English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fra 4-3-3 til 4-4-2
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Guffen
Rutinert

PostPosted: 27.06.2007 10:15    Post subject: Fra 4-3-3 til 4-4-2 Reply with quote

Her er en tese: Dagens RBK-lag vil prestere MYE bedre i en 4-4-2-formasjon enn den impotente 4-3-3-greia som Tørum forsøker å presse spillerne sine inn i.

Hvorfor?

Konan og Braaten er ikke naturlige vinger.
De vingene vi har, er ikke gode nok (Storflor og Jamtfall).
Konan og Braaten gir Steffen altfor lite innlegg og utnytter spisskompetansen hans foran kassa altfor dårlig.
Vi har ingen playmaker a la Skammelsrud/Brandhaug/Andresen midt på midtbanen.
Med Roar på backplass skaper ikke indreløperne våre verken nok støtte til vingene eller nok trøkk inne i feltet.

Derfor:

Ville RBK vært mye bedre - mener jeg - i en 4-4-2-formasjon med følgende lag fra midtbanen og framover:

Strand, Sapara. Tettey. Ciljan
Konan, Braaten

Denne midtbanen gir oss både bredde, trøkk, offensiv skaperkraft og defensiv balanse.
Dette angrepet plasserer de to kraftpluggene våre i roller de er mye mer komfortable med, og gir de mulighet til å fokusere langt mer på å score mål enn å være løpegutter og servitører.

Jeg tror dette ville ha utnyttet kompetansen i laget atskillig bedre!
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 10:55    Post subject: Reply with quote

Tja, tror en diamant-4-4-2 a la Brann hadde passa bedre..

Tettey

Skjelbred - Sapi

Konan

Iversen - Braaten
Raem
Senior

PostPosted: 27.06.2007 11:24    Post subject: Reply with quote

Hadde tenkt å skrive en lang avhandling men tar heller å slenger meg på denne.... Eneste minuset må vel bli at det kanskje blir i overkant mange sentrale spillere på midtbanen...... Men jeg har ikke noe bedre forslag og tror denne formasjonen vil gi best resultat med dagens mannskap.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sølve
Rutinert

PostPosted: 27.06.2007 11:55    Post subject: Re: Fra 4-3-3 til 4-4-2 Reply with quote

Dette 4-4-2-maset er berre noko forbanna møl. Dagens mannskap passer ikkje til 4-4-2 i det heile tatt. Verken Braaten eller Konan er gode til å gå i bakrom. Strand og Ciljan er langt frå noko vingmateriale. Kva får deg til å tru at me får meir trøkk med den formasjonen du har skissert? Kva slags bullshit er det du vaser om med "offensiv superkraft"? Og er det noko Rosenborg ikkje manglar i 4-3-3-formasjonen, så er det breidde. Korleis i all verden får me meir breidde i din formasjon?
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 27.06.2007 12:05    Post subject: Reply with quote

Ikke at jeg vil ha 442, men man bruker strengt tatt heller ikke vinger i 442, men flankespillere (det Solli er i Brann nå?). Mer bredde, vel, kanskje med flankespillere som er taktisk sterkere enn vingene våre, siden de tydeligvis ikke evner det (Ja, Storflor medregnet, hvor ofte spiller han?).

Kone er vel uansett det nærmeste vi kommer en bakromsspiller, med sin bevegelighet.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Tysker'n
Senior

PostPosted: 27.06.2007 12:31    Post subject: Re: Fra 4-3-3 til 4-4-2 Reply with quote

Sølve wrote:
Dette 4-4-2-maset er berre noko forbanna møl. Dagens mannskap passer ikkje til 4-4-2 i det heile tatt. Verken Braaten eller Konan er gode til å gå i bakrom. Strand og Ciljan er langt frå noko vingmateriale. Kva får deg til å tru at me får meir trøkk med den formasjonen du har skissert? Kva slags bullshit er det du vaser om med "offensiv superkraft"? Og er det noko Rosenborg ikkje manglar i 4-3-3-formasjonen, så er det breidde. Korleis i all verden får me meir breidde i din formasjon?

Høyre- og venstrebacken får en helt annen rolle enn i et 4-3-3 system. De må bli mye offensivere. I tillegg blir det mye mer kombinasjsonsspill gjennom midten som skaper flere 1:1-sjanser med målvakten. Dette er den kortere veien enn alltid å dra over vingene, hvor ingen garanterer at innlegget blir god eller midtspissen klarer få ballen.

Kan alltid bare å minne om dette målet:
http://anonym.to/?http://...iTZKiD.avi

Synes at det kan være en bra oppstilling:

--------------------------Hirschfeldt

---Stoor--------Nilsson--------Koppinen------Dorsin

-----------------------------Tettey

---------------Sapara------------------Skjelbred

-----------------------------Konan

--------------Iversen-----------------Braaten (Kone)
Back to top
Sølve
Rutinert

PostPosted: 27.06.2007 12:35    Post subject: Re: Fra 4-3-3 til 4-4-2 Reply with quote

tyskRBKfan wrote:
Høyre- og venstrebacken får en helt annen rolle enn i et 4-3-3 system. De må bli mye offensivere.

Backane våre er nå offensive nok som det er.
Back to top
Tysker'n
Senior

PostPosted: 27.06.2007 15:22    Post subject: Reply with quote

Kanskje litt for offensive for et system med tre spisser... I 4-4-2 ville de hatt to spillere som backup fra midtbanen.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 17:41    Post subject: Reply with quote

Tallsystemer er kun et utgangspunkt, og 4-3-3 kan spilles på hundrevis av forskjellige måter og være mer defensiv enn f.eks. 5-4-1.

Når det er sagt syns jeg at 4-3-3 er et bedre utgangspunkt for å spille offensiv fotball med enn 4-4-2. Årsakene er for det første at med to utpregede vinger vil man utnytte hele banebredden bedre, noe som gjør det vanskeligere å forsvare seg for motparten.

En annen grunn er at 4-3-3 skaper flere linjer i banelengden enn hva 4-4-2 gjør. I 4-4-2 har du som oftest 3-4 linjer, mens i 4-3-3 blir det fort 6 linjer. Da er det lettere å gi støtte til hverandre for pasningsmuligheter, og lettere å skape pasningskombinasjoner.
Back to top
Tysker'n
Senior

PostPosted: 27.06.2007 17:59    Post subject: Reply with quote

Men radiusen til en kantspiller er for lite. Dessuten kan det fort bli altfor mye plass for motstanderen i mideten ved kontringer.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:12    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Når det er sagt syns jeg at 4-3-3 er et bedre utgangspunkt for å spille offensiv fotball med enn 4-4-2. Årsakene er for det første at med to utpregede vinger vil man utnytte hele banebredden bedre, noe som gjør det vanskeligere å forsvare seg for motparten.

Har du sett noen av de tidleigere kampene til Brann i år?

De spiller 4-4-2. I flere av kampene jeg har sett av dem, har de vært veldig flinke til å doble på kant, back + midtbane. Når innlegget kommer, har de allerede 2 spisser i feltet + minst en midtbanespiller.

Hvordan har vi gjort det så langt med vårt 4-3-3? Joda, vi dobler delvis på kant, men når innlegget kommer er Iversen sørgelig alene i feltet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:16    Post subject: Reply with quote

Det er ikke snakk om å doble på kant, Haugen, eller om hvor bra utførelsen er.

I et 4-3-3 system vil vingene ligge lengre ute enn i et 4-4-2 system. Derfor vil det bli lettere å benytte hele banebredden og gjøre det vanskeligere for motstanderne å forsvare seg kompakt.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:22    Post subject: Reply with quote

Spør igjen jeg, har du sett noen av Branns kamper i år? Vil påstå at de benytter hele banebredden uten at de er oppsatt med typsike vinger.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:27    Post subject: Reply with quote

Jeg tror du har misforstått hele innlegget mitt, Haugen.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:36    Post subject: Reply with quote

Fult mulig, men klarer ikke helt å se hva jeg har misforstått med det jeg quota fra deg. Jeg komenterte ikke hele innlegget, bare en del av det.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:38    Post subject: Reply with quote

Jeg snakker ikke om utførelse......
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 27.06.2007 22:46    Post subject: Reply with quote

Ikke? Du skriver at med 4-3-3 får man utnyttet banebredden bedre enn med 4-4-2. Det mener jeg er feil både teoretisk og utførende.
Back to top
Guffen
Rutinert

PostPosted: 28.06.2007 01:44    Post subject: Reply with quote

Poenget med denne tråden er ikke hva som er best, teoretisk eller praktisk, av 442 eller 433. Poenget er at det RBK-laget Tørum velger å bruke ikke synes å få mye ut av sin 433-formasjon, og at mange, inkludert undertegnede, mener at RBK med sitt nåværende mannskap ville fått atskillig mer ut av å bruke spissene våre som spisser, med fire midtbanespillere bak.

Hva tror du om nettopp det, Brady?
Generell teori omkring formasjoner kan vi diskutere i en annen tråd.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.06.2007 02:42    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ lenge vi ikke har to vinger som fungerer/er bra nok, er jeg enig, Guffen.
Back to top
John Ass
Senior

PostPosted: 28.06.2007 14:50    Post subject: Reply with quote

Hvem skal være breddeholdere på midten da? Ciljan og Sapara? Jeg mener det blir for trangt, og at midtbanen vår lettere kan bli taklet/kjempet i fillebiter i kamp.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.06.2007 15:02    Post subject: Reply with quote

Det går fint an å spille 4-4-2 uten breddeholdere, slik Brasil har gjort i flere år f.eks. med to defensive og to offensive midtbanespillere.

Noen av de første som hadde suksess med 4-4-2 var England under Alf Ramsey da de vant VM i 1966, og de spilte også uten vinger/breddeholdere.
Back to top
John Ass
Senior

PostPosted: 28.06.2007 15:08    Post subject: Reply with quote

Brasil slipper unna med sånt pga. voldsomt offensive sidebacker og overlegne individuelle ferdigheter. Dessuten så trekker jo de 2 offensive på midtbanen deres ganske bredt, og blir en slags vinger? Mener jeg å huske ihvertfall.

Fotball har utviklet seg såpass siden 1966 at jeg ikke vil sammenligne det lagets spillemønster med noe som skjer i dag.
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 28.06.2007 21:16    Post subject: Re: Fra 4-3-3 til 4-4-2 Reply with quote

tyskRBKfan wrote:
--------------------------Hirschfeldt

---Stoor--------Nilsson--------Koppinen------Dorsin

-----------------------------Tettey

---------------Sapara------------------Skjelbred

-----------------------------Konan

--------------Iversen-----------------Braaten (Kone)

Synes Iversen skal bytte plass med Konan. Iversen er en sykt god Playmaker, slik han ble brukt i Rosenborg før han ble solgt til Tottenham. Han scora ikke så mange mål, men fikk enormt mange assists.

Husker også hvor jeg fryta Iversen når han var i VIF, hver gang han fikk ballen sendte han den videre slik at det ble sjanser.

Idag skal Steffen bare ligge i midten og vente på innlegg... med 3 mann på seg. Går ikke.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 29.06.2007 01:22    Post subject: Reply with quote

Før Iversen ble solgt til Tottenham, spilte han venstre ving. Ikke playmaker.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 00:49    Post subject: Reply with quote

Sølve wrote:
Men verken Iversen eller Kone er bakromspissar. 4-4-2 fungerer absolutt best med typiske bakromsspissar på topp. Gode døme er Stabæk og Brann.

4-4-2 er ikkje løysinga. Innsats er løysinga.

Er helt på linje på Sølve.

For å underbygge ytterligere: Vi har gjennom flere år bygget oss opp et varemerke i Europa som et ekstremt velspillende 4-3-3-lag. Vi er hos UEFA nevnt før lag som Ajax fra Nederland under lag som spiller 4-3-3, og søker du på wikipedia etter formasjonen 4-3-3 vil du finne RBK (og Nils Arne Eggen) blant de fremste representantene for denne spillestilen. Rosenborg er altså internasjonalt kjent for nettopp dette. Når noen i Europa hører om 4-3-3, er også muligheten stor for at de vil høre om Rosenborg. Verdien av dette for Rosenborg er nesten ubeskrivelig stor, og denne grunn alene vil være mer en god nok til å fortsette med 4-3-3. Det er et glimrende styrevedtak at det skal spilles 4-3-3 i Rosenborg, det er bare opp til å sportslig ledelse å få det til. Et fornuftig første skritt vil være å kvitte seg med spillere som ikke kan forholde seg til andre enn seg selv på banen, og å investere i spillere som passer i rollene og som er interessert i å spille for andre enn seg selv.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next
Page 1 of 21

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb