View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Macha Veteran

|
Posted: 10.11.2008 00:47 Post subject: RBK sports-kjede |
|
|
I vår tid blir klubber stadig mer kommersielle. Noen klubber har til og med egne kjøpesentre under stadion. Nasjonalt ligger Rosenborg helt oppe i toppen, men kanskje er det på tide å utvide markedet?
Rosenborg har gjort det godt med netthandel, og den nye RBK-shop ser ut til å ha solgt varer for mye mer enn før. Jeg mener at RBK kan utvide.
Markedet i Oslo er enormt. I Oslo alene er det enormt mange RBK-supportere, men også utenfor bygrensene. En forholdsvis stor RBK-shop i Oslo vil utvilsomt være lønnsom. Den vil vel egentlig være RBK's avdeling: Oslo/Sør-Norge. Nettbutikken bør også bli mer tilgjengelig, men det skjer ikke uten eksponering. Og hvordan får man det? Jo RBK må fortsette med å markedsføre navn og klubb, men de må rett og slett lage mer sportstøy for sport, og ikke bare at det skal være supporter-relatert. Det trenger ikke være fotball-relatert engang, bare det innebefatter sport. Tenk på alle sportsbutikker og varene DE selger. Så tenk på om RBK selger slike varer. Da blir ikke RBK-shop bare en supporter butikk, men et sportsmerke. Og det må være av god kvalitet slik at mange, veldig mange vil bruke dem. Kanskje til og med idrettstjerner etterhvert (riktignok som ikke spiller i RBK). Vi snakker om et lite Nike/Adidas her.
Når folk tenker på RBK da så er det slik: "Aah, bra sportstøy", men samtidig blir de introdusert for klubben. Dette blir mynt i kassa, + mere fans. Etterhvert som dette vokser kan man åpne filialer i Øst-europa, land som Italia og Hellas, og i USA og Asia. Dette høres helt søkt ut alt sammen men om jeg kan forklare før dere dømmer:
I øst-europa og Italia/Hellas, har RBK allerede bygget opp seg et kjent navn. Jeg har selv vært i Hellas, og alle kjente klubben. For H*** de spilte jo, "ingen banke RBK" over hele havna. Dessuten blir RBK som sportstøy-prdusent litt mer uavhengig av klubben, og folk kan assosiasere RBK med sportstøy og så deretter få vite om klubben, som jeg sa tidligere. Jeg vet at Italia, foruten å være et land som setter pris på sportstøy har hørt om RBK. I øst-europa er det også slik. Det jeg prøver å si (har vel litt vanskelig med å greie det, hehe) er at Folk skal tenke sprtstøy og så klubben (Utenfor Norges grenser selvfølgelig).
Når jeg sier USA og Asia er det kun på grunn av salg. De har for lite kunnskap til europeisk fotball, men om man kan etablere et godt varemerke, som sportstøy-produsent er mulighetene enorme her.
RBK kan åpne mange små filialer over alt, men det vil selvfølgelig ta meget med tid, veldig lang tid. Men man kommer ikke framover med mindre man tror på det. Ta Stabæks Ingebrigt Steen Jensen;) Vi må bare slutte å tenke:" Å, herregud, de gidder jo ikke kjøpe RBK-ting", for først og fremst kjøper de sportsklær.
RBK som sportstøy-produsent:
Salg av varer-> penger
Salg av varer-> eksponering i utland, men også innland
Salg av varer-> Flere fans, som da har hørt om Rosenborg på grunn av sportstøyet.
Flere fans-> mer salg av varer-> flere fans-> flere folk på kamper-> større stadion-> mere penger-> bedre spillerkjøp-> større klubb-> flere fans-> flere penger. Og slik går det rundt igjen.
HÃ¥per dere kan tenke over dette, litt syke forslaget, og komme tilbake med respons. |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 10.11.2008 11:20 Post subject: |
|
|
Søren så enkelt. Utrolig at ingen har tenkt på dette før. Nå bør noen ta ansvar å fortelle de døgeniktene på Brakka hvordan de enkelt kan tjene bøttevis med penger. _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 10.11.2008 13:03 Post subject: |
|
|
Ta det over middagsbordet.  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 10.11.2008 13:26 Post subject: |
|
|
Visste du ikke at man har et merke allerede.
Bare søk på "rbk sportswear" på google så finner du masse.....
Avtalen med adidas bør jo først gå ut, før man kan vurdere dette. Det er vel i 2012 den går ut. _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.11.2008 17:36 Post subject: |
|
|
toki wrote: | Visste du ikke at man har et merke allerede.
Bare søk på "rbk sportswear" på google så finner du masse.....
Avtalen med adidas bør jo først gå ut, før man kan vurdere dette. Det er vel i 2012 den går ut. |
trodde den gikk ut i 2011 jeg(?) |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 10.11.2008 20:17 Post subject: |
|
|
Det geniale i denne sammenhengen måtte jo vært å få Rebook som ny hovedsponsor... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
RBK-Nr1 Proff

|
Posted: 10.11.2008 21:57 Post subject: |
|
|
sjekke årets boltondrakter. disse reebookdraktene er rett og slett hæslige.. _________________ Rosenborg - Nr 1 |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.11.2008 23:57 Post subject: |
|
|
Trenger sikert ikke å spille med Boldton-drakter;)
Men var det virkelig slutt på responsen? |
|
Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 11.11.2008 01:07 Post subject: |
|
|
Kjipt å skrive så langt, også er det ingen som bryr seg. _________________ at ease |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 11.11.2008 01:36 Post subject: |
|
|
jeg får vel snakke med markeds- og salgsavdelingen til Rosenborg. Kanskje jeg kan få gehør der;) Synes at RBK realisere planene sine om et nytt stadion, lade-planene og de 80.000(?) kvm med næringsbygg. Klubben kommer til å få et major løft, og selv om de nok da havner med gjeld, har vi sett hvordan engelske lag ligger etter å ha fått gjeld (Chelsea, ManU, Liverpool, Arsenal etc) Rosenborg har dessuten mye større mulighet til å kvitte seg med gjelda, enn disse klubbene.
Jeg hater gjeld, men tror klubben kan bli skikkelig god av de planene som krever så mye dybde i lommeboka. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 11.11.2008 02:06 Post subject: |
|
|
grunn til at RBK lett kan kvitte seg med gjeld:
Statsstøtte til EM 2016
Spleiselag i Trøndelag for lade-anlegget
RBK har allerede en fin lommebok
Det er ventet at RBK vil øke overskuddet betraktelig de neste årene.
SÃ¥ da ser je ingen grunn til at man ikke kan starte en RBK-kjede i samme slengen;) |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 11.11.2008 09:53 Post subject: |
|
|
Macha wrote: |
grunn til at RBK lett kan kvitte seg med gjeld:
Spleiselag i Trøndelag for lade-anlegget
RBK har allerede en fin lommebok
|
Hva mener du her? Dette er kanskje grunner til at gjelden skulle bli mindre i utgangspunktet, men ikke måter å kvitte seg med den på. Hvis man har gjeld har man jo mistet den "fine lommeboka", har man ikke? |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 11.11.2008 21:56 Post subject: |
|
|
ja, formulerte meg dårlig. Det jeg tenkte var at gjelden, på grunn av de grunnene jeg har nevnt, vil bli veldig mye mindre, og da er det lettere å bli fort kvitt den. |
|
Back to top |
|
 |
|