View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 31.05.2006 16:39 Post subject: Formasjoner |
|
|
De fleste klubbene i Norge bruker som kjent 4-4-2 (i diverse varianter). Men hvilke klubber i de to øverste divisjonene bruker 4-3-3, utenom Rosenborg? Jeg vet om Start, Fredrikstad og Bodø-Glimt, men er det flere? Odd Grenland spilte tidligere 4-3-3 men veksler vel nå mellom 3-5-2/4-4-2? |
|
Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 31.05.2006 17:13 Post subject: |
|
|
Er sikker på at Tromsø veksler mellom 4-5-1 og 4-3-3, alt etter hvordan de taper minst. _________________ 4-4-3 |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 31.05.2006 21:28 Post subject: |
|
|
Da har vi altså Rosenborg, Fredrikstad, Tromsø og Start i Tippeligaen med 4-3-3 (og Odd som tidligere spilte slik men ikke gjør det pr i dag). I 1. divisjon har vi Bodø-Glimt - noen som vet om det er flere 1. divisjonsklubber som spiller 4-3-3? (Moss, muligens?) |
|
Back to top |
|
 |
simonfcb Proff

|
Posted: 27.12.2006 14:26 Post subject: |
|
|
Tar opp denne tråden igjen jeg, kanskje vi kan bruke denne til snakk om hvilke formasjoner vi liker best?
Min favorittformasjon er i utgangspunktet 4-3-3, men litt mer typen Barcelona og Rosenborg bruker, med et anker på midtbanen og to vinger.
Altså en 4-1-2-2-1 formasjon, med offensive backer, tekniske indreløpere og hurtige vinger
Hva er deres favorittformasjon? _________________ Simon - Barcelona og RBK
-------------------------------
PlanetBarca
``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt |
|
Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 27.12.2006 15:43 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Da har vi altså Rosenborg, Fredrikstad, Tromsø og Start i Tippeligaen med 4-3-3 (og Odd som tidligere spilte slik men ikke gjør det pr i dag). I 1. divisjon har vi Bodø-Glimt - noen som vet om det er flere 1. divisjonsklubber som spiller 4-3-3? (Moss, muligens?) |
Kongsvinger har i allefall brukt 4-3-3 så lenge Skogheim har vært trener. Nå gjenstår det å se om den nye treneren fortsetter med samme formasjon, eller om han bytter om til den kjedelige 4-4-2 varianten...
Egentlig er jeg ikke så opptatt av tall og formasjoner, det viktigste er at laget har en offensiv og underholdende spillestil. Når det er sagt så er jeg også stor fan av vingspill, men om formasjonen heter 4-3-3, 4-2-3-1 eller 4-4-2 er ikke fult så nøye. Til slut så må jeg nok likevel si at 3-4-3 er kanskje min favoritt. Veit egentlig ikke hvorfor, men syns bare at det gir en trygghet både offensivt og defensivt. Dessuten så åpner denne formasjonen for et veldig gådt vingspill, man får jo overtallsituasjoner hele tiden... _________________ Veni, vidi, vici! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.12.2006 14:31 Post subject: |
|
|
433/451 er min favorittformasjon - defensivt anker sentralt på midten, ekstremt hurtige kantspillere, "Drogba" på topp (god på hodet + kan holde på ballen slik at resten av laget kommer etter), offensive backer, hurtig spill langs bakken i lengderetningen. Mao ord, mer eller mindre slik RBK spiller. |
|
Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 22.06.2007 01:35 Post subject: |
|
|
Er det noen som har lyst til å redegjøre litt nærmere for hvordan midtbane og forsvar er organisert defensivt i 3-4-3? En kompis fra NIH mener at 3-4-3 forutsetter mann-mann markering, noe jeg ikke får til å stemme med at mange sier 3-4-3 er en videreutvikling av 4-3-3 (som oftest gjennomført med soneforsvar). Eller er det kanskje omlegginga til mann-mann som er videreutviklinga?  |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.06.2007 10:52 Post subject: |
|
|
3-4-3 kan gjennomføres på flere måter. Årsaken til at det er sett på som en videreutvikling av 4-3-3 er at trenere som Johann Cruijff, Louis van Gaal og Frank Rijkaard har benyttet dette som et alternativ til den nederlandske 4-3-3 modellen.
Van Gaal har ofte brukt 3-4-3 som et defensivt våpen mot motstandere med to gode og bevegelige spisser. Problemet med 4-3-3 kan bli at når laget angriper vil disse spissene ligge mot hver sin midtstopper, og mot folk som (i Norge) Nannskog og Gunnarsson f.eks. kan det være risikabelt. Da løser man det ved å legge en tredje midstopper i backkjeden og to vingbacker på kantene på midtbanen. Van Gaal foretrekker også en offensiv sentral på midten når han spiller 4-3-3. Denne blir da nesten som en ekstra spiss å regne. Når han skifter til 3-4-3 må denne da inn sentralt i midten for å dekke opp plass.
Rijkaard derimot kjører med en defensiv midtbanespiller sentralt i sin 3-4-3 formasjon, og lar være å bruke vingbacker på kantene til fordel for offensive spillere som Iniesta, Xavi og Deco. De to ytre midtbackene i forsvar er også ofte mer som backer å regne fremfor stoppere. Derfor har Barca ofte fått trøbbel hvis det har blitt gjort feil i den bakre rekka.
En annen måte å organisere midtbanespillerne i 3-4-3 er å bruke en diamantformasjon. Milan gjorde vel det på slutten av 90-tallet under Zaccheroni. |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 22.06.2007 13:26 Post subject: |
|
|
Takk for fin informasjon  |
|
Back to top |