View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 04.07.2007 01:55 Post subject: U20-VM i Canada |
|
|
Har nettopp sett USA slå Polen i U20 VM i Montreal med 6-1........
Freddy Adu scoret 3 mål og var kampens store spiller. Imponerende Amerikansk lag, svært gode teknisk , ballsikre og oppofrende i defensivt arbeid. Jeg ble imponert. Tror forståsegpåere har rett i at USA kommer for fullt i internasjonal fotball. Får håpe at Beckham´s inntreden i ligaen er noe av det som skal til for at interessen skal slå ut i full blomst over dammen. I dagens kamp var det , foruten nevnte Adu selvsagt, svært mange gode spillere å se. felles for alle var meget god fart og sikker nærteknikk og bevegelser. Kort sagt, det skulle forundre meg om ikke flere av disse spillerne står på europeiske storklubbers lister i nærmeste framtid.
NB : Polen kom fra møte med Brazil der de vant........ |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 04.07.2007 02:00 Post subject: |
|
|
Hvilken kanal så du dette på? |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 04.07.2007 02:02 Post subject: |
|
|
Dette går så å si daglig på Eurosport. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 04.07.2007 14:56 Post subject: |
|
|
Fotballen går framover spillemessig og det er spesielt av interesse å se signaler på utvikling blant disse unge spillerne.
En liten oppsummering etter de første innledende rundene i U 20 VM gir følgende signaler om det som blir enda viktigere de neste årene :
Fart : enda større fart over hele banen, både blant spillerne og i pasningsspill
Variasjon : variasjon mellom kortpasningsspill/ langpasninger med kvalitet ser ut til å være en gjenganger, få "targetmen", men presise pasninger i bakrom til hurtige flankespillere / spisser.
Dødball : cornere blir "skutt" inn i feltet med presisjon og skru.
Tekniske ferdigheter : Utrolige tekniske ferdigheter i høyt tempo og bevegelse blant medspillere for å skaffe seg rom for å motta ball.
Defensiv organisering når motstander har ball : utrolig arbeidsmoral og løpsstyrke for å få "brudd" og overganger.
Forrige U 20 VM hadde noe av elementene , dette er forsterket ytterligere.
Følg med følg med. Spesielt Brazil og USA har imponert.
Eurosport 1 og 2 kjører direkte sendinger på kveld/ natt. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 05.07.2007 23:03 Post subject: |
|
|
Bala gjør det visst bra. Skal ta en titt innom eurosport ikveld. |
|
Back to top |
|
 |
Anders Rutinert

|
Posted: 05.07.2007 23:31 Post subject: |
|
|
Brannspilleren Tijan Jaiteh har (med rette) fått mye skryt av kommentatorene i løpet av den første halvtimen i kampen mellom Gambia og New Zealand, som går på Eurosport 2 akkurat nå. (går også på web-tv) |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 00:02 Post subject: |
|
|
Brazil - USA : 1-2....
Freddy Adu nest sist på begge USA´s mål. For de av dere som enda ikke har sett USA spille i denne turneringen : sjekk ut neste kamp for dette laget . Det USA har vist så langt i turneringen er imponerende. Freddy Adu blir ikke lenge i USA etter denne turneringen spår jeg.
Her bør kanskje RBK også se litt på et par tre spillere, men det gjør antakelig resten av storklubbene i Europa også... |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 00:02 Post subject: |
|
|
Andre lag man med fordel kan "kaste bort tid" på å se : Portugal , Spania og Gambia + Nigeria. |
|
Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 08.07.2007 00:38 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Dette går så å si daglig på Eurosport. |
Alle kampene går også gratis på fifa.com i meget bra kvalitet, selv med 32 tommers skjerm.
Edit: så ikke at linken var gitt tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 01:37 Post subject: Re: U 20 VM i Montreal. |
|
|
Julegrisen wrote: | Har nettopp sett USA slå Polen i U20 VM i Montreal med 6-1........det skulle forundre meg om ikke flere av disse spillerne står på europeiske storklubbers lister i nærmeste framtid. |
I en undersøkelse FIFA nylig gjorde viste det seg at USA er landet med flest ungdommer organsiert i fotball. Voksenfotballen står for svakt i USA til at landet kommer til å bli en stormakt på seniornivå. Men talenter, det har de volsdomt med. Det fine med amerikanere er at de har lett for å tilpasse seg nordeuropeiske forhold, både på og utenfor banen.
Hadde jeg vært RBK, hadde jeg inngått en samarbeidsavtale med et av de mest fotballsatsende universitetene der borte. UCLA, UC Santa Barbara, Virgina eller Wake Forest. Ikke at vi skal fylle laget med amerikanere, men det er ikke den dummeste talentfabrikken å holde øye med talentmessig...
Last edited by Guffen on 08.07.2007 01:45; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 01:37 Post subject: Re: U 20 VM i Montreal. |
|
|
U-20 VM arrangeres forøvrig ikke bare i Montreal, men over hele Canada - i Ottawa, Toronto, Edmonton, Vancouver og Victoria. Turneringen kommer visstnok til å trekke over en million tilskuere, sa de under en kamp. Det er gode nyheter for fotballens utvikling i Nord-Amerika.
Noen her skrev at Brasil hadde imponert. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Laget er jo i ferd med å bli slått ut. Mexico og Argentina derimot, det er fotball som gleder. Legg merke til dos Santos (Mexico/Barcelona) og Agüero (Argentina/Atletico Madrid). Fy f... det er gutter som kan spille fotball. Begge til RBK nå! |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 03:08 Post subject: |
|
|
Enig i det Guffen, men å avskrive Brasil allerede nå er vel litt tidlig ? Spissen Pato har imponert og sies å være et "hett" navn både hos Milan & Chelsea.
Dos Santos har imponert for Mexico, men jeg syns ikke Mexico som lag har det som skal til for å nå helt til topps. Argentina har jeg sett, har heller ikke imponert så mye som noen av de afrikanske lagene eller USA, Portugal m.fl. Er ellers svært enig i kommentatorenes konklusjon så langt at dette er må være det beste U 20 VM noensinne. Nivået er meget bra og ikke minst er det svært jevnt med mange gode lag og enkeltspillere. Å se U 20 VM er ihvertfall mye mer underholdende enn Copa America så langt.
Seniorfotballen i USA vil nok få et løft nå om U 20 laget skulle gå langt. At Beckham kommer vil også hjelpe på.
Fotballskoler i USA : dette er seriøst noen av de beste talentfabrikkene i verden utenom de største europeiske klubbenes egne skoleringsakademier. Fotballakademier i USA har sannsynligvis noen av de beste trenerne i verden på ungdomsnivå ansatt når man ser på utviklingen ungdomsfotballen på toppnivå i dette landet har hatt de senere år. Rart at ingen av disse trenerne er headhuntet til Europa.....
Ta en titt på U 20 VM og se morsom fotball. Jeg garanterer at å se f.eks Ålesund , VIF eller LSK spille fotball etter ferien da vil bli enda mer potensdrepende en du syntes tidligere.... ...  |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.07.2007 04:25 Post subject: Re: U 20 VM i Montreal. |
|
|
Guffen wrote: | I en undersøkelse FIFA nylig gjorde viste det seg at USA er landet med flest ungdommer organsiert i fotball. |
Det er godt mulig de har flest, men Norge har flest aktive fotballspillere i forhold til folketallet. La oss bare håpe det gir oss noen frukter å høste snart. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 04:55 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Guffen wrote: | I en undersøkelse FIFA nylig gjorde viste det seg at USA er landet med flest ungdommer organsiert i fotball. |
Det er godt mulig de har flest, men Norge har flest aktive fotballspillere i forhold til folketallet. La oss bare håpe det gir oss noen frukter å høste snart. |
Idiotisk sammenligning. Synes du det ser slik ut ? Det syns ikke jeg. Norge har ikke vært ikke vært kvalifisert til et eneste sluttspill i noen aldersbestemte klasser de siste årene. Mulig det har noe med trenerne blant de yngste å gjøre ?
Ihvertfall ser det ut som om kreativitet og spisskompetanse skal "dysses" ned her på bjerget...synd men sant. Nå må landslagstrenerne på de yngste nivåene skjønne at å vinne kamper handler om å våge å vinne , ikke bare å forsvare seg til et hederlig resultat. Mulig det teller mer å få halvgode resultater for trenerne for at de selv skal "rykke opp" for å få bedre jobber i NFF. Det ser nemlig slik ut................ |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 08.07.2007 10:36 Post subject: |
|
|
Nja, kampen står vel mellom Norge, San Marino eller Færøyene om flest fotballspillende ungdommer med hensyn til folketallet. Bra det, men sier vel mer om fotballens posisjon i landet enn antall talenter... |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 08.07.2007 11:21 Post subject: |
|
|
Nederland vil også være med i den kampen der, så vidt jeg veit er det de som innehar andreplassen på lista over flest spiller ift. innbyggerantall _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.07.2007 14:04 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Idiotisk sammenligning. Synes du det ser slik ut ? |
Hæ? Ja, det ser ut til at vi er i toppen med tanke på antall spillere i forhold til folketallet, ja....? Det var alt jeg sa. En opplysning. Jeg sa ikke noe om hvor gode vi er. Det er jo ingen tvil om at vi er i feil ende av skalaen der. Hm. |
|
Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 08.07.2007 14:07 Post subject: |
|
|
Dos Santos fra Mexico, er jo sånn halveis inn på førstelaget til Barcelona..
Scoret endel mål under oppkjøringa til Barcelona (a-laget) i fjor, scoret blant annet et nydelig mål i danmark.
Tror han har en høy stjerne i Barca og selges ikke. _________________ at ease |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 08.07.2007 23:15 Post subject: |
|
|
Jeg har også fulgt med på dette mesterskapet. For en fotball det spilles, dette er morgendagens (dagens?) stjerner.
Portugal - Gambia live på Eurosport nå, den startet akkurat nå. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 08.07.2007 23:20 Post subject: |
|
|
Falt ut allerede etter USA - Sør Korea.
Skal prøve å få med meg mer de kommende dagene.  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.07.2007 23:40 Post subject: |
|
|
Tok meg frihet til å rette "Montreal" til "Canada" i emnetittelen. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 08.07.2007 23:51 Post subject: |
|
|
Hvor finner jeg en terminliste?
Det frister veldig å se USA, med Adu i spissen. Brasil er alltid fristende. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 09.07.2007 00:19 Post subject: |
|
|
Takk
Dette er ting jeg burde tenkt meg fram til selv, men jeg er for slapp. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 09.07.2007 00:56 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Å se U 20 VM er ihvertfall mye mer underholdende enn Copa America så langt. |
Den forstår jeg ikke helt. Ingen tvil om at U-20 har vært bra, men voksenfotballen i Copa har jo vært et fyrverkeri! I gruppespillet ble det scoret 2,8 mål i snitt per kamp. I VM må du helt tilbake til 1970 for å finne tilsvarende snitt!
Så og si alle kampene preges av angrepsvillige lag, og Argentina, Mexico, Chile og etterhvert Brasil spiller jo tidvis strålende offensiv fotball der nede. I kvartfinalene har det jo vært helt vilt: De tre som hittil er spilt har endt 6-1, 6-0 og 4-1!
Så Copa America ikke veldig underholdende - den henger ikke på greip. Skru på Canal+ og nyt angrepsfotballen! |
|
Back to top |
|
 |
|