 19.00
Start 19.00
Viking 19.00
VÃ¥lerenga 19.00
Aalesund 26.00
Bodø/Glimt 26.00
FC Nordsjælland 26.00
GAIS 26.00
Lillestrøm 26.00
Molde 26.00
Odd Grenland 26.00
Strømsgodset 26.00
Tromsø 26.00
GIF Sundsvall 34.00

Les mer: Centrebet med odds på JET 2008
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 10.07.2008 17:03    Post subject: Reply with quote

Midtjylland pleier jo å stille med et veldig sterkt lag, fin odds det der.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 14.07.2008 19:53    Post subject: Reply with quote

Innledet med 2-1-seier over danskene etter mål fra Helland og Karlsen.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 14.07.2008 23:12    Post subject: Reply with quote

Jeg var på Hamar Stadion og så kampen. Det var tydligvis ikke Chris Thomas Skogli. Helland sitt mål kom ikke etter 20 minutter. Jeg vil tippe det var allerede etter 5 minutter. Det må karakteriseres som en gedigen keepertabbe der dansken slår det harde frisparket i mellomhøyde fra Helland i eget mål.

Det tok neppe heller mer enn ett minutt fra danskene utlignet til Micahel Karlsen headet inn 2-1, men den skal jeg ikke krangle mye på. Det var forøvrig et fint angrep, der Helland stikker ballen gjennom til Valø som går til linja og kipper ballen inn på bakerste stolpe der Michael Karlsen header i mål via stolpen. Danskenes keeper brukte forøvrig veldig lang tid på å forflytte seg fra første stolpe, men kan knapt lastet for dette målet.

Rosenborg styrte kampen i første omgang og burde ledet mer. Danskene hadde heller ikke ballen så mye som rbk.no beretter om. Andre omgang var mer jevnspilt, og juniorlaget har tydligvis lært markeringsspill (eller mangel på sådant fra A-laget.) Begge lagene hadde mange store sjanser i andre omgang, og det kunne fort ha blitt 2-2. Det var derimot en fortjent seier til Rosenborg.

Jeg drister meg til en kjapp spillerbørs også:

Ole Lilleås Næss 6
Trygg på det meste han foretar seg. Sjanseløs på scoringen der dansken får komme igjennom alene. Gjør ingen feil, men hadde neppe 100% kontroll på et par danske skudd som strøk stolpen. Pluss for lange og presise utspill fra bakken.

Lars Ramstad 6
Best i forsvarsrekka i dag. Glipper på markeringen et par ganger og taper en hodeduell på 6-7 meter der headingen går like utenfor. Ok i posisjoneringsspillet og har et par viktige taklinger i siste liten. Er med en del framover i første omgang, men holder for mye igjen i andre. Jeg ser ikke på han som noen framtidig A-lagsspiller for RBK.

Osei Oviasu 5
Så han på JET-turneringa i fjor som indreløper, en posisjon der han virker å ha mye større potensial enn som midtstopper. Minner som tidligere nevnt mye om Tettey. Til tross for å ha anlagt Rio Ferdiand-hår, vil jeg ikke si at det var mye som minnet om en klassestopper. Ok hodespiller, grei teknikk, langpasninger går litt i hytt og gevær. Blir fraløpt på danskenes mål etter en gjennomløpning bakfra, men det kan i størst grad tilskrives ei dårlig satt linje og elendig press på ballfører.

Christian Norgaard 5
Gjør ingen store feil, men har heller ikke den autoriteten som trengs for å holde de andre i den bakre fireren våkne. Ok på hodet, sterk i kroppen og ganske taklingssterk. Mangler fart.

Ivar Skjerve 3
Litt urettferdig kanskje å gi han så dårlig karakter, men jeg trodde vi var forbi det stadiet der man sto back. Er aldri med offensivt, har dårlig tempo og må da være høyrebeint (det håper jeg ihvertfall.) Ser sterk ut, minner mer om en knokkelmidtstopper.

Markus Henriksen 7
Arbeidssom, ok teknisk, vil mye. Vinner ballen ofte på midten og klarer som regel å få den videre til medspiller. Litt for veik i kroppen.

Arton Ademi 7
En fantastisk venstrefot som han burde bruke enda mer. Slår knaptnok en feilpasning. Meget bra teknisk. Kan virke litt stillestående til tider. Du sitter hele tiden med en følelse av at han kan så mye mer, men at han ikke riktig gidder. Fikk gult kort på å dytte en motspiller i ryggen på en kontring. Strengt dømt.

Pål André Helland 8 BB
Har alt bortsett fra fart og kvikke føtter. Meget bra grunnteknikk, sterk i kroppen, bra i lufta, meget bra pasningsfot og et fryktet skuddbein etterhvert som kampen skred fram. Hadde i tillegg til målet et knallhardt frispark fra 30 meter der keeper gir retur og Oviasu på en eller annen måte klarer å sette ballen utenfor. Står bak veldig mye av det Rosenborg produserer framover.

Michael Karlsen 7
Bra teknisk og god på hodet. Mangler fart. Scorer et fint mål og hadde mange gode forsøk.

Bendik Bye 5
Meget anonym som midtspiss for et lag som fører kampen. Har ok basisferdigheter og fysikk. Truer ikke bakrommet i det hele tatt denne kampen (vet da faan hva Geir Håvard Hjelde snakker om? Da har ihvertfall forskjellig oppfatning av hva dette betyr.) Viser ihvertfall ikke fram noen fryktinngytende hurtighet. Mushaga Bakenga var en mye større trussel de få minuttene han fikk på banen.

Thomas Valø 8
Det sto mellom Valø og Helland om hvem som skulle få prisen for banens beste. Meget god i første omgang. Løper fra alt og alle og spilte sammen med Helland på et nivå som lå et like hakk over alle andre. Bra innleggskvalitet også. Ble lagt merke til av flere på tribunen som noterte ivrig på blokkene sine. Mer sansynlig spioner fra andre lag enn talentspeidere kanskje? Uansett; lei ut denne gutten så han får litt førstelagserfaring. En typisk venstreving i 4-3-3, sånn jeg ser det.

Last edited by dags on 14.07.2008 23:36; edited 1 time in total
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 14.07.2008 23:22    Post subject: Reply with quote

Tusen takk Dags!
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 14.07.2008 23:26    Post subject: Reply with quote

Fantastisk, Dags. Keep it coming.
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 15.07.2008 01:37    Post subject: Reply with quote

Super innlegg Dags Tommel'n opp!

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Hedning
Legende

PostPosted: 15.07.2008 02:49    Post subject: Reply with quote

Kjempefint med info.
Back to top
Guffen
Rutinert

PostPosted: 15.07.2008 08:34    Post subject: Reply with quote

MÃ¥nedens beste innlegg!
Back to top
lightning
Junior

PostPosted: 15.07.2008 19:18    Post subject: Reply with quote

3-1 seier over VÃ¥lerenga idag. Sterkt resultat.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 15.07.2008 21:03    Post subject: Reply with quote

Var på Hamar også i dag, eller rettere sagt på Furnes rett utenfor. Gålåsbanen var et overraskende fint anlegg med overbygd tribune. Ikke verst for et 4. divisjonslag, hvis jeg hørte riktig. Nok om det.

Rosenborg slo Vålerengen 3-1, som tidligere referert her av lightning. Det sto 0-0 etter en dørgende kjedelig førsteomgang, der Vålerengen trillet ball uten å skape noe særlig, mens Rosenborg lå lavt og aldri satt inn presset før på midtstreken. Det tok 20 minutter før Rosenborg fikk sin første sjanse ved Thomas Valø etter et glimrende crossball fra Helland. Dessverre gikk skuddet over og utenfor.

Vålerengen tok forsåvidt fortjent ledelsen etter ca 55 minutter. Det ble slått en ball i bakrommet som Ramstad og Oviasu tilsynelatende hadde full kontroll på, men i fellesskap klarte å kløne det til slik at ingen av dem tok ballen og en blåkledd enkelt kunne trille ballen i hjørnet bak en utrusende Ole Lilleås Næss. Føst da skjønte Rosenborg at de mått angripe hvis de skulle vinne denne kampen, og svarte noen ganske få minutter senere. Helland slår et frispark fra venstresiden fra ca 30 meter inn i feltet der Michael Karlsen er først på ballen, kaster seg ned og får sparket ballen i mål.

Deretter åpnet kampen litt opp og det var noen sjanser begge veier før det klart for Bakenga-show. Etter ca 70 minutter fikk han et gjennomspill fra Adrian Andresen på spissen av 16-meteren på venstre side, vendte glimrende bort et mann før han dunket ballen i motsatt kryss. 2-1.

Spikeren i kista med 3-1 kom etter ca 85 minutter da Bakenga fikk ballen halvveis inn på Vålerengen sin banehalvdel, vender først bort en mann, spiller ballen på ene siden av nestemann og løper på andre, før han løper fra alle forsvarerne med ballen i beina og setter ballen iskladt ned i høyre hjørne fra skrå vinkel på 10-11 meters hold. Kampens prestasjon.

Jeg noterte ingen tidspunkter i dag, så disse skal tas med en klype salt. Alt i alt en ganske heldig seier. EDIT: Jeg tuller litt ekstra med klokka siden de vel bare spiller 40 minutters omganger, men vær overbærende med meg.

Jeg drister meg til en kjapp spillerbørs i dag også:

Ole Lilleås Næss 6
Nesten copy and paste fra i går. Trygg på det meste han foretar seg. Sjanseløs på scoringen der Vålerenges spiller får komme igjennom alene. Gjør ingen feil, hadde en bra redning i første omgang på et knallhardt frispark fra langt hold. Tror det var fra Fellah. Pluss for lange og presise utspill fra bakken.

Lars Ramstad 4
Stort minus for baklengsmålet, ellers gjør han en ok jobb. Lite med framover i første omgang, våger mer i andre omgang etter at vi ble liggende under.

Osei Oviasu 4
Igjen; ingen stor midtstopper, men helt på det jevne. Stort minus for baklengsmålet, ellers gjør han en ok jobb.

Christian Norgaard 6
Best i forsvarsfireren. Ellers ingen kommentar utover det som ble sagt i går.

Ivar Skjerve 3
90% av det Vålerengen skaper skjer ved at Skjerve blir fraløpt. En ren parodi på en venstreback, da han ikke har noen av de kvalitetene (ikke engang venstrebein) som trengs for å spille som en moderne back. Du mistenker at treneren hater han i skjul og plasserer han i en posisjon der han får avslørt alle sine svakheter.

Markus Henriksen 6
Jobber bra, prøver hele tiden.

Arton Ademi 6
Anonym store deler av kampen i dag. Gjør ingen store feil, men bidrar litt lite offensivt, noe som selvsagt også skyldes den defensive taktikken fra trenerteamet. Bedre når Rosenborg kjører framover i andre omgang.

Pål André Helland 7
En bra andre omgang drar poengsummen opp. Pluss for assist på Karlsen sitt mål. Hadde et farlig skudd i første omgang og et par fine pasninger, men også han led under den defensive regien fra trenerne. Får en dobbeltsjanse på stillingen 2-1 etter et gjennomspill fra Bakenga, men keeper redder. Jeg tror dessverre han vil slite på seniornivå pga at han er for treig (tung i rævva høres for strengt ut), og det er veldig synd. Men jeg har tatt feil før. Ellers veldig artig å se på denne spilleren.

Michael Karlsen 6
Lager et fint mål og har en slepen teknikk. God på hodet. Anonym til tider, i likhet med resten av laget.

Bendik Bye 4
Hadde ikke verdens enkleste arbeidsvilkår, men jeg synes også han jobber for dårlig i presset for å hindre motstanderens stopperne å slå opp pasninger til midtbane og spisser. Ble fortjent byttet ut ved pause.

Thomas Valø 5
Lite bakrom å løpe i. Preget kampen i mye mindre grad enn i går. Hadde en farlig sjanse i første omgang. Kolliderte med keeper like før pause og ble byttet ut etter ca 55 minutter. Virket som han fikk seg en smell i sida.

Adrian Andresen 6
Har en målgivende til Bakenga. Starter på løp i bakrommet, men kan bli bedre til time løpene sine. Pluss for at han forsøker og er med på å drive opp tempoet.

Mushaga Bakenga 8 BB
Spilte andre omgang som erstatter for Bye - Og for en erstatter. Gjør mye bra, men fokus er selvsagt på to magiske øyeblikk fra det unge talentet. Er en uslepen diamant. Nydelig touch, hurtig, rask med ball i beina, ok på hodet for å være så ung. Mangler litt smartness på løp uten ball foreløpig. Bør få starte neste kamp og prøve seg mer i 2. divisjon utover høsten. Her sitter vi på en potensiell gullgruve. Vær klar over det, folkens.

Last edited by dags on 15.07.2008 21:28; edited 1 time in total
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 15.07.2008 21:20    Post subject: Reply with quote

Igjen, takk for fyldig, god og "ærlig" artikkel.

Artig å høre at Bakenga gjør det så bra. Sykt at han bare er 15 - jeg mener å ha hørt om han i lang tid allerede, og det går vel fort 3-5 år før han er på et eventuelt førstelag. Blir spennende å følge ham videre. Hvis noen skulle komme over klipp fra kampen, post gjerne link her.

Nok en gang, hjertens takk til vår stunt-reporter på Hamar! Tommel'n opp!
Rocky83
Veteran

PostPosted: 15.07.2008 21:36    Post subject: Reply with quote

Kanskje det er jobb som fast "junior"-anemlder for Dags? Cool

Uansett, knallbra jobba og gøy lesning. Hadde vært gøy med noen videoklipp av Bakenga.
Back to top
Juch
Veteran

PostPosted: 15.07.2008 22:52    Post subject: Reply with quote

Godt å få vite litt mer om juniorlaget Smile Føler sjelden jeg blir så mye klokere av å lese rapportene om juniorkampene på rbk.no.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 15.07.2008 23:35    Post subject: Reply with quote

Gud forby at noen som får betalt for det skulle gidde å sette seg ned en halvtime for å skrive et lite referat, langt mindre gå på kampen og lide seg gjennom 90 minutter.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 15.07.2008 23:43    Post subject: Reply with quote

Glimrende igjen, Dags. Tusen takk.
Back to top
Katalysator
Veteran

PostPosted: 16.07.2008 00:26    Post subject: Reply with quote

Stiller meg bak skrytet som har kommet. Meget interessant lesning, og jeg setter svært stor pris på ærligheten og antagelsene om fremtidig karriere på noen av spillerne.
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 16.07.2008 00:53    Post subject: Reply with quote

Nydelig, fortsett det gode arbeidet!
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.07.2008 13:56    Post subject: Reply with quote

Arton Ademi fikk forøvrig nok et unødvendig/strengt idømt gult kort i gårsdagens kamp, så jeg regner med at han må stå over mot Halmstad. Tror ikke jeg har anledning til å få med meg dagens kamp, så vi får stole på et bra referat fra rbk.no.

Edit: Det står på turneringsidene at det var Markus Henriksen som fikk det gule kortet. Merkelig. Tviler på at jeg kunne se så feil, men hvis det er det offisielle er det ingenting som er bedre enn det. Ole Næss fikk også gult kort for uthaling av tid.
thoves
Veteran

PostPosted: 16.07.2008 17:38    Post subject: Reply with quote

rbk ligger under 0-1 mot halmstad etter 40 min av dagens kamp..
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.07.2008 18:06    Post subject: Reply with quote

Vålerenga - Nordsjelland 2-2, etter at VIF ledet 2-0 til pause. Om resultatene står seg, er vi gruppevinnere selv om vi taper i dag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
thoves
Veteran

PostPosted: 16.07.2008 18:40    Post subject: Reply with quote

vi tapte 0-1,men vif klarte bare 3-3 så vi er videre som gruppevinnere!

juhu...Smile
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.07.2008 19:15    Post subject: Reply with quote

Nevner i samme slengen at VIF ikke kom med som en av de to beste toerne, så de er ute av turneringen. De kom til JET med 4 a-lagsspillere.

Morsomt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb