English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Treningsøvelser
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 01.09.2006 20:13    Post subject: Treningsøvelser Reply with quote

Tørum har innført en ny type skyggetrening:

I stedet for at A- og B-laget skal spille mot hverandre, spiller de mot gule "plastikk-statister". De 22 spillerne stiller seg opp to og to i sin posisjon, og går på løp annenhver gang.

Eksempel:

Hirschfeld spiller ballen ut til høyreback Basma, som spiller inn til Riseth, som slår videre til indreløper Strand på løp. Han leverer ballen til høyreving Solli, som går ned til dødlinja og slår inn foran mål, hvor de resterende to angrepsspillerne samt midtbanespillerne kommer på løp.

Deretter blir sekvensen gjentatt av B-laget. I neste benytter både A- og B-laget i stedet venstresida.

- Spill uten motstand, men mot noen plastfigurer som simulerer motstand, har vi gjort en del av i høst, og vi føler at det hjelper oss med å få en trygghet inn i pasningsspillet og bevegelsene vår. Så det var vel den viktigste delen av treningen, sa Tørum til Rosenborg-magasinet etter økta 8. august.

Last edited by 2mas on 01.09.2006 20:15; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 01.09.2006 20:15    Post subject: Reply with quote

Høres interessant ut etter min mening. Med denne type trening kan spillerne konsentrere seg kun om bevegelsene ettersom de slipper og bry seg om en spiller som ligger og passer på de.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 01.09.2006 22:24    Post subject: Reply with quote

Ja, men så vil hjernen etter vært gå på autogir og ting vil skje automatisk. Spillerne vil få bedre samhandlig og kjenne igjen hverandres løp/bevegelser lettere, akkurat slik Nils Arne Eggen ville ha tenkt det.
Strålende, Tørum! Tommel'n opp!
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 13.02.2007 00:04    Post subject: Reply with quote

Trener egentlig Rosenborg, og tippeligalag generelt, basisferdigheter / teknikk mye? Eller er det bare det å være i form fysisk som teller? I denne artikkelen går det jo fram at teknisk trening på seniornivå faktisk har noe for seg, at myten om at man ikke kan lære noe etter man er et par og tjue år er bullshit. Riktig nok man mest mottakelig for teknisk trening fra man er 8 til en 18-19 år (?), men det går faktisk an å bli bedre i voksen alder også.

I følge meg er det meget viktig å ha svært gode basisferdigheter. Det er selve grunnpilaren for å få til et bra spill. Alt for mange ganger mister vi ballen grunnet tekniske feil, dårlig førstetouch, elendige kortpasninger osv. Synes egentlig RBK, og norges fotballag generelt burde satse mye mer på teknikk, på enkle ferdigheter som førsteberøring (medtak / mottak), pasninger, skudd og vendinger. Noen synspunkter?
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 13.02.2007 03:19    Post subject: Reply with quote

Helt enig, med deg. Bare den gjenerelle passnings-sikkerheten bør etter min mening forbedres kraftig. Skal vi hevde oss, vi så kampen Kroatia - Norge, der var det Klasseforskjell når det gjaldt passnings-sikkerhet. Selv om vi spilte med våre beste menn (Bare Myhre, Høiland og Strømstad/Braaten manglet) mot et Kroatisk B-landslag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende

PostPosted: 13.02.2007 12:03    Post subject: Reply with quote

Husker at Sven-Göran Eriksson en gang ble sitert på å si noe sånt som at "Vi kan ikke proritere å trene på å slå innlegg. Dersom vi har spillere som slår innlegg bak mål så får vi heller kjøpe noen nye".
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 14.02.2007 21:46    Post subject: Reply with quote

Det der er dessverre holdningen til altfor mange internasjonale fotballtrenere har jeg inntrykk av. Man gidder ikke trene på innlegg, dødballer, straffespark eller for den del, innkast. Alt kommer visstnok an på spillernes ferdigheter. Ferdigheter kan tydeligvis ikke trenes opp ifølge de "store" gutta.

En slik holdning irriterer meg like mye som utsagnet om at "proper players win you games, not tactics" (ikke sikker på om sitatet er helt korrekt, men det var noe i den duren). Synes jeg ser det i PL nå. Chelsea har uten tvil den beste spillerstallen, så hvorfor vinner ManUtd kampene da?
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 15.02.2007 01:46    Post subject: Reply with quote

Tja, nå skal vi ikke dra diskusjonen alt for langt ut i OT-territorium - men ManU gjør stort sett det samme. Handler de spillerne de trenger. Carrick er et eksempel. De som ikke presterer får ikke spille. MAnU hadde ikke tid til å øve opp Evra da han ankom klubben, de brukte pre-season etterpå til å gjøre det. Osv.
Snorkel
Veteran

PostPosted: 15.02.2007 02:58    Post subject: Reply with quote

Jeg synes at dette handler litt om spillernes selvdisiplin. Passning og første toutch i løp kan trenes på av spiller på egen hånd. Det er ikke noe problem for to spiller og avtale at de slår litt pasninger, tar litt innkast eller legger inn framfor mål en time etter trening.

Felles treningen bør gå på taktisk gjenomgang. Og i oppkjørings fasen en del fysikk.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
simonfcb
Proff

PostPosted: 15.02.2007 20:16    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Trener egentlig Rosenborg, og tippeligalag generelt, basisferdigheter / teknikk mye? Eller er det bare det å være i form fysisk som teller? I denne artikkelen går det jo fram at teknisk trening på seniornivå faktisk har noe for seg, at myten om at man ikke kan lære noe etter man er et par og tjue år er bullshit. Riktig nok man mest mottakelig for teknisk trening fra man er 8 til en 18-19 år (?), men det går faktisk an å bli bedre i voksen alder også.

I følge meg er det meget viktig å ha svært gode basisferdigheter. Det er selve grunnpilaren for å få til et bra spill. Alt for mange ganger mister vi ballen grunnet tekniske feil, dårlig førstetouch, elendige kortpasninger osv. Synes egentlig RBK, og norges fotballag generelt burde satse mye mer på teknikk, på enkle ferdigheter som førsteberøring (medtak / mottak), pasninger, skudd og vendinger. Noen synspunkter?

Disse to egenskapene går jo sammen som en slags selvfølgelighet. Man trenger fysikk for å komme seg, å holde opp nivået til å klare å slå pasninger, motta ballen, få en god første-touch og drible av folk. Men det er noe med det du sier, det er for lite trening på dette mange plasser. Jeg tror et veldig spillende lag i utgangspunktet slår et veldig fysisk lag, uten god ballkontroll og pasningsikkerhet.

På våre treninger trener vi mye pasninger, og veldig mye ballkontroll. Når vi trener fysikk, er det som oftest hurtighet det går på. Dette synes jeg er en god kombinasjon, føler at vi får et godt spill, men ballen langs bakken og ut på ving.

For å si det enkelt: Et lag med ballkontroll uten fysikk har ikke sjangs, det har heller ikke et fysiskt lag uten ballkontroll.

``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 15.02.2007 20:18    Post subject: Reply with quote

Det er mye i det du sier ja. Ingen sjanse uten en kombinasjon av teknikk og fysikk. Men at teknikk hadde blitt mer vektlagt enn det blir, hadde ikke vært meg i mot.
Back to top
simonfcb
Proff

PostPosted: 15.02.2007 20:21    Post subject: Reply with quote

Kunne ikke blitt mer enig. Jeg tror man med en grunnfysikk som de aller fleste er i besittelse av, har mye mer utbytte av å utføre øvelser hvor pasninger, korte og lange, vendinger, finter, mottak er i sentrum. Spill på småe baner, 4 mot 1 eller 2 i en firkant, og kaos-øvelser tror jeg er gode øvelser for å få opp disse ferdighetene. Man for i tilleg er god spilleforståelse når man må tenke kjapt, noe man må jo mindre banen blir. Man må alltid være orientert før man får ballen, det er kanskje den viktigste egenskapen for en fotballspiller, en som ikke kan det kan ødelegge angrep på angrep.

``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 15.02.2007 20:26    Post subject: Reply with quote

Hvis jeg skal dra det så langt å sammenligne med Brasil, så er det spesielt to ting som gir oss et handikap. De er mange, mange flere enn oss. Innlysende, jeg vet, jeg vet. Nå skal det sies at NFF har flest organiserte fotballspillere i hele verden, i forhold til folketallet. Den andre biten, er at de som spiller fotball i Brasil jevnt over har mange flere ballberøringer gjennom oppveksten og karrieren. Mye av dette skyldes naturligvis klimaet. Vi rammes altså mest når det gjelder tid brukt med ball på fritida. Derfor er jeg meget positiv til storsatsingen på kunstgress og ballbinger her i Norge. Det vil omsider bære frukter.
Back to top
simonfcb
Proff

PostPosted: 15.02.2007 20:38    Post subject: Reply with quote

Jeg er også positiv til fremtiden, jeg merker også at dagens unge legger mer vekt på teknikk. De fleste flinke ung-guttene fra plassen jeg kommer fra, er småe, fintesterke spillere. For å forsterke det du sier om kunstgress, så tror jeg definitivt de fleste inne her som spiller fotball aktivt ville hatt en bedre ballkontroll om de hadde hatt kunstgress kontra grusbane i den perioden vi spilte 7-er. Vi spilte nesten bare gruskamper, en sjelden kunstgresskamp, og det er en enorm stor forskjell å slå en pasning, føre ballen, drible og skyte på grus kontra kunstgress. Laget mitt trente til tider på grus frem til i fjord, det synes jeg er skammelig, med tanke på at jeg spiller på en såppas stor klubb som Trond IL. Nå har vi derimot fått er moderne kunstgress, samme som det nye på treningsbanen til RBK. Virkelig naturgress-følelse når jeg spiller der Tommel'n opp!

Ballbinger er jo bra med tanke på spill på småe baner, men kunstgresset i bingene er ofte i veldig dårlig stand.

Back to top
ballaballaballa
Veteran

PostPosted: 15.02.2007 20:40    Post subject: Reply with quote

Ballbinger hjelper lite når man ikke klarer å aktivisere barna til å bruke den. Ser jo klare hentydninger på det i hjembygda mi. Når jeg vokste opp så hadde vi ei grusbane på noe sånnt som 15x40m eller noe sånnt. Det var mellom 30 og 40 elever på skolen, og det var "hele tiden" minst 20 som spillte fotball hvert eneste friminutt.

Nå har de fått seg en splitter ny ballbinge, men om man er heldig ser man 6-7 stykker som står og sparker i veggene.

Jeg er helt for å bygge ballbinger, men man må få ungene til å bruke de også. Det er her hovedproblemet ligger.
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 15.02.2007 21:32    Post subject: Reply with quote

Den nye generasjonen unger som vokser opp vil få "taxisjåfør"- kropp, smal over skuldrene og bred over rompa grunnet timer foran dataskjermen.
Vi kan bygge så mange binger vi vil, men foreldrene må se til at ungene kommer seg ut i skog og mark og blir flinke til å holde seg i aktivitet.
Vi har det generelt for godt her i landet , det er et problem i seg selv.....
Ære være de frivillige i klubbene som jobber og står på gratis for at barn/ unge skal bli fristet til å drive det til noe innen idrett..
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 09.10.2007 18:17    Post subject: Reply with quote

Drar opp denne igjen jeg, og sikter til det første innlegget mitt i tråden. Er det noen som har noen peiling på hvordan Tippeliga lag (RBK deriblant) egentlig trener når det gjelder teknikk? Prioriteres pasninger, førsteberøring, innlegg og skudd egentlig, eller er det bare taktisk "drilling" o.l. som står i fokus på feltet?
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 09.10.2007 21:05    Post subject: Reply with quote

Alt det som du nevner der er moment de trener mye på. Den kjente øvelsen "tyskeren" er det for øvrig NAE som har importert til Norge på søttitallet etter han var på besøk hos Rinus Michels i Nederland. Det fortalte NAE meg i sommer. Akkurat den øvelsen har jeg selv praktisert i mange år selv som både spiller og trener. Mange av de tekniske øvelsene er hentet fra eller inspirert av Coerver.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 09.10.2007 21:08    Post subject: Reply with quote

Men gjør de dem NOK?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 09.10.2007 21:21    Post subject: Reply with quote

Hva er nok, egentlig? Mottak, pasninger osv trener de vel nærsagt ofte nok på, men finesseferdigheter som finter, brassespark og diverse tekniske brillijante detaljer osv, ting som afrikanerne på RBK kan, trenes det kanskje for lite på i både RBK og i resten av landet. Vi mangler nok litt på både kultur og kompetanse på den biten. Derfor er det fint at vi får spillere som Alanzinho, Traore og Kone mfl til Norge som trenere og spillere kan hente impulser og lærdom i fra.
Back to top
John Ass
Senior

PostPosted: 09.10.2007 21:38    Post subject: Reply with quote

Jeg syns den norske ligaen er skremmende pasningssvak, så jeg er uenig i at de trener det man vel kan kalle grunnteknikk ofte nok.
Back to top
pingvin
Veteran

PostPosted: 09.10.2007 21:47    Post subject: Reply with quote

Da er vi to john ass. Ute i de store ligaene er snittet et teknisk nivå når gjelder mottak og pasninger der hvor Ciljan ligger omtrent. Det er ikke mange i TL som matcher hans teknikk.
Back to top
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 04.02.2009 16:34    Post subject: Reply with quote

jeg har sittet å sett på de 6 min som ligger ute på rbk.no fra en trening. jeg har sett klipp fra den type øvelser ved tidligere treninger og de siste årene. jeg er godt kjent med denne øvelsen fra eget lag - 4 div i hedmark (forøvrig uten videre sammenligning). det som slår meg - til tross for at rbk naturligvis har høyere tempo i disse øvelsene - er den forferdelige avslutningskvaliteten. Poenget med denne øvelsen er nettopp avslutninger og spillerne virker helt fraværende , de skyter for sjelden og de skyter for dårlig. få om ingen treffer rent og jeg kan ærlig si at kulene sitter klistret i nettet mye oftere på våre treninger. nå var ikke sapi og ivers med ¨på denne økten, men herregud - de er tippeligaspillere og det er på ingen måte oppløftende mtp å sette sjansene i 09 sesongen. Ta f eks Lustig - faen de må jo sjekke om beina er riktig satt sammen på denne typen.

Last edited by spællåtmæ on 04.02.2009 16:41; edited 1 time in total
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 04.02.2009 16:39    Post subject: Reply with quote

Det er litt for gale når 1 av 10 skudd treffer mål når det burde vært 9 av 10 skudd. Spillerene i Norge har alltfor dårlig teknikk er min konklusjon. For å ta en drøy sammenligning så hadde Torres 7 avsluttninger mot Chelsea alle traff mål. Det ble 2 mål. Første bud for å skore mål er å skyte mye, videre så er det å treffe innenfor stengene på det fleste skuddene.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 04.02.2009 17:42    Post subject: Reply with quote

Ja, spællåtmæ, jeg kommenterte akkurat det samme i en annen tråd for noen uker siden. Jeg var også forbløffet over hvor få scoringer det var.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb