View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Maradona Veteran
|
Posted: 19.11.2005 16:21 Post subject: Samarbeidsklubber |
|
|
Rosenborg er i en unik situasjon både sportslig og økonomisk, det har ført til at RBK har en stor A-stall med høy kvalitet på samtlige spillere. Dette er noe som fører til at yngre spillere har store problemer med å komme inn i A-stallen og enda større problemer til å komme seg inn på A-laget. Jeg kunne ha tenkt meg at RBK hadde hatt faste intensjonsavtaler om utleie av yngre spillere til 5-6 klubber, både i Norge og Sverige. Da er det 2 øverste divisjonene som er mest aktuelle, men også lokale 2.div klubber bør også være med. Jeg foreslår følgede klubber(med div.status 2006) : Bodø/Glimt (1.div), Odd Grenland (TL), Aalesund (1.div),Hammarby (All), Sundsvall (Se). Jeg mener også at FK Østersund burde være med, da de var svært nær i høst på å rykke opp til superettan, og at de ikke er så langt unna Trondheim. Men det ser ut til at det blir vanskeligere å rykke opp fra 2.div til superettan neste år, for svenskene legger om 2.div (nivå 3) fra 6 avdelinger a 12 lag (totalt 72 lag), til 2 avdelinger med 14 lag (totalt 28 lag). Jeg er av den oppfatning at 2.divisjons-systemet i norge burde fra 4 avdelinger a 14 lag totalt (56 lag), til 2 avdelinger a 16 lag (32 lag). Jeg mener at dette er viktig for norsk fotballs utvikling, mulig at dette forslaget hadde blitt dyrt for norske klubber, tenker da på reisekostnader, men da burde NFF refundere reisekostnadene, NFF har god råd, de fikk nesten en milliard for tv-rettighetene.. Mine tanker om RBK og utvikling er herved avlevert ! |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 21.11.2005 17:33 Post subject: |
|
|
Enten er innlegget mitt synsykt bra eller jævlig dårlig ? Noen må da ha synspunkter... |
|
Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 21.11.2005 17:52 Post subject: |
|
|
Helt gjennomsnittlig kanskje? Du sparker inn åpne dører. "Alle" er jo enig i at få juniorer klarer å spille seg direkte inn på a-laget og at vi derfor må ha samarbeidsavtaler med andre klubber i forhold til utlån av spillere. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.11.2005 17:53 Post subject: |
|
|
Endret tittelen din til mer generelle "Samarbeidsklubber", noe som kanskje kan dra i gang mer diskusjon. I alle fall bør RBK finne seg en ny samarbeidsklubb - om man ønsker å ha en - nå som Skeid rykket ned. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 21.11.2005 18:00 Post subject: |
|
|
Det er uviktig hvor lagene kommer fra, og hvor nære de måtte være Trondheim.
Jeg mener det er viktigere å ha et mindre antall klubber en kan ha et samarbeid med om utleie av spillere, og jeg mener det er viktigere hvordan disse lagene spiller, i forhold til RBK. Glimt, for eksempel, spiller svært likt oss. Klassisk 4-3-3, og lik spillefilosofi. Angrep er beste forsvar.
En klubb som vil være meget bra å ha et mer eller mindre formelt samarbeid med.
Dersom Aalesund ansetter en dugandes trener, vil også de kunne være greit å samarbeide med. Dessuten synes jeg godt vi kan inngå et samarbeid med en av de trønderske andredivisjonsklubbene. Strindheim er vel de som ligger nærmest opprykk, og vil kanskje være mest naturlig å samarbeide med.
Mer enn det trenger vi ikke. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 21.11.2005 18:09 Post subject: |
|
|
To klubber skiller seg ut som potensielle samarbeidsklubber.
B/G og Aafk.
Begge klubbene kan i teorien være i eliteserien neste år men det er uproblematisk. R.Strand og H.M. Brattbakks utlån til Molde og B/G er vel de to "beste" utlåna klubben har gjort.
Begge fikk den nødvendige matchinga som skulle til for å ta steget helt opp i toppen.
B/G er attraktive gjennom tidligere samarbeid og likhet i spillstil, samt OK flyforbindelser. Skal heller ikke se vekk fra at det blir flere ex-RBK`ere i klubben etterhvert ( Brattbakk, Ø.Berg o.a )
Aafk er også attraktive. Veldig stor entusiasme og passelig størrelse på byen og suverene treningsfasiliteter, i helårsannlegget ColorLine Stadion og Sunnmørshallen vegg i vegg.
Usikkerhetsmomentet er sportslig ledelse for Aafk kommende år. Mest sannsynlig så blir det Per Joar Hansen eller Semb som tar over som hovedtrener og de burde begge være attraktive når det gjelder videreutvikling av RBK`s yngre spillere...
Blir det Sture Fladmark så er det mer usikkert...
Perry er attraktiv av innlysende grunner, og Semb er attraktiv gjennom den lange fartstida som U- og A-landslagstrener.
Jeg vil anta at Aafk med Perry eller Semb vil være det beste alternativet for utlån av unge spillere, på grunn av landets beste treningsfasiliteter, riktige trenere, geografisk/transportmessig nærhet og den store entusiasmen i klubben/byen og at spillerne med stor sannsynlighet vil kunne trives i Ålesund, og plukke opp litt Sunnmørsk initiativ og ambisjoner ( men kanskje ikke like mye som J.A.Riise )
Klubben har fra før vert flinke til å utvikle u-landslags-spillere, og har vel 3-4 i stallen pr idag... _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 21.11.2005 18:16 Post subject: |
|
|
Og da kan jeg holde dere oppdatert fra 1. div kamper
Eneste grunnen til å orke å se Aafk spille, er om de har RBK spillere på lån. Hvorfor de ikke prøvde å låne Ødegård i sommer, er uforståelig for meg. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.11.2005 15:25 Post subject: |
|
|
Litjeggen wrote: | R.Strand og H.M. Brattbakks utlån til Molde og B/G er vel de to "beste" utlåna klubben har gjort. |
Jeg vil si at Storflors to opphold i Byåsen og Moss (ja, ble han til slutt solgt og deretter kjøpt tilbake) også var svært positive. Han gikk nærmest rett inn på laget under Hareide i 2003, og har bidratt med mye positivt siden. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2799 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 30.11.2005 10:05 Post subject: |
|
|
En skal vel heller ikke kimse av Winsnes' utlån til Hammarby; synes han tok et godt steg opp etter det året. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.11.2005 15:04 Post subject: |
|
|
Ja, men det var vel likevel en annen setting rundt det utlånet. Han spilte forholdsvis fast, og hadde mer eller mindre et friår fra studiene. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 02.12.2005 16:52 Post subject: |
|
|
Jeg liker Milan utlånspolitikk, den er kanskje litt overdrevet , da de har 20 - 30 spillere på utlån stort sett hvert år.. Men om RBK hadde hatt 3 - 10 av de som faller mellom RBK 2 og RBK A, selv om noen av disse fortsatt er juniorer, som f.eks Jamtfall jr, som fortsatt er junior, men som skulle ha spillt i en annen divisjon enn 2.divisjon, kanskje hadde han passet i Bodø/Glimt i et år eller to.. Hvis Tetty ikke er nærmere A-laget når seriestarten så bør han være en aktuell spiller å leie ut, i tillegg til Eguren & Sæther Moen.. Som dere sikkert vet så holder UEFA på å trappetrinns innfører en regel om at de klubbene som skal delta i cup i regi av UEFA. D.v.s at UEFA øker kravet om andelen egen produserte spillere av de spillerne de melder på til cup i UEFA-regi. Så det blir viktigere for vært år å få til egenproduserte spillere for alle klubbene med europeiske ambisjoner.. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 02.12.2005 17:00 Post subject: |
|
|
Takker 2mas for at du ga innlegget mitt en ny tittel.. Jeg mener at sammarbeid er en fordel og innen hemsko |
|
Back to top |
|
 |
GoldFish Veteran
|
Posted: 03.12.2005 14:02 Post subject: |
|
|
Maradona wrote: | Som dere sikkert vet så holder UEFA på å trappetrinns innfører en regel om at de klubbene som skal delta i cup i regi av UEFA. D.v.s at UEFA øker kravet om andelen egen produserte spillere av de spillerne de melder på til cup i UEFA-regi |
Gjelder denne regelen også for spillere som f.eks Messi i Barcelona? Han kom jo til Barca når han var 14 år, fra Argentina. Blir han godkjent som egenutvikla talent da? Bojnov ble jo også hentet til Lecce når han var 14 år. |
|
Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 03.12.2005 14:04 Post subject: |
|
|
De vil bli regnet som egne talenter. Derfor kan vi vente oss mer "barnehandel" i tiden som kommer. Det er en utvikling jeg personlig ikke synes mye om. |
|
Back to top |
|
 |
GoldFish Veteran
|
Posted: 03.12.2005 14:06 Post subject: |
|
|
Enig der, 14 åringer er for unge til å flytte til et nytt land, kun for å bli fotballproffer. |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 03.12.2005 17:38 Post subject: |
|
|
Med Perry på vei til Aafk, så utpeker Aafk seg som det beste alternativet som samarbeidsklubb. RBK`s spillestil, gode treningsforhold, passelig sportslig nivå og passelig kamp om plass på laget.
Kort reisetid med fly og Perry som pendlende trener betyr også at eventuelle RBK`ere på utlån til Aafk kan ha en viss oppfølgelse fra RBK`s trenerteam også...
I tillegg så er entusiasme, krav og oppmerksomheten stor i Aafk og eventuelle yngre RBK spillere må fort lære å bli mentalt voksne i Ålesund, noe som også er endel av "talentutviklinga".
Perry kan også ta ansvar for Eguren og ta han med til Aafk på fornorskingskurs.... _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 03.12.2005 20:20 Post subject: |
|
|
Spiller det noen rolle at Aafk bruker kunstgress for talentene som man eventuelt kunne lånt ut? |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 03.12.2005 20:30 Post subject: |
|
|
Nei. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.12.2005 20:52 Post subject: |
|
|
Jamtfall og Tettey m.fl. tilhører jo kunstgressgenerasjonene. |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 03.12.2005 21:09 Post subject: |
|
|
mest på fleip, men dette kunne blitt en bra RBK oppstilling på Aafk:
Holm - Aarøy/Olsen - Jamtfall
Eguren
Winsnes - Fjørtoft/Tettey
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 10.12.2005 01:52 Post subject: |
|
|
Aafk med Perry bør være veldig aktuell for RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 10.12.2005 02:41 Post subject: |
|
|
Hva gjør Bodø/Glimt med Erik Hoftun mindre aktuelt? |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 10.12.2005 05:32 Post subject: |
|
|
Ingenting, Bodø/Glimt bør være høy aktuell, mener jeg. Det ser du hvis du leser innleggene mine.. Men jeg mener at Skeid bør være mindre aktuelle enn våre lokale 2.div klubber, bl.a avstand til Oslo fremfor trønderklubbene, og at "Utleiespillerne " kan være med på RBK-treninger og i den klubben de er utleid i. Men rykker Skeid opp igjen er saken enn annen.. Jeg mener at utleie klubbene som ikke er i distriktet rundt Trondheim (sør/nord-trøndelag) bør holde et høyere nivå enn 2.div.. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.12.2005 12:58 Post subject: |
|
|
Tror ingen RBK-spillere blir lånt ut til Skeid i 2006. De møter jo akkurat samme motstand som RBK2!
Altså er nok Glimt, Haugesund og AaFK i stedet hete kandidater. |
|
Back to top |
|
 |
GoldFish Veteran
|
Posted: 12.12.2005 12:32 Post subject: |
|
|
Hva med Moss? Både Per-Mathias og Knut har jo veldig nært forhold til dem. Mange gode spillere som har kommet fra Moss de siste årene. Moss hadde jo hatt denne midtbanen/angrep hvis de ikke hadde solgt unna alt:
Enerly-Bernier-Brenne-Andresen-Kvisvik
Freind |
|
Back to top |
|
 |
|