English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Patrice Bernier
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TomH
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 09:29    Post subject: Reply with quote

Som jeg skrev i Topicen "RBK og spisskompetanse" synes jeg vi bør begrunne hvorfor vi ønsker oss forskjellige spillere. Skriv noen ord om hvilket behov de spillerne vi nevner fyller. Det hele blir mer ryddig og saklig da, i stedet for at vi bare slenger ut en masse navn.

Dette betinger imidlertid at man på forhånd har dannet seg noen meninger om hvilke typer kompetanse RBK må styrke. Etter min mening "mangler" det i RBK en del spisskompetanse (for mer info les ovenfornevnte Topic).

Jeg har de siste 7-8 mnd ivret for at RBK burde hente Altas tenåring Tore Reginiussen og Patrice Bernier og begrunnet dette ut fra hvilke/(n) kompetanse jeg mener at RBK mangler nå eller i (meget) nær fremtid.
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.10.2005 10:53    Post subject: Reply with quote

Vi trenger verken enda en Braaten eller en spiller fra fjerdedivisjon.

Det vi trenger er en ballfordeler med defensive fibre. Grindheim-typen hadde vært glimrende.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 11:02    Post subject: Reply with quote

Da er vi enige Attach - derfor går jeg for Bernier. Voldsom arbeidskapasitet, høy internasjonal kvalitet på teknikk, sikker ballfordeler, harde gode skudd og en intelligent spiller og person.
Ingen tilpasningsproblemer.

Bernier er muligens dyr, men Høgmo vet godt hva han får. Det var jo han som hentet Bernier til TIL... (akkurat det er min trøst, henter ikke Høgmo Bernier, får vi antakeligvis noe som er enda bedre...)
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.10.2005 11:14    Post subject: Reply with quote

Det er ingen tvil om at Bernier ville passet fint inn i dagens stall, men som du sier, så er spørsmålet om vi skal sikte enda høyere. Høgmo har tross alt luftet veldig offensive tanker om fremtidens Rosenborg. Det blir spennende å se om det blir fulgt opp. Da er jeg veldig usikker på hvilke spillere vi kan se for oss. Har noen forslag om spillere fra en høyere hylle som vi faktisk kan få?
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 17.10.2005 11:33    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Har noen forslag om spillere fra en høyere hylle som vi faktisk kan få?

Det er egentlig veldig vanskelig å si noe om uten å vite rammebetingelsene. Lønn m.v.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 12:36    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Da er vi enige Attach - derfor går jeg for Bernier. Voldsom arbeidskapasitet, høy internasjonal kvalitet på teknikk, sikker ballfordeler, harde gode skudd og en intelligent spiller og person.
Ingen tilpasningsproblemer.

Bernier er muligens dyr, men Høgmo vet godt hva han får. Det var jo han som hentet Bernier til TIL... (akkurat det er min trøst, henter ikke Høgmo Bernier, får vi antakeligvis noe som er enda bedre...)

høy internasjonal kvalitet på teknikk = høy kvalitet etter internasjonal standard ?? En av de beste teknikerene i Tippeligaen ? Hvodan utnytter han da teknikken sin ?

Det du sier lite om er de nødvendige defensive egenskapene.

Vi MÅ ha en defensiv terrier, god førsteforsvarer og ballvinner med kløkt som vet å posisjonere seg og som kan fange opp andres feil. Helst en kombo av K.Rekdal`s posisjonering og sikre effektive offensive løsninger og Hæstad balljager/ballvinner-egenskaper.

Hva og hvor mye av dette har Bernier ?
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 13:37    Post subject: Reply with quote

Som jeg har skrevet tidligere er Bernier en ballvinner på linje med løpshestene på midtbanen til Start. Imidlertid vinner han ballene på en annen måte, han er ikke typen som løper og sklitackler hele tiden. Det går mer på å bryte ballbanen - noe som han er VELDIG god til. Han LESER og PLASSERER seg etter spillet. Dog, han løper uhorvelig mye - som Doffen og Strømstad.

Når det gjelder teknikk, er han såpass trygg med ballen at han kan sammenlignes med Bent Skammelsrud (som jo svært sjelden mistet ballen). Bernier er meget god til å komme ut av trange situasjoner med ball og er også god til å forsere oppover banen med ball (litt som Solli) - han har meget god fremdrift og har lite ballmist. I stil kan han minne om Roar Strand (og Bent Skammelsrud; Bernier er en ballfordeler/vinner som løper mye over hele banen).
Han er ingen lettbent tekniker som går rundt og rundt som Winsnes. Ingen unødvendige touch, hele tiden god kontroll på ballen. Gode, trygge mottak/medtak. Om ønskelig kan han fint holde på ballen i internasjonale kamper for å hale ut tiden (som mot Galatasaray). Enkelt fortalt; hans teknikk er kanskje noe svakere enn Ørjan Berg på sitt beste...
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 16:37    Post subject: Reply with quote

Høres ut som du har investert sparepengene dine i Bernier TomH. Smile

Hva er hans svake sider da ?
Hva har han ikke lykkes med for Tromsø i år.

Han har ikke vert så imponerende i de to/tre kampene jeg har sett han og avisene har han rundt 70-100 plass på spillerbørsen.

Ikke har han mange målgivende heller (2) og det burde han vel hatt om han var en ballvinner med teknikk, pasningsfot og stor kapasitet ?

Er ikke spilleforståelsen helt på topp, eller velger han alltid det enkle ?
Veteran

PostPosted: 17.10.2005 17:19    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke om noen spesielle svakheter ved Bernier, muligens scorer han for lite. Synes det er litt vanskelig å si, siden han har litt defensive oppgaver i TIL.
Her i Tromsø er han først fremst ballvinner og ballfordeler. I mine øyne er han en bedre spiller enn Doffen, som satt på spissen, bare kan løpe og tackle.
Ja, han velger oftest å spille enkelt, dvs at han unngår unødig dribling, men han er offensivt rettet med sine pasninger. Han gjør gode, fornuftige valg (som Skammels), men samtidig har han også, ikke sjelden, skikkelige driv fremover på banen (som Strand).
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.10.2005 17:25    Post subject: Reply with quote

http://en.wikipedia.org/w...ce_Bernier
As an almost complete midfielder, he is very aggressive, has good technique, a fine passing foot, heavy shot and an amazing running capacity. He has delivered the best stamina test result in the history of Tromsø Idrettslag, surpassing even former Tromsø player Morten Gamst Pedersen (now with Blackburn, in the Premier League).

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett han så mye, men jeg har jo hørt fra flere kilder at han er en veldig god spiller. Høgmo er garantert oppmerksom på han hvis han holder mål.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 17.10.2005 17:34    Post subject: Reply with quote

Bernier er sikkert en god spiller, men som sagt, kvota er full (selv om man alltids kan ha flere i stallen), og spørsmålet er jo om Høgmo sikter høyere.

Det er mange skandinaviske spillere jeg kunne tenkt meg å hatt i klubben her. Mange av de har desverre forsvunnet ut i europa siste året. Sad

Mest av alle - Thomas Kahlenberg... Tommel'n opp!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Bukowski
Proff

PostPosted: 21.10.2005 07:14    Post subject: Patrice Bernier Reply with quote

Bernier kan være på vei til RBK - se mer på http://www.moss-avis.no/a...8/-1/SPORT
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 21.10.2005 07:19    Post subject: Reply with quote

Yes!Håper virkelig dette går gjennom. Vi kan bytte mot Solli Razz
Bernier klarte seg bra mot Roma i går, men kom i skyggen av Bjørn Johansen som var veldig god. Synd han ikke er 15 år yngre Razz
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 09:08    Post subject: Reply with quote

Veldig GODE nyheter!! - selv om det er spekulasjoner, men jeg er trygg på at disse er ganske korrekte...

Problemet for Bernier i dagens TIL, er at det blir spilt mye lange baller (over indreløperne). Han har nevnt ved noen anledninger at han ikke føler seg komfortabel med det.

Bernier er et aktivum når ballen går langs bakken med spillere i stadig bevegelse.
2mas
Sjef

PostPosted: 21.10.2005 10:54    Post subject: Reply with quote

Blir spennede og se hvilket prisnivå TIL legger seg på. De takket som kjent nei til Besiktas-budet på 10 mill. i juli.

- Han er god med ballen, har godt blikk og er en dyktig pasningsspiller. Patrice er også bedre offensivt enn defensivt, sa Høgmo i fjor sommer.

Les mer: Mossespiller til Tromsø

- Patrice er verdt minimum 15–20 millioner kroner, sier Høgmo.

Og ikke bare det:

- Alle snakker nå om Patrice som årets kjøp i Norge. Han er den beste midtbanespilleren i eliteserien. Han gir oss en ny dimensjon ved sitt spill, der han kan dra av et par spillere og skape ubalanse hos motstanderen.

Les mer: - Patrice er verdt 15–20 millioner

Last edited by 2mas on 21.10.2005 10:59; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 10:57    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

- Han er god med ballen, har godt blikk og er en dyktig pasningsspiller. Patrice er også bedre offensivt enn defensivt, sa Høgmo i fjor sommer.

Er Bernier bedre offensivt enn defensivt, ser jeg ingen grunn til at vi skal kjøpe ham. På midtbanen er det spillere med gode defensive kvaliteter vi først og fremt trenger.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 21.10.2005 11:00    Post subject: Reply with quote

Høgmo sa det før Bernier kom til Tromsø. Tror nok han har skiftet mening siden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 16:33    Post subject: Reply with quote

Jeg snakket med min tidligere lagkamerat Ole Martin Årst på nærmatbutikken for ca 20 minutter siden. Han kunne bekrefte at ryktene også hadde gått i TIL-garderoben en stund om Bernier og RBK. Årst selv trodde at Bernier ville gå til RBK. Usikkerhetselementene besto i at:

1) en større utenlandsk klubb ville ha ham.
2) han ville bli for dyr for RBK

Forøvrig er det interessant å legge merke til hva Bernier uttaler til avisene. Ut fra hva jeg leste kunne det virke som om han VET at Høgmo skal satse på nye og yngre spillere til neste år. Dette var nytt for meg. Så vidt jeg har fått med meg, har ikke Høgmo offentlig uttalt at han skulle satse på nye og yngre spillere - men at alle skulle ha en lik mulighet...

Til slutt nevnte Årst at han var overbevist om at Bernier ville passe PERFEKT inn på RBKs midtbane - bedre enn på TILs midtbane. Han mente også at Bernier var bedre enn noen midtbanespiller han hadde møtt i eliteserien i år...
Jon Irenicus
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 16:36    Post subject: Reply with quote

Ifølge en side kalt rbkweb.com ønsker Rosenborg å kjøpe Bernier. Hvordan spilte han mot Roma? Kom så sent hjem at jeg ikke fikk med meg kampen... Sad
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
TomH
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 17:02    Post subject: Reply with quote

Bra, hverken mer eller mindre. I høst (under S. Nilsen) har TIL begynt å spille mere langpasninger, noe Bernier ikke er veldig begeistret for.
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 17:36    Post subject: Reply with quote

Hvilke Bernier-uttalelser er det du sikter til TomH ? url ?
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 20:41    Post subject: Reply with quote

uoriginal wrote:
Ifølge en side kalt rbkweb.com ønsker Rosenborg å kjøpe Bernier. Hvordan spilte han mot Roma? Kom så sent hjem at jeg ikke fikk med meg kampen... Sad

Han imponerte på ingen måte i den kampen.

Jeg blir veldig overrasket hvis Høgmo velger å kjøpe Bernier, ettersom han har sagt at vi kun skal kjøpe de beste.

Har sett litt på VG-børsen og prestasjonene til Bernier. Han har spilt så og si samtlige kamper for Tromsø etter overgangen fra Moss i fjor sommer. Som midtbanespiller har han kun ett mål og to assists i den perioden. Han har børskarakterer som varierer fra 3 til 6. Er kun en kamp han fikk 7 på (mot Vålerenga i fjor), og det er også eneste gangen han har fått betegnelsen banens beste. I år er han kun på en 49.plass med et snitt under 5.

Nå har ikke jeg sett så mange kamper med Tromsø i perioden, men jeg kan ikke forstå annet enn at han er 1) ustabil, 2) lite involvert i mål/målsjanser og 3) sjelden dominant.

Neste år vil han være 27 år, så han er heller ingen ung spiller med stort utviklingspotensial. I tillegg tar han opp en plass på utlendingskvoten.

Det vil være overraskende, og litt skuffende, hvis vi velger å kjøpe ham. Høgmo gav ham mye skryt i Tromsø, men det er andre krav til RBK-spillere i det laget han er i gang med å bygge opp nå enn det er til Tromsø-spillere.
Back to top
permag
Junior

PostPosted: 21.10.2005 21:27    Post subject: Reply with quote

Nå synes jeg at Høgmo skal roe seg litt med å gi alle vennen sin fra Tromsø og andre plasser jobb eller kontrakt i RBK. Synes ikke RBK har bruk for noen nye midtbanespillere, de kan heller la noen av de spillerne de har få mulighet til å bevise seg...tenker da hovedsakelig på Eguren. Hvis de absolutt skal kjøpe noen så bør det være en spiller med internasjonalt snitt og ikke en halvgod spiller fra en eller annen nedrykkstruet klubb i norge. Noen som er enig?
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 21:46    Post subject: Reply with quote

Hei Brady!

- Det er jo vært å merke seg at etter at jeg begynte å anbefale Bernier her på forumet, kåret Hareide ham til eliteseriens beste utlending.

- Det er også vært å merke seg at Bernier heller ikke var dominant på spillerbørsene i 1.divisjon, og var heller ikke beste Mosse-spiller på Oslo-avisenes børser, likevel ble han ansett for å være klubbens beste spiller.

- Iflg Årst er han, ved siden av Hirschfeld, TILs beste spiller OG, fortsatt iflg Årst, "den beste midtbanespilleren i eliteserien" (sagt til meg).

- Du har jo også vært SUPERNEGATIV til alt om/med Høgmo hele tiden. Konklusjonen min, Brady, er at å forholde seg til Osloavisenes dom, er et tynt grunnlag - for de stemmer ofte ikke overens med mine egne vurderinger... Wink (i tillegg passer ikke TILs spillestil i høst spesielt godt med Berniers egenskaper som ballspiller på midtbanen).

- Jeg har vanvittig stor tiltro til Høgmo, basert på egne erfaringer og kjennskap. Jeg vet at han har øye for talent og kvalitet; det var han som utviklet MGPedersen og LIStrand, som hentet Bernier og som også hadde vett til å hente tilbake Essediri til TIL.

Velger Høgmo å hente Bernier skal du ikke bli skuffet, da er det et godt valg (inntil det eventuelt motbevises).
Høgmo har i dag etterhvert skaffet seg et godt overblikk over RBK- stallens kvaliteter og han kjenner Bernier veldig godt. Bernier er villig til å gå til RBK pga Høgmo og et kjøp av ham vil ikke være et kjøp basert på magefølelse, men kalkuleringer og beregninger (typisk Høgmo).

- Besiktas la i våres inn et konkret bud på Bernier pålydende 10mill +. TIL valgte å ikke selge. Sjekk hvem Besiktas kjøpte i stedet og det var andrevalget...

- I mine øyne er Bernier en bedre spiller enn f.eks (noe oppskrytte) Doffen.
oddrane
Veteran

PostPosted: 21.10.2005 21:58    Post subject: Reply with quote

Besiktas kjøpte vel selveste Kleberson fra Manchester United Razz
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 1 of 10

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb