View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
ace Veteran

|
Posted: 12.06.2019 14:52 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss wrote: | Vi hadde da ikke noe sluttspill den gangen vi tok skalpene til Milan, Real Madrid og Dortmund.
Og selv mtp at fotballen har utviklet seg på mange vis siden da så ville nok det laget pisset på hviklen som helst utgave av FCK hvis vi fikk hentet det med tidsmaskin.
Og norsk liga var vel ikke noe særlig bedre med 14 lag enn den har vært med 16.
Det som trengs er kompetanse i forbund, kompetanse i trenerstanden, kompetanse i barne- og ungdomsfotballen og komeptanse i klubbadministrasjonen.
Stort sett tullinger som Semb, Sòler og andre god venner som knuffer vekk folk med peiling i den evinnelige stolleken om å sitte i posisjoner. I NFF og stort sett alle klubbene. | Amen! Samt godt utdannede og skolerte trenere i aldersbestemte klasser. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 12.06.2019 15:20 Post subject: |
|
|
Foreslår 2 lags serie, Molde og Rosenborg, møtes 15 ganger gjennom sesongen. Loddtrekning avgjør hver uke hvem som spiller hjemme og borte, hver tredje kamp spilles på Ullevål. Laget som havner på andreplass spiller sluttspill mot topp 9 fra førstedivisjon om opprykk/nedrykk, kron/mynt avgjør opprykket. 24 timer i døgnet er det duskedamer og kisscam. Alle lag er selvsagt investorstyrt og bluss er ulovlig. Kostnaden for brudd på bluss belastes klubben, enkeltpersonen og duskedamene.
En ny nasjonal serie mot FCK og Brøndby går parallelt med seriespillet gjennom sesongen. Et rebusløp sendt på storskjerm mellom Solbakken og Semb avgjør hvem som vant nasjonal serie. Topp 1 i toppserien går til Europa, kvalikkplass EL går til tapende finaliste i sluttserien, 10.plass fra førstedivisjon og klubben som leverer beste kisscam -opplevelse.
Eller så kan vi la være å fucke det til. |
|
Back to top |
|
 |
DarthJohansen Proff
|
Posted: 12.06.2019 22:18 Post subject: |
|
|
ace wrote: | Zorbeltuss wrote: | Vi hadde da ikke noe sluttspill den gangen vi tok skalpene til Milan, Real Madrid og Dortmund.
Og selv mtp at fotballen har utviklet seg på mange vis siden da så ville nok det laget pisset på hviklen som helst utgave av FCK hvis vi fikk hentet det med tidsmaskin.
Og norsk liga var vel ikke noe særlig bedre med 14 lag enn den har vært med 16.
Det som trengs er kompetanse i forbund, kompetanse i trenerstanden, kompetanse i barne- og ungdomsfotballen og komeptanse i klubbadministrasjonen.
Stort sett tullinger som Semb, Sòler og andre god venner som knuffer vekk folk med peiling i den evinnelige stolleken om å sitte i posisjoner. I NFF og stort sett alle klubbene. | Amen! Samt godt utdannede og skolerte trenere i aldersbestemte klasser. |
Nei! Lettvindte løsninger er mye bedre. Sluttspill til herrene og Trondheims/Ørn skifter navn til Rosenborg for damene, så vinner Norge alt både på landslag og klubbnivå. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 13.06.2019 09:59 Post subject: |
|
|
Tja, hvorfor ikke? _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 13.06.2019 18:54 Post subject: |
|
|
Mustrum Ridcully wrote: | Fire kamper i året mot "de beste" i Norge i tillegg til at vi møter ett eller to av de samme lagene i cupen også. Nei takk.
#"Topplag" |
Topplag i Norge er selvfølgelig ikke topplag i de fleste øvrige ligaer, men for min del har jeg bedre utbytte av å se kampene mot Molde eller Brann enn mot lag som Sogndal, Tromsø eller Haugesund. Jeg tror at de andre "topplagene" også hadde blitt sterkere på sikt dersom det ble en slik jevn matching.
Norge med sine 5,5 millioner innbyggere har ikke samme grunnlag som 80 millioner store Tyskland, som altså bare har to flere lag i sin øverste divisjon. Et annet kjennetegn ved de store ligaene er at storbyene og/eller hovedstedene dominerer, med svært få unntak. Norge hadde tjent på at Oslo, Bergen og Stavanger hadde etablert seg som faste medaljekandidater. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.06.2019 11:05 Post subject: |
|
|
Det Brann som rykker ned, eller tar medalje? Topp fem-versjonen av Haugesund, eller middelhavsfarer-FKH? Tromsø fikk 4.-plassen i 2012 og rykket ned året etter. Etter én medalje i hver valør årene 04-06 har Vålerenga hatt ni (av tolv) sesonger med syvendeplass eller dårligere - tre av dem tiende eller svakere.
Poenget er: Hvordan definerer vi hvilke lag som "fortjener" å være blant kremen når så mange er jojo-lag? Er det noen andre enn Rosenborg og Molde som (inntil videre) tjener på slik påstått spissing om det i det hele tatt utgjør særlig forskjell med færre heislag under seg? Hva tilsier at det er Haugesund og Tromsø som detter av lasset med færre lag i eliteserien, og ikke Brann, Vålerenga eller for den saks skyld Molde?
All historie tilsier at vi har ett stabilt topplag i Norge, og det er Rosenborg. Molde har etablert deg de siste ti-ish årene, så lenge de blir pumpet fulle av milliardær-penger. Ellers har halvparten av de andre gullvinnerne siden Eggen rykket ned innen ti år etter de fikk pokalen, og Godset har vært en hårsbredd unna å bli en del av den statistikken to år på rad. Stabiliteten - eller rettere sagt mangelen på dette - i norsk fotball er et enormt mye større problem enn kvalitetsforskjellen på topp og bunn; denne forskjellen er faktisk langt mindre enn i veldig mange andre og bedre ligaer. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 11:51 Post subject: |
|
|
Heisan, lenge siden vi har diskutert antall lag!
Før norsk toppfotball igjen kollapser må de to øverste divisjoner så snart og over så kort tid som mulig reduseres til hvert ti lag.
Jeg støtter det maks.
https://www.nettavisen.no...eRbCUwwX-M _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 13.05.2020 12:48 Post subject: |
|
|
Ikke helt fan av å gå ned til 10 lag da jeg syns det blir velig lite. Det sagt så er det et godt poeng å se til Sveits. Ligaen har 10 lag som spiller mot hverandre 3 ganger. Man taper ikke noen kamper, syns det er litt synd at man da fort mister ett og annet askeladd lag. Jeg mener, det har vært mye ræl i eliteserien (Mjøndalen), men av og til dukker det jo opp et Ranheim også. Uansett burde nok NFF se litt på hva som skjer med klubbene og kanskje endelig ta noe ansvar. De tok aldri noe ansvar for hva som skjedde opp mot da Lyn gikk på en smell. Syns selv i første omgang at vi burde gå tilbake til 14 lags ligaen.
Det unnagjort så har jeg snakket med noen Enga supportere som ville ha en 20 lags liga (antaklig så de kan være evig 10er og i det minste ha et ett tall i posisjonen sin) så vi kan nærme oss mer den engelske ligaen. Da jeg spurte hvordan de ville gjennomføre den ligaen så var svaret at man måtte spille flere midtuke kamper. Da jeg spurte hva de mente om cupen og lag som skulle ut i Europa så var svaret at Cupen kunne legges ned og det var ikke noe vits i å prioritere Europa da vi ikke kunne vinnet det uansett. _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 13:02 Post subject: |
|
|
Synes ti lag høres ut som en god idé, så lenge de klarer å finne en måte å få til nok antall kamper - uten å begynne med sluttspill og den slags. Med 16 lag føles Eliteserien nærmest som breddeidrett til tider, og dette er turnoff både for publikum og sponsorer. En spisset toppliga med bare "gode" kamper tror jeg vil gjøre underverker for interessen. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 13.05.2020 14:32 Post subject: |
|
|
Kan aldri se for meg at det blir aktuelt å kutte noe mer enn 4 lag i hvert fall. Altså 12 lags serie. Jeg foretrekker dog å beholde dagens 16 lag. Synes 10 er for lite og med 12 lag så må man enten ha sluttspill eller så blir det slik at man får 2 hjemmekamper mot enkelte lag og 1 hjemmekamp mot de andre. Det har man tildels løst i Skottland ved å ha "sluttspill" slik at topp 6 lagene møtes en gang til så alle topp 6 har to hjemme og bortekamper mot de andre topp 6 lagene.
Men for meg blir det jo fortsatt ikke 100% fair, for man kan jo ha hatt bortekamp mot laget som er nr 7, mens et annet lag man kjemper om tittelen med kan ha hatt hjemmekamp og i stedet bortekamp mot bunnlaget.
Jeg skal si en ting til slutt, og det er at jeg er ikke 100% i mot sluttspill. Jeg er bare 100% i mot sluttspill der poengene halveres (slik at ledelsen halveres). Det sagt så foretrekker jeg 10 av 10 ganger vanlig seriespill med en hjemme og bortekamp mot alle. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 13.05.2020 14:49 Post subject: |
|
|
if it ain't broke, don't fix it |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 13.05.2020 15:08 Post subject: |
|
|
Hadde vært stor tilhenger av 10 lag om det hadde vært plass til 36 serierunder. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 15:13 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | if it ain't broke, don't fix it |
Passer ganske dårlig her. Norsk fotball er broke as fuck. I dobbel forstand.
Er et gigantisk sykdomstegn når vi omsetning stuper over hele linja og publikum forsvinner, mens resten av fotballeuropa sine inntekter fyker til værs. Interessen har knapt vært mindre for norsk fotball i moderne tid. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 15:17 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Hadde vært stor tilhenger av 10 lag om det hadde vært plass til 36 serierunder. |
Er villig til å akseptere 3 interne møter med trekning hvem som møtes hjemme to ganger, så lenge man kan være sikker på at trekningen er helt rettferdig og det ikke blir spekulasjoner om at ting er rigget. Det innebærer at noen andre enn de som "trekker" cupen står for det. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 13.05.2020 15:18 Post subject: |
|
|
10 lag som møter hverandre fire ganger kunne jo vært en interessant idè. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 15:30 Post subject: |
|
|
Problemet er at vi da går rett i snø- og frostfella. Så tror jeg det blir for mye fotball på for kort tid til at interessen holder seg.
27 kamper gir bittelitt mer slack enn i dag, som er et evig jag etter å finne datoer for de som oppnår sportslig suksess. Akkurat passe. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 15:58 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | En spisset toppliga med bare "gode" kamper tror jeg vil gjøre underverker for interessen. |
Det tror jeg de fleste er enige om. Jeg er imidlertid veldig i tvil om å kutte antall lag løser dette automatisk; hvert jævla år har vi "storlag" utenfor topp ti (og høkkert i medaljestrid), og sågar nedrykk med jevne mellomrom. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 13.05.2020 16:15 Post subject: |
|
|
Og dersom man bare får "gode" kamper så blir man vel fort lei av det etter hvert også. Fotball handler jo litt om det at lag er veldig forskjellige, men til tross for det så kan nærmest alle slå alle.
Og som Zorac nevner, det er jo ikke akkurat en elite i Norge om dagen, med unntak av RBK og Molde. De fleste andre lagene er jojo lag som et år havner på 12 plass og neste på 4 plass. Til tross for at det flere sesonger har vært mange bunnlag så har det bare være et par av dem som man vel kanskje kan si at ikke er Eliteserie materiale, mens de andre lagene i bunnen bare har hatt en dårlig sesong.
Nå er vel tanken bak en 10 lags liga at disse jojo lagene blir bedre og får mer penger, men jeg vil tro det ikke er mange lag i Norge som ville stemt for en slik løsning når nesten samtlige av Eliteserie lagene vil føle at de er i risikogruppen for å kunne rykke ned ved en slik endring. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 16:17 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Hedon wrote: | En spisset toppliga med bare "gode" kamper tror jeg vil gjøre underverker for interessen. |
Det tror jeg de fleste er enige om. Jeg er imidlertid veldig i tvil om å kutte antall lag løser dette automatisk; hvert jævla år har vi "storlag" utenfor topp ti (og høkkert i medaljestrid), og sågar nedrykk med jevne mellomrom. |
Det vil det fortsatt være så lenge "alle" kan kvalifisere seg til Eliteserien. Lag fra Sogndal og Kristiansund burde egentlig vært sjanseløs til å kvalifisere seg til en spisset toppserie i Norge, men fordi "alle skal med", så vil de med jevne mellomrom klare det. Og Stjørdals-Blink skal spille OBOS.
Jeg tror man over tid vil etablere et klarere skille mellom eliten og røkla om de økonomiske fordelene av å spille i den øverste ligaen ikke ble vannet ut, fordi den ble delt med 15 andre. Og over tid vil statistisk sett de med best publikumsgrunnlag klare dette best, fordi de vil være mer attraktiv enn høkkertklubbene når de beste spillerne ikke skal fordeles over 16 klubber, men 10.
Obos kan få litt av kaka, sånn at det blir ganske attraktivt å være der også, istedet for dagens ordning som ligner mest et freakshow med Altakameratene og Løv/Ham i spissen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 16:20 Post subject: |
|
|
Vegard2711 wrote: | Nå er vel tanken bak en 10 lags liga at disse jojo lagene blir bedre og får mer penger, men jeg vil tro det ikke er mange lag i Norge som ville stemt for en slik løsning når nesten samtlige av Eliteserie lagene vil føle at de er i risikogruppen for å kunne rykke ned ved en slik endring. |
Da har man kommet dit at man stemmer med følelser, og ikke etter det som objektivt er best for fotballen som helhet. Hvis man er mer opptatt av at man selv må spille i Eliteserien, enn at norsk fotball blir bedre - så vil jo en slik reduksjon aldri få flertall. Det betyr ikke nødvendigvis at dagens ordning er den beste, heller tvert imot. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 13.05.2020 18:25 Post subject: |
|
|
Aner ikke hvordan du har kommet frem til at det er noe galt med dagens system ei heller hvorfor du tror at det liksom skal være en mirakelkur å kutte antall deltagere i ligaen hedon. Vi bør fokusere på å bli et best mulig lag og det kan vi fint gjøre innenfor dagens system. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2020 20:40 Post subject: |
|
|
Vel, jeg har gitt en enkel og ganske lettfattelig forklaring på hvorfor jeg tror og mener det jeg gjør. Istedet for å repetere meg selv, anbefaler jeg å lese en gang til. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 13.05.2020 21:10 Post subject: |
|
|
Jeg synes 10 lag høres ut som en god idé da det konsentrerer penger og ressurser i færre klubber, noe jeg tror styrker mulighetene for at norsk klubbfotball skal henge med i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 13.05.2020 21:17 Post subject: |
|
|
Det er nok klart at en liga med 10 lag vil styrke fotballen, i hvert fall i de mindre rike klubbene. En slik endring med 10 lag vil vel først og fremst gagne lagene bak RBK og Molde på tabellen, ved at de enklere får tak i bedre spillere, da det er mindre konkurranse, og at de får mer penger utbetalt i premiepenger og sikkert også sponsormidler.
Så slik ser jeg det som litt vanskelig å få til en endring. De mindre klubbene vil være redd for å rykke ned og de få store klubbene kan være bekymret om sterkere konkurranse. Så hvis klubbene bestemmer blir det nok ikke mange ja. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 14.05.2020 02:50 Post subject: |
|
|
Er vel også litt spørsmål om hva en ønsker seg også.
Med 10 lag og konsentrerte TV-inntekter så blir det sterkere staller, så da bør en kunne takle seks flere kamper i sesongen, men må bli en god del mer kamper i midtuke, særlig før Europakvalik begynner. RBK hadde 14 kamper i Europa ifjor, så det bør andre tåle greit. Så blir det tøffere kamparena som vil gjøre alle lagene bedre. I sum bør det bety at norske lag gjør det skarpere i Europa.
Hvor mye skarpere vites ikke, men kan antakelig få tak i litt bedre spillere, selge de for litt mer og så videre, og begynner europapengene først å komme så monner det ganske mye i norsk skala.
Men så spørs det om de fleste i Norge ikke heller vil ha en "breddeliga" der alle kan slå alle. Særlig fordi vi har et og et halvt dusin klubber i Norge som mener at deres naturlige posisjon i hierarkiet er sånn rundt 7. til 12. plass, dvs relativt trygt over streken. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
|