View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 13.03.2009 13:36 Post subject: Tidenes Tippeliga-lag |
|
|
Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb plukket ut de endelige kandidatene, etter å ha vurdert de mest markante skikkelsene i Tippeligaen fra 1992 til 2008.
Hver fredag vil vi presentere våre utvalgte kandidater - lagdel for lagdel. Først ut er keeperplassen:
1. Frode Olsen
2. Frode Grodås
3. Arni Gautur Arason
Les mer: «Han stod som en levende vegg» |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.03.2009 14:06 Post subject: Re: Tidenes Tippeliga-lag |
|
|
Vil nok rangere Arason høyest her når man snakker om hvilke keepere som har vært mest betydningsfulle i Tippeligaen.
Olsen er en god nummer to, mens Grodås havner sist av disse tre. Han var vel mest betydningsfull utenlands.
Olsen hadde fantastiske reflekser, men ga samtidig returer på alt. Mini pleide jo alltid å påpeke dette da han var aktiv.
Mitt Tippeliga-lag:
Arni Gautur Arason - Andre Bergdølmo, Erik Hoftun, Torgeir Bjarmann, Christer Basma - Roar Strand, Bjørn Johansen, Bent Skammelsrud, Ørjan Berg - Harald Brattbakk, Petter Belsvik
Ikke nødvendigvis noe homogent lag dette her, og ikke spillere helt til 4-4-2 heller kanskje, men i hvert fall de 11 som jeg i rask rekkefølge kunne sette ned som har preget norsk fotball i Tippeliga-perioden. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 13.03.2009 14:30 Post subject: |
|
|
Hyggelig at du har Bjørn "Bummen" Johansen med blant dine elleve utvalgte. Han er utvilsomt tidenes viktigste TIL-spiller, men fikk aldri tillit av verken Drillo eller Semb på landslaget. http://no.wikipedia.org/w..._Johansen_(fotballspiller) _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.03.2009 15:14 Post subject: |
|
|
Beste keeper i Tippeligaens historie: Jørn Jamtfall, ingen over og ingen ved siden.
Begrunnelsen er at ingen andre keepere har sluppet inn like få mål i gjennomsnitt over flere sesonger. Selv om han hadde et bra lag foran seg, var fokuset mer på det offensive enn det defensive, og det betydde at han fikk gjøre sin andel matchvinnerredninger. Ingen har vel heller reddet flere straffespark enn Jamtfall i Tippeligaen.
TV2s kandidater:
Frode Grodås var aldri stort mer enn gjennomsnittlig. Morsomt å rope sila til ham når LSK slapp inn 7 på Lerkendal.
Frode Olsen var en TV-keeper. Mange unødvendige kast som så mer imponerende ut enn hva som var nødvendig for å foreta redningen. Var aldri god nok for RBK.
Arni Gautur Arason var bedre i Champions League enn hva han var i Tippeligaen. Der hadde han litt igjen til å leve opp til Jamtfalls prestasjoner. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 13.03.2009 15:28 Post subject: |
|
|
Det finnes flere målvakter som har vært like gode omtrent like lenge som både Olsen og Grodås, iallfall. Magnus Kihlstedt, for eksempel, som nok hadde stått for det svenske landslaget om det ikke var for merittlista til Ravelli. Arason har antakelig aldri vært så god som han var for Vålerenga det første hele året han var der (utover høsten 05 var han over toppen), men da han sto fast for oss var han også muligens den beste målvakten i ligaen. Thomas Myhre bør også nevnes, selv om han var ganske ung da han dro utenlands.
Jeg er enig med Brady i at Jamtfall absolutt hadde fortjent en plass i denne kåringen, men alle skjønner at han ikke ville vunnet den. Tross enestående statistikk har det blitt en prinsippsak å huske ham bare for de spektakulære tabbene, og det er en kamp mot vindmøller å prøve å få de såkalte ekspertene til å erkjenne realitetene.
Det ville vært en langdryg øvelse å ramse opp alle de slitsomme tippeligakampene på 90-tallet som Jamtfall holdt oss inne i lenge nok til at Brattbakk, Mini eller Skammelsrud kunne avgjøre dem på slutten. |
|
Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 13.03.2009 15:36 Post subject: |
|
|
Jamtfall hadde flere spektakulære tabber, og disse henger selvsagt ved ham. At en relativt stor del av tabbene kom i Champions League bidrar også til at husken blir manipulert til Jamtfalls disfavør. Imidlertid kan en ved å se gjennom de mange klippene som 2mas har lagt ut under "I gamle dager" oppdage at Jamtfall hadde en rekke kamper hvor han bidro sterkt til at tre poeng ble RBK til del. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 13.03.2009 18:20 Post subject: |
|
|
To ord: Sead Ramovic. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 13.03.2009 18:25 Post subject: |
|
|
Ramovic har for kort fartstid til å være med i en slik kåring enda. Det samme gjelder forøvrig Hirschfeldt som hadde 2 og en halv meget gode sesonger i Norge. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.03.2009 18:31 Post subject: |
|
|
Wilhelm S Myhr wrote: | Jamtfall hadde flere spektakulære tabber, og disse henger selvsagt ved ham. At en relativt stor del av tabbene kom i Champions League bidrar også til at husken blir manipulert til Jamtfalls disfavør. Imidlertid kan en ved å se gjennom de mange klippene som 2mas har lagt ut under "I gamle dager" oppdage at Jamtfall hadde en rekke kamper hvor han bidro sterkt til at tre poeng ble RBK til del. |
Jeg har vel også konkludert med at Jamtfall var en bedre keeper enn det kunne se ut til, på grunn av litt andre kvaliteter enn det som oftest blir vektlagt.
Men jeg har vel ramset opp over 20 tabber i tråden om ham, og vet ikke om jeg har fått med alle. Så mange merkelige opptredener gjør naturligvis at han huskes bedre enn noen annen for sine glipper og skovturer. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.03.2009 20:19 Post subject: |
|
|
Jamtfall skal uansett ha at 96-sesongen hans var glimrende, og ble avsluttet med en viss kamp i Milano. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 13.03.2009 20:38 Post subject: |
|
|
Det er vel ingen som er gamle nok til å ha sett Jørn Jamtfall i aksjon som ikke husker bortekampen mot Lillestrøm, og Trond Egil Soltvedts selvmål.
Samtidig så har vel de fleste og mest spektakulære tabbene til Jamtfall kommet i CL. Og det er det de fleste husker best.
Jeg skal være så ærlig å si at jeg husker at Jamtfall reddet en del straffespark, men det er omtrent det eneste virkelig positive jeg husker ved mannen. Tabbene sitter spikret i minnet her også, dessverre.
Det jeg husker av Frode Grodås er vel noen skovturer som Lillestrøm-keeper og at han nok var bedre på sine eldre dager etter at han kom utenlands og overtok buret på landslaget etter Thorstvedt. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.03.2009 14:27 Post subject: |
|
|
Da har høyreback kandidatene kommet Hvem er tidenes høyreback?
1. Dennis Schiller
2. Christer Basma
3. Brendesæter
Jeg holder en knapp på Basma. Jeg synes også at Heggem muligens kunne vært en kandidat siden han nok er den beste høyrebacken som har spillt i tippeligaen ,men det er vel kanskje manglende fartstid som gjør det. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.03.2009 14:43 Post subject: |
|
|
Hadde man ikke begrenset kåringen til Tippeligaen så ville muligens Schiller vært foran Basma hos meg, men Schiller hadde noen av sine beste år før Tippeligaen så dagens lys. I likhet med Basma var han tidvis råtten på slutten, og burde gitt seg tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.03.2009 15:37 Post subject: |
|
|
Tja, tror egentlig ikke TV2 er så nøye på det, og at du kan ta med prestasjoner før 1992 når du vurderer de nominerte.
Schiller var til tross for ekle klubber i Norge en trivelig svenske, som var en del av storlaget til IFK Göteborg på andre halvdel av 80-tallet. Han var benkesliter, men like fullt en del av gjengen som røk på norsk straffebom i semifinalen i Barcelona i serievinnercupen og som året etter vant UEFA-cupen - igjen. |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 20.03.2009 19:23 Post subject: |
|
|
Litt trivia om Dennis Schiller:
På en fotballskole jeg var med på for mange år siden, var Dennis Schiller en av instruktørene. Han hadde såpass god tro på sine ferdigheter som keeper at han sa at den som scoret på ham skulle få ei flaske brus.
Konkurransen foregikk på små mål (7er fotball-mål), og jeg var faktisk den eneste som scorte. Dagen etterpå gjentok han konkurransen og det var igjen jeg som var den eneste som scorte. Spørs om det var noe psykologisk overtak jeg hadde siden jeg holdt med RBK.
På den tiden hadde jeg ikke noe peiling på hvem han var, og for meg var Mini, som også var der, mer stas.
Min stemme går til bordtennis-spilleren. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.03.2009 12:12 Post subject: |
|
|
Hvem er tidenes stopper?
1. Erik Hoftun
2. Torgeir Bjarmann
3. Roger Nilsen (hæ, snakker vi ikke Tippeliga-spiller?)
4. Tommy Berntsen
5. Vidar Riseth
6. Claus Eftevaag
Denne Hoftun-opplysninga lå faktisk ikke helt framme i hjernebarken:
Quote: | Hele seks år på rad - årene 1995 - 2000 - vant Erik Hoftun Kniksenprisen som beste forsvarer.
Ingen andre aktive fotballspillere har vunnet Kniksenprisen mer enn tre år på rad, eller mer enn 4 priser totalt. |
|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 27.03.2009 12:24 Post subject: |
|
|
Her er vel Hoftun bombesikker. Den andre kandidaten kanskje Bjarmann som hadde mange gode sesonger for Lillestrøm. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 27.03.2009 12:40 Post subject: |
|
|
Det bør vel stå mellom Bjarmann og Berntsen i kampen om å bli Hoftuns makker, ja. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 27.03.2009 15:13 Post subject: |
|
|
Tippeligaen startet i 1991, slik at Roger Nilsen vel hadde de beste sesongene sine i Viking før han dro utenlands. Uansett syns jeg ikke han er blant de aller beste.
Bjørn Otto Bragstad er for meg nummer to etter Hoftun totalt sett over tid. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor Claus Eftevaag er med på listen. Han nådde vel aldri opp til potensialet sitt. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 27.03.2009 16:27 Post subject: |
|
|
Enig med Brady om Bragstad.
Men utifra lista velger jeg alternativ en og to, Hoftun og Bjarmann. Kanskje litt statisk som par, men hver for seg to glimrende stoppere, med Hoftun et hestehode eller tre foran. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.03.2009 16:29 Post subject: |
|
|
"Tippeliga" ble innført som navn allerede i 1990: Se videobevis |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.03.2009 18:32 Post subject: |
|
|
Ser det... men offisielt fikk vel den øverste divisjonen det navnet fra 1991 da 2. divisjon ble til 1. divisjon mener jeg.
Hvor er det blitt av EC Dahls slukker tørsten-reklamen egentlig??  |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 27.03.2009 19:14 Post subject: |
|
|
Litt snodig, men det ser ut til at "Tippeligaen" ble innført før 1990-sesongen, mens den øverste divisjonen fortsatt het 1. divisjon. Om dette navnet var offisielt eller bare en reklamegimmick for Norsk Tipping vet jeg ikke, men "Eliteserien" ble det nye navnet fra og med 1991 - og derfra var iallfall "Tippeligaen" også offisielt navn. |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 27.03.2009 19:28 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Hvor er det blitt av EC Dahls slukker tørsten-reklamen egentlig??  |
Vet ikke om det er derfor, men alkoholreklamelovgivning ble omgjort en gang på 90-tallet slik at en ikke fikk lov og reklamere med navn som var bunnet opp mot alkoholprodukter, viss jeg ikke husker feil.
I den sammenheng er det litt rart at Brann spilte (spiller?) i lang tid med Hansa på draktene. |
|
Back to top |
|
 |
d@len Rutinert

|
Posted: 28.03.2009 11:47 Post subject: |
|
|
De spilte lenge med Hansa.no på drakten, helt til den dagen Ringnes klaget reklamen inn (ref cupfinalen med de svarte teipbitene på drakten)
Og i løpet av 2005 måtte jo Brann rokere rundt på stolene da KrF ikke tolererte at en stavet hansa med stolene på tribunen. Det var omkring denne debatten at Rannveig Frøiland uttalte følgende:
"– Hansa produserer jo brus og Olden-vann. Selv assosierer jeg det med Perle & Bruse. Det var jo det vi vokste opp med, sier Frøiland. "
Hun uttalte også:
"– Jeg kan til en viss grad skjønne at de må fjerne bryggerilogoene fra draktene, men de hvite stolene synes jeg bare er flotte" |
|
Back to top |
|
 |
|