English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kantspill og relasjonelle ferdigheter - Perry har skylda

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 03:08    Post subject: Kantspill og relasjonelle ferdigheter - Perry har skylda Reply with quote

Perry har skylda Wink

Jeg vil påstå at en av feila Perry har gjort i år, er å ikke se hvilket potensiale vi har til å spille ulikt på høyre og venstre kant, og å bygge opp relasjonelle ferdigheter spillerne imellom for å få ut det potensialet. Spillere har i allt for stor grad blitt brukt i feil posisjon. Braaten på høyre og Ødeggard på venstre førte til masse klabb og ingen relasjoner å bygge videre på - hvorfor ikke omvendt Perry ????

Spillerne

Vi har IKKE spillere til å kunne satse på masse kvalitetsinnlegg fra høyre. Spillerne har feil egenskaper på papiret og har også vist det i kampene.

Spillere som Strand, Ødegaard, Helstad ( og delvis Braaten) er først og fremst gjennombruddshissige spillere som bør bryte gjennom og gå rett på mål. Sistemann bak, Basma har heller ikke noen innleggsfot å skryte av.

Våre spillere på venstresiden derimot, Stensaas, Dorsin, Brattbakk, Storflor, Berg og Winsnes har ALLE ok innleggsfot fra venstre. ( Braaten skal jeg komme tilbake til og Ødegaard hører ikke hjemme på venstre )

Med Frode Johnsen på topp så MÅ RBK ha kvalitetsinnlegg fra kantene - iallefall om en skal få noen goaller fra Frode. Frode skorer aldri på oppspill fra midtbanespillere om du så gir han 30 kamper ( har sjekka 2004/2005 )

Innlegg fra venstre og relasjonelle ferdigheter

De ballene kan slås av Stensaas, Winsnes/Skjelbred og Brattbakk/Storflor. Oppgaven blir da å drille disse spillerne i den rollen og få det relasjonelle ferdighetene spillerne imellom til å sitte godt nok.

Spillere med kvaliteter nok til å slå innlegg fra venstre har vi, men innlegga må være av kvalitet og riktig timet. I samspillet på venstrekant må det være slik at den som slår inn gjør det med kvalitet, og ikke som siste mulighet på hvordan en skal bli kvitt ballen.

Det jeg savner er at en bevisst samspiller spillerne slik at de har godt innøvde relasjoner for å slå skikkelige kvalitetsinnlegg mot Frode og de gjennombruddshissige bak Frode ( kommer tilbake til dem )

Å bruke Ødeggard på feil side med feil oppgave ( slå innlegg ) har sinket denne prosessen med 2.mnd, og jeg håper og tror på Brattbakk/Storflor på venstreflanken framover og at venstresiderelasjonene våre snart sitter slik at vi kan få ut det store potensialet en faktisk har til innlegg fra venstre.

Gjennombrudd fra høyre

Med spillere som Strand, Ødegaard, Helstad ( og Braaten ) tilgjengelige på høyre side så sier det seg selv at det ligger helt andre muligheter her enn på venstre.

Helstad er ingen innleggsving, men meget farlig som skjev gjennombruddshissig spiss. Strand er på internasjonalt nivå med sin gjenombruddshissighet og men kan også levere gode innlegg fra høyre. Ødegaard er en slu, gjennombruddshissig og målfarlig spiller men på ingen måte noen hovmester eller servitør. Faktisk så har vi INGEN med servitøregenskaper på høyre side.

Muligheten ligger da selfølgelig i å rendyrke gjennombruddshissigheten. Rendyrke de relasjonelle ferdighetene som skal til, for initiativ og timing fra pasningslegger avgjør allt. Høyrespillerne våre MÅ ta initiativ og starte tidlig, og pasningsleggerne lenger bak må servere med presise og tidlige baller i bakrom. Om det er mot Helstad, Strand eller Ødegaard er likegyldig. Poenget er at det må være en relasjon mellom tidlig startende gjennombrudds-spillere på høyre og pasningsleggere lenger bak på banen. Koppinen/Helstad viste hvordan det skal gjøres mot Odd. Korteste vei mot mål.

Når ballen isteden havner på venstrekanten så er det like viktig med gjennombruddshissighet fra vår høyreside. Med Strand og Helstad/Ødegaard på løp mot bakerste stolpe så får pasningsleggerne fra venstre to valg. Enten kvalitet mot F.Johnsen, eller kvalitet mot de som kommer på løp bak. Ikke noe mer lomping mot feltet. Enten eller. F.Johnsen får valget mellom å gå etter avslutning eller å flikke lenger bak i visshet om at det alltid kommer noen.

Rytme og forutsigbarhet

Med ei venstreside som primært går etter innleggsmulighet og ei høyreside som primært går etter gjennombrudd så får en muligheten for å velge riktigere i forhold til rytme. En kan slå tidlig mot bakrom på høyre, og om en hindres i det så kan en søke venstre istedet. ( I tillegg til alle andre muligheter )

Selvfølgelig så kan dette bli forutsigbart for motstanderene, men vi er de som vil tjene mest på det i og med at RBK kan øve på relasjonene hver dag, menst motstanderen kun kan tenke på oss 2 ganger i året.

Det å ha to ulik definerte angrepsvåpen gjør oss også i sum mer uforutsigbare ved at vi kan angripe med større kvalitet ved ulike kamp-situasjoner ( gjennvinning og kontringer vs ballbesittelse ) og kamp-bilder.

Solli

Med Solli`s spillemåte med ok langpasninger og føringsvilje men noe høye feilprosent på kortpasninger så må ett klarere definert og ulikt angrepsmønster på høyre og venstre være det optimale. Idet han vinner/får ballen så har han mulighet for tidlig gjennombruddspasning på høyre, om det ikke går, så kan han føre ballen noen meter til og finne alternativer på venstre.

Braaten

Og hva med Braaten ? Braaten kan bli vanvittig god, både på høyre og venstre flanke, MEN det er avhengig av at han lærer relasjonene. Han har ett enormt potensiale som gjennombrudds-spiller på høyre, men i mine øyne kanskje enda større på venstre.

Med en Braaten som lærer relasjonene og som utnytter sine muligheter så kan vi få en fantastisk spiller på venstreflanken. Gjennombrudds-sterk som ingen andre, men mulighet for å runde og søke mål. Innleggs-spiller ved at han setter fart, stopper opp og bruker krefter/teknikk på å vende opp å slå inn med høyre, eller ved å vende opp og gå innover for å søke avslutning.

Braatens fysikk er så ekstrem at ikke er avhengig av god venstrefot for å fungere på venstre. Lærer han å bruke fart, teknikk og styrke riktig så vil han bli ett mareritt for høyrebackene...

Matching

Framover så håper jeg at kun Brattbakk/Storflor blir brukt på venstreflanken og at kun Ødegaard/Helstad blir brukt på høyre.

Jeg håper også at Johnsen får hvile i de kampene vi ikke kan forvente å føre kampen slik at vi får brukt bakroms-spillerne Helstad og Ødegaard mer sammen.

Med 5 offensive spillere skadefrie til 3 posisjoner så skulle det være mulig å få alle godt matchet ved å la rett spiller hvile innimellom...

( trykk print og lever Perry er du snill der du sitter og tjuvleser på fansens skriblerier !!! ) Wink
Junior

PostPosted: 31.05.2005 05:18    Post subject: Reply with quote

Dette er den beste analysen av dagens RBKangrep jeg har lest hittils i år. Meget bra jobbet Litjeggen!

Håper du kommer opp med en like god og fyldig analyse om den defensive delen også Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende

PostPosted: 31.05.2005 08:43    Post subject: Reply with quote

Må innrømme jeg begynner å bli mer og mer tilhenger av å putte Braaten sentralt i posisjonen til Braaten. Frode er vel teknisk bedre på hodet, men Braaten har råvarene til å levere der. Gutten gruste jo Sol Campbell i lufta i høst. Hvor mange i PL har gjort det!?
I tillegg har jo Daniel mye bedre ferdgiheter med beina.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Svennie
Senior

PostPosted: 31.05.2005 10:57    Post subject: Reply with quote

Skikkelig bra analyser du kommer med Litjeggen Very Happy Kanskje du burde sende de til Perry Razz
TomH
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 14:31    Post subject: Reply with quote

Velkommen etter Recon.
Da er vi enige om bruken av Braaten (også).
Vi er enige om mye i dag.

Godt innlegg Litjeggen!
Forøvrig tror jeg ikke at det blir noe mer forutsigbart om venstre"siden" slår innlegg og at høyre"siden" truer bakrom (som du foreslår), enn at vi legger opp til at både venstre- og høyre siden slår innlegg (som det gjøres i dag). (du skrev at du var noe usikker på om ditt spillemønster ville bli forutsigbart. Det blir ikke noe mer forutsigbart enn vårt spillemønster i dag)

Dog er jeg usikker på hvordan ditt spillemønster vil fungere mot lag som ligger lavt, som jo mange gjør mot RBK. Mulig det blir enklere å forsvare seg. Jeg er litt redd for at RBK`s angrepsspill da kan bli veldig ensidig og venstreorientert, fordi det ikke blir noe bakrom å løpe i for høyresiden.
Henri
Legende

PostPosted: 31.05.2005 14:43    Post subject: Reply with quote

Bra innlegg!

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at Braaten har størst potensiale på venstre når du vil ha innlegg fra venstre og gjennombrudd fra høyre. Som du skriver så er jo braaten en gjennombruddsspiller. Innleggsfoten har overhodet ikke imponert meg, han har jo ofte problemer med å få ballen opp fra bakken!
Braaten i midten høres spennende ut!
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 16:03    Post subject: Reply with quote

henning wrote:
Bra innlegg!

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at Braaten har størst potensiale på venstre når du vil ha innlegg fra venstre og gjennombrudd fra høyre. Som du skriver så er jo braaten en gjennombruddsspiller. Innleggsfoten har overhodet ikke imponert meg, han har jo ofte problemer med å få ballen opp fra bakken!
Braaten i midten høres spennende ut!

Se for deg hvordan Brattbakk serverer sine innlegg fra venstre. Det er adskillelig lettere å slå ett innlegg med høyre etter å ha vendt opp enn å slå med venstre i fart.

Poenget med Braaten på venstre er at valgalternativene blir mange når han vender opp. Han har styrke/teknikk til å holde en forvars-spiller fra livet og kan velge: a.Å slå inn med høyre, b.Å forsere innover og avslutte mot lengste hjørne, c. forsere lenger inn og avslutte mot nærmeste hjørne, d. sette opp annen spiller for skudd, e. sette opp back eller midtbanespiller for innlegg, f. utfordre mot dødlinja, runde og legge ut 45, g. utfordre og runde og gå for avslutning fra skrå vinkel, h. utfordre og runde og gå for hardt innlegg rett foran mål.

Poenget mitt er at jeg mener Braaten med sin fart, styrke og teknikk har veldig mange valgmuligheter på venstresida. Flere enn på høyre. Det vil også stemme bedre med Braatens hang til "rykk-stopp-rykk-stopp" enn om han var på en høyreside der en rendyrker gjennombruddshissige relasjoner.

Mye av dette kan han selvfølgelig gjøre fra høyre også, men der har vi jo også Helstad og Ødegaard tilgjengelige, og Braaten på høyre har vist seg å kludre til gjennombrudds-spillet ved å ikke få relasjonene med Strand og pasningslegger til å sitte.

Last edited by LitjEggen on 31.05.2005 16:52; edited 1 time in total
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 16:30    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
.........

Dog er jeg usikker på hvordan ditt spillemønster vil fungere mot lag som ligger lavt, som jo mange gjør mot RBK. Mulig det blir enklere å forsvare seg. Jeg er litt redd for at RBK`s angrepsspill da kan bli veldig ensidig og venstreorientert, fordi det ikke blir noe bakrom å løpe i for høyresiden.

Om en satser på å bygge opp klare gjennombruddsorienterte relasjonelle ferdigheter på høyresiden så betyr ikke det at en kun kan angripe med mye bakrom. Ligger forsvarende lag kompakt og lavt 20-30 meter fra dødlinja så kan en fremdeles bryte igjennom med presise flikker, veggspill og ved å utfordre.

Tenk MINI-Jakobsen - skoret vanvittig mange mål han med gjennombrudd mot etablert forsvar til tross for middels hurtighet/gjennombruddskraft og avslutteregenskaper, eller Øyvind Leonardsen for den del...

Spillestil og innøvde relasjoner er uansett kun ett grunnmønster og et utgangspunkt for hva en ønsker å få til på banen. I virkeligheten så utnytter spillerne de mulighetene som de ser oppstå i øyblikket, uavhengig av hva en har "avtalt", men muligheten for at disse mulighetene oppstår ( og blir oppfattet ) øker med en klart definert spillestil og innøvde relasjoner.

Last edited by LitjEggen on 31.05.2005 16:57; edited 1 time in total
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 16:40    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Må innrømme jeg begynner å bli mer og mer tilhenger av å putte Braaten sentralt i posisjonen til Braaten. Frode er vel teknisk bedre på hodet, men Braaten har råvarene til å levere der. Gutten gruste jo Sol Campbell i lufta i høst. Hvor mange i PL har gjort det!?
I tillegg har jo Daniel mye bedre ferdgiheter med beina.

Jeg vil gjerne se Braaten sentralt. Han vil uten tvil tilføre noe som vi ikke har fra før, men jeg er usikker på hvor effektiv han vil være i den delen av spillet som foregår i boksen. Greier han å bevege seg smart, være 100% konsentrert i 90 minutter så kan han nok bli like effektiv for RBK som F.Johnsen i 2004 til tross for noe svakere hodespill.

Med Braaten så kan vi også få en ny "dimensjon" i hodespillet. Med Frode på topp så blir innlegga slått inn i "klynga" der Frode vanligvis møter og avslutter mellom midtstoppere. Med Braaten som sentral spiss så har en muligheten til å slå mer effektive innlegg der ballen blir slått med innoverskru bak midstopperene og spissen vinner duellen i kraft av større fart/styrke. At vi har noen som kan slå så presise innlegg tviler jeg dog på .

Om han har de rette goalgetter og puttegenskapene har jeg ingen peiling på. Han skoret ikke så innmari mye for Skeid og jeg er litt skeptisk til at han makter å være skjerpet gjennom 90 minutter. At han er ett klart bedre alternativ enn F.Johnsen mot gode motstandere er jeg temmelig sikker på - om han kan være effektiv i lengden mot "vanlig" motstand kan en kun finne ut ved å la han prøve seg. Mer effektiv enn F.Johnsen hittil i sesongen hadde han dog garantert vert.

Kun tiden vil vise - dersom han da får sjansen....
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 20:18    Post subject: Reply with quote

Flott,
da er også VI enige om at Braaten bør få sjansen spiss - om ikke annet bare for å finne ut hvordan han fungerer.
Jeg skrev en Topic om dette for et par måneder siden og det er mange som tenker likt om dette.
Jeg vet ikke hvorfor ikke trenerne har lyst til å prøve?
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 20:31    Post subject: Reply with quote

Det er for vanskelig å vrake Frode - og egne ideer. Det er forklaringa - for stor risiko.

Men jeg vil ikke kritisere Perry for ikke å ha prøvd Braaten som spiss. Han har nemlig glimtvis vist at han kan være stor på begge flankene, men desverre uten stabilitet.

Å benke både F.Johnsen og Helstad for å bytte dem med en som en ikke får til å fungere skikkelig på flanken smaker for mye av trippel nederlag.

Eller handlings-styrke som en kunne ha sagt i ettertid om det ble en kanonsuksess. Wink
Proff

PostPosted: 31.05.2005 21:12    Post subject: Reply with quote

bare en obs, braaten hadde extreme kamper på venstreving for skeid i cupen da han slo igjennom i norge!! sammen med daniel f. holm. må har ikke vi f. holm, men vi har helstad Tommel'n opp!

NY RBK-SIDE! www.RBKonline.net

Besøk den i dag! Dessverre er den ikke helt ferdig, men dere får en smakebit på hvordan den kan bli!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 21:50    Post subject: Reply with quote

Har tittett litt på A.Ødegaards 15 mål for Sogndal forrige sesong.

9 av måla kommer som ett resultat av at Ødegaard angriper med fart mot forsvar som ikke er etablert.

3 er frispark

2 er straffe

1 er heading i boksen.

Måla er ett resultat av evne til å angripe i bakrom med fart, skjere inn, skaffe seg god avslutningsposisjon ved god ballkontroll/finter, og presise lave avslutninger. Ødegaard avslutter relativt tidlig og er veldig lik i avslutningene ved alle måla. Fører ballen i fart og avslutter lavt og presist fra mellomdistanse ( 10-20 m )

Alex Ødegaard er ingen putter ala Brattbakk, en ren gjennombrudds-spiller...

Denne evnen har vi ikke gitt A.Ødegaard muligheten til å utnytte i RBK, og ett argument for at A.Ødegaard bør spille på en rendyrket gjennombruddsorientert flanke...

Quote:
For de spesiellt interresserte:

Hamkam: Ø konter på høyre - spiller fri Flo som avslutter og Ø skorer på rutur fra høyre.
FFK: Ø forserer på høyre vender av 4-5 mann og skorer fra 16
FFK: Ø er med på kontring og skorer fra 16 fra venstre
VIF: frispark fra 20 meter på venstre
Odd: Ø snapper ballen på midtbane - kontrer vender av 3 mann og skorer fra 15
Odd: Flo header inn fra venstre - Ø header i mål v bakre stolpe
Hamkam: Ø spilles igjennom i stor fart litt til venstre - avslutter lavt fra 15 m
Hamkam: Straffe
Bodø/G: Frispark fra 35
Lyn: Frispark 25
FFK: Ø skjerer inn fra v, blir felt. straffe
RBK: Ø avslutter lavt fra 20 m på venstre side
Molde: skjerer inn fra venstre skyter -skorer på returen
Molde: skjerer inn fra venstre - finter vekk forsvarer - skyter lavt
Odd: Ø skjerer inn fra høyre - skyter lavt fra 16

Sjef

PostPosted: 31.05.2005 23:11    Post subject: Reply with quote

Har ikke så mye nyttig å komme med i øyeblikket, men LitjEggen, du skal virkelig ha ros for analysene dine! Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
fubar
Veteran

PostPosted: 31.05.2005 23:36    Post subject: Reply with quote

det er litt morsomt at innleggene på dette forumet varierer mellom alt fra dyptgående analyser av spillemønstre etc til "noen som har bilder av Michael Jamtfall??? Love Razz ".....

Very Happy
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 01.06.2005 06:42    Post subject: Reply with quote

Litt mer statestikk for å underbygge mine påstander. Assists for 2004. venstrespillere uthevet.

Brattbakk 7
Johnsen 7
Winsnes 7
Storflor 6
Basma 2
Blixt 2
Solli 2
Stensaas 2

Assists 2003.

Winsnes 10
Brattbakk 8
Johnsen 7
Basma 4
Berg 4
Stensaas 4
Enerly 3
George 3
Karadas 3
Storflor 3

Det virker med andre ord som om spillerne vi har tilgjengelig på venstresida har større evne til å legge målgivende enn de andre. Venstrekantspillerne står for 60-70 prosent av de målgivende som ikke er midtspissens eller midtstoppernes.
Veteran

PostPosted: 01.06.2005 08:42    Post subject: Reply with quote

En av de tingene som har irritert meg mye fra høyt oppe på tribuna er hvordan de offensive spillerne er oppstillt når motstanderen har ballbesittelse.

Ofte ligger F.Johnsen og flankene på ei rett linje og venter...

For å utnytte mulighetene for effektive kontringer ved ballerobring så kunne vi med fordel hatt en noe annerledes "oppstilling" av våre offensive spillere.

Jeg ser for meg at en med Helstad/Ødegaard på høyre og F.Johnsen i midten kan finne en kontringsrelasjon der Johnsen, Ødegaard/Helstad , Strand, Basma og Storflor har ett fast innøvd kontringsmønster.

Jeg ser for meg flankene ligge på offsidegrensen men litt lenger inn mot midten. F.Johnsen ønsker jeg litt dypere og endel nærmere høyreflanken.

Ved ballerobring så skal en så slå hurtigst mulig mot høyre flanke. Enten direkte i bakrom for flankespilleren, eller mot Frode Johnsen som kan heade/flikke videre i bakrom.

Etter 1.steduellen så må F.Johnsen være med å kjempe om eventuelle andreballer og Strand og Basma må også starte tidlig for å kjempe om andreballer. Mislykkes en på første duell så kan en vinne andre og igjen slå i bakrom. Med å trekke F.Johnsen litt dypere og mot høyre så vil en også dra med seg en midtstopper, noe kan åpne pasningsrommet mellom motstanderens høyreback/midtstoppere, slik at en etter vunnet andreball kan slå diagonalt mot venstre flankespiller som går på løp mot første stolpe bak ryggen til venstre midtstopper... osv osv..
Veteran

PostPosted: 01.06.2005 18:34    Post subject: Reply with quote

Hehe, burde sende inn en søknad til Perry/Rune, om å få Litjeggen til å prøve seg som herre på treningsfeltet en times tid hver dag Razz

Dette er så dyptgående analyser og konstruktive teorier, at man rett og slett ikke kan la dem forbli uprøvd. Enten får Perry lese alt, og prøve selv, eller så må man hyre inn LitjEggen til å vise hvordan det skal gjøres.
Erik87
Proff

PostPosted: 01.06.2005 19:10    Post subject: Reply with quote

Dette er virkelig bra skrevet! Ser nesten ut som en hovedoppgave av ett eller annet slag!
Sier meg enig i det du skriver!
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 01.06.2005 19:55    Post subject: Reply with quote

Ingenting av det jeg skriver er annet enn standard go-fot teori, og standard drillo-filosofi.

Jeg har forøvrig inntrykk av at de faktiske teoretiske nivået til trenerne når det gjelder spillestil/logikk/analyse ikke er allverden, og at fans som følger laget like godt kan se hva som stemmer/ikke-stemmer som en trener på sidelinja. Ett d-trenerkurs er tross allt kun 3 dager teori med ett halvt år egenfordypning/oppgaveskriving. Kun noen timer av dette er forbeholdt spillestil.

MEN det er lett å påstå ting, verre å forutse konsekvenser i virkeligheten.

Mitt forslag om å slå kontringsballer på høyre tidlig og kjøre en skikkelig push-up på høyresiden i etterkant medfører potensielle defensive problemer.

Med Strand og Basma på vei oppover før en har ballbesittelse så blottlegger en seg lett for kontra på sin egen høyreside, og mest sannsynlig så må hele forsvarsrekka foreta en skikkelig push-up med påfølgende "offsidefelle" for å dekke opp for dette. Om det kan gjøres med kvalitet nok er usikkert. Å kjøre en skikkelig push-up etter langpasning vil forøvrig også være standard Drillo-fotball, og bidra til mindre strekk i laget og høyere press i etterkant av kontringen/langpasningen.

Motinnlegg ønskes !!!
Veteran

PostPosted: 01.06.2005 23:10    Post subject: Reply with quote

I sitt nyttårsbrev hadde Perry en ganske ambisiøs( komplisert? ) og konkret beskrivelse av "sitt RBK"`s angreps-spill:

Quote:
Hovedfokus i angrepsspillet 2005 vil være:

1. Signaler i forkant.
2. Spill på 2. og 3. manns bevegelse, som samtidig har gjort seg rettvendt (hvis ikke får man ingen pasning).
3. Spill i rom etter mange samtidige motsatte bevegelser i forkant.
4. Spill i lengderetning med tempo, presisjon og med hurtig ettertrykk bakfra for gjenvinning.
5. Vinkle inn på egen halvdel og ut på motstandernes halvdel.
6. Holde bredden på ballsiden - skjæring fra motsatt kant.
7. Skjæringsbevegelser gjennom feltet der vi kommer foran motstanderen og alle farlige avslutningsrom blir dekket opp.
8. Skape 2 mot 1 situasjoner på kantene.
9. Utfordre med ball før man spiller pasning - Gi motstanderen et dilemma.
10. Holde ballen lengst mulig sentralt i banen, slik at vi kan søke gjennombrudd på begge kantene.
11. Spille oss ut fra bakre firer for å ta med overtall bakfra enten ved hjelp av midtstopper eller back.
12. Kontringer i 100 (Som håndballjentene mot Ungarn i 2004 EM).
13. Flere som truer, tjuvstarter og løper inn bak siste presseledd hos motstanderen.
14. Flere som tørr å skyte fra distanse.
15. Innleggskvalitet

Noen kommentarer:

2. Spill på 2. og 3. manns bevegelse, som samtidig har gjort seg rettvendt (hvis ikke får man ingen pasning).

3. Spill i rom etter mange samtidige motsatte bevegelser i forkant.

Kan noen forklare meg hva dette betyr ?

4. Spill i lengderetning med tempo, presisjon og med hurtig ettertrykk bakfra for gjenvinning.

Dette er jo nettopp det som jeg etterlyser, men det står i konflikt med Perrys pt. 5,9,10 og 11:

9. Utfordre med ball før man spiller pasning - Gi motstanderen et dilemma.
10. Holde ballen lengst mulig sentralt i banen, slik at vi kan søke gjennombrudd på begge kantene.
11. Spille oss ut fra bakre firer for å ta med overtall bakfra enten ved hjelp av midtstopper eller back.

Dette fokuset på UTFORDRING MED BALL FØR pasning, HOLDING AV BALLEN SENTRALT LENGST MULIG før pasning, og å SPILLE OSS UT FRA BAKRE FIRER er ikke forenlig med RBK slik vi elsker det eller prinsipper for effektiv fotball, og er MYE av forklaringa på hvorfor det skores for lite og at kantspillet ikke fungerer. Motstanderen får for mye tid til å organisere sitt eget forsvar og å komme i balanse.

ALLE har sett at RBK bruker for mye tid med ballen før den når fram denne sesongen, og desverre er dette en av de få punktene i nyttårsbrevet som spillerne har gjennomført...

Ta f.eks Alex Ødegaard, han er en jævel til å skore mot forsvar ute av balanse og til å kontre i 100. I år så får han ballen når motstanderen har organisert seg og må rundt både 1.ste og 2.ndre forsvarer i balanse, i motsetning til i Sogndal der han fikk ballen umiddelbart etter ballvinning og rundet både 3 og 4 forsvarer ute av balanse på de lange effektive kontringsløpa sine før han satte ballen i nota.

Med å ha fokus både på moderne effektiv fotball og posessionorienterte valg så kunne en i teorien fått i pose og sekk. Det samme med den omvendte V-en i teorien.

I praksis så har vi fått ingen av delene. Spillestilen må rendyrkes mer, det en har prøvd på har vert for ambisiøst til at en kan beherske det, og bruken av spilletyper har delvis vert feil.
Veteran

PostPosted: 15.06.2005 09:21    Post subject: Reply with quote

PJH er ute i adressa og gir Alex Ødegaard pepper. Kaller han luksus-spiller.

Quote:

I samtaler med trener Per Joar Hansen har Ødegaard fått klar beskjed om hva som forventes av ham med hensyn til innsats.

- Jeg har foreslått en del punkter for ham. Det går på å slutte å være så redd for å prestere. Å senke skuldrene er et utgangspunkt for å få ut kvaliteter som bor i spillerne. Men Alexander må gå gjennom noen murvegger for seg selv. I Sogndal hadde han en kontringsrolle der han lå og fisket. I Rosenborg må han først og fremst jobbe knallhardt. Deretter må han angripe rom, og han må vende opp og utfordre. Dette koster krefter, sier RBK-treneren.

- Han kom hit som en merittert spiller, men på Lerkendal må han finne seg i å konkurrere med andre veldig gode spillere. Vi må ha elleve mann som jobber knallhardt, sier Hansen.

Kanskje en også skulle la spilleren spille i sin posisjon i ettpar kamper fra start ???

Og hva sier du eventuellt til F.Johnsen Perry ?

Jeg lar meg litt provosere av PJH på Ødegaards vegne men det er vel kanskje poenget med hele utspillet. Å provosere til innsats.

Jeg syns ikke AØ har fått en fair sjanse til å vise hva han er god for i eliteserien. En har kjøpt en spiller med spesielle egenskaper, og da bør en prøve å utnytte det spilleren faktisk har av kvaliteter.

Kamper avgøres foran mål, og det skores MYE flere mål i eliteserien på breakdown ( Ødegaards styrke ) enn på etablert spill. Innlegg fra kant etter etablert spill og påfølgende heading ( F.Johnsen metoden ) står bare for 10% av måla. Breakdown står for rundt halvparten av måla, og når dette er Ødegaards store styrke må det faen meg gå ann å utnytte det !!! Evil Evil
Veteran

PostPosted: 15.06.2005 21:09    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig med deg her, Litjeggen. Jeg bestemte meg for å se litt spesielt på Alex da han kom inn mot Byåsen i dag, og jeg kom til det at Alex ikke kan spille ving dersom Frode er på banen. Da må vi bruke Alex i en annen posisjon, slik at han kommer mer sentralt, ettersom han ikke duger til å komme rundt på kant for å legge millimeterpresise innlegg, som Enerly gjorde. Alex er en type som skal utfordre bakrom, og komme med ballen i beina mot mål. De gangene Alex skulle prøve å legge inn fra kan i dag, ble det enten til at beina ikke stokket seg riktig, eller så la han ikke inn til riktig tid. Og det har vi sett flere ganger fra den kanten. Kanskje er det også derfor Alex ikke har prestert på ønsket nivå.

Alex kan sikkert være en god høyreving, om han bare får mulighet til å dyrke sin spisskompetanse. Problemet er at vi ikke spiller på en slik måte at hans ekstreme ferdigheter i bakrom kommer til nytte. Og akkurat det er det Perrys oppgave å se, og gjøre noe med.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb